تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸

عقب‌نشینی قیمت نفت از صعود

بهای نفت که درچند روز گذشته تلاش کرد تا با رشد قیمت‌ها به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه بازگردد، ‌امروز و به دنبال ادامه نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی جهان،‌ سیر نزولی در پیش گرفت.

عقب‌نشینی قیمت نفت از صعود

رویداد۲۴ تنش‌های سیاسی موجود در جهان و البته شرایط اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی از جمله مواردی است که به نظر می‌رسد مانع شکستن مقاومت بهای نفت برای رسیدن به بشکه‌ای ۶۰ دلاری شده است؛ امروز بهای طلای سیاه حول ۵۹ دلار در هر بشکه در نوسان است.

هنوز تکلیف جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان در شرق و غرب دنیا مشخص نیست. از سوی دیگر آمریکا با سایر کشور‌ها از جمله مکزیک و حتی برخی کشور‌های اروپایی نیز جنگ تعرفه‌ای را آغاز کرده که این امر رشد اقتصاد جهانی را ضعیف کرده است.

از آنجا که رشد اقتصاد جهانی ارتباط مستقیمی با تقاضای نفت دارد، کاهش این رشد به معنای کاهش تقاضای نفت در جهان است که می‌تواند فشار مضاعفی را بر بازار نفت تحمیل کند. این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر اوپکی بالاترین میزان عمل به تعهدات کاهش تولید را داشته‌اند، اما این امر نیز نتوانسته ترس از مازاد عرضه در بازار طلای سیاه را کاهش دهد.

مهمترین علتی که توافق کاهش تولید را تا حدی بی‌اثر کرده، افزایش تولید و به دنبال آن صادرات نفت آمریکا است.

این کشور اگرچه هنوز هم وارد کننده نفت به شمار می‌رود، اما در کنار آن نفت تولیدی خود از منابع غیرمتعارف را راهی بازار اروپا و همچنین کشور‌های شرق آسیا از ژاپن گرفته تا کره‌جنوبی و چین می‌کند.

دلیل دیگری که تا حدودی بر قیمت‌ها سایه انداخته، تقویت احتمال حل وفصل تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، زیرا این امر علاوه بر آنکه شرایط خلیج فارس را آرامتر می‌کند، در صورت به نتیجه رسیدن معنای بازگشت صادرات نفت ایران به عرصه جهانی و افزایش عرضه را خواهد داشت.

با توجه به این عوامل، قیمت نفت برنت صبح امروز ۳۵ سنت پایین آمد و ۵۹ دلار و ۵۸ سنت قیمت خورد. نفت شاخص آمریکا نیز با کاهشی ۲۲ سنتی، ۵۵ دلار و ۵۶ سنت قیمت‌گذاری شد.

در شرایط فعلی عوامل تقویت‌کننده و تضعیف‌کننده قیمت نفت در بازار وجود دارد و همین امر نوسان قیمت را در روز‌های اخیر به همراه داشته است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان