تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸
سخنگوی دولت:

روحانی برخلاف خواست آمریکا به محور مجمع عمومی تبدیل شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه حجت الاسلام روحانی در نیویورک به محور مجمع عمومی تبدیل شد، گفت: رئیس جمهوری در نیویورک به رهبران اروپایی خاطرنشان کرد که مسئولیت‌گریزی آمریکا توجیه کننده ناتوانی اروپا از انجام تعهدات قانونی آن‌ها نیست.
روحانی برخلاف خواست آمریکا به محور مجمع عمومی تبدیل شد
رویداد۲۴ علی ربیعی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی اظهارداشت: سفر رئیس جمهوری و هیات ایرانی به نیویورک از مهم‌ترین اتفاقات، نه تنها در هفته گذشته بلکه از اتفاقات مهم در سال‌های اخیر در کشور ماست، به طوری که این سفر در صدر توجهات قرار گرفت، مردم ایران گزارش‌های متنوعی را از مقامات رسمی و غیررسمی درباره ابعاد این سفر و نتایج آن شنیدند.
  
وی اظهار داشت: نتایج این سفر نقطه عطف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و مسیر تازه‌ای فراروی کشور ما قرار خواهد داد.

سخنگوی دولت یادآور شد: به دنبال تاخیر مشکوک در صدور ویزا به هیات ایرانی به نظر می‌رسید که دولت آمریکا به دلایل روشنی مایل به حضور طرف ایران در این نشست نبوده و به دنبال سوءاستفاده از جایگاه میزبانی مهم‌ترین سازمان بین المللی جهانی در صدور گزینشی ویزا بود که ما این رفتار را اقدامی مخرب و غیرقابل قبول تلقی می‌کنیم.

ربیعی تصریح کرد: همزمانی ورود رئیس جمهوری با صدور بیانیه غیرمسوولانه سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در محکوم کردن ایران به بهانه حملات به آرامکو در عربستان، احتمالا با هدف تحت فشار روانی ایران قرار دادن ایران در بدو مذاکرات دیپلماتیک صورت گرفت آمریکایی‌ها هم همه تلاش خود را برای ایران هراسی و منزوی کردن رئیس جمهوری به عمل آوردند حال آنکه روحانی برخلاف خواست و اراده آمریکا به محور این دوره مجمع عمومی تبدیل شد و محل اقامت وی پرترددترین محل در سازمان ملل بود.

وی اظهار داشت: انجام ۱۵ دیدار دیپلماتیک در بالاترین سطوح در مدت بسیار کوتاه موید این ادعاست، آنچه در مذاکرات اولیه میان رئیس جمهور ایران و رهبران این سه کشور گذشت، معکوس کردن این فشار برای پاسخگو کردن طرف‌های اروپایی بود.

ربیعی تصریح کرد: آنان باید پاسخ می‌دادند که با اتکا به کدام شواهد و مدارک متقن به خود اجازه دادند علیه کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد بیانیه تحریک آمیز صادر کنند، با اصرار و پیگیری رئیس جمهور روشن شد نه تنها هیچ مدرکی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد بلکه حتی هیچ یک از این سه کشور حاضر به پذیرش مسئولیت این بیانیه نیستند.

سخنگوی دولت گفت: از آن‌ها خواسته شد هر گونه مدرک ادعایی را با ما در میان بگذارند و در صورتی که چنین مدرکی را ندارند از آن‌ها خواسته شد که بیانیه غیرقابل قبول خود را تصحیح و جبران کنند، قضاوت شتاب زده سه کشور اروپایی در مقصر دانستن ایران همان طور که رئیس جمهور به صراحت به‌آنان گوشزد کرد نشان دهنده اطلاعات ناقص و شناخت ناکافی آن‌ها در مورد پیشرفت‌های نظامی ارتش یمن بود.

ربیعی افزود: سلاح‌های روسی که در دست ارتش یمن است، بازار اسلحه‌ای که ارتش یمن می‌تواند از آن استفاده کند و پیشرفت‌های نظامی که در این مدت در یمن رخ داده، از سوی این‌ها مورد غفلت واقع شده است.

وی اولین دستاورد سفر رئیس جمهوری به نیویورک را شکسته شدن فضا‌های ایجاد شده و ناکامی طراحی‌های مبتنی بر این اتهام بر علیه ایران عنوان کرد و افزود: رئیس جمهوری با ابتکار‌های سیاسی و دیپلماتیک تازه‌ای پا به مجمع عمومی سازمان ملل گذاشت و با طرح و دعوت به ائتلاف امید برای حفظ صلح در تنگه هرمز و خلیج فارس نشان داد که ایران همواره در ارائه راه حل و ابتکار دیپلماتیک پیشرو است.

مسئولیت عدم شکل گیری گفتگو در نیویورک به عهده دولت آمریکاست/ به راه حل نهایی نزدیک بودیم

ربیعی گفت: ما به دیپلماسی و راه حل نهایی نزدیک بودیم، اما دولت آمریکا مانع انجام آن شد مسئولیت عدم شکل‌گیری گفتگو در نیویورک مستقیما بر عهده دولت آمریکا است؛ هر چند ترامپ شهامت کافی برای انجام کار درست را ندارد، اما به نظر می‌رسد به پذیرش واقعیت ایران نزدیک شده است.

سخنگوی دولت افزود: آمریکایی‌ها این واقعیت را متوجه شده اند که سیاست‌های فشار حداکثری هرگز در مورد ایران نتیجه‌ای بیش از آنچه امروز به دست آورده اند، یعنی «مقاومت حداکثری و دور شدن از مذاکره با ایران»، به دست نخواهند آورد و جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم آمریکا و هیچ کشور دیگری گفتگو را نخواهد کرد.

ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست

وی با بیان اینکه طرح ائتلاف امید جایگزین طرح ائتلاف ضد ایرانی و تحریک آمیز و خصمانه آمریکا در خلیج فارس بود اظهارداشت: طرح ایران سه تفاوت بنیادین با طرح‌های آمریکایی دارد؛ این طرح برخلاف طرح آمریکا، امنیت در خلیج فارس را درون زا می‌بیند و تامین امنیت را مشروط به قدرت‌های بیرون از منطقه نمی‌بیند.

ربیعی افزود:علاوه بر این، طرح ایران هیچ کشوری را برای شرکت به این ائتلاف بیرون نمی‌گذارد و یک ساختار و نظم امنیتی که یک یا چند کشور را حذف کند در نهایت نمی‌تواند امنیت همگانی را فراهم کند.

سخنگوی دولت افزود: طرح ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست و به جای نگاه سلبی رویکرد ایجابی دارد و رسیدن به صلح را هدف خود قرار داده است. هیچ کشوری امروز نمی‌تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و در عوض به طرح معیوب و تنش آفرین آمریکا بپیوندد، مگر آنکه در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد.

برای مذاکره درباره ائتلاف امید آماده ایم

ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره دقیق‌تر پیرامون این طرح و گسترش آن است و آن را معیاری برای جدیت و صداقت همه دولت‌ها برای ایجاد ثبات بین المللی در خلیج فارس مد نظر قرار خواهد داد.

وی با اشاره به مواضع رئیس جمهوری در نیویورک، بیان کرد: رئیس جمهوری نشان داد برای پیگیری تعهدات طرف‌های دیگر در برجام با برنامه و منطق مشخص و مستدل به نیویورک سفر کرده است؛ وی به صراحت به طرف‌های اروپایی حاضر در برجام پیام داد که همین حالا برای مذاکره در قالب ۱+۵ آمادگی داریم به شرط آنکه آمریکایی‌ها عزم واراده جدی داشته باشند و پیش شرط مذاکره را که همان اعمال تحریم‌ها است، بردارند و مجددا به میز مذاکره بازگردند.

ربیعی افزود: رئیس جمهوری در سفر به مقر سازمان ملل نشان داد میز مذاکره ۱+۵ همچنان باقی است و این آمریکایی‌ها بودند که از این میز کنار رفتند و حالا که خودشان رفته اند باید خودشان هم بازگردند و آنچه را از میز مذاکرات برده اند، به میز باز گردانند.

مسئولیت‌گریزی آمریکا نباید توجیه کننده عدم اجرای تعهدات اروپا شود

سخنگوی دولت تصریح کرد: رئیس جمهوری در نیویورک به رهبران اروپایی خاطر نشان کرد که مسئولیت‌گریزی آمریکا هیچ ارتباطی با ضرورت تعهدات طرف‌های اروپایی ندارد و توجیه کننده ناتوانی آن‌ها در انجام تعهدات قانونی آن‌ها نیست.

وی تصریح کرد: رفتار آمریکا به اعتقاد ما محصول استقامت مردم و دیپلماسی فعال بود که در ماه‌های گذشته مورد پیگیری قرار گرفت. ما به تلاش‌هایمان در چارچوب مقاومت فعال و دیپلماسی پویا ادامه می‌دهیم.

ربیعی با یادآوری اینکه قطعا ترامپ با واقعیت‌های ایران بیشتر آشنا خواهد شد، اظهارداشت: مطمئن هستیم که به زودی رئیس جمهوری آمریکا با مشاهده اراده ملت، مقاومت و با مشاهده اینکه روز به روز وضعیت تولیدات داخلی و ایستادگی ما روی پای خودمان بیش از گذشته رخ خواهد داد، شهامت انجام کاری را که در نیویورک نداشت، را به دست خواهد آورد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: همین جا از تلاش همه کشور‌هایی که برای همراهی با ایران در راستای هدایت آمریکا به مسیر درست، برخورداری از حسن نیت داشتند استقبال می‌کنیم و از همه تلاش‌هایی که برای صلح جهانی و منطقه باشد هم استقبال خواهیم کرد.

خروج ترامپ از بن بست خودساخته چیزی بیش از اشتیاق صرف نیاز دارد

ربیعی گفت: آمریکا اشتیاق زیادی به گفتگو نشان داد، اما خروج آمریکا از بن بست خودساخته اش به چیزی فراتر از اشتیاق صرف نیاز دارد؛ واشنگتن بی اعتمادی ایران به آمریکا را بعد از خروج غیرقابل توجیه از برجام تشدید کرد و امروز برای آن‌ها دشوار است که ایران را به مذاکره‌ای تشویق کنند که به حداقلی از اعتماد نیاز دارد.

وی تصریح کرد: همان‌طور که بار‌ها گفته ایم تحریم ضد ایران شکلی از تروریسم است و هیچ دولتی حاضر نخواهد با تروریست‌هایی که سرگرم یک حمله تروریستی دیگر هستند مذاکره کند.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهوری در سفر به نیویورک آمادگی داشت که در صورت توقف تحریم‌ها با همه طرف‌های قبلی در نشست ۱+۵ گفتگو کند، اما ترامپ حاضر به برداشتن سایه تحریم‌ها از سر ملت ایران نبود، امتناع او از توقف تحریم‌ها پیش از آغاز گفتگو‌ها دو شائبه را تقویت می‌کند؛ اول آنکه آمریکا برای مذاکره جدیت کافی ندارد؛ و اینکه ترامپ قصد داشت از تحریم ملت ایران به عنوان اهرم فشار سر میز مذاکرات استفاده کند که نیت غیرانسانی و برای ما غیر قابل قبول است.

طرح بیشتر در برابر بیشتر در چهارچوب برجام است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره طرح بیشتر در برابر بیشتر گفت: تفاسیر زیادی از این موضوع صورت گرفته است؛ این طرح در چارچوب برجام خواهد بود و موضوعاتی مانند موشک و یا قطع رابطه با برخی از گروه‌هایی که ایران از آن‌ها حمایت معنوی می‌کند، مورد نظر نیست.

وی یادآورشد: ما می‌توانستیم در زمان کوتاه تری هم به کنگره آمریکا و هم به مجلس پیشنهاد کنیم، آن (کنگره) تضامین لازم را دربرابر رفع تحریم کامل و ما (مجلس) در مقابل تعهداتی که در چارچوب برجام داشتیم را سرعت ببخشیم و چیزی بیش از این وجود نداشته است.

سخنگوی دولت درباره حاشیه‌های ایجاد شده از خنده‌های رئیس جمهوری در سازمان ملل هم گفت: تندرو‌های آمریکا و روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای این خنده‌ها را حمل بر این موضوع کردند که فشار‌ها هیچ تاثیری در روحیه رئیس‌جمهور ایران نداشته است. اتفاقاً آن‌ها از جانب مقابل این تحلیل را ارائه دادند و گفتند که این خنده‌ها نشان دهنده روحیه بالای ایران است.

درباره خنده‌های رئیس جمهوری حداقل تحلیل تندرو‌های آمریکایی را داشته باشیم

وی افزود: منتقدان روحانی درباره هر کاری او انجام دهد چیزی خواهند گفت، اگر اخم کند می‌گویند اخم کرده و معمولاً آدم‌ها آن چیزی را که دوست دارند تصویر کرده و آن را قضاوت می‌کنند. این مسئله به قدری جزئی است که بهتر است بیشتر از این وارد نشویم، اما حداقل همان تحلیل تندرو‌های آمریکایی را داشته باشیم و این خنده را علامت نشاط، برتری و تسلیم نشدن ملت ایران در مقابل فشار‌ها تحلیل کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ابطال مصوبه دولت در تعیین مکان تجمعات گفت: درباره دلایل ابطال این مصوبه و اینکه آیا رای دیوان بر اساس شکایت نهاد یا فردی صورت گرفته یا نه، فرصت بررسی نداشتم، اما هدف دولت از این مصوبه از طریق معاونت‌ها دنبال خواهد شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما باید برای تجمعات حقوقی قائل باشیم تا افراد بتوانند این کار را انجام دهند؛ قانون اساسی هم در چارچوب‌های قانونی این اجازه را می‌دهد. در بحث‌های کارگری هم همواره توصیه می‌شد با مجوز و در مکان‌هایی چه در کارخانه و چه بیرون آن کارگران می‌توانند اعتراض‌های خود را نشان دهند.

اگر جامعه‌ای متعادل می‌خواهیم باید برای افراد فرصت اعتراض قائل شویم

سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه‌ای متعادل داشته باشیم و از افراطی گری جلوگیری کنیم باید فرصت اعتراض را برای افراد قائل شویم و این بحث هم بر اساس قانون اساسی صورت گرفته بود.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع حاصل از حذف یارانه‌های برخی از دهک‌های برخودار در چه محل‌هایی صرف می‌شود؟ اظهار داشت: یک بحث کلی - قبل از آنکه تصمیمی برای حذف یارانه‌ها گرفته شود - وجود داشت، این بود که منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها براساس قانون باید در جای خودش باید مصرف شود. در این زمینه سهم تولید، سهم اشتغال و... نیز در کنار سهم افراد وجود دارد.

وی با بیان اینکه در مورد حذف یارانه‌های اخیر هم براساس همان قانون هدفمندی یکی از جا‌هایی که باید پول آن پرداخت شود، مددجویان هستند، تصریح کرد: در قانون کمک به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی پیش‌بینی شده است. تصمیمی که در شورای معلولان و توانمندیابان به ریاست جهانگیری گرفته شده، خلاف قانون نبوده است. در آنجا تصمیم گرفته شد این پول براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها به مددجویان بهزیستی اختصاص پیدا کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه نهاد‌های حمایتی این مبالغ را صرف امور مربوط به مددجویان می‌کنند، خاطرنشان کرد: ممکن است مقداری از این پول صرف نگهداری سالمند شود، ممکن است مقداری از این پول برای کمک‌های آموزشی به یک خانواده پرداخت شود و ممکن است این نهاد‌ها بسته‌های غذایی پرداخت کنند. این مبالغ براساس برنامه‌های آن نهاد‌ها مصرف خواهد شد.

ربیعی اضافه کرد: من فکر می‌کنم اگر بتوان از محل این منابع، اقداماتی نظیر صرف غربالگری و توانمندسازی جامعه می‌تواند اولویت شماره یک ما باشد و کار بسیار خوبی است.

برای ما تفاوتی نمی‌کند ساکنان خانه پوشالی چه کسانی باشند

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال انتخاب مجدد ترامپ گفت: اینکه ساکنان خانه پوشالی چه کسانی باشند برای ما تفاوتی نمی‌کند؛ این مسئله داخلی آمریکاست و در این زمینه اظهار نظر و دخالتی نداریم. امیدواریم آن‌ها هم یاد بگیرند که در مسائل داخلی دیگر کشور‌ها اظهار نظر نکنند.

وی با بیان اینکه ما برای هر شرایطی آمادگی داریم، گفت: مهم سناریو‌ها و برنامه ریزی ماست، خیلی‌ها تحلیل می‌کنند اگر ترامپ مجدد رای بیاورد آغازگر جنگ خواهد بود به نظر من اگر امروز هم می‌توانست جنگ را آغاز می‌کرد توانایی جنگ را نداشته است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مهم آماده‌سازی داخلی خودمان در قبال هر شرایطی هست باید برای رفاه مردم برنامه ریزی کرده و از دهک‌های پایین بیشتر مراقبت کنیم. این‌ها برنامه‌هایی است که باید دنبال کنیم و مقاومت جامعه را افزایش دهیم و دیپلماسی فعال خود را هم ادامه خواهیم داد.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره سامانه ثبت اموال مسئولین و این که برخی از وزرا هنوز لیست اموال خود را در این سامانه ثبت نکرده اند گفت: قبلاً (قبل از راه اندازی این سامانه) به طور کتبی این لیست را خواسته بودند. فکر نمی‌کنم هیچ وزیری لیست اموال خود را نداده باشد. همان یک ماه اول نامه آمد من هم که آن موقع وزیر بودم مثل بقیه لیست را دادم و الان هم آمادگی دارم که اعلام کنم.

وی با بیان اینکه هیچ چیز پنهانی وجود ندارد حتی وزرا تغییرات جزئی را هم دیدم که اعلام می‌کنند، یادآور شد: کسانی که مشمول این موضوع بودند، اطلاعاتشان در فرم پر می‌کردند و حالا فرم تبدیل به سامانه شده و کار بسیار خوبی هم هست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویید کسی اطلاعات خود را ثبت نکرده اگر هست به ما هم اعلام کنید، چون دفتر دادستان کل هم همیشه این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کرد.

وی درباره تغییرات ساختاری در بودجه ۹۹ نسبت به بودجه سال‌های گذشته اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه به ۲ قسمت تقسیم شده است؛ یک قسمت که تقریبا با اصلاح ساختار اقتصادی کشور همپوشانی دارد و مهمترین آن‌ها از قبیل نظام مالیاتی، نظام تامین اجتماعی و بحث یارانه‌ها و یارانه‌های انرژی یا اصلاحات نهادی بزرگ است که در جلسه سران سه قوه دنبال می‌شود.
ربیعی عنوان کرد: طبق تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شد، بخش‌هایی که در اختیار دولت است و می‌تواند در قالب بودجه پیگیری شود در هیات وزیران دنبال خواهد شد. بر این اساس سازمان برنامه، کاری انجام داده که رسانه‌ها در این زمینه بهتر به نقد بپردازند چرا که این کار می‌تواند به عقبه و غنی‌سازی این تصمیم‌گیری کمک کند.

از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود

وی تاکید کرد: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود و هر آنچه از منابع نفتی به‌دست بیاید صرف اعتبارات عمرانی و تملک‌زدایی می‌شود که این تصمیم بسیار بزرگی است.
سخنگوی دولت تصمیم مهم دیگر را دوسالانه و غلطان شدن بودجه عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینکه بودجه ۹۹ را به مجلس خواهیم داد، بودجه ۱۴۰۰ را نیز جهت اطلاع خواهیم داد؛ و در زمان ارائه بودجه ۱۴۰۰، بودجه ۱۴۰۱ هم باز هم جهت اطلاع به پیوست خواهد رفت که این به اصلاح قانون کمک می‌کند.
ربیعی یادآورشد: خیلی از کشور‌ها این زمان را ۲ یا ۳ ساله کرده‌اند، ولی چون بودجه ما یک‌ساله است برای اینکه پیش‌بینی پذیری را بیشتر کنیم، الان آن را دوساله می‌دهیم.

ردیف‌های بودجه کاهش می‌یابد

ربیعی خاطرنشان کرد: ما الان یکهزار دستگاه و ۹ هزار ردیف برنامه داریم که این موضوع قدرت نظارت بر بودجه و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی و مدیریت وزیر و بالاترین مقام اجرایی را دچار مشکل کرده است.
سخنگوی دولت اظهارداشت: پیشنهادی که به دولت آمده و در این مورد بحث می‌شود، کاهش دادن آن به حدود ۱۰۰ دستگاه و ردیف است چرا که این کار قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد و بالاترین مقام می‌تواند اولویت را تشخیص بدهد.

کمیته کوچک سازی دولت تشکیل می‌شود

وی به بحث کوچک‌سازی دولت اشاره کرد و گفت: قرار است برای کوچک‌سازی دولت کمیته‌ای تشکیل شود، که واگذاری، برون سپاری‌ها و ادغام دستگاه‌ها در این کمیته بررسی می‌شود. این موارد از اصلاحات بسیاری جدی است و اتخاذ این تصمیمات بلندمدت از سوی دولت، به نفع دولت‌های آینده هم خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: با این اصلاح ساختار امکان نظارت بر نهاد‌های عمومی و غیردولتی و شرکت‌های دولتی افزایش پیدا می‌کند. الان طرح‌های زیانده وجود دارد و اصلاح ساختار مالکیت نیز باید صورت بگیرد و همچنین مدیریت شرکت‌های دولتی در این بودجه پیش‌بینی شده است.

قیمت خرید تضمینی گندم دو هزار و ۲۰۰ تومان

ربیعی درباره آخرین نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده ۲ هزار و ۲۰۰ تومان مشخص شد. طبق محاسباتی که از سوبسید‌های داده شده به کشاورزان در نهاد‌ها صورت گرفت و بحث مقرون به صرفه بودن این مبلغ تعیین شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی ۱۴ میلیون تن گندم در داخل کشور است خوشبختانه آب و هوا در سال گذشته به این موضوع کمک کرد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران و عربستان گفت: پیام ما از اول روشن بود ما خواهان پایان تجاوز عربستان و پایان جنگ و کشتار دریمن بودیم و آتش بس را راه حل می‌دانستیم و امروز هم این راه را پیشنهاد می‌کنیم و همه تلاش معنوی خودمان را به کار خواهیم گرفت.

از سوی یکی از سران کشور‌های منطقه پیام‌هایی فرستاده بودند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره پیام‌های عربستان برای ایران توسط یکی از سران منطقه خاطرنشان کرد: فکر کنم تاکنون مشکل از خود عربستانی‌ها بوده است؛ بله این خبر درست است که آن‌ها از سوی سران یکی از کشور‌ها پیام‌هایی را برای آقای روحانی فرستاده بودند.

وی افزود: ما باید علائم آن را کاملاً ببینیم و نخستین علامت آن حمله نکردن به یمن و پایان دادن به کشتار یمنی هاست حمله زمینی یمنی‌ها به عربستان نشان داد که آن‌ها قدرت نظامی دارند. پیش از این قدرت نظامی آن‌ها را انکار می‌شد، اما (عملیات زمینِی) آن‌ها نشان داد که قدرت زدن آرامکو را هم دارند.

ربیعی با بیان اینکه از تغییر رفتار واقعی عربستان استقبال می‌کنیم، گفت: البته صرف نظر از مباحثی که امروز منتشر کردند، اگر صادقانه واقعاً به دنبال تغییر رفتار باشند ما استقبال می‌کنیم. کما اینکه بخشی از طرح هرمز هم کار با همسایگان است و مخصوصا هیچ کشوری بیرون از آن قرار نخواهد گرفت.

مرکز آمار ایران مسئول اعلام آمار‌ها است

ربیعی درباره اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی گفت‌: بانک مرکزی بنا به وظیفه خود آمار و نرخ تورم را به سازمان‌های بین المللی اعلام می‌کند، اما بنا بر اساس مصوبه دولت و قانون، مرکز آمار ایران مسئول اعلام آمار‌ها است، نه این که دستگاه‌های دیگر نمی‌توانند کار آماری انجام دهند، اما همه ما به این نقطه نظر واقف هستیم و قبول داریم که یک دستگاه رسمی در کشور باید آمار را ارائه کند تا مورد تحلیل و قضاوت قرار بگیرد.

سخنگوی دولت افزود: آمار‌ها اگر قرار است پایه تحلیل قرار گیرد و روندی هم مقایسه شود باید یک دستگاه آمار‌های را اعلام بکند وگرنه بحث دیگری وجود ندارد.

دولت تصمیم قطعی برای سهمیه بندی بنزین اتخاذ نکرده است

ربیعی همچنین درباره سهمیه بندی بنزین گفت: سناریو‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما دولت هنوز تصمیم قطعی و نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

اجازه دهیم صدای همه شنیده شود

سخنگوی دولت درباره امکان رویکرد جناحی در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری گفت: قطعا تعهد اخلاقی، قانونی و شرعی کارگزاران دولت بر امانتداری است و به تعبیر از مضمون سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، رای یک امانت است و دولت دوازدهم متعهد به امانتداری است و سایر نهاد‌ها نیز باید چنین رویکردی داشته باشند تا انتخابات پرشور برگزار شود.

سخنگوی دولت با بیان این که «اگر اجازه دهیم صدای همه شنیده شود انتخابات پرشور برگزار خواهد شد» توصیه کرد: زمینه حضور همه جریان‌های سیاسی را در انتخابات فراهم شود و اجازه دهیم زمینه مشارکت همه آن‌هایی که می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند، مهیا شود

ربیعی گفت: برگزاری انتخابات پرشور مورد تاکید و مد نظر دولت است و به اعتقاد ما، برای یک دیپلماسی فعال، داشتن عقبه حمایتی مردم ایران و نمایش دادن آن در انتخابات، بسیار اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: درهیچ دوره‌ای تا این حد به نشان دادن انسجام ملی نیازمند نبودیم و انتخابات یکی از رویداد‌هایی است که می‌توانیم انسجام و اتحاد ملی و قدرت تصمیم گیری ایرانی‌ها در کنارهم و همه با هم برای آینده را به رخ جهانیان و آن‌هایی که می‌گویند که «این‌ها نمایندگان منتخب و دولت ایرانیان نیستند» بکشیم.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان