تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
ادعای واشنگتن‌پست:

مکرون تلاش داشت تا دیداری بین ظریف و ترامپ در فرانسه ترتیب دهد / این دیدار انجام نشد

«دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس واشنگتن‌پست در یادداشتی در این روزنامه به نقل از برخی منابع، جزئیاتی درباره سفر ناگهانی «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران به فرانسه در یکشنبه هفته جاری ارائه کرده است.

  رویداد۲۴ او در آغاز این یادداشت می‌نویسد: «آخر این هفته، در سفر مرموز وزیر خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه چه اتفاقی افتاد؟ مقام‌های آمریکایی آن را نوعی تلاش دیپلماتیک خودجوش از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌دانستند که قرار بود مذاکرات را به پیش ببرد، اما در عوض، موانع پیش رو را برجسته‌تر کرد.»

ایگناتیوس نوشته مسائل پیچیده مربوط به این نشست، توسط منابعی فاش شده‌اند که خواسته‌اند نامشان پنهان بماند. یکی از این منابع گفت: «مثل قمار به نظر می‌رسید»؛ مکرون ظاهراً در پی آن بود که از خصیصه‌های ترامپ استفاده کرده و باب گفت‌وگوی رو در رو میان مقام‌های ایران و آمریکا را باز کند. یک سخنگوی سفارت فرانسه در واشنگتن از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد.

ستون‌نویس واشنگتن‌پست نوشته مکرون از آوریل سال ۲۰۱۸ در تلاش است ایران و آمریکا را به مذاکره بر سر یک توافق هسته‌ای جدید فرا بخواند. مکرون در آن زمان هنگام سفر به واشنگتن، چهار ملاک را به عنوان خصیصه‌های توافق جدید ذکر کرد. او به دنبال آن است برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را در چارچوب توافق جدید بگنجاند.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه با علم به میل شدید ترامپ به دیپلماسی بی‌نظم، ظاهراً فکر می‌کرد اگر ظریف را به اجلاس گروه ۷ بیاورد، می‌تواند یک جلسه مذاکره بین ایران و آمریکا ترتیب دهد که می‌تواند مبدا مذاکرات بعدی شود. او برای این طرح، احتمالاً تلاش موفق رئیس‌جمهور کره جنوبی در استفاده از بازی‌های المپیک برای ترغیب ترامپ به دیدار با رهبر کره شمالی الگو قرار داده بود.

ایگناتیوس نوشته است: «تلاش مکرون جواب نداد و این موضوع برخی دلایل واضح دارد: یکی اینکه سطح مقام ظریف [برای دیدار با ترامپ]به اندازه کافی بالا نبود، ضمن آنکه تیم ترامپ، میانه خوبی با ظریف ندارند، زیرا او را طرف مذاکره دولت اوباما می‌بینند. دلیل دیگر این بود که او از تهران هیچ امتیازی نیاورده بود. شاید اگر حسن روحانی وارد بیاریتز شده بود و پیام مهمی داشت، آن وقت ترامپ نمی‌توانست در برابر برگزاری دیدار با او مقاومت کند.»


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان