تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
معاون وزیر خارجه در دوره اوباما:

خروج از برجام، یک اشتباه احمقانه بود/ ایرانی‌ها مثل کیم جونگ اون نیستند؛ دنبال نتیجه‌اند

بیل برنز گفت: ایرانی‌ها مثل رهبر کره شمالی نیستند و علاقه‌ای به برگزاری اجلاس‌های تبلیغاتی با ترامپ ندارند. آن‌ها در صورتی حاضر به مذاکره خواهند بود که امیدی برای نتیجه بخش بودن گفتگو‌ها وجود داشته باشد.
خروج از برجام، یک اشتباه احمقانه بود/ ایرانی ها مثل کیم جونگ اون نیستند؛ دنبال نتیجه‌اند
رویداد۲۴ یکی از دیپلمات‌های سابق آمریکایی معتقد است که دولت ترامپ باید از حملات هفته گذشته علیه تاسیسات نفتی عربستان به عنوان فرصتی برای کاهش تنش در منطقه استفاده کند. مقامات آمریکایی و سعودی ادعا می‌کنند که تهران عامل اصلی این حملات بوده است.

بیل برنز در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به عنوان معاون وزیر خارجه انجام وظیفه می‌کرد. او معتقد است که تشدید فشار‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حملات اخیر فضای مناسبی برای گفتگو با رهبران ایران ایجاد کرده است. او در مصاحبه‌ای گفت: «تهران و واشنگتن باید به دنبال راهکاری برای پایان دادن به جنگ یمن و کاهش تنش در دیگر نقاط خاورمیانه باشند».

در روز‌های اخیر تعداد بیشتری از متحدان آمریکا تصمیم گرفتند که ایران را به عنوان مقصر حملات هفته گذشته معرفی کنند. آلمان، فرانسه و بریتانیا روز دوشنبه در بیانیه مشترک خود حملات پهپادی و موشکی به پالایشگاه‌ها و مراکز فرآوری نفت سعودی را به تهران نسبت دادند.

رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با لحن تندتری در مورد ایران صحبت کرد.

حملات هفته گذشته بیش از نیمی از تولیدات نفت عربستان را کاهش دادند و باعث افزایش قیمت انرژی در بازار‌های جهانی شدند. پنتاگون نیز تعداد بیشتری از سربازان آمریکایی را به پایگاه نظامی خود در عربستان اعزام کرده است.

اما بیل برنز تاکید کرد که بازگرداندن ایرانی‌ها به میز مذاکره کار ساده‌ای نخواهد بود. او در این ارتباط گفت: «ایرانی‌ها مثل رهبر کره شمالی نیستند و علاقه‌ای به برگزاری اجلاس‌های تبلیغاتی با ترامپ ندارند. آن‌ها در صورتی حاضر به مذاکره خواهند بود که امیدی برای نتیجه بخش بودن گفتگو‌ها وجود داشته باشد».

در ماه ژوئن امسال نیرو‌های ایرانی یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در خلیج فارس هدف قرار دادند. آقای برنز معتقد است که تصمیم ترامپ برای واکنش نشان ندادن به این حمله موجب جسورتر شدن ایرانی‌ها شد.

البته او از استراتژی کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ حمایت نمی‌کند. این دیپلمات سابق تصمیم رئیس جمهور برای خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و تشدید تحریم‌ها علیه تهران را یک اشتباه احمقانه توصیف کرد.

او ادامه داد: «ترامپ تصور می‌کند که با ابزار زور می‌تواند همه برنامه‌های خود را پیش ببرد. اما این کمپین فشار دارای اهداف واقع گرایانه‌ای نیست و نتیجه‌ای جز تشدید تنش در منطقه به دنبال نداشته است. هر گونه درگیری نظامی در منطقه عواقب فاجعه باری برای کل دنیا به دنبال خواهد داشت».
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان