تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸

آیا تنش اسرائیل و حزب الله به جنگ ختم می‌شود؟

چون این حملات بیشتر برای اسرائیل مصرف داخلی دارد که هم روی انتخاب نتانیاهو موثر باشد هم ایران و آمریکا را از هم دور کند مقطعی است. همچنین اگر از سوی نیرو‌های مقاومت یا فلسطینی‌ها یا گروه‌های دیگری که درگیر در منطقه هستند عکس العملی نشان داده شود آنهم مقطعی خواهد بود.
آیا تنش اسرائیل و حزب الله به جنگ ختم می‌شود؟
رویداد۲۴ مقامات حزب الله لبنان از حملات غافلگیرانه به اسرائیل سخن می‌گویند و مراکز وابسته به رژیم صهیونیستی به حالت آماده باش در آمده‌اند. هرچند در چند روز اخیر تنش‌ها در منطقه بسیار افزایش یافته است و هر دو طرف یکدیگر را تهدید می‌کنند، اما با توجه به شرایط منطقه به نظر نمی‌رسد جنگی در کار باشد.

به گزارش فرارو، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یکی از نزدیکان دبیر کل حزب الله، اعلام کرده حزب الله فعلا وارد جنگ با اسرائیل نمی‌شود. سیدحسن نصرالله بعد از سقوط دو پهپاد اسرائیلی در ضاحیه لبنان گفته بود اسرائیل آماده پاسخ قریب الوقع حزب الله باشد. او همچنین گفت حزب‌الله لبنان وارد فاز تازه‌ای از مقابله با اسرائیل شده است. همچنین امروز نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله اعلام کرد حزب‌الله ضربه غافلگیر کننده‌ای به اسرائیل می‌زند.

علاوه بر حزب الله، میشل عون، رئیس جمهور لبنان هم اسرائیل را مسئول حملات اخیر به لبنان معرفی کرده و این حملات را شبیه اعلان جنگ دانست. سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان هم در تماس تلفنی با فدریکا موگرینی خواستار حمایت اتحادیه اروپا از لبنان در برابر اسرائیل شد.

سخنگوی موگرینی با حمایت از حاکمیت لبنان در مورد این تماس گفت: در نهایت امکان ندارد راهکار نظامی برای مشکلات به هم پیوسته خاورمیانه وجود داشته باشد.

روز گذشته رویترز به نقل از دو منبع آگاه خبر داد پاسخ حزب‌الله لبنان به اسرائیل به شیوه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد که منجر به جنگی نشود که نه حزب‌الله و نه اسرائیل خواهان آن نیستند.

هرچند اسرائیل به نیرو‌های خود آماده باش داده است و گفته خود را برای حملات انتقام‌جویانه آماده می‌کند، اما به نظر نمی‌رسد آن‌ها هم به دنبال درگیری نظامی تمام عیار باشند. نصرت الله تاجیک، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است حملات اسرائیل مقطعی است و هیچدام از دو طرف خواهان جنگ عمومی نیستند.

نصرت الله تاجیک، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن در مورد احتمال وقوع جنگ بین اسرائیل و حزب الله به فرارو گفت: اقدامات اخیر اسرائیل بیشتر مصرف داخلی دارد و برای بحث انتخابات است که در پی آن نتانیاهو تلاش می‌کند در بین طرفدارانش انسجام به وجود بیاورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: با توجه به اینکه نتانیاهو مشکلات ترامپ به ویژه در نوع تعاملات با ایران می‌بیند تلاش می‌کند تنش بین ایران و آمریکا را بالا نگه دارد. ترامپ نتوانسته در تعاملات با ایران دست بالا را داشته باشد و حتی بعد از ماجرای پهپاد آمریکایی و حوادث نفتکش‌ها به نوعی دست پایین را دارد و به سمت مذاکره با ایران بیشتر تمایل نشان می‌دهد.

تاجیک گفت: نتانیاهو این حالت را دوست ندارد و علاقه‌مند است تنش بین ایران و آمریکا دائما بالا باشد؛ بنابر این دست به این تخلفات می‌زند که به نوعی ایران یا طرفداران ایران را به عکس العمل وادارد یا کاری کند اقدام واکنشی نشان دهند.

این دیپلمات کشورمان در مورد احتمال وقع جنگ عمومی در منطقه بر اثر این حملات گفت: بعید می‌دانم این مقوله از حالت مقطعی فراتر رود و تبدیل به جنگ عمومی شود. چنین ظرفیتی وجود ندارد و، چون این حملات بیشتر برای اسرائیل مصرف داخلی دارد که هم روی انتخاب نتانیاهو موثر باشد هم ایران و آمریکا را از هم دور کند، مقطعی است. همچنین اگر از سوی نیرو‌های مقاومت یا فلسطینی‌ها یا گروه‌های دیگری که در منطقه درگیر هستند عکس العملی نشان داده شود، آنهم مقطعی خواهد بود.

علنی شدن حملات اسرائیل به نیرو‌های طرفدار ایران

از حدود یک ماه و نیم پیش اسرائیل در حملاتی در مناطق مختلف در عراق و سوریه و لبنان، موضع نیرو‌های طرفدار ایران را هدف قرار داده است. هرچند در گذشته هم، چنین حملاتی صورت می‌گرفت، اما هیچگاه اسرائیل به وضوح این حملات را گردن نمی‌گرفت. مقامات اسرائیلی مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند و نتانیاهو بعد از حملات اخیر مدعی شد «ایران در هیچ جایی مصونیت نخواهد داشت.»

تاجیک دو دلیل برای علنی کردن حملات توسط اسرائیل بر می‌شمارد. به اعتقاد این کارشناس خاورمیانه حملات اسرائیل به نیرو‌های نزدیک به ایران در منطقه در گذشته تا این حد علنی و واضح نبود. چون نتانیاهو این حملات را با هدف به جان هم انداختن ایران و آمریکا و مصرف داخلی انجام می‌دهد آن را علنی می‌کند و الان سعی می‌کند همین حالت را نگه دارد.

او افزود: یک دلیل دیگر برای علنی کردن حملات توسط اسرائیل هم ساقط شدن پهپاد آمریکایی و ماجرای نفتکش‌هاست که باعث شده اعراب در مورد حمایت آمریکا از دولتشان از طرف ترامپ مایوس بشوند. نتانیاهو این اقدامات را انجام می‌دهد که به این کشور‌های عربی روحیه بدهد وسعی می‌کند در منطقه عرض اندام کند.

واکنش ایران به حملات اخیر اسرائیل

دیپلمات کشورمان در مورد واکنش مطلوب از سوی ایران به حملات اخیر گفت: به نظرم بهترین حالت همین خویشتنداری است. حملاتی که الان اسرائیل انجام می‌دهد علیه نیرو‌های مقاومت و فلسطین است و آن‌ها خودشان پاسخ مناسب می‌دهند. ما باید تحلیل سیاسی و روانشناسی ترامپ و نتانیاهو را بدانیم و به این سمت تمایل پیدا کنیم که وارد درگیری؛ چه درگیری لفظی، چه نظامی با نتانیاهو نشویم، چون الان او از خدا می‌خواهد چنین اتفاقی بیافتد تا انسجام داخلی خود را حفظ کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: اگر سابقه برجام را نگاه کنیم دو نیروی منطقه‌ای خیلی مخالف بودند؛ یکی عربستان سعودی و دیگری رژیم صهیونیستی. مشخصا نتانیاهو خیلی تلاش زیادی کرد و حتی برسر برجام با اوباما سرشاخ شد. بنابر این آن‌ها نمی‌خواهند مسائل ایران و غرب به سمت التیام و حل مشکلات پیش برود.

تاجیک گفت: نتانیاهو می‌خواهد تنش بین دو طرف بالا باشد تا هم منافع خود را کسب کند و هم اینکه یک فرجه برایشان پیش بیاید که در این فرجه بتواند سیاست‌های خود در قبال فلسطینی‌ها و خصوصا شهرک سازی را دنبال کند و توسعه دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: پس به عقیده من بهترین حالت، استراتژی خویشتنداری است و اینکه به هیچ وجه در زمین نتانیاهو بازی نکنیم و سعی کنیم خودمان طراح باشیم نه اینکه در برابر نتانیاهو اقدام واکنشی و انفعالی انجام دهیم.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان