تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مقابله با اسرائیل ممنوع / دروغ‌‌های صدا و سیما برای اثبات حقانیت +فیلم

در پی انتشار خبر تعلیق تیم ملی جودوی ایران توسط فدراسیون جهانی جودو به دلیل مجبور کردن بازیکن جودوی ایران به عدم رویارویی با جودکار اسرائیلی در رقابت های جهانی، چهارشنبه شب، شبکه سه سیما گزارشی را منتشر کرد که در آن ادعا‌هایی درباره شباهت سیاست‌های ایران در میادین ورزشی با سایر کشور‌ها مطرح شده بود. اما رد ادعا‌های مطرح شده در این برنامه کار چندان سختی نبود.
دروغ صدا و سیما برای اثبات حقانیت! +فیلم
رویداد۲۴  در پی انتشار خبر تعلیق تیم ملی جودوی ایران توسط فدراسیون جهانی جودو به دلیل مجبور کردن بازیکن جودوی ایران به عدم رویارویی با جودکار اسرائیلی در رقابت های جهانی، چهارشنبه شب، شبکه سه سیما گزارشی را منتشر کرد که در آن ادعا‌هایی درباره شباهت سیاست‌های ایران در میادین ورزشی با سایر کشور‌ها مطرح شده بود. اما رد ادعا‌های مطرح شده در این برنامه کار چندان سختی نبود.

در برنامه ای که در صدا و سیما تحت عنوان «دیپلماسی ورزشی ایران کجاست؟» پخش شد، سوالی مطرح شده و سعی شده با ارائه اطلاعات به این سوال پاسخ داده شود. سوال اینجاست که «آیا ورزشکارانی که با اسرائیل رقابت نمیکنند مقصر هستند؟» در ادامه گزارش تصویری به یک مسابقه فوتبال در مقدماتی جام جهانی ۱۹۶۹ میان السالوادور و هندوراس اشاره شده که پایان این بازی به نفع السالوادور به یک درگیری خونین می‌انجامد.
 
 
دلیل این درگیری وجود تنش‌های تاریخی میان دو کشور هندوراس و السالوادور و مناقشه‌ای بر سر مهاجران السالوادور بوده است. درگیری نظامی بین دو کشور به جنگ ۱۰۰ ساعته یا جنگ فوتبال معروف است. اگرچه نام این جنگ با فوتبال گره خورده، اما ریشه‌های این درگیری بسیار عمیق‌تر از یک بازی فوتبال بود.
 
در کتاب «ساختن یک جمهوری موزی: هندوراس» نوشته آلیسون اکر درباره دلایل درگیری دو کشور گفته شده ریشه مشکلات به اصلاحات ارضی در هندوراس و مشکلات دموگرافیک و مهاجرتی در السالوادور بر میگردد.
 
هندوراس بیش از پنج برابر بزرگتر از السالدور است، اما در سال ۱۹۶۹ جمعیت السالوادور ۴۰ درصد بیشتر از هندوراس بود. در ابتدای قرن ۲۰ سالوادوری‌ها شروع به مهاجرت به هندوراس و زندگی در این کشور کردند. به این ترتیب ۲۰ درصد جمعیت هندوراس را در زمان آغاز درگیری‌های دو کشور، سالوادوری‌ها تشکیل میدادند. در سال ۱۹۶۲ هندوراس قانون اصلاحات ارضی را به تصویب رساند. بر اساس این قانون دولت مرکزی و شهرداری‌ها بیشتر زمین‌هایی که در طول چندین سال به سالوادوری‌ها رسیده بود اشغال کرده و به هندوراسی‌ها دادند.
 
این زمین‌ها بدون توجه به قانونی بودن مهاجرت سالوادوری‌ها به هندوراس عملا به اشغال آن‌ها در آمدند. همین امر موجبات درگیری میان دو کشور را فراهم کرد. جنگ با جرقه بازی فوتبال میان دو کشور در مقدماتی جام جهانی شروع شد و چندین روز به طول انجامید.

با این وجود علی رغم ادعای صدا و سیما درباره عدم رقابت دو کشور مقابل یکدیگر، السالوادور و هندرواس همچنان در رقابت‌های بین المللی با هم مسابقه می‌دهند.

در آخرین مورد در تاریخ ۱۱ می ۲۰۱۱ تیم‌های فوتبال دو کشور در قالب رقابت‌های دوستانه بین المللی مقابل هم بازی کردند و بازی ۲-۲ مساوی به پایان رسید.
 
دروغ صدا و سیما برای اثبات حقانیت! +فیلم
پیش از آن نیز در سپتامبر ۲۰۱۰ تیم فوتبال دو کشور باهم بازی کرده بودند که این بازی هم مساوی به پایان رسید.

در بخش دیگری از ویدئوی منتشر شده در صدا و سیما این ادعا مطرح شده که تحولاتی نظیر درگیری‌های به وجود آمده در پی بازی فوتبال السالوادور و هندوراس، سازمان‌های بین المللی ورزشی پذیرفته اند که برخی تیم‌ها هرگز با هم رقابت نکنند.

صدا و سیما برای اثبات ادعای خود کشور‌هایی را نام میبرد که هرگز مقابل هم در هیچ رقابتی بازی نمیکنند.
در فهرست کشور‌های هایی که به ادعای صدا و سیما هرگز با هم رقابت نمی‌کنند در ابتدا نام دو کشور آذربایجان و ارمنستان دیده می‌شود. کشور‌هایی که بر سر مالکیت منطقه قره باغ با هم مناقشاتی دارند.

رویداد۲۴ در همین رابطه با یکی از روزنامه نگاران حوزه ورزشی رسانه رسمی جمهوری آذربایجان گفتگو کرده است. این روزنامه نگار که خواسته نامش برده نشود، درباره ادعای صدا و سیما گفته: در مرحله گروه بندی رقابت‌های جهانی تیم‌های آذربایجان و ارمنستان میتوانند از قانون قرعه ممنوعه (فوربیدن پیرینگ) استفاده کنند و به این ترتیب به درخواست دو کشور در صورتی که دو تیم در یک گروه قرار گرفته باشند، قرعه کشی تکرار می‌شود و عملا دو کشور در یک گروه با هم رقابت نمیکنند؛ اما در صورتی که در مراحل بعدی و رده بندی همین تیم‌ها به هم بخورند، رقابت انجام خواهد شد.

او تاکید کرد: این داستان به بازی‌های فردی و رزمی تسری پیدا نمیکند و در این بازی‌ها ورزشکاران دو کشور همواره با هم رقابت میکنند.

برای مثال فرودین ماه امسال کشتی گیران آزاد دو کشور آذربایجان و ارمنستان دررقابت‌های قهرمانی اروپا با هم مسابقه داده و کشتی گیر آذربایجانی حاجی علی اف موفق شد وزگن تیوانیان کشتی گیر ارمنستانی را در رقابت‌هایی که در بخارست رومانی برگزار می‌شد شکست دهد.

فکت دوم صدا و سیما در مورد کشور‌هایی که هرگز در هیچ رقابتی مقابل هم نمی‌ایستند، کشور‌های صربستان و مونته نگرو است. جمهوری مونته نگرو در سال ۲۰۰۶ پس از برگزاری یک همه پرسی از صربستان جدا شد. پیش از این هر دو کشور تحت لوای یوگسلاوی، یک کشور واحد بودند. استقلال مونته نگرو با مخالفت سیاستمداران صرب تبار مواجه شد.

عدم مسابقه تیم‌های ورزشی دو کشور صربستان و مونته نگرو در مقابل یکدیگر نیز با جست وجوی کوتاهی در گوگل به سادگی تکذیب می‌شود. تیم‌های ملی فوتبال دو کشور در قالب جام ملت‌های اروپا در نوامبر ۲۰۱۸ مقابل هم حاضر شدند و صربستان ۲ بر ۱ مونته نگرو را شکست داد. این رویه برای سایر تیم‌های ورزشی دو کشور اجرا می‌شود و همواره تیم‌های ورزشی آن‌ها در رقابت‌های مختلف مقابل هم بازی میکنند.
دروغ صدا و سیما برای اثبات حقانیت! +فیلم
مثال بعدی صدا و سیما، کشور‌های جبل الطارق و اسپانیا هستند. این تنها موردی است که تا حدودی ادعای صدا و سیما در باره آن‌ها صدق میکند. در سال ۱۹۶۹ در پی یک همه‌پرسی بیشتر ساکنان این منطقه به حاکمیت بریتانیا رأی دادند و فرانسیسکو فرانکو این شهرک کوچک را در محاصره قرار داد.

در همه‌پرسی دوباره سال ۲۰۰۲ حدود ۹۹ درصد ساکنان جبل طارق به طرح حاکمیت مشترک بریتانیا و اسپانیا بر این منطقه رأی منفی دادند. مالکیت این منطقه بین اسپانیا و بریتانیا مورد اختلاف ۳۰۰ ساله بوده‌است. با وجود آنکه حاکمیت بر جبل طارق در سال ۱۷۱۳ و بر اساس معاهده اوترخت به بریتانیا واگذار شد، اسپانیا همچنان بر مالکیت جبل طارق اصرار دارد.

بر اساس تصمیم یوفا تیم‌های فوتبال جبل الطارق و اسپانیا در مرحله گروه بندی رقابت‌های جام ملت‌های اسپانیا نباید در مقابل هم قرار بگیرند. بر اساس گفته‌های اینفانتینو رییس فدراسیون فوتبال جهانی، جبل الطارق یکی از کشور‌های عضو فدراسیون فوتبال شناخته شده، ولی در مقابل اسپانیا نباید بازی کند و این یکی از تصمیم‌های ضروری فدراسیون است.

این تصمیم به این دلیل گرفته شده که اسپانیا کشوری به نام جبل الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد و این منطقه را بخشی از کشور اسپانیا می‌داند بنابراین رقابت تیم‌های ورزشی این کشور در مقابل تیم‌های ورزشی جبل الطارق به معنای قبول جدایی این بخش از کشور اسپانیاست.

کشور‌های بعدی مورد اشاره صدا و سیما در گزارشی تحت عنوان «دیپلماسی ورزشی کشور کجاست»، کشور‌های اوكراين و روسیه اند. روسیه اوكراین را بخشی از خاک خود می‌داند و بار‌ها با همین هدف به اوكراين لشکر کشی کرده است. با این وجود تیم‌های ورزشی دو کشور درصورتی که در رده بندی‌ها به هم برخورد کنند با هم رقابت میکنند. در سال ۲۰۰۰ تیم‌های فوتبال دو کشور در رقابت‌های یورو ۲۰۰۰ با هم مسابقه دادند و بازی با نتیحه ۱-۱ به پایان رسید. در المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز کشتی گیران دو کشور روسیه و اکراین در وزن ۶۰ کیلوگرم با هم رقابت کردند.

در مورد این دو کشور نیز قانون قرعه ممنوعه، مانع از قرار گرفتن تیم‌های فوتبال این دو در یک گروه در زمان گروه بندی مسابقات جام جهانی شود و این قاعده با تصمیم فدراسیون جهانی فوتبال اجرا می‌شود؛ اما این قاعده قابل تسری به سایر رقابت‌هایی که در شرایطی غیر قرعه کشی به وجود می‌آید نیست.

چرا صدا و سیما اطلاعات غلط مخابره می‌کند؟

روز چهارشنبه خبر تعلیق جودوی ایران از مسابقات جهانی توسط فدراسیون جهانی جودو اعلام شد.

طبق اعلام فدراسیون جهانی جودو، بعد از اتفاقاتی که در جام‌جهانی ۲۰۱۹ توکیو رخ داد و طی آن سعید ملایی (بنا به ادعای فدراسیون جهانی) از طرف مقامات ایرانی مجاب به کناره‌گیری از رقابت خود شد، فدراسیون جودوی ایران را تعلیق می‌کند.

سعید ملایی در سال ۲۰۱۹ به خاطر این که با نماینده اسرائیل مواجه نشود، ابتدا مجبور به شکست خوردن از حریف بلژیکی و سپس حریف گرجستانی شد.

استنکاف ورزشکاران ایرانی از رقابت مقابل ورزشکاران اسرائیل چالش برای ورزش قهرمانی ایران شده است. این سیاست به شدت مورد استقبال جریان‌های اصولگرا و صدا و سیما به عنوان تریبون این جریان است، اما این سیاست که ظاهرا با اهداف ضد استکباری اتخاذ شده به یک شمیشیر دو لبه تبدیل شده که یا زمینه را برای سو استفاده برخی ورزشکاران فراهم کرده یا محرومیت دیگر ورزشکاران.

حاضر نشدن آرین غلامی شطرنج باز ایرانی در برابر رقیب اسرائیلی سر و صدای زیادی در صدا و سیما داشت. برنامه‌های متعددی در تحسین حرکت او ساخته شد.
 
اردشیر احمدی همسر سارا خادم الشریعه قهرمان شطرنج ایران پس از اینکه نام آرین غلامی برای عدم رویارویی با شطرنج باز اسرائیلی بر سر زبان‌ها افتاد، مطلبی را درباره او منتشر کرد که نیت ضد استکباری این نوجوان شطرنج باز را زیر سوال می‌برد.
 
احمدی در اینستاگرام خود نوشت: «آرین همیشه قبل مسابقه میگفت‌ای کاش بخورم به حریف اسرائیلی تا یکم معروف بشم! این جمله رو خیلی‌ها از آرین شنیدند. من قصد داشتم که سکوت کنم، اما وقتی میبینم یک بازیکن نه چندان قابل با یک حرکت عوام فریبانه وارد ترکیب تیم ملی میشه و حق دیگر شطرنج بازان رو ضایع میکنه، لازم میدونم چند نکته رو عرض کنم.»
 
او در ادامه نوشت: نکته اول: در خبر‌ها عنوان شد که آرین غلامی در مسابقات جهانی شطرنج از مدال طلای خود گذشت؟! این مسابقات اصلا مسابقات جهانی نبود! مسابقات آزاد معمولی بود و هر کس میتونه شرکت کنه. نکته دوم: در شطرنج به علت تعداد بالای بازیکنان امکان استفاده از قرعه ممنوعه (فوربیدن پیرینگ) هست. یعنی بازیکنان ایرانی میتونند درخواست عدم رویارویی با حریف اسرائیلی بدهند. در همه‌ی مسابقات شطرنج، بازیکنان اسرائیلی حضور دارند و برگزار کنندگان مسابقات شطرنج هم به این ملاحظات سیاسی احترام میگذارند و اصراری به بازی ایران و اسرائیل ندارند.
 
ادعای جدید صدا و سیما ناظر بر بی کفایتی دیپلماسی ورزشی ایران است. صدا و سیما و جریان متبوع آن با پخش برنامه‌هایی که نیمی از اطلاعات آن جعلی است سعی دارند تقصیر محرومیت ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های جهانی را بر گردن دستگاه دیپلماسی و ناتوانی مسئولان اجرایی کشور بیاندازند.
 
قطعا اقدامات سعيد مولايي پس از حذف از بازي هاي جهاني با انجام مصاحبه هاي مكرر با رسانه هاي خارجي عاملي بر تشديد فضاي سياسي بر روي اين رشته ورزشي شد كه در نهايت باعث تعليق فدراسيون جودو شده است. اين اتفاق نشان از عدم مديريت لازم توسط فدراسيون و مسئولين ورزشي است ولي اين موضوع دليلي بر اقدام صداوسيما براي ساخت برنامه هاي با استدلال و منطق پايين نمي شود زيرا خروجي آن چيزي جز بدبيني مخاطب نسبت به ماهيت اين نوع برنامه ها نمي شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
2
0
تو کلیپ نگفته هندوراس و السالوادور مقابل هم بازی نمی کنن
نظرات شما
پیشخوان