تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
دبیرکل حزب تدبیر و توسعه:

کسانی که در ایران کار سیاسی کرده‌اند، عاقبت به خیر نشده‌اند/ انتصاب‌های دولت‌ها بر مبنای ژن خوب بوده است

دبیرکل حزب «تدبیر و توسعه» معتقد است که تنها راه فائق آمدن بر فساد‌های موجود در کشور تمسک جستن مردم به کار حزبی و حضور گسترده و فعال تشکیلاتی در احزاب با رویکرد‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و مطابق با علایق آن‌ها است.
اکثر کسانی که در ایران کار سیاسی کرده‌اند، عاقبت به خیر نشده‌اند/ همه انتصاب‌های دولت‌ها بر مبنای ژن خوب بوده است
رویداد۲۴ «محسن محمدباقرزاده» دبیرکل حزب «تدبیر و توسعه» در رابطه با نحوه تغییر این تشکیلات از جبهه به حزب و برنامه‌های آتی آن به گفتگو پرداخت.

وی با بیان انتقاد از دوره پیش انتخابات مجلس و لیستی که در تهران با کلید واژه «تکرار» به این نهاد قانون‌گذاری راه پیدا کردند، گفت که در سال نود و چهار ۱۳۳ نماینده با پرچم جبهه تدبیر و توسعه به مجلس رفتند، ولی به شعارها، برنامه‌ها و حفظ ارتباط تشکیلاتی با جبهه وفادار نماندند.

باقرزاده خودش رویکرد آن زمان جبهه را برای سیاست‌های انتخاباتی حزب نمی‌پسندد.

دبیرکل حزب تدبیر و توسعه با تشریح هفت مانیفستی که نظامات رویکردی و ساختار حزب را تشکیل می‌دهند، مبارزه با فساد را نماد و شعار حزب متبوع خود برای رهایی کشور از بند‌های عقب ماندگی دانست و بر آگاهی بخشی جامعه درباره ابعاد و اشکال مختلف برای ریشه کنی فساد تاکید کرد.

متن کامل گفت‌وگو با باقرزاده، دبیرکل حزب تدبیر و توسعه را در ادامه بخوانید:

از جبهه به حزب تغییر کارکرد داشتیم

سوال: آیا هنوز به صورت جبهه فعالیت می‌کنید یا تبدیل به حزب شده‌اید؟

در اسفند سال ۹۵ ما کنگره برای تشکیل حزب دادیم و انتخابات شورای مرکزی را برگزار کردیم، اما اواخر سال ۹۶ وزارت کشور به ما اعلام کرد، چون در کنگره تعداد نفرات در حد نصاب قانون جدید احزاب نبود، دوباره باید کنگره برگزار شود؛ بنابراین در مهرماه ۹۷ مجدداً کنگره برگزار کردیم و در خردادماه ۹۸ کمیسیون ماده ۱۰ احزاب کلیه تصمیمات کنگره را تایید کرد و در تیرماه ۹۸روزنامه رسمی همه تغییرات را به علاوه مفاد اساسنامه و مرامنامه چاپ کرد و در حال حاضر به صورت یک حزب رسمی فعالیت می‌کنیم.

اگر سازمان‌های مردم نهاد سیاسی نداشته باشیم، مردم برای پیگیری مطالباتشان سر در گم می‌شوند

سوال: ما در قانون جدید حدود ۱۱۵ حزب داریم، تفاوت حزب شما با سایر احزاب چیست؟

اول اینکه ما همه ملت ایران را برای پیگیری مطالبات قانونی خودشان دعوت می‌کنیم که عضو احزاب شوند و از طریق احزاب مطالبات سیاسی خودشان را از سیاستمداران منتخب در قوای مجریه و قانون‌گذاری و سایر قوه حاکمه کشور پیگیری کنند.

هر کسی که در راه کار سیاسی در کشور به صورت تشکیلاتی و با مجوز رسمی قدمی بر می‌دارد، این کار را برای کشور بسیار خوب و مفید می‌دانیم، چرا که اگر ما سازمان‌های مردم نهاد سیاسی مثل احزاب را نداشته باشیم مردم برای پیگیری مسائل و مطالبات خودشان سر در گم می‌شوند و جای ملت با منتخبان عوض می‌شود و منتخبان خود را پاسخگوی انتخاب کنندگان دیگر نمی‌شمارند. خوشبختانه در کشور آزادی برای کار حزبی و مطالبات قانونی مردم از طریق احزاب بطور نسبی وجود دارد و احزاب می‌توانند عمده حقوق اساسی و قانونی و سیاسی ملت را به صورت تشکیلاتی پیگیری کنند.

احزاب برای این به وجود آمدند که بتوانند نقد و فعالیت سیاسی کنند. بیانیه، نظریه و پیشنهاد بدهند و پیگیری موضوعات مختلف را انجام دهند. مسئله‌ای را در کشور به عنوان یک موضوع ریشه‌ای شناسایی، کشف و احصا کنند و آن را به یک گفتمان ملی تبدیل کنند و سپس مردم دعوت شوند تا آن گفتمان واحد را به مطالبه بزرگ ملی تبدیل کرده و توان حزبی خود را برای تحقق آن صرف کنند.

ریشه انتخاب اسم تدبیر و توسعه برای حزب

چیزی که در مورد اسم حزب «تدبیر و توسعه ایران اسلامی» باید به شما بگویم این است که این حزب بر پایه دو کلمه تشکیل شده است؛ کلمه «تدبیر» یا آینده‌نگری، که یکی از کارکرد‌های عقل است و در همه تصمیمات ریز و درشت ما را متوجه افق بسیار دور از اهداف بسیار بلند کشور می‌کند و ما بر مبنای آن دور‌بردی که می‌بینیم، می‌توانیم مدبرانه برای توسعه کشور برنامه‌ریزی کنیم، ما معتقدیم حلقه گمشده مدیریت در ایران تدبیر است، همه جزیره‌ای فکر کرده و هیچ کسی در کل واحد به صورت فراگیر و جامع نگاه نمی‌کند.

برای همین هر کسی دیواری را در دوران تصدی خودش و به منظور سازندگی، بنا می‌کند و تا نیمه‌ها می‌رساند، اما نفر بعدی می‌آید، آن را خراب کرده و دوباره از نو بنا می‌کند؛ ما ۴۰ سال است که می‌سازیم، تخریب می‌کنیم و بعد می‌سازیم.

برای ساختن پایدار باید نگاه واحد داشته باشیم

برای ساختن پایدار باید نگاه واحد داشته باشیم و مدبرانه و عقلانی به اصل توسعه نگاه کنیم، بنابراین کلمه تدبیر را از این حیث انتخاب کرده‌ایم.

از سوی دیگر معتقدیم حلقه گمشده توسعه کشور هم مدیریت است یعنی از طرفی مدیری مدبر نداریم و از سوی دیگر مدیری برای توسعه نداریم؛ این دو مولفه باعث می‌شود که بگویم اگر تدبیر وجود داشته باشد و مدبر‌ها در جایگاه مدیریتی نظام قرار بگیرد ما به توسعه و رفاه فراگیر ملی که نیازمند آن هستیم، می‌رسیم؛ رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید که من از فقر بر امت خویش بیمناک نیستم، از سوء تدبیر بیمناکم.

نمی‌خواهیم با کلمه اصلاح طلبی بازی کنیم

رویکرد حزب تدبیر و توسعه یک رویکرد اصلاح‌گرا است و با کلماتی مثل اصلاح طلبی هم نمی‌خواهیم بازی کنیم. چرا اصلاح‌گرا هستیم؟ برای اینکه اصلاحات باید شاقول داشته باشد، حضرت امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید وظیفه امرا و حکما اعتقاد به اصول و اصلاح امور است؛ یعنی اصلاح و اصول با هم در آمیخته و در هم تنیده است.

این که ما بگوییم یک طرف اصلاح باشد و یک طرف اصول، مانند این است که نصف یک موجود را قطع کرده باشیم درحالی که این دو باهم و در هم تنیده هستند و در این صورت می‌توانند اثربخش باشند و از یکدیگر غیرقابل تفکیک هستند، لذا ما از این زاویه به اصلاح‌طلبی و اصلاح‌گری فکر می‌کنیم.

حفاظت از ارزش‌ها و اسلامیت نظام با رهبری است

اصول‌گرایی و اصلاح‌گری، اصول عقلانی هستند چرا که حفاظت از ارزش‌ها و اسلامیت نظام با رهبری است، اما در اداره امور کشور که با قوای دیگر است، احزاب به عنوان سازمان‌های مردم نهاد سیاسی در مدیریت قدرت نقش‌آفرینی می‌کنند و بر مبنای خواسته ملت و مبتنی برقواعد عقلی و با رعایت شرایط زمان و مکان به حاکمیت در اداره امور کمک می‌کنند. اینگونه کمک احزاب می‌بایستی مبتنی بر خرد، عقلانیت، علم، اجماع عقلای ملی و مصلحان خردمند جهانی و مصالح عامه مردم باشد. این نگاه و بینش علت اتخاذ رویکرد ما به سمت کارکرد درست حزبی است.

احزاب نباید نقش رهبری به خود بگیرند

اکثر کسانی که در ایران کار سیاسی کرده‌اند، عاقبت به خیر نشده‌اند

یک مطلب مهم دیگر در این بخش مانده است و آن اینکه، اگر شما تاریخچه کار سیاسی در ایران را مطالعه کنید، می‌بینید اکثر کسانی که در کشور کار سیاسی کرده‌اند، عاقبت به خیر نشده‌اند و دلیل آن این است که هر گروهی که به حوزه کار سیاسی وارد می‌شود و حزب تشکیل می‌دهد، بلافاصله مؤلفه چه باید کرد و چه نباید کرد را دنبال کرده و با حزب نوپای خود می‌خواهد نقش رهبری را بازی کند و این نقش‌آفرینی با ساختار سیاسی و اجتماعی و روح حاکم با قانون اساسی کشور در تعارض است.

احزاب نباید نقش رهبری به خود بگیرند بلکه بایستی رویکردی را برای توسعه و ایجاد وحدت ملی اتخاذ کرده و آن را برای تحقق اهداف و برنامه‌ها نهادینه کنند. منبع ارزش‌های کشور و نظام در قانون اساسی ذکر و تاکید شده است و همه باید حول محور همان قانون اساسی و با نظارت و رهنمود رهبری به وحدت برسیم.

نبایستی وحدت ملی را فدای مصلحت یا خواسته جناحی کنیم

قرار نیست هر گروهی یک قرائتی برای پیشبرد کلان کشور داشته باشد و با رویکرد مصوب و قانون به تقابل برخیزد و شکافی در وحدت ملی ایجاد کند ما تحت هیچ شرایطی نبایستی وحدت ملی را فدای هر مصلحت یا خواسته جناحی بکنیم.

عمده بازی‌های سیاسی جریانات داخلی منتقد ارزش‌هایی شده که در فرهنگ دینی و ملی و قومی ما ریشه دوانده و نماد وحدت ملی و ارزشی ملت است! و متاسفانه برخی از بازیگردانان سیاسی با ایجاد فضای تاخت و تاز به ارزش‌ها به رقابت سیاسی می‌پردازند و با تهییج احساسات زود گذر یارگیری جناحی می‌کنند، و این نوع فعایت‌ها با حقیقت کار سیاسی و حزبی هم‌خوانی ندارد.

کار احزاب فعالیتی مستمر است که منجر به توسعه آگاهی و تنظیم روابط سالم در اصحاب قدرت برای حکمرانی خوب می‌شود. هر تغییر و اصلاح امور تابع خواست مردم است و این خواستن مبتنی بر این است که آگاهی به حد اعلایی برسد و آگاهی تبدیل به رفتار و قانون شود در آن موقع می‌شود تغییرات را انجام داد.

باید مدیریت قدرت سیاسی جایگزین اولویت‌هایی دیگر شود

سوال: همانطور که قبلا اشاره شد چندین حزب اصلاح‌طلب داریم، آیا این معیار‌هایی که گفتید در هیچ کدام نبود، که منجر به تاسیس حزب جدیدی توسط شما شد؟

هر حزبی یک سلسله اولویت‌های جامعه را احصا می‌کند که فکر می‌کند آنها، اولویت‌های اصلی‌تری نسبت به سایرین هستند و ما فکر می‌کنیم که باید مدیریت قدرت سیاسی جایگزین اولویت‌هایی دیگر شود.

در میان احزاب اصلاح‌طلب و فعالیت کشور ندیدم اولویت‌هایی را که ما به عنوان اولویت‌های اصلی توسعه و پیشرفت ایران برای ملت و رفاه ملی مد نظر داریم، به عنوان هدف و برنامه و دغدغه‌های فکری حزبی مطرح کنند، چون این خلاء را می‌دیدیم احساس کردیم که باید این کار را انجام دهیم.

هفت مانیفست حزب نظام کلی آن را تشکیل می‌دهند

سوال: اولویت‌های حزب چه هستند؟

جواب: حزب سعی کرده در هفت نظام کلی مانفیست و برنامه‌های خودش را آماده کند، یکی از آن‌ها مانیفست نظام سیاسی است که خود آن به دو بخش سیاست خارجی و سیاست داخلی تقسیم می‌شود:

مهمترین رویکرد در سیاست داخلی حزب این است که ما اعتقاد داریم که حق از آن ملت است و لذا ملت این حق خود را به واسطه سند ملی خودشان که قانون اساسی است و از طریق نظام انتخابات به نمایندگان و دولت و سایر ارکان حکمرانی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم تفویض می‌کند و لذا می‌بایست همه جا منافع ملی و حقوق ملت اولویت شماره یک همه خدمتگزاران قوا و اصحاب حکومت باشد.

در حوزه سیاست خارجی نیز اعتقاد داریم از مزیت‌ها و فرصت‌های بسیار خوب ایران در جهان بایستی به نحو احسن استفاده کنیم، تهدیدات را به حداقل و بهره‌مندی از فرصت‌ها و خلق فرصت را به حداکثر برسانیم و با تمام جهان اسلام که شامل بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در بیش از چهل کشور دنیا هستند، مراوده‌های خوب و پایداری داشته باشیم.

علاوه بر آن با کشور‌های همسایه خودمان روابط بسیار خوب و پایداری را تحکیم بخشیم تا بتوانیم امنیت خود و منطقه را با مشارکت یکدیگر تنظیم کنیم و در نهایت می‌بایست در مقابل گردن‌کشی‌های هر دولت متجاوزی که بخواهد زور بگوید و خودش را آقای دنیا بداند، با عقلانیت مقابله کنیم.

البته هر مقابله‌ای لاجرم و قطعاً به تقابل با قوه نظامی منتج نمی‌شود، اما اگر لازم شد در آن نقطه هم باید انجام بشود چرا که از نظر ما صلح واقعی دنیا در قدرت همگان است یعنی اگر ما می‌خواهیم همواره از سوی کل دنیا هیچ‌وقت مورد تعرض قرار نگیریم، باید هر روز قوی و قوی‌تر بشویم و تولید واقعی امنیت کشور رابطه مستقیم با توان نظامی و علمی ما دارد.

در حال حاضر گفتمانی که بتواند همه مردم و احزاب را فعال کند، نداریم

نمی‌توانیم نقد قدرت را فقط در مهمانی‌ها و داخل تاکسی بکنیم

در حال حاضر در شرایطی هستیم که گفتمانی که بتواند همه مردم و احزاب را فعال کند تا در زندگی خود نقش بپذیرند، نداریم. جامعه و ملت باید نقش پذیرفته و آن را هم باید از طریق احزاب بپذیرند، نمی‌توانیم نقد قدرت و حاکمیت را فقط در مهمانی‌ها، داخل تاکسی و هر محیط غیر سیاسی بکنیم؛ انتقاد‌ها بایستی شکل رسمی به خودش بگیرد و از طریق احزاب و کرسی‌های آزاد اندیشی حزبی ارائه و پیگیری شده و قدرت ملی آحاد جامعه و رهبری نظام پشت آن قرار بگیرد.

گفتمان امروز ما ائتلاف با همه احزاب و گروه‌های ملی همفکر با رویکرد اصلاح‌گری بر مبنای عقل و قانون برای مبارزه با فساد است.

دومین مانیفست حزب فرهنگی است، در این زمینه حوزه رفتار ملی و دینی و اخلاقی را کشف و روی آن کار کرده ایم و مؤلفه ریاکاری، دروغ‌گویی، فریب افکار، خیانت در امانت و عهدشکنی به عنوان یک رفتار عمومی بد در حال نضج‌گیری است. حتی در تفکر کسانی که در شبکه قدرت یا نزدیک به اصحاب قدرت هستند، این‌ها را دیده‌ایم. البته حوزه فرهنگی وسیع‌تر از این مباحث است و از اصحاب هنر و فرهنگ استمداد می‌طلبیم.

سومین مانیفست حزب در مورد نظام اجتماعی است که اصلاح علمی و اصولی موضوعات مربوط به شکاف طبقاتی، طلاق و فروپاشی کانون گرم خانواده، اعتیاد، بیکاری، فقر و مبارزه با انواع فساد را شامل می‌شود.

در حوزه نظام اقتصادی بر دولت کوچک، چابک، باهوش و خوش‌فکر و بسترساز برای کارآفرینان و مجلسی که با قوانین درست و مبتنی بر حق این نگاه را در دولت تقویت کند و قوه قضاییه‌ای که این بستر‌های قانونی را بعنوان مدعی‌العموم ملی مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهد، نیاز داریم.

مانیفست پنجم حزب نظام آموزش است. ما معتقدیم که نظام آموزشی و تواناسازی سرمایه اجتماعی کشور مهمترین رکن توسعه مدبرانه کشور است و نظام آموزشی باید در تربیت سرمایه انسانی انقلاب، بتواند نسبت به همه نظامات مورد نیاز کشور موفق عمل کند. نظام آموزش برای خلق دولت کوچک و ملت بزرگ یک ضرورت اصلی است و باید کشور نظام آموزشی به روزتر و قوی‌تری و کاربردی‌تری داشته باشد.

محیط زیست یکی دیگر از نظامات ما است که رابطه انسان با طبیعت و سایر ارتباطاتی که در این زمینه وجود دارد را مورد رصد و هدف‌گذاری ملی قرار می‌دهد. ما این را نه تنها در حوزه جغرافیای ایران بلکه در جغرافیای جهانی باید پیگیری کنیم و روی هر چیزی که برای آب و هوا و تنفس جامعه و نشاط زیستی انسان، حیوانان و گیاهان مضر است، باید برنامه اصلاحی و بهبود وضعیت را داشته باشیم.

همه انتصاب‌های دولت‌های قبل و فعلی بر مبنای ژن خوب بوده است

آخرین نظامی که داریم نظام مدیریت و اداری است، ما معتقدیم که نظام اهلیت و شایستگی و نظام انتصابات بر این مبنا جهت تحقق تدبیر برای توسعه لازم قطعی و ضروری است. اصلاحات روشی که باید در نظام اداری برای تسریع در امور و صحت انجام کار اتفاق بیافتد، وجود ندارد یا ضعیف است و باید روی این خیلی خوب و مستمرکار کرد.

اصلاحات همواره روشی کم‌هزینه و پراثر و همراه با ایجاد رضایت و مهارت رفتاری در بین همه طرفین فعالیت یک روش بوده است و راهبرد کشور در اصلاحات روشی زمینه‌ساز اصلاحات ساختاری با حداقل مقاومت‌ها می‌شود.

نقد ما به دولت‌های قبل و دولت فعلی این است که همه انتصاباتش بر مبنای ژن خوب و ژن برتر است و این اشکال عمده است و تا زمانی که از این نقطه خارج نشویم فردای آباد نداریم.

فردای آباد در تضمین این است که ما روی این هفت نظام به صورت پیوسته و به عنوان منظومه‌ای که همه بر هم تاثیر می‌گذارد، کار کنیم یک حرکت واحد را برای توسعه ملی از راه عقلانیت و تدبیر با هم پیش ببریم.

در سراسر کشور لیست خواهیم داشت

برای ترغیب حمایت افکار عمومی از لیست سعی و تبلیغات کافی انجام خواهیم داد

سوال: آیا حزب تدبیر و توسعه برنامه‌ای برای حضور در انتخابات دارد؟

جواب: یکی از کارکرد‌های احزاب حضور فعالانه در انتخابات‌ها و معرفی افراد به جامعه برای اخذ رای و ارتباط مستمر برای پیگیری مطالبات ملت است. این یکی از کارکرد‌های مهم چندگانه احزاب است که در زمان انتخابات تجلی بیشتری پیدا می‌کند، اما بایستی نقش احزاب برای تعامل با مردم و پیشبرد برنامه‌های حزبی بعد از انتخابات هم ادامه پیدا کند.

ما معتقدیم که اگر مردم از طریق حزب انتخابات را انجام دهند بعد از آن نمایندگان رها نمی‌شوند و از طریق حزب مطالبات ملت را پیگیری می‌کنند و مدام بین مردم و اصحاب قدرت این نقش پل ارتباطی را برقرار می‌کند.

پشت نماینده‌هایی که نمی‌شناسیم قرار نمی‌گیریم

بنابراین حزب تدبیر و توسعه حتما فعال خواهد بود و تمام تلاشمان را می‌کنیم که از درون حزب و یا کسانی که به عضویت حزب یا سمپات حزب می‌شوند به عنوان کاندیدا معرفی کنیم. ولی قطعا پشت نماینده‌هایی که نمی‌شناسیم قرار نمی‌گیریم و اگر نماینده‌ای بعد از نمایندگی از مسیر وعده‌هایی که داده بود عدول کند حزب اولین کسی است که با آن برخورد می‌کند تا آن را به مسیر درست برگرداند و گزارش عملکردش را به مردم همان منطقه و کشور ارائه خواهد کرد و به افکار عمومی قول می‌دهیم که این کار را انجام دهیم.

قطعا در سراسر کشور لیستی خواهیم داشت و برای ترغیب حمایت افکار عمومی آن لیست سعی و تبلیغات کافی و تعهد حزبی لازم به جامعه رای دهندگان ارائه می‌کنیم و معتقدیم که به تعداد کافی کرسی‌های نمایندگی در مجلس خواهیم‌داشت.

مردم از مجلس و دولت ناراضی هستند

سوال: فضای پیش روی انتخابات مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم به شدت از عملکرد قوای دوگانه مجریه و مقننه، ناراضی هستند؛ مردم از نمایندگان خودشان خیلی خیلی ناراضی هستند، چون نمایندگان بعد از گرفتن رای، رغبتی به ارتباط پایدار با مردم ندارند و فقط سال انتخابات به یاد مردم می‌افتند؛ البته همه نمایندگان مشمول این نقد و مذمت ما نیستند.

عمده منتخبان، حتی مسئولان اجرایی پس از تصاحب کرسی نمایندگی یا صدارت از مردم فاصله می‌گیرند تا سالی که دوباره انتخابات شکل می‌گیرد؛ همین بی‌تفاوتی نمایندگان به، ولی نعمتان خودشان، ملت را نسبت به آنان بدبین کرده است.

وجود فساد، اختلاس‌های متعدد رانت‌خواری‌ها و رانت‌دهی‌های دولتی خودبرتربینی‌های فرزندان خیلی از شخصیت‌های مجلسی و دولتی، افکار عمومی را نسبت به آدم‌هایی که در مجلس هستند، ناامید کرده است.

اما این ناامیدی از کل جریان سیاسی و نظام کشور نیست و قابل ترمیم است. بیشترین نارضایتی در این مقطع از عملکرد دو قوه مجلس و مجریه است و البته مردم از قوه قضاییه هم دل خوشی ندارند وجود ده‌ها میلیون پرونده قضایی که به طور متوسط ۶۰ میلیون نفر را درگیر خودش کرده، مطلوب نیست، اما رویکرد اخیر قوه قضاییه که از دانه درشت‌ها شروع کرده به شرطی که پایدار باشد، به جامعه امید بخشیده است.

رئیسی رویکرد پیشگیری و نه مچگیری داشته باشد

یعنی ما امیدواریم آقای رئیسی با تمام قوت و با مکانیزم‌های کاملا علمی و با رویکرد پیشگیری به جای مچ‌گیری سعی کند ریشه فساد را بخشکاند.

باید رویکرد رئیس قوه قضاییه، رویکردی پیشگیرانه باشد برای اینکار بایستی همه نهاد نظارتی را در یک جبهه واحد با خود همسو قرار دهد و از ظرفیت‌های دیوان محاسبات، کمیسیون اصل نود مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و سایر دستگاه‌های نظارتی و حراست‌ها استفاده کند.

در برخی از دستگاه‌های دولتی واحد‌های حراست خودشان یکی از عوامل رانت هستند و قوه قضائیه بایستی فضایی بسازد که بتواند با همه این‌ها مقابله شود، اگر می‌خواهیم عدالت قضایی داشته باشیم باید جلوی همه این‌ها گرفته شود.

بیش از ۸۰ درصد نمایندگان مجلس آینده تغییر خواهد کرد

اگر حرکت‌هایی را که قوه قضاییه شروع کرده و به سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری در طول تمام این سال‌ها گفته و روی زمین مانده، توجه شود و حول آن محور‌ها، عملکرد‌ها ساماندهی شوند، امید و نشاط به جامعه بر می‌گردد و مردم امیدوار می‌شوند.

کشور ثروتمند ایران، کشوری که به تعبیر مقام معظم رهبری ۷ درصد منابع جهان را دارد، نباید این وضعش باشد. ما فکر می‌کنیم که قاطبه جامعه نسبت به اکثریت نمایندگان موجود کشور بی‌اعتماد شده است و مجلس آینده مجلسی خواهد بود که بیش از ۸۰ درصد نمایندگان آن تغییر خواهد کرد.

احزاب و NGO‌ها و رسانه‌ها باید در صحنه حضور داشته باشند

سوال: پیش نیاز‌های حضور گسترده مردم در این فاصله کوتاه تا انتخابات مجلس چه چیز‌هایی است؟

صندوق‌های رای مال ملت است و مردم نقش سیاسی خود را از طریق صندوق رای ایفا می‌کنند، تنها راه این است که مردم به حق خود واقف شوند و از حقوق خودشان استفاده کنند، چون غیر از این راهی وجود ندارد.

باید اطلاع‌رسانی شود و افکار عمومی را مجاب کرد که از حقوق خودشان استفاده کنند و از سایر دستگاه‌های نظارتی و شورای نگهبان درخواست می‌کنیم نسبت به داوطلبانی که می‌توانند به نحو احسن به جامعه خدمت کنند، فرصت حضور در صحنه انتخابات را فراهم کنند.

نقش احزاب همین است که به جامعه بگوییم اگر با کارکرد حزبی وارد عرصه سیاسی شوند، مطالباتشان قابل پیگیری است و همه افرادی که کار صنفی و تشکیلاتی می‌کنند جامعه را مجاب کنند که از حقوق خودشان به نفع احسن استفاده کنند جمهوریت نظام و حقوق ملی در حوزه قدرت سیاسی تنها از طریق انتخابات اعمال می‌شود و باید مردم مطلع شوند و اعتماد کنند که اگر کار خودشان را درست انجام دهند نتایج خوبی خواهند گرفت و اگر تابحال نتیجه نگرفته‌اند به دلیل این است که کار حزبی را خیلی جدی نگرفته اند، احزاب و NGO‌ها و رسانه‌ها باید در صحنه حضور داشته باشند.

مردم باید حرفشان را بزنند و فریادشان را بکشند. به جای اینکه در مهمانی و تاکسی حرفشان را بزنند، بیایند در در احزاب نقد‌ها و پیشنهاد‌های خودشان را بزنند و با پذیرش نقش حزبی پیگیر برنامه‌ها و مطالبات خود و جامعه باشند. مبارزه با فساد و فاسد را پیگیری کنند و تا آنجایی پیش بروند که به تعبیر رهبری مسئول و مدیر متخلف را سر جایش بنشانند.

سازمان‌های نظارتی جزیره‌ای عمل کرده و استراتژی واحد ندارند

سوال: با توجه به حرف‌های خودتان به نظر شما با وجود ده‌ها سازمان نظارتی چرا آنگونه که باید با فساد مبارزه نشده است؟ راهکار چیست؟

اولین دلیل این است که سازمان‌های مربوطه جزیره جزیره عمل می‌کنند و استراتژی واحد ندارند و نه تنها هم افزایی ندارند بلکه در خیلی از موارد مانع اراده یکدیگر هستند و از طرفی نیز به صورت طیفی و جریانی عمل می‌کنند؛ دوم اینکه مبارزه با فاسد آخرین حلقه از مبارزه با فساد است در اولین حلقه اصلاحات ساختاری و زمینه‌ای و روشی و فرآیندی و مقرراتی است. آموزش سرمایه‌های انسانی به عنوان واسطه‌های پیشگیرانه است.

نهایی‌ترین اقدام این است که ببینیم که آن عناصر فاسد از دل این قصه برای خودشان چه فرصت‌های غیرقانونی می‌سازند و آن‌ها را شناسایی نمود و قاطعانه با آن‌ها مبارزه کرد.

اما وقتی می‌خواهیم بگوییم با فساد مبارزه می‌کنیم ابتدا چهار نفر را ردیف و موجی ایجاد می‌کنیم و گروهی را به پشت پرده می‌فرستیم و بعد فکر می‌کنیم که نتیجه گرفته ایم، اما کاری نکرده‌ایم چرا که در مبارزه ساختاری و فرآیندی مردم و احزاب حضور پیدا کرده و این آن‌ها در حوزه‌های ساختاری و فرآیندی اصلی‌ترین نقش را در مبارزه با فساد ایفا می‌کنند.

از تجارب جهانی برای مقابله با فساد و مدیریت استفاده کنیم

هر ایستگاهی که محل رانت است را بلافاصله افشا کرده و با آن مقابله می‌کنند و وقتی خودشان کرسی‌هایی در مجلس بدست می‌آورند، سعی می‌کنند از طریق نمایندگان مجلس قوانین موثق و به نفع سلامت جامعه نوشته و تصویب نمایند و بر حسن اجرای آن نظارت کنند. تا زمانی که برای هر قانونی که نوشته می‌شود استثنا‌هایی وجود داشته باشد، وضع همین است.

این مسیری است که دنیا طی کرده و یک تجربه عقلایی و جهانی از حیث مبارزه با فساد توسط اندیشمندان علم سازمان و مدیریت در دنیا استفاده شده است و می‌شود از این تجارب الهام گرفت.

احزاب بعد از انقلاب دولت ساخته بوده‌اند

سوال: با توجه به این شما به حضور مردم در احزاب تاکید دارید، اما مردم هیچ بازخوردی که منفعت عمومی به همراه داشته باشد از احزاب ندیده اند، چه باید کرد؟

احزاب ما بعد از انقلاب بیشتر دولت ساخته بوده‌اند. مزیت حزب تدبیر و توسعه این است که هیچ شخص صاحب قدرت شاخصی در شورای مرکزی آن حضور ندارد و همه اعضای آن کسانی هستند که از میان دانشگاهیان و فعالین سیاسی وارد حزب شده‌اند.

بخش دیگر این است که حزب سازمان مردم نهاد سیاسی است نه سازمان دولت نهاد سیاسی، جامعه باید خود به کار حزبی مراجعه کند و علاقه‌مند به کار حزبی باشند و از کار حربی دور نشوند و بدانند که کار حزبی برای پیگیری مطالباتشان خیلی مهم و به نفع آن‌ها است.

به طور مثال در کشور همسایه ما ترکیه حزب حاکم (عدالت و توسعه) ۱۱ میلیون نفر عضو دارد و همه عضو‌های آن‌ها هم از میان افکار عمومی است.

قدرت را سانت به سانت از پایین ساخته‌اند نه اینکه آن را از بالا و با قدرت و پول ساخته باشند و با رانت بیاییند مردم را جذب کنند، بلکه اول حزب را تشکیل دادند و با توجه به گفتمان و نقاط مشترک، افکار عمومی را دور خودشان جمع کردند، قدرت را به دست گرفتند و از طریق قدرت بدست آمده برنامه‌هایشان را در جامعه جاری و ساری کردند تا بتوانند خدمت‌رسانی کنند.

ما باید بدانیم که از طریق احزاب می‌توان به رشد سیاسی و قدرت مدیریت سیاسی رسید و احزاب هر چقدر قوی باشند بهتر می‌توانند پیگیر مطالبات مردم باشند. البته این تعامل دوطرفه است و نقش رسانه ملی برای ایجاد میز احزاب می‌تواند خیلی موثر باشد. متاسفانه رسانه ملی ما برای هر چیزی برنامه می‌گذارد، اما برنامه‌ای برای احزاب ندارد.

احزاب فقط باید به رهبری و قانون اساسی متعهد و وفادار باشند

احزاب باید به دو گروه متعهد باشند نخست به مردم و دوم به قانون اساسی که در ایران نماد قانون اساسی رهبری است، متعهد باشند. انسجام قانون اساسی و حفظ ارزش‌های قانون اساسی و هماهنگی آن با رهبری است و احزاب باید به غیر از رهبری در ارکان حکمرانی به هیچ شخص دیگری وفا دار نباشند.

انرژی خودمان را بر این می‌گذاریم که با هیچ لیستی تلفیق نشویم

سوال: آیا در انتخابت به صورت لیستی حضور پیدا می‌کنید؟ در چند استان فعال خواهید بود؟

جواب: در کل کشور حضور پیدا می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم انرژی خودمان را بر این می‌گذاریم که با هیچ لیستی تلفیق نشویم.

چیزی که در مجلس در حال پیگیری است و برای بعد اجرایی می‌شود این است که هر نامزد انتخاباتی می‌بایست توسط یک حزب یا ائتلاف احزاب حمایت شود. شاید بتوانیم در تهران با لیستی دیگر یک جبهه را تشکیل بدهیم، اما چون از آن لیست‌های تکرار می‌کنم راضی نیستیم، سعی می‌کنیم برای اینکه در پیشگاه خدا، ملت و تاریخ پاسخگو باشیم بر اساس درک حزبی خودمان با افرادی که می‌شناسیم تعامل و لیست انتخاباتی بدهیم و تلاش کنیم که جامعه لیست‌ها را با دقت لازم بسنجد و بهترین گزینه را بر اساس علایق و سلایق خودش انتخاب کند.

در شورای مرکزی حزب از پراکندگی قومیتی برخورداریم

سوال: اعضای شورای مرکزی حزب متشکل از چه صنوفی هستند؟

جواب: از فعالان سیاسی و صاحب مدارج علمی هستند از جامعه فرهنگی و مدیریتی و از دلسوزان کار سیاسی و اجتماعی‌اند و اغلبشان در مجموعه دولت‌های گذشته پست‌های مدیریتی داشته‌اند و جوان‌ترین عضو شورای مرکزی را داریم که حدود ۲۶ سال سن دارد.

سه عضو شورای مرکزی از بانوان هستند که یکی از آن‌ها از اساتید دانشگاه و یکی دیگر از آن‌ها از اساتید آموزش و پرورش است و به طور کلی در شورای مرکزی از پراکندگی قومیتی برخورداریم.

در حال حاضر در ۱۷ استان دبیر و شورای استانی حزب را داریم و روی ۱۴ استان دیگر سعی می‌کنیم تا انتخابات پیش رو دبیر ستاد انتخاباتی را تعیین کنیم. اما اگر نشد هم اصراری نداریم چراکه می‌خواهیم قدم‌های درست برداریم.

عاقبت دین و دنیای ما در گرو خشکاندن ریشه‌های فساد و بی‌عدالتی است

سوال: با چه برنامه و شعار انتخاباتی میخواهید در انتخابات ورود کنید؟

ما یک ظرفیتی برای دادن لیست داریم افکار عمومی و کسانی که ظرفیت‌های بالقوه نمایندگی را دارند از همفکران و کسانی که از زاویه دید ما به افق‌های توسعه به قدرت سیاسی نگاه می‌کنند، دعوت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که نامزد بشوند و وقتی همه مراحل را پشت سر گذاشتند آن‌ها را به جامعه مخاطب خودشان معرفی و کار تبلیغاتی می‌کنیم.

ما قطعا روی بحث مبارزه با فساد به صورت علمی و قانونی کار می‌کنیم. فساد فقط در زد و بند‌های پولی خلاصه نمی‌شود و هر تصمیم غلطی می‌تواند منشا فساد باشد. مثلا در یکی از شرکت‌های هواپیمایی، هواپیمایی را ۱۹ میلیون دلار خریده‌اند، اما شرکت رقیب همان هواپیما را با کیفیت بهتر ۱۰ میلیون دلار خریده است؛ یا در یک شرکت دیگر ۱۱۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته شده با ترفند رابطه‌مداری بدون پرداخت ریالی به نفع بدهکار در هیئت دولت تهاتر می‌شود و شرکت دیگر با پول بیت‌المال ۱۵ فروند هواپیما خریداری می‌کند و از همان روز اول ۱۲ فروند تبدیل به آهن پاره می‌شود و هزاران تخلف ناشی از رانت و تصمیم غلط کشور را به مرز ورشکستگی رسانده است، البته ما نمی‌گوییم که در آن شرکت‌ها دزدی شده است، اما اتلاف منابع و غفلت رخ داده است و در مواردی کلاه سرش رفته است.

یعنی وقتی کلاه سرش رفته یعنی نابلد بوده و وقتی نابلد بودند یعنی انتخاب مدیر، انتخاب فاسدانه‌ای برای آن جایگاه بوده است. ما می‌خواهیم خیلی دقیق‌تر و علمی این را برای افکار عمومی جامعه باز کنیم و بگویم که ابعاد فساد خیلی گسترده است.

محور اصلی ما در این مقطع و موقعیت کشور مبارزه تمام عیار و کامل با اشکال فساد است و در جهت رفع آن از طریق اصلاح‌گری مبتنی بر قانون و عقلانیت تلاش می‌کنیم و فکر می‌کنیم که جامعه تشنه این نقطه است و برای انجام این کار حاضریم که هر نوع هزینه‌ای را بدهیم، چون فکر می‌کنیم که عاقبت دین و دنیای ما در گرو خشکاندن ریشه‌های فساد و بی‌عدالتی است.

برخی برای تخریب ما، واژه تدبیر را به تدبیر دولت گره می‌زنند

سوال: چقدر اقبال خواهید داشت؟

جواب: در انتخابات ۹۴، ۱۳۳ نماینده با پرچم جبهه تدبیر و توسعه به مجلس رفتند، رویکرد آن زمانمان را تایید نمی‌کنم، اما برند تدبیر و توسعه شناخته شده است و گاهی برخی برای اینکه ما را تخریب کنند تدبیر ما را به تدبیر دولت گره می‌زنند در حالی که ما حزب دولت ساخته نیستیم و ملت ساخته‌ایم و واژه تدبیر را هم از سخنان نبی گرامی اسلام الهام گرفته‌ایم؛ آنجا که می‌فرمایند من از فقر بر امت خود بیمناک نیستم بلکه از سوءتدبیر بیمناکم.

این حدیث نبوی نشان می‌دهد که سوءتدبیر خطرش از فقر و فساد بدتر است لذا اگر تدبیر بر قوه عاقله کشور و اداره امور عمومی برگردد، نه تنها فساد و ناهنجاری نخواهیم داشت، بلکه توسعه همه جانبه هم خواهیم داشت.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان