تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اصولگرایان علیه اصولگرایان/ سازندگان سریال بوی باران مغضوب یاران قدیمی

با آنکه سریال بوی باران مدت‌هاست تمام شده، اما اختلاف دو جریان اصولگرا هم پایان نیافته است. وحید جلیلی برادر سعید جلیلی آغازکننده این انتقادها بود و رائفی پور آن را ادامه داد. این انتقادها باعث شد روز گذشته نویسنده سریال به انتقادها پاسخ بدهد.

سازندگان سریال بوی باران مغضوب تمامیت خواهان صدا و سیما

رویداد۲۴ سریال بوی باران مدتی است تمام شده اما حواشی آن همچنان ادامه دارد. روز گذشته نویسنده سریال پاسخ تندی به وحید جلیلی داد که آنها را نفوذی خوانده بود. این سریال داستانی درام را در بستری اجتماعی و مذهبی روایت می‌کرد.

کارگردان سریال محمود معظمی است که پیش از این مجموعه «شاید برای شما اتفاق بیفتد» را روی آنتن برده است. در مجموعه قبلی هر اپیزود یک داستان مجزا داشت، اما این بار داستانی را برای ساخت انتخاب کرده که در ۷۵ قسمت اتفاق می‌افتاد و بازیگرانی مثل رضا کیانیان و رویا نونهالی در آن بازی می‌کردند.

همزمان با پخش قسمت‌های آخر این سریال، برادر سعید جلیلی که در دوران احمدی نژاد سردبیر چند رسانه اصولگرا بود، انتقادات تندی را نسبت به سریال بوی باران و آنچه «نفوذ» می‌خواند مطرح کرد «آقای رسانه ملی که دولت را نقد می‌کنی که نفوذ تا کجایت رسیده، بوی باران را هم ببین تا بفهمی جریان نفوذ تا کجای خودت رسوخ کرده است! بهترین هنرپیشه‌ها و توانمندترین عوامل فنی‌ات را بسیج می‌کنی و خط می‌دهی که خانواده‌های ایرانی را هر شب با خیال راحت با یکسری اراجیف و توهمات سادیستی بمباران کنند، همه این‌ها با حمایت آهنین مدیریت صداوسیما انجام می‌شود. این‌ها باید بدانند که سکوت در برابر باندبازی‌های مفسده‌انگیزشان حدی دارد و قطعا مصلحت آن‌ها به مصلحت انقلاب ترجیح داده نمی‌شود. بعضی از عوامل این سریال، سال‌ها پیش به اتهام توهین به معصومین (ع) تا معرض محکومیت به اعدام هم رفتند، ولی مدیریت مدبر و مدعی رسانه ملی این‌ها را می‌برد در حساس‌ترین جایگاه‌های مدیریتی صداوسیما می‌نشاند و دستشان را باز می‌گذارد که هر بلایی خواستند بر سر خانواده‌های بی‌پناه ایرانی بیاورند.»

اشاره برادر سعید جلیلی به فردی که به خاطر توهین به معصومین تا پای اعدام هم رفت، به بیست سال پیش باز می‌گردد. آن زمان یک نشریه دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر نمایشنامه طنزی نوشته بود که بعدا به تعداد بالا تکثیر شد و در اختیار روحانیون جوان قم قرار گرفت که آن را مصداق توهین به ائمه اطهار می‌دانستند. در پی این اقدام راهپیمایی‌هایی از سوی گروهی که مشهور به کفن پوشان بودند در تهران و قم انجام شد، اما در نهایت نویسندگان تبرئه و آزاد شدند. «عباس نعمتی» نویسنده سریال بوی باران، نویسنده آن مطلب در نشریه موج دانشگاه امیرکبیر بود که به همین خاطر مدتی هم بازداشت شد.

از سوی دیگر رائفی پور نیز انتقاد از بوی باران را توییتر خود آغاز کرد و نوشت: «صدا و سیما جای همه است جز نیروهای انقلابی. چند قسمتی از سریال بوی باران را دیدم. نقد فنی‌اش به کار. شعار زدگی‌ محض، فیلمانه هندی، سیاهنمایی وهن، حجاب هزینه بالای تولید و ... هم به کنار. آنچه من دیدم خواسته با ناخواسته آموزش قدم به قدم تبدیل یک شهروند عادی به یک آشوبگر بود.»

