تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
فلاحت‌پیشه پاسخ داد:

آیا اروپا از برجام خارج خواهد شد؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که باید تهدید اروپایی‌ها درباره خروج احتمالی از برجام را تهدید خاکریز گونه و نه علامتی برای حفظ دیپلماسی تعبیر کرد.
آیا اروپا از برجام خارج خواهد شد؟
رویداد۲۴ حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگویی، در واکنش به برخی اظهار نظر‌های مقامات اروپایی درباره برجام گفت: برجام دارای سه ضلع جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین، آمریکا بود. این یعنی اروپایی‌ها در برجام بازیگر خنثی بودند که سعی‌شان اجرای طرح‌های خود مبنی بر راضی کردن ایران بود، اما در اجرای طرح‌ها، قبل از هر چیز با وزارت خزانه داری آمریکا هماهنگی به عمل می‌آوردند. این اقدامات روز به روز جنبه خنثای اروپایی‌ها را بیشتر مشخص کرد. اکنون اروپایی‌ها تلاش می‌کنند با نقش آفرینی آقای جانسون در درون قلمرو آمریکا بازی کنند.

وی با بیان اینکه «اروپایی‌ها به وظایف برجامی خود عمل نکرده‌اند»، گفت: باید دوران گذاری که بعد از ضربه اساسی به برجام با خروج آمریکا در نیویورک شکل گرفت، بگذرد. بعد از آن دوباره اروپایی‌ها به سراغ ایران خواهند آمد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اینکه اروپایی‌ها گفته‌اند ممکن است از برجام خارج شوند نشان دهنده انجام آخرین تکلیف اروپایی‌ها برای آمریکایی‌ها است. آخرین خاکریزی که آمریکایی‌ها جلوی پای ایرانی‌ها می‌اندازند. آن‌ها تلاش می‌کنند همه سیاست‌های تحریمی علیه ایران را به کار گیرند تا مانع شوند ایران به قابلیت‌های هسته‌ای خود قبل از برجام برگردد که موفق نشده‌اند. به همین دلیل ابزار‌های تحریمی آمریکا ته کشیده و تلاش می‌کند از تهدید اروپایی‌ها به عنوان خاکریز جدید استفاده کند.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد اروپایی‌ها که در حوزه ایجابی کمکی به ایران نکرده‌اند اکنون در حوزه مقابله جدی ایران با آمریکا به عنوان خاکریز عمل کنند؛ لذا باید تهدید اروپایی‌ها را تهدیدی خاکریزگونه و نه علامتی برای حفظ دیپلماسی دید و تعبیر کرد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: در این شرایط ایران باید در قالب منافعش گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را بردارد. اگر اروپایی‌ها قبل از برداشتن گام چهارم طرحی دارند آن را به ایران ارائه دهند وگرنه ایران باید گام چهارم را بردارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «در حال حاضر برجام خاصیتی ندارد»، گفت: برجام تنها یک سری محدودیت‌ها در جلوی دست و پای ایرانی‌ها گذاشته است؛ لذا اگر اروپایی‌ها از برجام خارج شوند تنها مهمترین شکست دیپلماسی محوری خود را در سالیان اخیر به دنیا اعلام کردند وگرنه برجام جسم نیمه جانی است که ضربه بازیگران خنثی همچون اروپا تاثیر زیادی بر روی آن ندارد.

وی در پایان گفت: در شرایط فعلی آمریکا و اروپا می‌دانند فضای دیپلماتیک شورای امنیت علیه ایران نیست. چون آن‌ها بودند که چنین فضایی را شکل دادند؛ لذا اگر بخواهند برای فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت تلاشی کنند آن زمان چالشی بین چین و روسیه با این کشور‌ها صورت می‌گیرد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان