تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حسین فریدون در صدر اخبار ایران در رسانه‌های جهان/ واکنش حسن روحانی به حکم برادرش چه بود؟

حکم قطعی ۵ سال زندان برای حسین فریدون برادر رییس جمهور ایران توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
فریدون در صدر اخبار ایران در رسانه‌های جهان
 
رویداد۲۴ روز گذشته برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از حکم قطعی دادگاه تجدید نظر برادر حسن روحانی خبر دادند و اعلام کردند حسین فریدون به ۵ سال حبس و جزای نقدی و رد مال به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان به خاطر دریافت رشوه محکوم شده است.
 
تقریبا تمامی رسانه‌های اسرائیلی این خبری را پوشش دادند. خبرگزاری «آی ۲۴» اسرائیل در گزارشی نوشت: جرائم متعددی از جمله پولشویی، دریافت رشوه و تملک مال نامشروع از سوی حسین فریدون سر زده بود.
 
«اورشلیم پست» در یادداشتی نوشت: پرونده برادر روحانی یکی از چندین پرونده فساد افراد مرتبط با مقامات عالی جمهوری اسلامی است. از زمانی که ایران به ورطه مشکلات اقتصادی وارد شده، تعدادی از مقامات رده بالای کشور بازداشت و به جرم فساد محکوم شده‌اند. رهبر ایران در اواسط سال ۲۰۱۸ دستور مبارزه با فساد را به قوه قضاییه صادر کرد.
 
«تایمز آو اسرائیل» در گزارشی به حکم فریدون اشاره کرده و گفته: حسین فریدون یکی از مشاوران کلیدی و دروازه رسیدن به رییس جمهور قبل از بازداشت در جولای ۲۰۱۷ بود. او در مذاکرات هسته‌ای ایران نقش مهمی بازی کرد.
 
این رسانه اسرائیلی به هم فامیلی نبودم فریدون و روحانی نیز اشاره کرده و گفته: دو برادر فامیلی شان با هم فرق می‌کند، چون روحانی زمانی که جوان‌تر بود این نام را برای خود برگزیده است.
 
«نیویورک تایمز» نیز در گزارشی با اشاره به خبر فریدون نوشت: این حکم نظریه‌ای که میگوید روحانی از زمانی که رییس جمهور شده تحت فشار است را تقویت کرده است.
 
این رسانه آمریکایی به وعده روحانی برای مبارزه با فساد در دوران تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و نوشت: او وعده داده بود که فساد ناشی از دولت قبلی خود یعنی احمدی نژاد را از بین ببرد، اما در آستانه انتخابات دور قبل با مشکل حقوق‌های نجومی دو دولت خودش مواجه شد.
 
بر اساس این گزارش، یکی از فشار‌هایی که این روز‌ها بر روحانی وارد می‌آید از سوی اصولگرایان تندرویی است که او را در توافق با آمریکا مقصر می‌دانند.
 
نیویورک تایمز نوشت: حسین فریدون اغلب در جلسات کابینه روحانی و مذاکرات هسته‌ای حضور داشت. بازداشت او در سال ۲۰۱۷ روحانی را تضعیف کرد. اعضای دولت روحانی قوه قضاییه را به برخورد انتخابی با مخالفانشان متهم کرده اند، اما مخالفان دولت معتقدند بازداشت فریدون نشان میدهد قوه قضاییه مستقل است و اینکه حلقه نزدیک به روحانی قابل اعتماد نیستند.
 
اکثر رسانه‌ها خبر بازداشت فریدون را در کنار خبر بازداشت ۱۷ ایرانی به جرم جاسوسی برای آمریکا منتشر کرده اند.
 
به گزارش رویداد۲۴ روز‌های گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت تعدادی جاسوس آمریکا خبر داد. نام این جاسوسان برده نشده، اما اسماعیلی گفته اعضای این تیم سال گذشته در یک عملیات توسط نیرو‌های امنیتی ایران شناسایی شده اند و ماموران این تیم در مراکز حساس ایرانی از جمله زیرساخت‌های دفاعی و هسته‌ای کشور نفوذ کرده بودند. بیشتر افراد این تیم بازداشت شده‌اند.
 
«یو پی آی» آمریکا نیز با اشاره به خبر حکم قطعی فریدون نوشت: این تصمیم قوه قضاییه ایران فشار مضاعفی به روحانی است که در میانه درگیری با غرب به دلیل کاهش تعهدات ایران در برجام است.
 
«میدل ایست مونیتور» در گزارشی نوشت: بازداشت فریدون از نظر حامیان روحانی با انگیزه‌های سیاسی انجام شده تا به دولت فشار بیاورند.
 

واکنش رییس جمهور به بازداشت برادرش چه بود؟

 
تیر ماه ۹۶ سخنگوی وقت قوه قضائیه، خبر از بازداشت حسین فریدون، به خاطر اتهامات مالی داد. در آن زمان فریدون با تامین وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی آزاد شد، اما از اسفند سال ۹۷، اولین جلسه رسیگی به اتهامات فریدون آغاز شده و اردیبهشت ماه سال جاری، قاضی حسینی سرپرست مجتمع قضائی کارکنان دولت در جمع خبرنگاران از صدور حکم حسین فریدون خبر داد و گفت: این فرد در حکم دادگاه به حبس محکوم شده است.

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه یک بار در حاشیه سمینار حفاظت اطلاعات قوه قضائیه بدون اشاره به نام کسی در جمع خبرنگاران گفته بود: «کسانی گفتند «اگر فلان کس را قبل از انتخابات احضار کنید، ما اعلان جنگ می‌کنیم»؛ ولی ما تسلیم نشدیم‎. برخی که خودشان قائل بودند که باید افراد علنی مجازات شوند، امروز حرف‌های دیگری را مطرح می‌کنند.»

حسن روحانی تاکنون به هیچ واکنشی به حکم برادرش نشان نداده است. پس از توافق برجام روحانی در سفری که به سمنان داشت در جمع اهالی سرخه اعلام کرد ما در دوران مذاکرات هسته‌ای نیز از این زبان استفاده کردیم. او اشاره ای به نام فریدون در جمع مذاکره کنندگان هسته ای ایران نکرد اما تنها کسی که در زمان مذاکرات در تیم مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان به زبان سرخه ای واقف بود، حسین فریدون برادر حسن روحانی بوده است. 
 
 در زمان مناظره های انتخاباتی ابراهیم رییسی گفته بود با فساد حتی اگر «زیر عمامه آقای روحانی» هم باشد باید مبارزه کرد و اینکه به روحانی گفته شده نزدیک ترین فرد به شما دارد فساد میلیونی میکند و شما مقاومت میکنید.
 
صبح امروز علی ربیعی سخنگوی دولت به شایعه دخالت دولت در کاهش سالهای حکم حسین فریدون واکنش نشان داد. او ضمن تکذیب دخالت دولت در پرونده فریدون از رسانه هایی که اقدام به دروغ پراکنی میکنند انتقاد کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان