تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸

اصلاح طلبان قصد عبور از عارف را دارند؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه "محمدرضا عارف" رهبری کنش گرانه‌ای از خود نشان نداده است، یادآور شد: معتقدم هیچ اصلاح‌طلبی قصد عبور از عارف را ندارد، اینکه دوستان می‌گویند هر کس باید در جایگاه خود باشد به معنی عبور از عارف نیست.
اصلاح طلبان قصد عبور از عارف را دارند؟
رویداد۲۴ «محمدصادق جوادی حصار» گفت: باید به شکل جدی از افراط و تفریط جلوگیری کنیم. اینکه تصور کنیم مقوله اصلاح‌طلبی به پایان رسیده است، خطای تاریخی است، زیرا اصلاح‌طلبی نیاز همیشگی اجتماعی است که در هر مقطعی به شکلی بروز و ظهور می‌کند.

وی افزود: از زمان امیرکبیر تا مقطع کنونی که امثال غلامحسین کرباسچی اظهار نظر می‌کنند، سازوکار اصلاح‌طلبی به شیوه‌های مختلف بیان می‌شود و تلاش بر این بوده که در تکمیل و نتیجه محور شدن این مفهوم دیدگاه‌های مختلفی مطرح شود.

جوادی حصار با بیان اینکه مقوله اصلاحات جزو نیاز‌ها و ضرور‌های جامعه مدنی است، یادآور شد: رفتار‌های انقلابی، سطحی و دفعی در زندگی اجتماعی، مدنی و سیاسی جذابیت و کارآمدی لازم را ندارد، بنابراین ناچار هستیم همچنان به اصلاحات فکر کنیم. ممکن است اسم اصلاح طلبی عوض شود، ولی رسمش عوض نمی‌شود.

برای دعوت از افراد حقیقی «قید در صورت نیاز» آمده بود

جوادی حصار ادامه داد: یکی از مهمترین کار‌هایی که باید انجام داد پرهیز از افراط و تفریط است به گونه‌ای که مسائل را به سیاه و سفید تقسیم نکنیم و نگاهی متعادل داشته باشیم. انتقاداتی به حوزه تصمیم‌سازی در مدیریت و سیاست گذاری اصلاح طلبان وارد است که باید جدی و عالمانه شنیده شده و مورد نقد و برسی قرار گیرد که خروجی آن منجر به انسجام بخشی به مجموعه اصلاح‌طلبان شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در مجموعه تصمیم سازی اصلاح‌طلبی به گونه‌ای عمل شده است که گاهی شورای هماهنگی و در مواردی نهاد‌های دیگر محوریت بیشتری داشتند. مثلا در مقطعی با محوریت خاتمی و عارف میان شورای هماهنگی و شورای مشورتی هماهنگی‌هایی انجام می‌شد که محصول آن شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بود. این نهاد در شروع کار بالانس لازم را نداشت و نواقصی مشاهده شد، اما در مرحله دوم تلاش شد نواقص و کاستی‌های آن کمتر شود که یکی از کارها، عضویت دو برابری اشخاص حقوقی نسبت به افراد حقیقی بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برای دعوت از افراد حقیقی «قید در صورت نیاز» آمده بود که در عمل باعث شد یک سوم اعضای این شورا هم در مرکز و هم در استان‌ها افراد حقیقی باشند، این روند منطقی پیش نرفت و سوء استفاده‌هایی انجام گرفت

وی ادامه داد: به همین دلیل افرادی با ظرفیت پایین در اثر همین کارکرد وارد لیست‌های انتخاباتی شدند. البته رویکرد‌های ائتلافی و انتخاباتی اصلاح طلبان در سه دوره گذشته به رغم همه انتقادات، مورد اقبال مردم قرار گرفت و پیروزی به همراه داشت و کسانی که در لیست قرار گرفتند پیروز کارزار انتخابات شدند.

عارف رهبری کنش‌گرانه از خود نشان نداد

جوادی حصار در خصوص عملکرد لیست امید گفت: بیش از ۱۵۰ نفر با این لیست وارد مجلس شدند، اما فراکسیون امید فقط با ۹۰ نفر تشکیل شد که توان لازم را نداشت. از طرفی عارف هم رهبری کنش‌گرانه از خود نشان نداد و خیلی‌ها معتقدند این کار را نکرده است؛ بنابراین به این حوزه نقد وارد است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: بدبختانه در بعضی از موارد انتقاد افراد به پاره‌ای از رویکرد‌های ائتلافی مورد هجمه شماری از اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. بعضی‌ها، خاتمی و جریان اصلاحات را مصادره کرده بودند و بقیه هم در این منظومه اقماری تصمیم‌گیری به حساب نمی‌آمدند. به نظرم رویه بدی بود و باید اصلاح می‌شد.

هیچ اصلاح‌طلبی قصد عبور از عارف را ندارد

جوادی حصار گفت: معتقدم هیچ اصلاح طلبی قصد عبور از عارف را ندارد، اینکه دوستان می‌گویند هر کس باید در جایگاه خود باشد به معنی عبور از عارف نیست. در مجموعه اصلاح‌طلبی کسی نمی‌تواند شخصیت‌های توانا، با ظرفیت و دارای امکانات، برخوردار از قدرت سیاسی و فرهنگی را نادیده بگیرد.

جوادی حصار با اشاره به حق رای احزاب در شورای عالی سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، خاطرنشان کرد: در مصاحبه‌هایی که دو سال قبل انجام دادم گفتم باید به احزاب اصلاح‌طلب رتبه و ستاره داد، تا براساس تعداد اعضا، دفتر مرکزی و دفاتر استانی و شهرستانی، ارگان رسمی و روزنامه و سابقه فعالیت رتبه بندی شوند.

حق رای برابر احزاب اصلاح طلب غیردموکراتیک است

جوادی حصار ادامه داد: احزاب اصلاح طلب باید معیار‌هایی برای راستی‌آزمایی و رتبه بندی و به همین نسبت در ائتلاف‌ها حق رای داشته باشند و احزابی که حائز رتبه نیستند با یک یا چند حزب ائتلاف کنند که حق رای به دست بیاورند. باید برای حق رای، سازوکاری را تعریف کنیم و به صرف اخذ یک پروانه حزبی از وزارت کشور سهم خواهی نکنیم. حق رای برابر همه احزاب در نهاد‌های اصلاح طلبی غیر دموکراتیک و ناعادلانه است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره ضرورت بازنگری در مکانیسم عضویت، کیفیت و کمیت ورود افراد حقیقی به شورای عالی سیاست‌گذاری، گفت: این انتظار عقلانی و منطقی است. باید به شیوه‌ای عمل کنیم که رقابت معنا پیدا کند و اعضا بتوانند فعالیت کنند و همه تصمیمات باید معطوف به ظرفیت افراد و احزاب گرفته شود، اگر این اتفاق بیفتد فکر می‌کنم یک روند اصلاحی را در حوزه عملیات تشکیلاتی و حزبی آغاز کرده‌ایم و این یک نیاز است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان