تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

ناصر سراج؛ قاضی پرونده‌های جنجالی که بدون خداحافظی رفت

ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور روز شنبه با حکم ابراهیم رییسی برکنار شد و حسن درویشیان مدیر کل بازرسی استان خراسان رضوی به جای او منصوب شد. سراج حتی در مراسم تودیع خود شرکت نکرد.

قاضی اختلاس پرونده‌های جنجالی سه هزار میلیاردی، خاوری و مهدی هاشمی بدون خداحافظی رفت

رویداد۲۴ قطار تغییرات قوه قضاییه به ریاست سازمان بازرسی کل کشور رسید. روز شنبه ناصر سراج از سازمان بازرسی کل کشور رفت؛ تحولی که حتی خبرگزاری‌های محافظه کار هم خبر آن را با تیتر «عدم حضور ناصر سراج در مراسم تودیع» مشایعت کردند.

محسنی اژه‌ای معاون اول رییس قوه قضاییه در مراسم تودیع سراج درباره برکناری او گفت: «اواخر سال ۹۶ ایشان اعلام کرد که فرد دیگری را جایگزین بنده کنید و حتی در سال ۹۷ هم این موضوع را اعلام کردند و در سال ۹۸ هم باز گفتند خود من هم اعتقادم بر این است که غیر از موارد خاص خوب است افراد جابه‌جا شوند. از ایشان خواهش کردم که حضور یابند، اما علت عدم حضور ایشان برای من مشخص نیست. از تجربیات ایشان به عنوان مشاور رئیس قوه قضاییه استفاده خواهد شد.

قاضی سراج در ادامه روند نوسازی ساختار قوه قضائیه از کار برکنار شد. البته جانشین ناصر سراج از استان خراسان رضوی آمد؛ استانی که نزدیکترین ارتباط را با حلقه نزدیکان حجت الاسلام علم الهدی دارد. شاید ناصر سراج برکناری خود را به این ارتباط سیاسی مرتبط دانسته که در مراسم تودیع خود و معارفه رییس جدید حاضر نشده است.

ناصر سراج با عناوین معاونت رئیس کل دادگستری تهران و رئیس شعبه ۱۰ دادگاه عمومی تهران به افکار عمومی معرفی شد و خیلی زود به سمت سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران دست پیدا کرد. او در ربع قرن گذشته در مسئولیت‌های مختلفی قرار گرفته و قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشته است. پرونده‌هایی نظیر «حادثه پارک شهر تهران» در سال ۱۳۸۱ که به مرگ شش دختر دانش آموز و یک قایقران در دریاچه پارک شهر انجامید و پرونده «محمد بسیجه معروف به بیجه» با موضوع تجاوز به ۱۷ کودک و ۳ بزرگسال در پاکدشت در سال ۱۳۸۱، از مهمترین پرونده‌های جنایی اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بود که قاضی سراج با آن‌ها درگیر شد.

ناصر سراج سپس به عنوان نماینده رییس قوه قضاییه در هیأت منصفه مطبوعات منصوب شد و زمان توقیف بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب در عصر احمدی نژاد نقش آفرینی کرد. روزنامه‌هایی نظیر همبستگی، شرق، روزگار و مغرب در دوران نمایندگی او در هیات منصفه مطبوعات توقیف شدند.

زمانی که صادق لاریجانی به ریاست قوه قضائیه رسید، بار دیگر سراج لباس قضاوت بر تن کرد. رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ سه هزار میلیاردی، پرونده مه‌آفرید امیرخسروی، پرونده صندوق بازنشستگی فولاد و همچنین پرونده مهدی هاشمی، از مهمترین پرونده‌هایی بود که قاضی سراج در ابتدای دهه نود مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفت.

بعد از آن و همزمان با آغاز به کار دولت حسن روحانی، سراج به سازمان بازرسی کل کشور منتقل و جایگزین مصطفی پورمحمدی شد که به عنوان وزیر دادگستری دولت حسن روحانی از سمت سابق خود نقل مکان کرده بود و تا عصر چهارشنبه در این مسئولیت به ایفای نقش پرداخت.

ابراهیم رئیسی در حالی دست به تغییر رئیس سازمان بازرسی کل کشور زده که خود سابقه ده سال ریاست بر این سازمان را در کارنامه خود دارد و به خوبی به موقعیت استراتژیک این سازمان واقف است.

بر اساس اصل‏ ۱۷۴ قانون اساسی و حق‏ نظارت‏ قوه‏ قضائیه‏ نسبت‏ به‏ حسن‏ جریان‏ امور و اجرای‏ صحیح‏ قوانین‏ در دستگاه‏ های‏ اداری‏، سازمانی‏ به‏ نام‏ «سازمان‏ بازرسی‏ کل‏ کشور» زیر نظر رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ تشکیل‏ می‏ شود که حدود اختیارات‏ و وظایف‏ این‏ سازمان‏ را قانون‏ تعیین‏ می‏‌کند.

حال باید دید سراج در مسئولیت جدیدی قرار خواهد گرفت و آنچنان که برخی دوستان او گفته‌اند مشاور رئیس قوه قضائیه خواهد شد یا از مدیریت قضایی ایران کنار گذاشته خواهد شد؟ تغییرات رییسی در قوه قضاییه همچنان ادامه دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
1
9
سازمان بازرسی نیازمند خانه تکانی جدی می باشد
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
9
3
خدا قوت بده آقای رئیسی. در قلب مردم جای داری.






جای داری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
2
8
حرکت آقای رئیسی خیلی هوشمندانه بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
تغییر معاونین و مدیران استان هرچه سریعتر و استفاده از جوانان نه باز نشسته ها در سازمان بازرسی
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
مثل اینکه خودتان جوان هستید؟؟
همون جوان بی تجربه ی از خود راضی اقای سراج رو به بیراهه کشوند نه شا..
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
سلام
لطفا به آقای قاضی سراج بفرمایید

از مکافات عمل غافل منو
گندم از گندم بروید جو ز جو

ضمنا اصلا هم نفر اول شا.. نبودند
خود ایشون چشم بسته و مطیع چند نفر آدم طماع بودند
اولش خوب شروع کردند ولی متاسفانه اون آدمهایی فرصت طلب و از خدا بی خبر برای ؟؟؟؟...؟؟؟؟
ایشون رو که قصد خدمت داشتن رو مطیع خودشون کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
ولی دوستان از سازمان بازرسی خبر ندارند آقای «ش» همه کاره سازمان هستند تغییر مدیر کل و جذب و ارتقا تمام نیرو دست ایشان بود وباز هم خواهد بود چون این شخص پر نفوذ و از جایی حمایت میشود به حرف آقای سراج اصلا توجه نمی کند و مدیران استان و معاونین مرکز از ایشان می ترسند و هیچ کس جرات ندارد روی حرفش حرف بزند اولین کار ریس جدید تغییر ایشان است که از سازمان ثبت اسناد به سازمان بازرسی اومده و همه کار سازمان میباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
4
امیدوارم تمامی معاونین و مدیران استان سازمان بازرسی عوض شوند
نگاه منصفانه
|
Bulgaria
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
1
6
ایشون حتی از پرسنل زحمت کش سازمان بازرسی تشکر نکرد . اینقدر میز و صندلی برای او مهم بود . چرا از اقدام بهنگام و انقلابی سید بزرگوار ناراحت شد ؟ لابد انتظار داشت ۸ سال دیگه ایشون در راس سازمان بماند !
مدیران وابسته به ایشان باید بروند تا سیستم پاکسازی بشه . تا مجدد جسارت و اقتدار سازمان به وضع مطلوب خودش برسد . از سید بزرگوار از طرف خودم و کلیه پرسنل سازمان بازرسی کل کشور و استانها تشکر می کنم . خداوند به شما سلامتی و توفیق روز افزون عنایت فرمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
من با نگارنده منصفانه موافق
متاسفانه ایشان در سازمان بازرسی کاری نبوده و تمامی کارها و نفر اول سازمان بازرسی شخص آقای شا.....میباشد امیدوارم این شخص هر چه زودتر عوض شود و مدیران استان مخصوصا مدیران شمالغرب که ۸ سال در این استانها کار خواصی نکردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
0
امیدوارم تغییرات در معاونت ها سازمان بازرسی کل شروع شود
درست است کاری نبود ولی قاضی سراج آدم سالمی بود ولی اشرافیت کامل به سازمان نداشت و اختیار خود دست معاون ایشان هست که با پرس جو از کارمندان ایشان نفوذ بسیاری در بازرسی داده و حتی به گفته کارمندان ا اصلا به حرف آقای سراج توجه نداشته ای کاش در زمان تودیع حضور داشتن
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
2
0
بر خورد فله ای با مسئولان خدوم کشور خصوصا قوه قضائیه شیوه نا معقول وغیر منطقی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
0
2
عدم حضور سراج در معارفه نشان داد که ایت ا... رییسی تصمیم حکیمانه گرفته است
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
1
به نظرم آقای سراج برای این روز تودیع شرکت نکرد چون می ترسید به گوش آقای اژه ای وحضرت آیت الله رییسی برسد که : سال گذشته خارج از نوبت وبر خلاف قانون از ایران خودرو هایما با حداقل ۱۵۰ میلیون سود برای مدیران گرفت و یک ناامیدی در دل سایر کارکنان ایجاد کرد. از آون بدتر زمینهایی ویلایی پردیس را برخلاف قوانین تعاونی ها با تبعیض به مدیران سازمان بازرسی و حتی روسای سازمانهای دیگر واگذار کرد و به شدت در سازمان میان کارکنان ایجاد یاس وناامیدی کرد.و.......
خداوند جای حق نشسته یک روز آقای سراج وأعوانش باید پاسخگو باشند. ان شاءالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
آقای حسین اگر اینهایی که در مورد سراج گفته درست باشد وای به حال سازمان در یکی از استانها مدیر بازرسی پروازی بوده و روزی دو روز یا سه روز در اداره حضور دارد در ضمن این مدیر بازرسی در شما دانشجوی دکتر هستند الان هم شایعه شده بعنوان معاونت در سازمان مشغول خواهد شد
بنظر ریشه بی عدالتی و مبارزه با آن سخت شده امیدوارم فقط شعار نباشد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
0
با سلام
جناب آقای درویشیان اولین اقدامش و تحول در سازمان بازرسی برکناری «ش» نفر اول سازمان باشه که در حق خیلی از نیروهای سازمان ظلم کرد و تیم درست کرد ‌ و به هر که خواست علی رغم بی لیاقتی پست مدیریتی داد!!!!
فرشاد
|
France
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
0
0
صادقانه بگم در طول چند سال اخیر مدیران دستگاههای مختلف اکثرا بدون تخصص وارد شدند که نتیجه ان رو هم داریم میبینیم علی ایحال لازمه در خصوص عزل و برکناری سراج از آقاز رییسی تشکر کنم قدم خوب و عالی بود.به لحاظ عدم مدیریت سراج یک ولنگاری در واحدهاو کارمندان سازمان بوجود امده بود اکثر کارمندان بر خلاف قوانین بازرسی پاسخگو نبودند البته تعدادی از پرسنل قابل تحسین هستن .پیشنهاد میکنم رییس محترم بازرسی ابتدا از مجموعه و واحدهای سازمان شروع کنند بخصوص از واحد حفاظت و علی الخصوص رییس مربوطه؛ فرد پیگیر و شایسته ای نبودند .بنده حدود دوسال مکاتبه با سارمان بازرسی در خصوص پرونده ای که موضوع تخلف مالی داشت و به بازرسی ارجاع داده بودم کم کاری و سستی در واحد رسیدگی گننده که واحد شکایات بود برایم محرز شد .ضمن اینکه علی الرغم کامل بودن پرونده و مستندات مربوطه با سنگ اندازی افرادی در سازمان بی نتیجه ماند یکی از این افراد که به هیچ وجه ورود نکرد و به عناوین مختلف مانع گذاشت رییس حفاظت وقت (سال ۹۳ و۹۴)بود .مطالبی که گفتم حقیقت دارد وتقاضا دارم ریاست محترم بازرسی از مسئولین سازمان شروع کنند قدر مسلم برای ایشان موفقبت و دعای خیر مردم را بهمراه خواهد داشت.
نظرات شما
پیشخوان