تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸

اخبار مناسبتی/ به افتخار تولد استاد شجریان + فیلم

امروز سالگرد تولد استاد آواز ایرانی، محمدرضا شجریان است. ویدیوی زیر مروری کوتاه است درباره برخی از مهمترین اتفاقات پیرامون فعالیت‌های او.
رویداد۲۴  محمدرضا شجریان که پدرش قاری قرآن بود، صوت قرآن را از ۸ سالگی آموخت. او همزمان با آموختن درس آواز خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

شجریان در برنامه‌های رادیویی خود را «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد، زیرا پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود. در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد.

او در دهه ۶۰ و ۷۰ همکاری گسترده‌ای با پرویز مشکاتیان، نوازنده سنتور و آهنگساز داشت. پس از آن، کنسرت‌های مستقلی بدون آهنگساز، با گروهی از نوازندگان مانند مرتضی عیان، جمشید عندلیبی و داریوش پیرنیاکان برگزار کرد؛ وی در دهه ۷۰ شمسی مجددا همکاری با محمدرضا لطفی را از سر گرفت. او از سال ۱۳۷۹ همکاری با حسین علیزاده، نوازنده و آهنگساز و همچنین کیهان کلهر را آغاز کرد. پس از زلزله بم، کنسرت تاثیرگذار «همنوا با بم» را با همکاری همین گروه برگزار کرد و در سال ۸۷ به افتخار جلیل شهناز، نوازنده پرآوازه تار، گروه شهناز را با همکاری مجید درخشانی و با حضور نوازندگان جوان بنیان گذاشت.

پس از سال ۸۸، حملات اصولگرایان به او آغاز شد و به صورت متناوب ادامه داشته است و اتفاقات دیگری برای وی افتاد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان