تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸

درگیری‌های نظامی تل آویو با گروه‌های نزدیک به تهران مرتبط با انتخابات اسرائیل و آمریکا؟

نتانیاهو که رویای باز پس گیری نقش منطقه‌ای اسرائیل را در سر دارد، در چارچوب تبادل خدمات با ترامپ، با آتش بازی می‌کند، به این امید که هر دو بتوانند در حکومت باقی بمانند.
درگیری‌های نظامی اخیر تل آویو با گروه‌های نزدیک به تهران به انتخابات اسرائیل و آمریکا ارتباطی دارد؟
رویداد۲۴ نتانیاهو روی درگیری نیابتی برای جبران ناتوانی ترامپ در مقابله نظامی با ایران، حساب باز کرده است.

همانطور که گذشت، ترامپ از ورود به جنگ با ایران در خلیج فارس، ناتوان است و به موازات این ناتوانی، تکیه اسرائیل به ترامپ برای تجاوز به ایران و در هم شکستن قدرت نیرو‌های مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن، قطع شد.

با این حال، اسرائیل جرأت ماجراجویی و تجاوز مستقیم به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ، مانند ایران را ندارد؛ همچنانکه هم پیمانان آمریکا در منطقه نیز جسارت چنین کاری را ندارند. به همین دلیل است که نتانیاهو حملات خود به حشد الشعبی در عراق و دیگر نیرو‌های مقاومت در غزه، سوریه و لبنان را گسترش داده است، تا به زعم خود جنگی غیر مستقیم علیه ایران به راه اندازد.

در همین رابطه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تصور می‌کند که در حال عملی کردن آرزو‌های بولتون و پمپئو است، که همواره از حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر ایران صحبت می‌کنند.

در واقع امر، نتانیاهو تلاش می‌کند نقش پلیس و مأمور نیابتی ایالات متحده و دولت‌های غربی را در مقابل استقلال دولت‌های منطقه و ملت‌های آن، ایفا کند، تا اینگونه نشان دهد که بر اوضاع کاملا مسلط است.

شاید نتانیاهو در پی آن است تا با ضربه زدن به ایران خارج از خاک آن، به نحوی عجز آمریکا در جنگ با ایران را جبران کند، به این امید که با واکنش مثبت ترامپ و دولت او مواجه شده و بتواند رئیس جمهور آمریکا را از تنگنایی نجات دهد، که این امر-در صورت موفقیت- تاثیر زیادی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت.

حساب باز کردن اسرائیل روی تغییر قواعد درگیری با حزب الله در لبنان، یک ماجراجویی با نتایجی نامشخص است، که طی آن، صهیونیست‌ها نمی‌توانند واکنش حزب الله به تجاوز‌های خود را پیش بینی کنند.

رویای اسرائیلی در باز پس گیری نقش پلیس منطقه ای، با تحولات استراتژیکی مواجه شده، که مهمترین آنها، مطرح شدن ایران بعنوان یک قدرت بزرگ در خاورمیانه است، که به عقیده متیو باروس و جولیان مولر کلر، در مجله «هیل»، آمریکا توان مقابله با آن را ندارد.
 
منبع: المیادین
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان