تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا قاتل امام جمعه کازرون اعدام شد؟/ تسویه حساب فرقه نوظهور مهدوی با روحانیت؟

قاتل حجت الاسلام خرسند امام جمعه کازرون بامداد امروز اعدام شد. برادر امام جمعه گفته اگر قاتل از کرده خود ابراز پشیمانی می‌کرد، از قصاص می‌گذشتیم اما او تا لحظه آخر هیچ ندامتی نداشت و خود را نماینده امام زمان معرفی می‌کرد.

قاتل امام جمعه کازرون اعدام شد/ نفرت از روحانیت یا فرقه نوظهور مهدوی؟

رویداد۲۴ صبح امروز قاتل حجت الاسلام خرسند امام جمعه کازرون اعدام شد. موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس گفته است با تقاضای اولیای دم و با موافقت رئیس قوه قضائیه حکم اجرا روبه‌روی هتل بیشاپور در ملاء عام اجرا شده است. پیشتر اعلام شده بود احتمالا اجرای حکم در محل وقوع جرم انجام شود اما گویا آنجا امکان جمع شدن مردم نبوده است.

درباره دلیل قتل امام جمعه کازرون تا امروز صحبت‌های ضد و نقیضی مطرح شده است. وبسایت مشرق نیوز درباره این قاتل نوشته است «گفته می‌شود درخشنده که در زمان ارتکاب قتل و به شهادت رساندن حجت الاسلام خرسند لباس تعزیه به تن داشته است، تحت تاثیر یکی از جریان‌های مدعی مهدویت قرار گرفته واین اقدام را انجام داده است.»

پس از قتل امام جمعه کازرون، افرادی در این شهر با اسب و لباس قاتل می‌گشتند و خود را منتسب به جریانی خاص معرفی می‌کردند. مشرق نیوز از وجود فرقه‌ای به نام جریان احمد الحسن نوشته که در شهر‌هایی مثل قم، مشهد، اصفهان، تربت حیدریه و البته کازرون نوشته است. البته پیش از این خبری از اقدامات خشونت آمیز این گروه منتشر نشده بود.

همچنین در اخبار کوتاهی که از دادگاه این قتل منتشر شده است، سایت‌های خبری نوشته بودند که قاتل در این دادگاه وکیل تسخیری داشته و از عمل خود ابراز ندامت کرده است اما خبرگزاری فارس امروز به نقل از برادر امام جمعه کازرون نوشت «تمام شب گذشته با خانواده‌ام در تماس بودم و خواستار این شدم که اگر قاتل اظهار ندامت کرد مراسم اعدام را به تعویق بیندازیم. اما متاسفانه وی در مقابل خانواده‌اش، دادستان و برخی مسئولین علناً خود را نماینده امام زمان نامید و ذره‌ای از عملکرد خود اظهار ندامت نکرد.»

معاون ستاد نماز جمعه کارزون چند روز پس از به شهادت رسیدن او عنوان کرده بود: ضارب عکاس بود و بار‌ها در محله‌هایی اطراف دفتر امام جمعه و حوزه علمیه عکاسی می‌کرده است حتی همسایه‌های حوزه علمیه نقل می‌کردند که او تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی دائما به روحانیت بد و بیراه می‌گفت و روحانیون را تهدید به مرگ می‌کرد اما کسی حرف‌های او را باور نمی‌کرد. یک‌بار هم به میدان شهر آمده بود و به امام جمعه زنگ زده بود که بیایید و برای مردم صحبت‌کنید که ایشان می‌گوید من گرفتارم و نمی‌توانم بیایم که منتفی می‌شود.

سایت اینترنتی «این گروه» که از مدت‌هاست به روز رسانی نشده، از بازداشت بعضی پیروان این گروه در شهر ایذه خبر داده است. همچنین در خبر دیگری نام موکبی که در عراق به تبلیغ اندیشه این گروه می‌پردازد را معرفی کرده است. این فرقه نوظهور حالا اولین قربانی خود را گرفته است.

قاتل امام جمعه کازرون اعدام شد/ نفرت از روحانیت یا فرقه نوظهور مهدوی؟

ظاهرا تعدادی از حامیان این گروه سال گذشته مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند. یک رسانه محلی مرداد ماه سال گذشته نوشته بود: «لیدر اصلی جریان انحرافی معروف به فرقه یمانی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در تاریخ ۱۴ مرداد در شهر مشهد مقدس دستگیر شد.»

این سایت نوشته «(ض-خ) اصلیتی مازندرانی داشته و در یکی از شهرهای شرق استان مازندران با فریب جوانانی که دارای اطلاعات مذهبی مناسبی نبودن گروهی را برای تبلیغ فرقه انحرافی یمانی ایجاد کرده بود.»

فرقه‌های خواب محور!

این فرقه نوظهور حالا اولین قربانی خود را گرفته است، اما مشخص نیست چرا دستگاه‌های امنیتی نسبت به رفتار‌های آن‌ها سکوت کرده‌اند و درباره عقاید و مناسک آن‌ها اطلاع رسانی درست نمی‌شود؟

آنگونه که رئیس دادگستری فارس گفته دلیل رسانه‌ای نکردن جزییات بیشتر به خاطر حساسیت موضوع بوده است. سید کاظم موسوی گفته قاتل پس از دستگیری در چندین مرحله و در حضور مقام قضائی به جرم ارتکابی با طراحی قبلی اعتراف کرده بود و تلاش شد با توجه به حساسیت موضوع و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی رسیدگی به این پرونده در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

بعضی رسانه‌های مذهبی شهر قم در گزارش از وضعیت فرقه‌های نوظهور نوشته‌اند این فرقه ها از ابزار «خواب دیدن» برای فریب مردم استفاده می‌کنند. شاید یکی از دلایلی که رسانه‌های رسمی ایران انتقادات از این گروه‌ها را علنی مطرح نمی‌کنند همین باشد که بسیاری از شخصیت‌های مذهبی در ایران نیز از ابزار خواب دیدن برای تبیین مسائل سیاسی استفاده می کنند.

مثال‌های مختلف از خواب دیدن شخصیت‌های مذهبی در ایران وجود دارد که البته با آنچه فرقه‌های نوظهور مدعی آن هستند، تفاوت دارد. برخی چهره‌ها از خواب دیدن برای حضور در انتخابات گفته‌اند. درباره ابوترابی فرد نایب رئیس وقت مجلس نیز گفته شد که او مدعی است سال ۹۲ شبی در خواب آیت الله بهجت را می‌بیند که به وی توصیه می‌کند که شما بهتر است کاندیدای انتخابات شوید. این در حالی بود که او به شدت چنین خرافاتی را تکذیب کرده بود: «من با سابقه‌ای که دارم هیچگاه با خواب وارد عرصه انتخابات نمی‌شوم و عده‌ای با مطرح کردن چنین حرف‌هایی دنبال تخریب کردن دیگران هستند.»

در برخی موارد این نمونه‌ها البته تکذیب نشده است. احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در یک نماز جمعه در دفاع از احمدی نژاد گفته بود «چند روز پیش یکی از دوستان می‌گفت در زمان انتخابات در تاکسی از راننده پرسیدم به چه کسی رأی می‌دهی؟ او گفت: نمی‌دانم، اما مادرم که چند سال پیش فوت کرده دیشب به خوابم آمده و گفت به احمدی‌نژاد رأی بده، که از این نمونه‌ها بسیار است.» 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان