تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸

انتقال عنوان تندروترین فرد کاخ سفید به پمپئو/ بررسی تغییرات تابستانی ترامپ

سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی خروج جان بولتون از کاخ سفید پرداخت و نوشت: اخراج بولتون احتمال درگیری نظامی با ایران را به شدت کاهش داده است.
انتقال عنوان تندروترین فرد کاخ سفید به پمپئو/ بررسی تغییرات تابستانی ترامپ
رویداد۲۴ فقط چند دقیقه پس از انتشار اخبار مبنی بر اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، قیمت نفت ۲.۲٪ کاهش یافت. در یک لحظه، به نظر می‌رسید چشم‌انداز جنگ فاجعه‌آمیز در خاورمیانه به طرز چشمگیری کاهش یافت.

بولتون مشهورترین مردی است که همواره خواهان جنگ بوده است. او در سال ۲۰۱۵ مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز با عنوان «برای متوقف کردن بمب‌های ایران، ایران را بمباران کنید» منتشر کرد.

بولتون در آخرین حضور خود در جلسه منافقین، در سال ۲۰۱۸ اظهار داشت: رفتار و اهداف ایران تغییر نمی‌کند و بنابراین، تنها راه حل تغییر رژیم است.

وی پیش از این هم از تغییر رژیم در ونزوئلا، عراق، کره شمالی، لیبی و سوریه حمایت کرده بود.

بولتون، یکی از مهمترین منتقدان توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ بود. وی سمت مشاور امنیت ملی را در آوریل ۲۰۱۸ به عهده گرفت و یک ماه بعد، ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق خارج شد.

با رفتن بولتون، عنوان تندروترین فرد در کاخ سفید به پمپئو منتقل می‌شود، اما پمپئو نشان داده است بیش از هرچیزی روابط با ترامپ برایش مهم است و معمولا تصمیم‌های او را تایید می‌کند؛ بنابراین اخراج بولتون ممکن است موضع ترامپ درباره ایران را تغییر دهد.

تنها چند ساعت پس از اخراج بولتون، پمپئو گفت که ترامپ می‌تواند با رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی بدون پیش شرطی دیدار کند.

با کنار گذاشتن بولتون، برگزاری چنین جلسه‌ای اکنون می‌تواند بدون مقاومت زیاد در کاخ سفید اجرایی شود.

با این حال، هنوز مشخص نیست که نتیجه نشست ترامپ و روحانی چه خواهد بود. به مثال کره شمالی نگاه کنیم، در حالی که ماهیت روابط ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است تغییر کرده باشد، رهبران این کشور‌ها دیگر به یکدیگر توهین نمی‌کنند و از لحن دوستانه برای صحبت در مورد یکدیگر استفاده می‌کنند، اما موضوعات اساسی مانند برنامه هسته‌ای کره شمالی، تحریم‌های بین‌المللی و ... بدون تغییر باقی مانده است. اما ایران متفاوت است بدون برداشتن تحریم‌های علیه ایران، تهران مانند رهبر کره شمالی رفتار نمی‌کند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو تلاش زیادی می‌کند که سیاست ترامپ در مورد ایران بدون تغییر باقی بماند. ترامپ تاکنون سعی کرده خواسته‌های نتانیاهو را اجرا کند. اما تغییر سیاست ترامپ در مورد ایران می‌تواند نتانیاهو را نگران کند.

پس از ماه‌ها سخنرانی‌های خصمانه در مورد ایران، این تابستان ترامپ شروع به تغییر لحن خود در مورد ایران کرد. او به جای اینکه بخواهد ایران را بمباران کند، ایده گفتگو با تهران را مطرح کرد.

پس آیا ترامپ از رویارویی با ایران منصرف شده است؟ انتخابات سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شود و جنگ با ایران می‌تواند فاجعه‌ای را برای رئیس‌جمهور ایجاد کند.

در حالی که همیشه تلاش برای پیش‌بینی اقدامات ترامپ سخت است، اما اکنون یک چشم‌انداز برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا وجود دارد.

وی تاکنون همدردی زیادی با کسانی که در ایران زندگی می‌کنند ابراز نکرده است. اما اکنون با اخراج بولتون احتمال جنگ با ایران را به شدت کاهش داده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان