تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روایت محمد سرافراز از فشار اطلاعات سپاه به شهرزاد میر قلی خان/ نقش حداد عادل در استعفای رئیس صدا و سیما چه بود؟

محمد سرافراز اقدام به نگارش کتابی با عنوان روایت یک استعفا کرده که در آن از شهرزاد میر قلی خان و حداد عادل طائب فرمانده اطلاعات سپاه و موارد دیگر سخن گفته شده است. سرافراز حداد عادل را عامل استعفای خود دانسته است.

رئیس سابق صدا و سیما و همسر سابق شهرزاد میرقلی خان

رویداد۲۴ محمد سرافراز رئیس سابق صدا و سیما، اقدام به انتشار یک کتاب با عنوان «روایت یک استعفا» کرده که به موضوع مدیریتش در رسانه ملی از آغاز تا پایان می‌پردازد. در این کتاب مباحث مهمی مطرح شده و کنایه‌هایی نیز به شخصیت‌های طراز اول نظام زده شده است.

در روزهای گذشته قسمتی از این کتاب که به ماجرای درخواست دفتر رهبری برای توقف برنامه نود بود، در بعضی رسانه‌ها پرداخته شد اما این کتاب فرازهای دیگری هم دارد که گرچه نمی‌توان به همه روایت‌ها اطمینان کرد، اما تا حد زیادی پشت پرده سیاست‌های صدا و سیما را افشا می کند.

ربیعی با اطلاعات سپاه هماهنگ بود!

سرافراز در قسمتی از این کتاب، در پاسخ به سوالی درباره اختلاف بین نیرو‌های امنیتی ایران می‌گوید آقای ربیعی با طائب رفاقت داشته و این دو نهاد علیه مدیریت سرافراز با هم هماهنگ بودند؛ چنانچه (اشاره غیر مستقیم می‌کند) در انصراف بانک توسعه از مزایده آگهی‌های صدا و سیما، آقای ربیعی به این بانک توصیه کرده بود که از مزایده کنار بکشند.

فشار اطلاعات سپاه به شهرزاد میر قلی خان

سرافراز در قسمت دیگری از این مصاحبه به فشار‌های اطلاعات سپاه برای عزل شهرزاد میر قلی خان اشاره می‌کند. «زمانی که خانم میرقلی خان در زندان آمریکا بود، یکی از همکاران شبکه پرس تی وی اطلاع داد ایشان آمادگی دارد در مورد شرایط زندانیان در زندان‌های آمریکا مصاحبه کند. مدیر خبر شبکه تحقیق کرد و اعلام کرد ایشان بهقصد خرید دوربین دید در شب زندانی شده است. در واقع یک نمونه از دوربین‌ها خریداری شده بود. بعد‌ها فهمیدیم جلسه‌ای که ایشان به‌عنوان مترجم همسرش حضور داشته، توسط مقامات آمریکایی ضبط می‌شده تا مدرک‌سازی بشود. دام پهن کرده بودند.»

سرافراز در پاسخ به این سوال که دوربین‌ها برای کدام نهاد خریداری شده، می‌گوید «برای سپاه و نیروی انتظامی، همسر سابق ایشان سپاهی بوده و پرونده اتهامی ازاینجا شروع می‌شود و بالاخره در آمریکا زندانی می‌شود و از زندان ابتدا با خبر صبحگاهی رادیو صحبت می‌کند، بعد، چون انگلیسی می‌دانست این توضیحات را به پرس تی وی می‌دهد.»

به گزارش رویداد۲۴ سال ۸۳ خبرگزاری ایسنا در خبری نوشت «مقامات آمریکا و اتریش ادعا می‌کنند دو ایرانی را به اتهام کوشش برای انتقال غیرقانونی هزاران قطعه تجهیزات دید در شب به ایران دستگیر کرده‌اند. این رسانه‌ی آمریکایی افزود که مقامات آمریکا روز جمعه گفتند که محمود سیف‏ و شهرزاد میرقلی خان در اوائل هفته گذشته در وین، اندکی پس از ‏ورود برای تحویل گرفتن نخستین محموله ادعایی، دستگیر شده‌اند.»

زمانی که شهرزاد میر قلی خان در آمریکا بود پایگاه خبری جهان نیوز درباره او نوشته بود «با محمود سیف ازدواج می‌کند که البته یک‎بار نیز از او طلاق می‎گیرد، اما پس از رجوع و زمانیکه برای مسافرت ماه عسل به اتریش می‎روند، به گفته والدینش بی‎خبر از همه‎جا به جرم تلاش برای خرید عینک دید در شب بازداشت می‎شود و به ۵۲ روز حبس محکوم شده و ۲۸ روز از آن را تحمل می‎کند. سه ماه تحت نظر می‎ماند و سپس به دوبی که محل کار و اقامت او و شوهرش بوده است بازمی‎گردد. دوباره گرفتار پلیس و بازداشت می‎شوند و نهایتا از دوبی نیز اخراج می‎شوند. نزدیک به دو سال در ایران زندگی خوبی داشته‎اند تا این‎که با محمود سیف اختلاف پیدا کرده، خواستار جدایی از همسرش می‎شود. فشار‎‎های روانی، او را مجاب به خروج از ایران می‎کند، اما در آستانه مهاجرت به قبرس، گرفتار پیگرد ایالات متحده شده و به آمریکا می‎رود که ۱۰ روزه بازگردد، اما امروز بیش از سه سال است که رفته و هنوز بازنگشته است.»

آبان ۹۶ دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC)، نام دو فرد و چهار شرکت دیگر را به دلیل آنچه آن را همکاری با سپاه پاسداران دانست، به فهرست تحریم‌های مرتبط با ایران اضافه کرد. بنا بر این ادعا، این افراد و شرکت‌ها با دور زدن محدودیت‌های نظارت بر صادرات کشور‌های اروپایی در نقل انتقال پول به سپاه پاسداران کمک می‌کردند. بر این اساس، رضا حیدری، محمود سیف و نیز شرکت‌های فورنت تکنیک آلمان، پردازش تصویر رایان، مرکز تجاری چاپ فرانکفورت و تجارت الماس مبین به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.
 
به گزارش رویداد۲۴ درباره محمود سیف همسر شهرزاد میر قلی خان هنوز اطلاعات رسمی منتشر نشده است، اما درباره او گفته‌اند که از مقامات ارشد سپاه بوده است. خود میرقلی خان در یکی از مصاحبه‌هایش چندین بار از جایگاه محمود سیف در جمهوری اسلامی صحبت کرده و گفته او آدم بزرگی بوده است.

پیش از این در نامه آملی لاریجانی به آیت الله یزدی، به نام «سیف» اشاره شده بود. آملی لاریجانی گفته سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه بوده است. عبدالله گنجی سردبیر روزنامه جوان بعد از این نامه در صفحه توییتر خود نوشت «بررسی دقیق کردم سیف نه در اطلاعات سپاه بوده و نه معاون اقتصادی آن. از قضا تخلفات ایشان توسط اطلاعات سپاه احراز و با وی برخورد شد. عنوان معاون اقتصادی اطلاعات سپاه کذب محض است.»
 
البته گنجی مشخص نکرده است که نوع تخلفات محمود سیف چه بوده است و مسئولیت دقیق او در سپاه چه بوده است؟ بعضی روزنامه نگاران مدعی هستند محمود سیف همان محسن سجادی نیا است که نام او در بعضی فهرست‌های تحریم‌های ایالات متحده آمریکا آمده است.
 
نقش خاندان حداد عادل در عزل سرافراز چه بود؟
 
به گزارش رویداد۲۴ در کتاب روایت یک استعفا به نقش غلامعلی حداد عادل در استعفای سرافراز بار‌ها اشاره شده است. در قسمتی از این کتاب، سرافراز به ماجرای پیام رسان سروش اشاره می‌کند که به خاطر مسائلی با این پیام رسان مخالف بوده، اما افرادی به دنبال اجرای این پروژه بودند.
 
سرافراز ماجرا را اینگونه روایت کرده است: «آقای اخوان در کنار شرکت سروش رسانه، بدون مجوز یک شرکت دیگر بنام توسعه فناوری سروش تأسیس کرده بود تا کار‌های پیام رسان را انجام دهد. ۴۹ درصد سهام این شرکت مربوط به سه فرد حقیقی از جمله محمد رضا علی عسگری فرزند رئیس جدید صدا و سیما بود و آن شرکت هم اغلب پول‌ها را به کارکنان «شرکت مُهیمن» می‌داد که مربوط به مدیرکل خود ایشان بود. پس از محرز شدن تخلف، شکایتی از سوی رئیس صندوق بازنشستگی صدا و سیما تسلیم دادسرای فرهنگ و رسانه در قوه قضائیه شد. ظاهراً آقای اخوان متوجه نبود که من برای مبارزه با فساد و زد و بند ملاحظه‌ی هیچکس را نمی‌کنم. ایشان از طریق ارتباط با نزدیکان آقای حداد عادل و عوامل هلدینگ یاس یک پشتوانه برای خودش ساخته بود. پس از تغییر رئیس سازمان شنیدم این شکایت هم پس گرفته شده است!»
 
البته اختلافات حداد عادل و سرافراز در قسمت‌های دیگری به صورت پررنگ‌تر مورد توجه قرار گرفته که بر پایه این روایت‌ها، سرافراز مدعی است حداد عادل به دنبال اهداف بالاتری نسبت به قرارداد مالی نرم افزار سروش بوده است: «در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۴ ملاقات مفصل دو نفر‌ه‌ای با رهبر انقلاب داشتم. من در مورد استعفا بیرون دفتر با هیچکس صحبت نکردم، ولی حدود ۱۰ روز بعد در سایت منسوب به آقای حداد عادل نوشتند که سرافراز استعفا کرده و قرار است آقای حداد جایگزین شود. البته آن را به سرعت از سایت حذف کردند، اما رسانه‌های دیگر آن را بازتاب دادند.»
 
به جز این کتاب، سرافراز چندی پیش هم در توئیتی نوشته بود «از آنجا که یک منصوب شما خواسته مثلا عملیات روانی برایم راه بیندازد، بدانید یک «پرستونما» بنام م-ا سراغ من آمده بود، ولی سر آن‌ها به سنگ خورد.»
 
محمد سرافراز در واکنش به این اتفاق نوشته بود از حدادعادل پرسید تا کی قرار است با نمد تخریب دیگران کلاهی برای خود بسازد؟ گویا امیرابراهیم رسولی رئیس دفتر غلامعلی حدادعادل همان روزی که محمد علی نجفی به قتل همسر خود اعتراف کرد، با انتشار عکس سرافراز و شهرزاد میرقلی خانی در صفحه توییتر خود نوشت: «آینه عبرت...! آقای سرافراز باید بیش از پیش خدا را شکر کند، ایضاً میرقلی خان.»
 
بعد از استعفای سرافراز از صدا و سیما، حداد عادل جانشین او نشد، اما بعضی از نزدیکان او در مسئولیت‌های استراتژیک این شبکه قرار گرفتند. از جمله علی فروغی که به شبکه سه سیما رفت و فرزند حداد عادل که مسئولیتی میانی در این سازمان داشت. سرافراز همچنین از ایجاد شبکه‌های رانتی خانوادگی در صدا و سیما صحبت کرده است.
 
سرافراز در این کتاب از نوه حداد عادل در آمریکا هم یاد می‌کند که در ماجرای آزادی شهرزاد میر قلی خان نقش آفرینی کرده است.
 
به گزارش مصاحبه‌ها و نوشته‌های محمد سرافزار این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که او خود را «قربانی مبارزه با فساد سازمان یافته‌ای» در صداوسیما می‌داند که به گفته او تنها با تغییر ساختار تغییر می‌کند.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
2
6
مردم آگاه باشند حداد آنفدر کم سواد است که حتی مدیریت یک کودکستان زیادش بود. ادبیاتش فقط وفقط برای کودکان زیر سه ساله می خورد. او بلایی به سر فرهنگستان ادب فارسی آورد که هیچکسی با ادبیا فارسی نکرده بود. همان بلا را امروز با تحمیل وابستگانش به سیما و خالی کردن سیما از باسوادها و کارشناسان می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
1
خدا ریشه همه کسانی که این انقلاب و به بیراهه کشوندن و خون شهدا رو لگد مال کردن خشک کنه و صاحب اصلی این انقلاب رو برسونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
1
0
برداشت نگارنده مطلب اشتباه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
1
0
حداد عادل وابسته به هولدینگ یاس میباشد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان