تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸

تبعات جنگ تجاری آمریکا و چین دامن آسیا را هم می‌گیرد/ «تماشاگران بی‌گناه» قربانی می‌شوند

صحبت‌های اخیر درباره سلامت اقتصاد جهانی گمانه زنی‌هایی را درباره احتمال وقوع رکود در پی داشته و نگرانی‌ها نسبت به اشتغال و رشد اقتصادی اوج گرفته است.
تبعات جنگ تجاری دامن آسیا را هم می‌گیرد/ «تماشاگران بی‌گناه» قربانی می‌شوند
رویداد۲۴ تبعات جنگ تجاری آمریکا و چین چه خواهد بود؟ این جنگ سایه سنگینی بر اقتصاد جهان انداخته است و احتمال کاهش رشد اقتصادی، بازار‌های مالی را تهدید می‌کند. اقتصاد‌های بزرگ آسیا از رکود اقتصادی هراس دارند و اقتصاد‌های کوچکتر در این منطقه ـ مانند هنگ کنگ و سنگاپور ـ نیز مطمئنا تحت تاثیر همین روند قرار دارند.

تبعات جنگ تجاری

به گفته لوئی کویجس، مدیر بخش اقتصاد آسیا در موسسه تحقیقاتی Oxford Economics، این کشور‌ها «تماشاگران بی گناه» جنگ میان واشنگتن و پکن هستند. وی در این باره گفت: «آن‌ها اقتصاد‌های کوچک و بازی دارند که تجارت – به ویژه تجارت با چین – برایشان اهمیت بسیار زیادی دارد.»

در ادامه به دلایل کاهش رشد اقتصادی در اقتصاد‌های بزرگ آسیا و کشور‌های در معرض رکود اقتصادی اشاره شده است.

اقتصاد چین

چین که دومین اقتصاد جهان را در دست دارد، برای چندین سال متوالی رشد اقتصادی قابل توجهی داشت، اما پس از اعمال تعرفه‌های آمریکا بر میلیارد‌ها دلار کالا‌های صادراتی، فشار‌های جدیدی به روند تجارت میان این دو کشور وارد شد و این در حالی است که ۲۰ درصد کل کالا‌های صادراتی چین، به آمریکا ارسال می‌شود. مهمترین موضوع در این میان، عدم قطعیت در ادامه روند تنش تجاری میان دو کشور است که به گفته کویجس تاثیرات منفی تری را نسبت به تعرفه‌ها داشته است. این در حالی است که دولت چین قصد دارد در سال ۲۰۱۹ به رشد ۶ تا ۶.۵ درصدی برسد.

اقتصاد ژاپن

هر آنچه که چین تجربه می‌کند، تاثیر خود را بر کشور‌های دیگر آسیا نیز خواهد گذاشت. پس از جنگ تجاری میان آمریکا و چین، اطمینان از کسب و کار در ژاپن نیز کم شده است. البته تقاضای قابل توجهی برای محصولات صادراتی ژاپن، مانند تجهیزات الترونیکی و قطعات خودرو، در جهان وجود ندارد.

با وجود اینکه ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، به واسطه تقاضای بالای مصرف کنندگان با افزایش ۰.۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی روبرو بوده است، اما به قول مارسل تیلیانت، اقتصاددان ژاپنی، رفتار مصرف کنندگان پس از افزایش مالیات در ماه اکتبر نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اقتصاد هند

آمار تولید ناخالص داخلی در هند به ۵.۸ درصد یعنی کمترین میزان در ۵ سال گذشته رسیده است. اقتصاد این کشور تا حد زیادی بر مصرف داخلی وابسته است و در مقابل میزان تقاضای مصرف کنندگان کاهش قابل توجهی داشته است. در ماه جولای، میزان فروش خودرو تا ۳۱ درصد کاهش داشت طوری که بر اشتغال و میزان تولید تاثیر مستقیم گذاشت. بانک مرکزی هند در سال جاری چهار بار نرخ بهره را کاهش داد و انتظار می‌رود تنش تجاری با آمریکا ادامه‌دار باشد.

اقتصاد هنگ کنگ

این هاب مالی آسیا با فشار اقتصادی و جنگ تجاری در چین و همچنین ناآرامی‌های اخیر سیاسی روبرو است و ممکن است زودتر از آنچه پیش بینی می‌شد وارد رکود اقتصادی شود. اقتصاددانان معتقدند آمار اقتصادی هنگ کنگ که در ماه نوامبر منتشر می‌شود، رکود فنی را نشان خواهد داد، به این معنی که این منطقه دو دوره رشد منفی را تجربه کرده است.

اقتصاد سنگاپور

کاهش تقاضای جهانی، سیر نزولی رشد اقتصادی در چین و جنگ تجاری همه بر سنگاپور تاثیر گذاشته است. این در حالی است که سنگاپور به میزان زیادی بر صادرات محصولات فناوری و تجهیزات الکترونیکی وابسته است و با ۳.۳ درصد کاهش رشد اقتصادی مواجه شده است. دولت سنگاپور پیش بینی کرده در سال ۲۰۱۹ صفر تا یک درصد رشد اقتصادی داشته باشد. کویجس معتقد است که تاثیر جنگ تجاری بر هنگ کنگ و سنگاپور خیلی بیشتر از خودِ چین باشد، با وجود اینکه هیچ تعرفه‌ای هم محصولات این کشور وضع نشده است.

اقتصاد کره جنوبی

اوایل سال نگرانی‌هایی از رکود اقتصادی کره جنوبی وجود داشت، اما دولت این کشور با تزریق بودجه توانست جلوی این اتفاق را بگیرد. اما پس از رشد ۱.۱ درصدی، بانک مرکزی کره جنوبی برای نخستین بار نرخ سود را کاهش داد. دلیل عمده این سیر نزولی، کاهش صادرات محصولات فناوری به دنبال فضای جاری در اقتصاد جهان است. تجهیزات الکترونیکی ۳۰ درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، افزایش تنش تجاری با ژاپن، این کشور را با عدم قطعیت بیشتری مواجه کرده است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان