تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد:

باید امیدوار باشیم دوران ترامپ به سر برسد/ فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است

استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد با مقصر دانستن ترامپ در تنش‌های کنونی، جنگ میان ایران و امریکا را نامحمتل دانست.
باید امیدوار باشیم دوران ترامپ به سر برسد/ فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است
رویداد۲۴ جیمسون دبیلیو دویگ استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه هاروارد است. وی همچنین سابقه تدریس در دانشگاه پرینستون و وودرو ویلسون را هم داشته است. دویگ نظرات خود را در خصوص تنش‌های کنونی میان ایران و آمریکا مطرح کرده است.

خروج ترامپ از برجام عامل تنش‌های کنونی است

ایران و آمریکا هیچ کدام نمی‌خواهند تسلیم شوند

وی در مورد تنش‌های منطقه گفت: ترامپ با خروج از برجام شرایط را به سمت کنونی هدایت کرده است. هم چنین ایران و آمریکا هیچ کدام مایل به تسلیم نیستند و نمی‌خواهند ضعیف شناخته شوند؛ بنابراین به راحتی برای همکاری با یکدیگر پیش‌قدم نخواهند شد. این رویکرد شرایط را سخت می‌کند.

استفاده از الفاظ تهدیدآمیز تنش‌ها را بیشتر می‌کند

ایران و آمریکا خواهان جنگ نیستند

وی ادامه داد: با توجه به الفاظ تهدید آمیز از سوی هر دو طرف، تنش‌ها بیشتر خواهند شد. چرا که ایران و آمریکا می‌خواهند نشان دهند به شدت افراد سختی هستند. اما هر دو طرف به عواقب جنگ آگاه هستند بنابراین جنگ اتفاق نامحتملی میان ایران و آمریکا است و هیچ کدام خواهان جنگ و درگیری نیستند.

فشار بر ایران شکست خورده است

فشار حداکثری باعث حرکت خاورمیانه به سمت آینده نامعلوم می‌شود

دبیلیو دویگ در ادامه در مورد استراتژی فشار حداکثری بر ایران گفت: این استراتژی به نظر شکست خورده می‌آید و تنها نتیجه آن تنش بیشتر و کاهش تعهدات برجامی و آینده نامعلوم خاورمیانه باشد.

کار اروپا برای متقاعد کردن ترامپ در مورد ایران سخت است

باید امیدوار باشیم دوران ترامپ به سر برسد

وی هم چنین در مورد تاثیر اروپا بر کاهش فشار بر ایران و متقاعد کردن ترامپ برای برداشتن تحریم‌ها گفت: مشخص نیست چه اتفافی رخ می‌دهد. ترامپ را نمی‌توان پیش بینی کرد، اما تا زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکاست نمی‌توان او را راضی به انجام کاری کرد و تلاش‌های اروپا به سختی می‌تواند به نتیجه منجر شود. چرا که ترامپ فردی نیست به توصیه کسی کاری را انجام دهد؛ بنابراین باید امیدوار باشیم که دوران ترامپ به پایان برسد.

ترامپ فاقد سیاست مشخصی است

ترامپ از قدرت دیپلماسی ظریف واهمه دارد

این استاد دانشگاه در مورد تمایل ترامپ به مذاکره و در عین حال تحریم مقام‌هایی، چون ظریف و ایجاد ممنوعیت برای وزیر خارجه ایران در آمریکا گفت: ترامپ سیاست مشخصی ندارد. نمی‌توانید متوجه شوید چرا این ممنوعیت‌ها را اعمال کرده است و چرا ظریف را تحریم کرده است. در واقع شما نمی‌توانید سیاست‌ها و تصمیم‌های او را تجزیه و تحلیل کنید. اما من تصور می‌کنم ترامپ از قدرت دیپلماسی ظریف واهمه دارد و او را به عنوان یک دشمن در نظر می‌گیرد.

مذاکره با ترامپ ارزش یک بار امتحان کردن را دارد

دویگ در ادامه گفت: من نمی‌دانم مذاکره با ترامپ خوب است یا بد. اما ترامپ را نمی‌توان پیش بینی کرد. نمی‌توان حدس زد در مذاکره با ترامپ چه اتفاقی می‌افتد و چه دستاوردی خواهد داشت. اما همیشه دیپلماسی بهتر از هر راه حل دیگری است. به نظر من دیدار با ترامپ برای ایران ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. شاید این دیدار نتیجه بخش باشد.

حمله به آرامکو نیازمند تحقیقات بیشتری است

وی در ادامه در مورد اتهامات مطرح شده علیه ایران در حمله به آرامکو گفت: چیزی مشخص نیست، اما ادعایی که می‌شود این است سلاح‌های استفاده شده در این حمله از ایران است. اما باید این موضوع بررسی شود.

بولتون مانع بزرگی برای صلح آمریکا با کشور‌های دیگر بود

وی هم چنین در مورد نبود جان بولتون در کاخ سفید گفت: این که او در کاخ سفید نباشد بسیار خوب است. شاید تاثیر زیادی بر روابط میان ایران و امریکا نداشته باشد، اما بولتون مانع بزگی بر سر راه صلح آمریکا با کشور‌های دیگر بود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان