تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مداحان پر طرفدار؛ روضه‌های محرم و دولت جوان انقلابی/ مشهورترین مداحان را بشناسید

در ماه محرم امسال چند حاشیه ایجاد شد؛ یکی بازداشت حسن رعیت میرکاظمی که تصاویر او با مداحان منتشر شده بود. پس از آن خبر بازداشت مداحان اسراییلی رسید.

مداحان محرم امسال و دولت جوان انقلابی

رویداد۲۴  هنوز علم محرم امسال بالا نرفته بود که خبر رسید چند مداح اسرائیلی بازداشت شدند تا محرم امسال تحت تاثیر حاشیه‌ها قرار بگیرد. باشگاه خبرنگاران جوان از قول رئیس سازمان بسیج مداحان کشور نوشته بود: در اسرائیل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت می‌شوند که عده‌ای از آن‌ها در کشور دستگیر شده‌اند.

در دو دهه اخیر، توجه به مداح به جای سخنران در بعضی هیئت‌های مذهبی باب شد، مثلا هیئت رزمندگان اسلام که تنها مجموعه‌ای بود که آگهی تلویزیونی داشت، اسامی مداحان را با پیشوند حاجی و کربلایی، در چشم مردم می‌آورد و به مرور سایر هیئات مذهبی نیز به این کار روی خوش نشان دادند.

کار به جایی رسید که در بعضی شهرهای کوچک‌تر مراسم اصلی را دو روز دیرتر (مثلا سوم امام حسین) برگزار می‌کردند تا مداح از تهران برسد. همزمان با محبوبیت، دستمزدهای مداحان نیز بالا رفت، ارقامی که حالا گفته می‌شود از ارقام اجرای زنده موسیقی پاپ خواننده‌ها هم بیشتر است و پاکت مداح با پاکت سخنران اصلا قابل مقایسه نیست. به گزارش رویداد۲۴ این سخنان آنقدر مطرح شد که صدا و سیما ناگزیر شد برای حمایت از مداحان برنامه‌ای بسازد و مجری ارزشی خود که اتفاقا در ظاهر کاملا مدرن هم هست را به سراغ سید مجید بنی فاطمه فرستاد و از او در پاکت‌های میلیونی پرسید. پاسخ البته از پیش قابل حدس بود؛ «چنین پول‌هایی داده نمی‌شود.»

ماه محرم امسال حاشیه‌های دیگری نیز داشت. امسال حسن میر کاظمی معروف به حسن رعیت دستیار بابک زنجانی و صاحب باغ وحش معروف خانگی بهشت گمشده بازداشت شد؛ پیش از بازداشت او، فیلم‌هایی از او منتشر شد که در کنار دوستان مداحش دم گرفته و ورزش باستانی می‌کند. رعیت بازداشت شد اما نزدیکانش ارتباط مالی با او را تکذیب کردند. سخت می‌شد چنین چیزی را باور کرد.

یکی از جنجالی‌ترین مداحان حاج منصور ارضی است که سنگین‌ترین انتقادها را علیه نزدیکان محمود احمدی نژاد مطرح می‌کرد. امسال اما حاج منصور اتفاقا کم حاشیه‌ترین مداح بوده است. اما نکته جالب اینکه مداحی‌های سیاسی دقیقا ازدوره محمود احمدی نژاد باب شد. از سال ۸۱، با ورود احمدی نژاد و اصولگرایان به شهرداری و دولت، مداحان که در ستاد‌های آن‌ها اثرگذاری داشتند، به مرور وارد خط کشی‌های سیاسی شدند و حتی با ازدواج با دختران سیاستمداران، برای خود شجره نامه و اعتبار هم پیدا کردند، مشهورترین این افراد داماد پروین احمدی نژاد بود که در شبکه ۵ به مقدسات اهل سنت اهانت کرده بود.

هر چند در ماجرای مداحی پر حاشیه صدا و سیما عذرخواهی کرد اما کماکان این سازمان در اختیار آنهاست تا مداحان نزدیک به این جریان را مشهور کنند و اگر خطایی از آنها سر زد، از او اعاده حیثیت کنند. فرقی نمی کند مداحی به رییس دفتر رئیس جمهور «عورت بگوید» یا تصویر او در کنار دختری منتشر شود یا حتی هنگام عصبانیت در رانندگی، هفت تیر بکشد!

محمود کریمی (که امسال با دندان‌های لمینت شده‌اش هم شوخی می‌شد) از جمله مداحان سیاسی مشهور است که حتی مرکز نشر آثار دارد. او امسال آرزو کرده بود یک دولت جوان، جهادی و همت دار بر سر کار بیاید و مردم را نجات دهد. اما اسم گزینه را رو نکرده بود.

سهیل گوهری از فعالان رسانه‌ای شورای شهر تهران در این باره نوشته «‏نیرو‌های حاج منصور ارضی و سعید حدادیان که زمان قالیباف استخدام شهرداری شدند همچنان در حال تاخت‌ و‌ تاز هستند و این‌بار در مترو نیرو‌های اصلاح‌طلب را قلع و قمع می‌کنند.»

البته زمانی تصاویری از چک‌های نجومی شهرداری تهران به برخی مداحان منتشر شده بود که از سوی آنان تکذیب شد، اما گفته می‌شود بعضی املاک نجومی شهرداری تهران نیز در اختیار مداحان و نیرو‌های وابسته به آن‌ها بوده است.

به گزارش رویداد۲۴ روضه خانی سیاستمداران امر عجیبی نیست، حسن روحانی و محمود احمدی نژاد و سید محمد خاتمی، بنا به موقعیت گاهی روضه‌ای می‌خوانند، در جریان انتخابات سال ۹۲ عارف گفته بود روحانی برای روضه خوانی به منزل آن‌ها رفت و آمد داشته است. حتی کانال رسمی بعضی نماینده‌ها، تصویر نوحه خوانی آن‌ها را منتشر کرده مثل نوحه خوانی غلامرضا کاتب نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در شب تاسوعای حسینی در حسینیه امام حسین (ع) و یارانش در کهن آباد.

عزداری دهه اول محرم امسال هم تمام شد. یکی از نیرو‌های ارزشی توییت کرده بود «‏به نظرتون چرا سیاسیون هئیت سید مجید بنی فاطمه می‌روند، ولی هئیت حاج منصور ارضی و مداحای سیاسی نمی‌روند؟ سوالی دارم از سید مجید آیا دین از سیاست جداست یا چیزی دیگه مد نظر اوست؟ آیا کسی دیده سید مجید انتقادی کنه از سیاست‌های دولت و مجلس؟»

مشهورترین مداحان چه افرادی هستند؟

منصور ارضی احتمالا مشهورترین مداح ایران باشد. بچه نازی آباد است و گاهی پنجشنبه‌ها در مغازه یکی از دوستانش دیده می‌شود. در نازی‌آباد که محل سیاست‌ورزی افرادی مثل عباس عبدی و سعید حجاریان و عماد الدین باقی بوده، هیچوقت جایی برای نظرات خاص او  نبوده و بیشتر در مسجد ارک  حضور دارد و انتقادهای خود را از همانجا مطرح می‌کند؛ از مشایی گرفته تا روحانی و از حجاریان گرفته تا خاتمی، هدف طعنه‌های او قرار گرفته‌اند. ابوالفضل بختیاری داماد حاج منصور چهره جدید مداحی است که سعی دارد جا پای پدرزن بگذارد.

برادران طاهری هم از مداحان محله نازی‌آباد هستند. هرچند این برادران هم سال ۹۶ نامه نوشتند و از مردم خواستند به سید ابراهیم رئیسی رای بدهند، اما به اندازه ارضی سیاسی نیستند. گفته شده آن‌ها بیشترین دستمزد را بین مداحان دریافت می‌کنند.

حاج محمود کریمی از مداحان سیاسی است و از شاگردان مکتب ارضی به شمار می‌رود. او هم به جز مواضع صریح حمایتی از اصولگریان، رفتار‌های خاصی هم دارد. از جمله حادثه مشهور تیراندازی که بخت با سرنشینان پژو ۲۰۶ یار بود که هدف‌گیری حاج محمود به اندازه مداحی او خوب نبود!

حاج حسن خلج از مداحان غیر سیاسی ایران است، اما سیاست سر به سر او گذاشته است. یکی از شاگردان گمنام حاج حسن خلج به نام محسن فیضی، در مسجد هادی غفاری مداحی می‌کرد و در بحبوحه حوادث ۸۸، وقتی کروبی وارد مجلس شده بود، از مهدی کروبی تمجید کرده بود. او در فروردین ۹۵ در سکوت خبری درگذشت.

حاج حسین سازور از شیفتگان منصور ارضی و حاج محمود کریمی است. چند روز پیش گفته بود اگر (سردار) وحید در دستگاه رهبری نباشد، گرگ‌هایی هستند که می‌خواهند رهبری را ببلعند و وحید نمی‌گذارد. او از قالیباف، علم الهدی و سایر چهره‌های اصولگرا هم در این مصاحبه تعریف کرده است.

سعید حدادیان بیشترین ارتباط را با دانشگاه دارد. او در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران کار می‌کند. اگرچه اظهارات حاج منصور صریح است اما حساسیت برانگیزترین اظهارات سیاسی را سعید حدادیان داشته است. او که روزگاری پای نامه حمایت از احمدی نژاد را امضا کرده بود، زمانی زبان گشود و مشایی را عورت دولت احمدی نژاد خواند تا مرزهای اخلاق در مداحی را فرسنگ‌ها جابجا کند.

سیر تا پیاز مداحان تهران!

عبدالرضا هلالی هم از اصولگریان و حامیان سرسخت احمدی نژاد بود. به خاطر تصویر او در کنار یک زن، مدتی از رسانه‌ها فاصله گرفت اما بعد عنوان کرد با آن زن ارتباط شرعی داشته است. با این حال جامعه مذهبی نسبت به سخن او واکنش خوبی نشان نداد. سال قبل هلالی در دفاع از ابراهیم رئیسی بیانیه داد.

هلالی وابستگی شدید حزبی ندارد و سال قبل در کنار یکی از دوستانش در فرمانداری حضور یافت تا حمایت خود را از نامزدی او اعلام کند.

سیر تا پیاز مداحان تهران!

سیدمجید بنی فاطمه از مداحان شیفته قالیباف است. گفته می‌شد در شهرداری قالیباف اهمیت زیادی به برخی مداحان داده می‌شد و بنی فاطمه از این دسته مداحان بود. شیفتگی او به حدی بود که وی در کنار منصور ارضی حاضر نشد در مراسمی که با مداحی سعید حدادیان و سخنرانی ابراهیم رئیسی برگزار می شد، با وجود اطلاع‌رسانی قبلی شرکت کند. البته منصور ارضی بعد از انصراف قالیباف، سعی کرد جبران کند و در همایشی که بعد از انصراف قاالیباف برگزار شد، دست رئیسی را بوسید.

سیر تا پیاز مداحان تهران!

سیر تا پیاز مداحان تهران!

صادق آهنگران، نریمان پناهی،  حسین سیب سرخی، جواد مقدم، حسین هوشیار و میثم مطیعی از دیگر مداحان مشهور شب‌های محرم در پایتخت هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
10
رویداد جان کار رو به جایی رسوندی که هیچ گونه حقی برای اظهار نظر دیگران قائل نیستی . هر کسی باشن بهتر از شما ها هستن که یک قاتل رو مورد حمایت قرار دادی
شاهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
8
مضحک ترین مطلب مقاله جایی است که نویسنده سعی در تخریب کسانی دارد که امروز علم ظلم ستیزی و بی عدالتی دولتی را به دوشذمیکشند که خود فروختگی وله له زدگی ر.ج ان برای باز کردن پای آمریکا به کشور را سیاستمداران درجه هزارم دنیا هم تشخیص میدهند.و از ان مضک تر تلاش نویسنده برای اینکه بگوید ر.ج که غربزده گی و دین ستیزیش با مبانی دینی واسلامی مثل روز روشن است (سند ۲۰۳۰تنها یکی از اسناد دین ستیزی و‌ غربزدگی اوست) روضه میخواند.این فرد که در کسوت لباس روحانیت ضربه به اعتقادات مردم هم بسیار زده و میزند اگر منبری هم باشد منبری انگلیسی است.
فاطیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
11
اطلاعات علط ب مردم ندید لطفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
2
نویسنده همه مطالب رو از روی ویکیپدیای صهیونیستهاو بی بی سی کپی برداشته. یک سر هم میرفت تو هیاتها تحقیق میدانی میکرد.همه چی یک طرفه و دم دستی اظهار شده.بدون هیچ سند قطعی و مدرک متقن.
Zarei
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
1
میخواهم درپاسخ به ایرانی وشاهد چندکلمه ای بنویسم وازرویداد دفاع کنم ،اول اینکه ایرانی جان اگر رویداد اجازه نداده بود ،پس شما نظرتونو کجا نوشتید ودوم اینکه هیچکس از دیگری بهتر نیست جز به تقوا وایمان ،واما شما آقای شاهد ،کدام علم ظلم ستیزی و کدام دولت بی عدالت ؟؟ اگرشماراطرفداردولت قبل بحساب نیاورم .باید بگویم منظورتون دولت ظالم وبی عدالت آقای روحانی مد نظرتان است ،هرچه هست دولتی قانونی است که با ۲۴ میلیون رای واقعی مردمی انتخاب شده ،ومشکل ایشان وهمه روسای دولتهای پیشین .خطای سلیقه است ونه خیانت ذاتی .این دوباهم فرق میکنند البته بنی صدر از این موضوع جداست ودیگراینکه اگر مداحان منتخب موردوثوق احزاب وشخصیتهای رده بالای کشور ،اگربخاطرآقا امام حسین میخوانند ونه بخاطر پاکتهای سنگین ،باید بدانند وبدانید که امام حسین ع جهانی است و متعلق به تمام مسلمانهای دنیا .پس ظلم جهانی است ومداحان باید علم ظلم ستیزی را برای ظالمان جهانی بدوش بکشند ومبارزه کنند ،حتی اگر بخواهند از خودمان هم شروع کنند ،این روحانی به اصطلاح شما انگلیسی اگر میخواهد پای آمریکا را به کشور باز کند یا سند ۲۰۲۰ راامضا کند یا خطای دیگر ،چراماتابحال ندیدیم که مداحان مورد وثوقتان به ایشان تذکری داده باشند ،مداحانی که میتوانند روی مردم اسلحه بکشند یا به مشاور رئیس جمهوردلخواهتان بگویند یا دورهم بنشینند وتفریح کنان باهم آنچنان ناسزاهای سخیف رواکنند ،چرا به این رئیس دولت ظالم وبی عدالت تابحال چیزی نگفته اند؟؟؟خیر مشکل شما وامثال شما چیز دیگری است ،،رویداد عین واقعیتهای انجام شده را نشر داده وکسی را قضاوت نکرده ،هرچند برای شفافسازی محیط جامعه رویدادیها حق دارند با پلوتیک وسیاسی کاری خائنان به کشوروملت را وادار به واکنش کنند..تاازمیان کنش وواکنشها حقایق برای مردم روشن شود .درست مثل همین موضوع مداحان که به مزاج خیلیها نمیسازد.،،والسلام،،
اگه راست میگی نشر بده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
1
اگه راست میگی نشر بده
عجب کینه ای نسبت به جلسات امام حسین داری
امیدوارم تو این کینه بمیری
و با دوستانت محشور بشی
خیلی شماها رو دارید .... خیلی
ناشناس
|
Korea (Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
1
رویداد قلمت رو پسندیدم، اما کاش بعنوان نویسنده یکروز هیئت رفته بودی، نه اینکه از اورشلیم یا همون اسرائیل قلم بزنی، خخخخ آبروی خبرنگارها رو بروی
خاتون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
3
یعنی مطالبتون اووووونقد تابلووووو داره از یه جناح خاص حمایت میکنه که واقعا خنده داره!!!!! دقیقا هر کسی حرف حق رو میزنه مسخره می کنید و هر کی داره گند میزنه رو توجیح.....خدایی بالای سر ما دوتا گوش بلند میبینید
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
0
این کشور جلو میره با نام حسین وعلم آقا ابوالفضل وامام زمان نگهدارش است. هر چند بعضی ها از این راه گم میشوند که این هم به خواست خدا ست. امثال تو با این چرت و پرت ها شاید یه عده ای رو خر کنید ولی بدون این هم خواسته خداست. و خدا هر آنکه را بخواهد هدایت میکند. و برای تو نصیحت دارم از قرآن اگر مسلمان باشی وخودت رو به خواب نزده باشی. وکفی بالله حسیبا.
نظرات شما
پیشخوان