رائفی پور در توییتی دیگر نوشت: «آموزش‌های ضد بازجویی، ضد تعقیب و گزیر و مراقبت، ضد رد یابی مخابراتی، اینترنتی و ماهواره‌ای، نقل و انتقال مالی غیر ردیابی و ...! نام نویسنده را جستجو کردم دیدم همان نویسنده جنجالی نشریه موج است که به دلیل توهین به امام زمان (عج) در دهه هفتاد تا مرز اعدام هم رفت.»

با پایان سریال بوی باران، سایر رسانه‌های اصولگرا نیز پس از برادر سعید جلیلی، انتقاداتی را به این مجموعه مطرح کردند. خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان «جامعه‌ای سرشار از خانواده‌های متلاشی در بوی باران» صد‌ها اشکال برای این سریال نوشته است مثل «خلأ و غیاب جدی نهاد‌های مذهبی مانند مسجد و روحانی که جزء لاینفک زندگی ایرانی و اسلامی است» یا «عدم رعایت حریم شرعی بین ترانه و سهیل که بدون رابطه زوجیت مانند یک زوج شرعی با هم رفتار می‌کنند و نیز رستگار و زارع که طلاق گرفته‌اند و ارتباط و همجواری آنان، کل کل‌هایی که بین آن‌ها رد و بدل می‌شود و رویه عاطفی و احساسی که رستگار در برخورد با همسر سابقش پیش می‌گیرد، مفسده آمیز است» یا «صحبت درباره رنگ موی زنانه در آرایشگاه حداقل برای مخاطبان مرد نامناسب است.»

امیرحسین بخشایش از فعالان اصولگرا در توییتر خود نوشت: «سریال بوی باران دیشب تمام شد. سریالی که هیچ خانواده و فردی وجود ندارد که در زندگیش نقطه منفی بزرگی نباشد. فضای غبار و سیاهی زندگی همه را گرفته است و از قضا مجرمان زنده می مانند و تنها افرادی که نقطه منفی ندارند (سهیل و عباس) می‌میرند.»

نکته جالب اینجاست که خبرگزاری فارس سعی کرده با جمع کردن بعضی دیالوگ‌ها، اشکالات دیگری را نیز به سریال وارد کند. مثل دامن زدن به اختلاف طبقاتی یا متهم کردن یکی از مدیران جمهوری اسلامی به چاقاق مواد مخدر. این در حالی است که سریال گاندو که عملا وزیران دولت را جاسوس کشور‌های آمریکایی معرفی می‌کرد، از نظر این خبرگزاری یک مجموعه فاخر بود.

خبرگزاری تسنیم نیز در نقد این سریال نوشته است «شخصیت‌های بوی باران گویی همگی گرفتار و درگیر مشکلات بی‌نهایت هستند و در تلخی بی‌پایانی دست‌وپا می‌زنند. سیاوش به‌قدری در جوانی خلاف و کار‌های غیراخلاقی انجام داده که تا آخر عمر به‌قول خودش باید تاوان پس بدهد، سیمین به‌رغم اینکه مدیری مدبر و دلسوز است از پسر خود غافل مانده و مدام می‌خواهد روی اشتباهات او سرپوش بگذارد.»

خبرگزاری مهر هم به برنامه انتقادی شبکه یک درباره سریال بوی باران پرداخت و نوشت «گبرلو اگرچه همان ابتدا به محمود معظمی کارگردان سریال بیان کرد که در برنامه دیگری به فرم سریال خواهد پرداخت، اما از آنجایی که در اطلاع رسانی نسبت به پخش این برنامه عنوان شده بود که قرار است تحلیل و بررسی سریال بوی باران باشد انتظار می‌رفت این میزگرد با حضور حداقل یک منتقد همراه باشد. منتقدی که حتی اگر هم قرار نیست به نقد فرمی سریال بپردازد، لااقل نگاهی تحلیلی به مصادیق، قصه و محتوای سریال داشته باشد و به طور مثال نشان دهد که سریال در چه مواردی در بیان پیام و محتوای خود موفق بوده یا ناکام مانده است.»

گروه تولید سریال بوی باران از مدت‌ها قبل در صدا و سیما بوده‌اند. کارگردان سریال در دوره ضرغامی قائم مقام مدیرکل اداره طرح و برنامه سیما بوده است. اصولگرایان در نقد دیگر خود سراغ عزت الله ضرغامی رفته‌اند و نوشته‌اند چگونه یک نفوذی تمام تولیدات صداوسیما را تایید می‌کرده است. انتقاد نسل جدید اصولگرا از همفکرهای قدیمی ادامه دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان