تاریخ انتشار: ۰۶:۱۹ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۲۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا ترکیه به کُردهای سوریه حمله می‌کند؟/ خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه و تغییر معادلات منطقه

ترامپ در حالی از خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه حرف زده که ترکیه در حال آمادگی برای اجرای یک عملیات علیه کرد‌های سوریه است. این اقدام ترامپ از دید بسیاری از مقامات و تحلیلگران، خالی کردن پشت کرد‌ها به عنوان متحد آمریکا در جنگ با داعش و نشان دهنده بی اعتبار بودن ائتلاف‌های آمریکایی است. این اظهارات غیر مسئولانه بار دیگر سردرگمی‌ای را در سیاست خارجی آمریکا به وجود اورده که از دید رسانه‌ها مخفی نمانده است.
سردرگمی در سیاست خارجی واشنگتن/ آیا ایران از آب گل آلود خالی شدن پشت کرد‌ها توسط آمریکا ماهی خواهد گرفت؟
 
رویداد۲۴ روز گذشته کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ترکیه می‌خواهد به زودی عملیاتی را در شمال شرق سوریه انجام دهد و در مرز‌های خود و سوریه منطقه امن ایجاد کند. در این بیانیه اعلام شد نیرو‌های آمریکایی هیچ دخالتی در این عملیات نخواهند داشت.
 
کارشناسان گفته‌اند نخستین تاثیر خروج آمریکا از شمال سوریه، آزاد گذاشتن دست اردوغان برای حمله علیه کردهای سوریه است. مقامات ارشد کردها گفته‌اند در صورتی که آمریکا منطقه را رها کند، شرایط همکاری با سوریه و روسیه را بررسی خواهند کرد. بشار اسد روز گذشته در بیانیه‌ای از کردها خواسته به آغوش سوریه بازگردند.

بیانیه کاخ سفید پس از توییت‌های جنجالی ترامپ درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه و عدم دخالت آمریکا در جنگ‌های کشور‌های منطقه منتشر شد. ترامپ در توییتر خود نوشته بود: «قرار بود آمریکا ۳۰ روز در سوریه باشد، این به سال‌ها پیش مربوط می‌شود. ما ماندیم و در نبردی که هدفی پیش رو نداشت، درگیرتر و درگیرتر شدیم. وقتی (بعنوان رئیس‌جمهور) وارد واشنگتن شدم، داعش در منطقه حکمرانی می‌کرد. ما به سرعت ۱۰۰ درصد خلافت داعش را شکست دادیم که شامل بازداشت هزاران جنگجوی داعش می‌شد که اکثراً از اروپا بودند. اما اروپا، خواستار بازگشت آن‌ها نیست. آن‌ها گفته‌اند که (اعضای داعش) در آمریکا نگه دارید! من گفتم: نه.»
 
او در ادامه نوشت: «ما به شما خیلی لطف کردیم و هم‌اکنون شما از ما می‌خواهید، آن‌ها را با هزینه‌های گزاف در زندان‌های آمریکا نگه داریم. آن‌ها برای محاکمه متعلق به خودتان هستند. آن‌ها [کشور‌های اروپایی] باز هم گفتند: نه. طبق معمول فکر می‌کنند، آمریکا همیشه در ناتو، در تجارت یا هرچیز دیگری، احمق است.»

ترامپ به ائتلاف آمریکا و کرد‌ها اشاره کرد و گفته «کرد‌ها در کنار ما مبارزه کردند، اما مبالغ زیادی پول و تجهیزات برای این کار دریافت کردند. آن‌ها [کردها] چندین دهه است که با ترکیه مبارزه می‌کنند. من سه سال این نبرد را به تعویق انداختم. زمان آن رسیده که از این جنگ‌های بی‌پایان مزخرف رهایی یابیم که بسیاری از آن قبیله‌ای است؛ و سربازان خود را به خانه بازگردانیم. ما هر آنجا که به نفعمان باشد مبارزه خواهیم کردیم و فقط برای پیروزی مبارزه می‌کنیم.»

ترامپ در ادامه نوشت: «ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کُرد‌ها باید اوضاع و هرآنچه را که می‌خواهند با جنجگویان بازداشت شده داعش در «همسایگی» خود انجام دهند، بسنجند. همگی آن‌ها از داعش نفرت دارند و سال‌هاست که با آن دشمن هستند. ما ۷۰۰۰ مایل (با سوریه) فاصله داریم و اگر آن‌ها (داعش) هرکجا در نزدیکی ما پیدا شوند، نابودشان می‌کنیم.»
 
همزمان با شروع فرآیند خروج نیرو‌های آمریکایی از مواضع خود در شمال سوریه، که راه را برای عملیات ترکیه علیه مبارزان کُرد باز می‌کند، مهم‌ترین گروه تحت هدایت کرد‌ها در منطقه حرکت غافلگیرکننده آمریکا را «خنجری از پشت» توصیف کرده است.
 
تصمیم ترامپ برای توقف حمایت‌های آمریکا از کرد‌ها با انتقاد شدید متحدان جمهوری خواه او در کنگره آمریکا روبرو شده است. بسیاری از هم حزبی‌های او تصمیمش را «یک اشتباه فاجعه بار» خواندند و از او خواستند در آن تجدید نظر کند. با این وجود ترامپ پاسخ منتقدانش را در توییت بلند بالایش داده است. او عملا گفته اگرچه کُرد‌ها در کنار ما جنگیدند، اما ما هم به آن‌ها پول و تجهیزات دادیم و زمان آن رسیده از این جنگ‌های احمقانه بی پایان خارج شویم و سربازانمان را به خانه برگردانیم.
 
با افزایش انتقادها ترامپ به سرعت سخنانش را تصحیح کرد و گفت: آمریکا در صورت ترک مناطق کردنشین سوریه هم به هیچ وجهه کردها را رها نخواهد کرد. اما چرا خروج آمریکا از شمال سوریه در معادلات منطقه تاثیر می‌گذارد.
 
در این گزارش تبعات تصمیم ترامپ بر آینده کرد‌ها را از دید رسانه‌ها و مقامات آمریکایی مورد بررسی قرار داده‌ایم. اما ابتدا برای اینکه بدانیم چرا ترکیه می‌خواهد کُرد‌ها را در یک کشور خارجی مورد حمله قرار دهد باید بدانیم که درگیری با کرد‌ها از کجا آغاز شده است.
 
خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه
 

درگیری کُردها چگونه آغاز شد؟

 
به گزارش رویداد۲۴ کرد‌ها بزرگترین گروه قوم در جهان هستند که بدون کشوری مستقل زندگی می‌کنند. تقریبا ۳۵ میلیون کرد در مرز‌های چهار کشور عراق، سوریه، ترکیه و ایران ساکنند. بیشترین جمعیت کُرد در ترکیه زندگی می‌کند. بحران کرد‌ها به پس از جنگ جهانی اول برمی‌گردد که عثمانی سقوط کرد و فرانسه و بریتانیا نقشه خاورمیانه را کشیدند و کرد‌ها را در کشور‌های مختلف تقسیم کردند.

چندین دهه کرد‌ها برای ایجاد کردستان مستقل تلاش کردند، اما با مقابله دولت‌های مرکزی مواجه شدند. کرد‌ها در سراسر سرزمین‌های کردنشین به گروه‌های مختلفی تقسیم شدند. «پ.ک.ک» [حزب کارگران کردستان] در ترکیه، «ی.پی.گ» [یگان مدافع خلق] در سوریه و «پیشمرگه‌ها» در عراق از جمله گروه‌های شبه نظامی کرد در این سرزمین‌ها هستند.

زمانی که داعش در سال ۲۰۱۴ اعلام موجودیت کرد، مرز‌های غربی سوریه و عراق از هم پاشید و کرد‌ها در میان این جبهه قرار گرفتند. گروه‌های نطامی کُرد به دلیل سازمان یافتگی در مبارزه با داعش در سراسر سرزمین‌های کردنشین عراق، سوریه و ترکیه موفقیت‌هایی کسب کردند. در آن دوره بخشی از کردها با حمایت آمریکا علیه داعش جنگید با این امید که یک روز بتواند سرزمینی به نام کردستان را بعد از شکست داعش ایجاد کند، اما شکست داعش زنگ خطر را در سراسر منطقه به صدا در آورد. در سال ۲۰۱۵ ترکیه با جمعیت کرد‌های ساکن این کشور وارد درگیر‌ی شد. «پ.ک.ک» در استرالیا و آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. اردوغان همزمان در اظهاراتی که همه کرد‌های منطقه را شامل می‌شد، از در هم شکستن کرد‌ها حرف زد و آن‌ها را تروریست و تهدیدی برای امنیت ترکیه خواند.
 

انتقاد به تصمیم ترامپ در قبال کردها چیست؟



نیرو‌های آمریکایی سال‌هاست در کنار نیرو‌های کُرد کار کرده و از آن‌ها در مبارزه با داعش حمایت‌های مالی و تجهیزاتی کرده است. بسیاری از کرد‌ها امیدوار بودند که پس از شکست داعش بتوانند کشور مستقل خودشان را تاسیس کنند و این انگیزه اصلی ان‌ها برای مبارزه در کنار آمریکا با داعش بود. با این حال درست مانند دوران بعد از جنگ جهانی اول، هیچ پیروزی‌ای نصیب کرد‌ها نشد.
 
برای مثال در سال ۲۰۱۷ بعد از شکست داعش در عراق، کرد‌های عراق رفراندوم استقلال از دولت عراق برگزار کردند و بیش از ۹۰ درصد کرد‌ها به استقلال رای مثبت دادند، اما کشور‌های غربی به انضمام آمریکا از عراقی یکپارچه حمایت کردند و عملا نتیجه رفراندوم را به رسمیت نشناختند.
 
به گزارش رویداد۲۴ اعلام همه پرسی اخیر از سوی بارزانی با مواضع و واکنش‌های منفی از سوی کشور‌های غربی مواجه شده است. زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان درباره برگزاری همه پرسی استقلال کردستان و عواقب آن برای منطقه هشدار داد. گابریل درباره اعلام تاریخ برگزاری این همه پرسی گفت: «خدشه‌دار کردن تمامیت ارضی عراق یا تلاش برای ترسیم مرز‌های جدید در این کشور، گام صحیحی نیست و می‌تواند منجر به تشدید وخامت اوضاع و بی ثباتی نه تنها در بغداد که حتی در اربیل شود.»
 
وزارت امور خارجه آمریکا نیز نسبت به اعلام خبر برگزاری رفراندوم استقلال کردستان عراق ابراز نگرانی کرد. بنا بر اظهارات مقامات این وزارتخانه، برگزاری این رفراندوم می‌تواند تاثیری نامطلوب بر مبارزه علیه داعش بر جای نهد. در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شده که مبارزه با داعش از اولویت برخوردار است و هر آنچه بر این مبارزه سایه افکند، از نظر دولت آمریکا پذیرفتنی نیست. در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده بود که دولت آمریکا «از یک عراق دموکراتیک، با ثبات، فدرال و واحد» دفاع می‌کند.
 
در سال ۲۰۱۸ نیز بعد از اینکه آمریکا شکست داعش را در سوریه اعلام کرد، ترامپ طرح خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه را روی میز قرار داد، اما بعد از انتقادات متعدد از خالی کردن پشت کرد‌ها در سوریه او طرح خروج نیرو‌ها را به تعویق انداخت.
 
در آگوست ۲۰۱۹ آمریکا و ترکیه با ایجاد یک منطقه حائل در راستای مرز‌های ترکیه و سوریه موافقت کردند و مقامات کُرد با این فرض که ترکیه اطمینان دهد که به کرد‌ها حمله نخواهد کرد، حمایتشان را از این طرح اعلام کردند اما این بار ترکیه تصمیم گرفته یک منطقه امن به طول ۳۲ کیلومتر را در راستای مرزهایش با سوریه ایجاد کند. آن‌ها امیدوارند با این کار بخشی از جمعیت ۳.۶ میلیون نفری پناهجویان سوری را که در ترکیه زندگی می‌کنند را در این منطقه ساکن کنند.
 
به گزارش رویداد۲۴ اگر آمریکا از سوریه خارج شود و حمایتش را از کُرد‌ها بردارد، زمینه برای جدی‌ترین حمله ترکیه به کرد‌ها فراهم خواهد شد.‌ ای بی سی نیوز درباره انتقاد دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به این طرح نوشت: همه مقامات آمریکایی به ترامپ هشدار داده‌اند که این حرکت به منزله چراغ سبز به ترکیه برای حمله به کردهاست و پیامی خطرناک به متحدان آمریکا در سراسر جهان مخابره می‌کند.
 
اریک شوارتز رییس پناهجویان بین المللی درباره تصمیم ترامپ گفته: حمله ترکیه می‌تواند تبعات بشری زیادی به همراه داشته باشد. این حمله جبهه جدیدی از درگیری‌ها را ایجاد خواهد کرد و صد‌ها هزار غیرنظامی را در سراسر منطقه‌ای که درگیر بحران است آواره خواهد کرد؛ ضمن اینکه این اقدام گروه‌های کمک بین المللی را نیز وارد عمل خواهد کرد.
 
شوارتز تلاش اردوغان برای بازگرداندن میلیون‌ها پناهجوی سوری را طرحی به شدت غیر مسئولانه خوانده که جان بسیاری از انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.
 
او گفته: ترکیه قصد دارد ۲-۳ میلیون سوری را در شمال شرق ساکن کند. اگر این اتفاق بعد از اشغال شمال شرق سوریه توسط ترکیه بیفتد به این معناست که هیچ آینده‌ای برای کرد‌ها در سوریه وجود ندارد.
 
کریس ون هولن و لیندسی گراهام سناتور‌های آمریکایی نیز در پی تصمیم ترامپ لایحه دو حزبی تحریم ترکیه در صورت حمله به سوریه را تقدیم مجلس کردند. این قانون به گفته دو سناتور از ناتو می‌خواهد در صورت حمله ترکیه به کردها، حمله را متوقف کند.
 
گراهام گفته حس می‌کند این حمله و خروج نیرو‌های آمریکایی، برای آمریکایی‌ها و متحدانشان که فکر می‌کنند قربانی نابود کردن داعش شده‌اند، پیام بدی خواهد داشت چرا که زمینه را برای احیای داعش فراهم می‌کند بنابراین خالی کردن پشت کُرد‌ها بدترین سیگنالی بوده که می‌توان مخابره کرد.
 
نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا از ترامپ خواست در تصمیم خطرناکش تجدید نظر کند. او گفته این تصمیم به منزله آن است و دوست و دشمن برای آمریکا فرقی نمی‌کند و آمریکا دیگر قابل اعتماد نیست.
 
«برت مک گورک» نماینده دولت‌های اوباما و ترامپ در ائتلاف جهانی مبارزه با داعش نیز در توییتر خود تصمیم ترامپ را مورد نقد قرار داده و آن را تکان دهنده و بدون مشورت خوانده است.
 
او همچنین توانایی ترکیه برای مدیریت مبارزان دستگیر شده داعش را زیر سوال برده و گفته ترکیه نه می‌خواهد و نه می‌تواند ۶۰ هزار اسیر داعشی را مدیریت کند.
 
«بن ساس» عضو جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا درباره این تصمیم گفته اگر رییس جمهور بر سر تصمیمش بماند لازم است بداند که چقدر این تصمیم بد بوده و نتایج فاجعه باری برای موتلف‌هایمان که در کنار ما می‌جنگند خواهد داشت.
 
همزمان پنتاگون نیز اعلام کرده به ترکیه اجازه نمی‌دهد به شمال سوریه حمله کند و در صورت چنین حمله‌ای ترکیه را مقصر می‌داند.
 
جاناتان هافمن دستیار وزیر دفاع آمریکا گفته: وزارت دفاع به وضوح به ترکیه هشدار داده که ما عملیات ترکیه در شمال سوریه را برنمی‌تابیم. نیرو‌های آمریکایی از این حمله حمایت نمی‌کنند یا به هیچ وجه در آن دخالتی نخواهند کرد.
 
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز در توییت مشابهی این اظهارات را در توییتر خود تکرار کرده بود، اما ساعاتی بعد توییت خود را پاک کرد. سردرگمی آمریکا در مواضعش در قبال حمله ترکیه به سوریه مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی درباره این سردرگمی نوشته به نظر می‌رسد وزارت دفاع آمریکا که از تصمیم ناگهانی ترامپ بی‌خبر بوده (و البته کاملا با آن مخالف است) و سردرگم است که چگونه موضع‌شان در برابر کرد‌ها و حمله احتمالی ترکیه را با ترامپ هماهنگ نشان دهند.
 
این وضعیت در نهایت به ارسال پیام ضد و نقیض دیگری از سوی ترامپ منجر شد. رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای تهدید کرد که اگر ترکیه دست به اقدامی «خارج از اندازه» بزند او اقتصاد این کشور را ویران خواهد کرد.
 
خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه
 

موضع ایران در قبال کُردها چیست؟

 
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نیز دوشنبه شب در تماسی تلفنی در خصوص آخرین تحولات شمال شرق سوریه گفتگو کردند. در این گفتگوی تلفنی «مولود چاووش اوغلو» بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و موقتی بودن اقدام ترکیه در آن منطقه تاکید کرد.
 
محمد جواد ظریف نیز ضمن مخالفت با اقدام نظامی و تاکید بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و لزوم مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات و امنیت در سوریه، توافق آدانا را بهترین راه برای سوریه و ترکیه و رفع نگرانی‌های آن‌ها خواند.
 
ظریف همچنین در توییتر خود درباره تصمیم ترکیه به حمله به کرد‌ها و تصمیم آمریکا به عقب نشینی نوشت: آمریکا اشغالگر بی ربطی در سوریه است که نه برای حضورش مجوز دارد و نه می‌توان برای امنیت به آن تکیه کرد.
 
او در ادامه نوشت: دستیابی به صلح و مبارزه با ترور درسوریه، تنها از راه احترام به تمامیت ارضی و مردم این کشور انجام می‌شود. توافق آدانا، چارچوبی برای ترکیه و سوریه است. ایران نیز آماده کمک است.
 

توافق آدانا چیست؟

 
به گزارش رویداد۲۴ در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ در نشستی که دو هیات سوریه و ترکیه در شهر آدانا داشتند، توافقنامه‌ای میان دو طرف برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم به امضا رسید.  آنکارا بر خواسته‌هایش جهت پایان یافتن تنش موجود در روابط خود با دمشق تاکید کرده و در مورد واکنش خود به عدم پایبندی دمشق به تعهداتش هشدار داد.
 
ضمیمه شماره چهار توافقنامه آدانا، حزب (پ.ک.ک) را تروریست خوانده است و بر اساس آن به آنکارا این حق داده شده که اعضای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را تا عمق پنج کیلومتری شمال سوریه تحت تعقیب قرار دهد.
 
در این چارچوب سوریه نباید به اردوگاه‌های آموزش «تروریست‌»ها اجازه فعالیت در مناطق تحت کنترل‌شان را بدهد و سلاح و تجهیزات لجستیک، مدارک شناسایی جعلی در اختیار حزب کارگران کردستان قرار ندهد، به «تروریست‌»ها برای ورود قانونی و نفوذ به ترکیه کمک نکند، اجازه فعالیت‌های تبلیغاتی سازمان تروریستی یعنی حزب کارگران کردستان را نداده و به اعضای این حزب اجازه ندهد پایگاه‌هایی را در خاک سوریه ایجاد و راه‌اندازی کنند، به عبور تروریست‌ها از کشور‌های سوم به مقصد شمال عراق و ترکیه سهولت نبخشد.
 
بهمن سال گذشته ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اجرای توافقنامه ۱۹۹۸ آدانا میان دمشق و آنکارا را به جای طرح منطقه حائل در شمال شرق سوریه که بین ترکیه و امریکا مطرح شده بود روی میز قرار داد.
 
به نظر می‌رسد بار دیگر تهران با اعلام آمادگی برای اجرای طرح روسیه و بی اعتبار خواندن طرح‌های آمریکا در ترکیه، ائتلافی با مسکو تشکیل داده که در صورت موافقت ترکیه، جنبه جدیدی از همکاری‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در منطقه خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
23
11
تکه تکه بشن
پاسخ ها
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
متاسفم برای طرز نگرش و نظرت
Ariya
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
عزیزانت پر پر بزنن
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
آدرست بنویس برای عرض سلام خدمت بیام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
میبینم فضای مجازی شده محل رجز خونی و قرار گذاشنن بچه های مدرسه ای و دانشگاهی باابا جون شماها هنوز پول دراوردنو بلد نیسنین اگه دسنهانون نره سفره پدر مادر از گرسنگی سقط میشین
جواد رحمت نژاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
آریا، تو که انقدر واسه چندتا تروریست ضجه میزنی، چرا پا نمیشی بری پیششون؟
البته لات بازی مجازی ویژگی فرهنگی شماهاست!
آدرس: عفرین! پاشو بیا فقط مواظب باش شلوار گشادت زیر‌پات گیر نکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
ایشالا تو قیامت خودتو با اردوغان تکه تکه کنن الان حرفت مهم نیست برام ولی تو قیامت مهمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
جواد چرا خودت نمیری پیش اردوغان لات بازاری برای شما هست شلواری تنگ پاره نشه یه وقت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
اونای که مثبت دادن . نگم بهتره چون م
نم خوام عصابشون بهم بریزه قاطی کنن اولا بهت بگم کلمه تکه تکه بشن واست آسونه فرض کنیم کل فامیلات بمیرن ماهم بگیم به ک ی ر م فوت شده
هورام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
یه عده هستن مثل قمصور ایرانی ندا جواب منو نمیدن پاسخ زدم جواب مو کسی نمیده حرف من حرف حسابه گفتن حرف حساب جواب نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
12
23
واقعاٌ مردمانی درست و دلیر هستند انشااالله که هر چه زودتر از شر دیکتاتور اردوغان رهایی یابند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
نمیدونم چرا ما ایرانیها ساده ایم کردها میخوان کشور داشنه باشن اخرشم قصدشون نجزیه 4 کشور منجمله کشور ماس انکارا خوب فهمیده و جلوشون وایساده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
کجاش مردمان شریفی هستن اینا تروریست چند سال در ترکیه آدم میکشن... نظر بلد نیستی زر نزن
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
در بیشتر‌مناطق غرب آسیا، اسمشون به خیانت پیوند خورده، حالا از شرافت حرف میزنی؟
دقیقا خیانت به کشور و شهید کردن‌سرباز وظیفه مرزبانی کجاش شرافته؟
شرافت با خیانت به کشور آیا ممکنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
دیکتاتو اوجلان ورهبر تروریستهای پژاک وپپک وکومله و.....است
اکرم سادات
|
Germany
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
9
6
انشالله هرچه زودترآقاامام زمان عج ظهوربفرمایندشیعیان واقعی ازشریزیدو یزیدیان جهان رهایی پیداکنندالهی آمین یارب العالمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
منفی ها افزون چیه این خانم با اعتقادات پاک خودش خیرخواهانه یه دعایی کرده ملت مریض شدن
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
انشاء الله در زمان ظهور حضرت حجت (عج) متحدین اسرائیل هم که الان یک بخششون توی شمال سوریه هستند، به جزاشون میرسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
9
13
کرُدها از نظر نژاد و زبان جزیی از قلمرو جغرافیای فرهنگی ایرانی اند ، هم تشکیل هلال شیعی( ایران ، عراق و سوریه و هم مستطیل کُردی) در آینده به دلیل دسترسی به مدیترانه از نظر اقتصادی برای ایران مهم است. به همین دلیل ایران باید حملات ترکیه به کردها را محکوم نماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
کردهایی که جدایی طلبن هیچ ارادتی به ایران ندارن شاید ریشه ی ایرانی دارن اما خودشونو فقط کرد میدونن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
کردها خودشون فریاد میزنن که ایرانی نیستیم، اونوقت شما به زور آریایی شون میکنید.
به‌مقاله بهزاد خوشحالی در العربیه با عنوان کردها آریایی نیستند نگاه کنید.
نکته ی دیگه اینکه، کسی که مخل امنیت مرزهای ماست ، متحد ما نبوده، نیست و نخواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
کی گفته کردها ایرانی اند کردها پشت کوههای هندوستان وپاکستان هستن که به ایران مهاجرت کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
کردها کولی های هندویتان هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
7
13
چه‌سیاستیه‌مگه‌کرداانسان‌نیستن‌‌اوناهم‌حقه‌زندگی‌کردن‌دارن‌‌‌کررداباغیرت‌وبامرام‌هستن‌هشت‌سال‌جنگ‌ایران.وعراق‌این‌کردابودن‌دوشادوش‌‌‌ایرانیها‌باعراق‌جنگیدن‌‌انشالله‌روزی‌کردابه‌مراددلشون‌برس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
7
12
ترکها انگار از خواب بیدار شدند و می‌خواهند ادای ابرقدرتی در بیارن و شاخ و شانه بکشن و بگن ما هم هستیم اینها خودشان عامل قدرت گرفتن تروریست‌ها در سوریه هستند
بیچاره مردمی که باید تاوان حماقت اردغان رو بدهند
آن قصر که جمشید در او جام گرفت
آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت
بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور بهرام گرفت
این دنیا دار گذرست برای چند روز عمر نحس چرا انسانها باید بجان هم بیافتند
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
6
15
کردها در سوریه حتی شناسنامه هم ندارند و همانند ترکیه موجودیت آنها انکار میشود
بهتر است آنها با ترکیه مذاکره کنند و وارد جنگ برادرکشی نشوند
چرا ما مسلمانها مدام درحال جنگ باهم هستیم بس است دیگ
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
اول مطالعه کنید و بعد در افشانی نمایید. وضعیت کردها در زمان اردوغان بهبود چشم گیری پیدا کرد. پنج وزیر کرد در‌کشوری که عملا اسمش به یک قومیت دیگه اشاره داره، چیز کمیه؟
در مورد سوریه هم ، کردهای اون نواحی دنباله کردهای ترکیه هستند و هویت شام عربی است.
متاسفانه کردها که در تاریخ یکجانشین نبوده و تاثیر سیاسی نداشتن، حالا به عر جا میرسن ادعا میکنن مال اوناست!
مثل تبریز که واسش اسم گذاشتن تاوریژ!!!!
خود این قوم اصلا اهل تساهل نیست، اما خوب زاری کردن بلدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
آقا واسه تلفظ کردن تبریز براشون سخته چرا گیر میدی به تهرانم میگم تاران
ماردین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
ایرانی قرصاتو یادت رفته
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
25
15
حقشونه بابا هرجا پا گذاشتن تروریست و ناامنی رو وارد اونجا کردن نمونش همین پژاک تو ایران خودمون بزا بزنه بکشتشون دنیا خلاص شه از شرشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
اصلاً شما تروریست‌ها رو میشناسی هر تروریست دیوانه ای از هر ناکجا آباد هیلاری کلینتون و معشوقه هاش جمع کردن ریختن بجان مسلمونا
خدا لعنتشون کنه
قمصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
دمت گرم
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
بیخود میکنی داداش
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
والا.کم نکشتن از هموطنامون و نظامیامون همین کردهای پ ک ک و پژاک و کومله و دمکرات و بقیشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
اگر حقوق همه ملت دا بدن کسی نمیجنگه
Mehdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
شما از کودکان کشته شده و زنان سوری بیوه شده خبر نداری جات گرمه بساتت جور .انسانیت رو هم تف کردی میگی بکشین کجا کاری انسان.کشتار تاسف نداره بچه کوچک داری اگه جنازش رو دستت بود اون وقت این مزخرفات رو میگفتی .
کرد ترک عرب نداره انسان باشیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
عزیز یکم فکرکن بعدمیفهی تروریست کیه ،داغ کره خرغان اردوغان وبه سینه میزنی،نفهم اردوغان دیکتاتور توی قرن بیست و یکم داره راه هیتلرودنبال میکنه،کردها توی چهارتاکشورصاحبخونه هستند نفهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
لعنت به شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
حرف بیخود نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
خانم ندا درسته که یه عده از گروهی مسلح کرد سابقه ی زشتی دارن و کشتار و جنایتشون هنوز تو ذهنها هست اما دلیل نمیشه که همه رو به یه چوب بزنی همه جا آدم خوب و بد هست نمیشه کلی بگیم یه گروهی همشون بدن
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
احسنت، کردهای طرفدار تروریسم یقه جر دهید!
ماردین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
مگه چی کارشون داری ما حق زندگی کردن نداریم حالا میگی شورش کردن تروریست بدبخت بیا غرب ایران امن ترین جای که توش نوشتم بیا ببین من راست گفتم یا توی نژاد پرست فاسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
چیزی نگفتیم هارشده چیز میز زدی ندا جان اگه مشکلی به من بگو تا حلش کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
اونای که مثبت دادن تو دلشون میخواد کردا از منطقه برن چه جالب چرا واسمون مرز نمیکشی ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
اونای که مثبت دادن نا امنی ترین جا معلومه بعدا آبروی شما میره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
3
9
ترکیه بعد از نسل کشی ارامنه،پاکسازی کردها را در پیش گرفته ولی باز هم فقط ننگ برایش میماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
بحث از ارامنه شد، جا داره تا از کشتار مسلمین در قره باغ سوال کنیم، از شوشی بپرسیم، خاطرات سربازهای ارمنی رو بخونید که با شور و اشتیاق از کشتن بچه های مظلوم شیعه نوشتن....
کردها نظرتون چیه؟ ارمنیا شما چی میگین؟
شماها در طول تاریخ نشون دادید اگر قدرت داشته باشید از همه سفاک ترید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
12
7
من نمیدونم چرا عده ای از کردهٔای پژاک تروریست حمایت می‌کنند. یادتون نمیاد مگه زمان جنگ اینا میخواستن از ایران جدا شن چقدر ترک های ارومیه و سپاهی ها رو کشتن.. به ظاهر قضاوت نکنید کردها ذاتا تروریست هستن که هر چهار تا کشور ایران ترکیه سوریه عراق را تهدید میکنه.. تروریست باید بمیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
لعنتی مواظب حرفات باش کره بز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
21:30 گنده حرف نزن. فکر کردین خبریه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
خیلی از پیشمرگه های ایرانی در مقابل ارتش صدام در جنگ شرکت داشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
کلی فتوا نده بعله یه عده کوموله و امثالهم خیلی جنایت کردن ولی همه جا خوب بد هست نمیشه بگی همه شون بمیرن انسانهای بیگناه و بچه ها حق دارند زندگی آرام و مرفهی داشته باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
تروریست یه تفکر و رفتارش میشه تروریست نه به خاطر قومیت
تروریست هم تو کرد هست هم تو ترکها هم هربار هم فارسا
ایرانی، انقلابی، اسلامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
فرهنگ‌ کردی ، در نظر ۲۱:۳۰ به صورت عینی تجلی یافته....
مثل همیشه فحش میدن
چیه دردت گرفته عمویی
هر بژی مرزبان ایرانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
از حرفت معلومه ترکی بینم شما ها یادتون نمیاد نسل کشی ارمنی ها کردید الان نوبت کرده خب معلومه زاده های مغولی به ارث شما ها رفته شماها مگه مسخره ی تمام اقوام نکردید از لر کرد گیلگ بلوچ فارس نکردید. از حرفت معلوم که یه پان ترکسیم فاسد پیش نیستی ببینم چند می گیری از پانترکا این حرفو بزنی لابد خوب چیزیه شماها پانترکا فقط به نسل کشی معروفید ارمنی نسل میکشید بعد کرد یکی از کارای شماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
3
7
اه مادران مرزبانان شهید دامنشونو میگیره
قمصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
15
6
درود بر اردوغان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
تنهایی به بابای ندیده ات درودمیغرستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
ننها نیسنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
خااااک ....اردوغان حالا پیغمبر شد؟!! من از کردا دل خوشی ندارم کله شق و خودبرتر بینن اما اردوغااااااااااان واقعا شغاله
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
در پاسخ به ۲۱:۳۰، کسی که باباشو ندیده، تروریستای پ ک ک و پژاکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
کسی که باباشو ندیده تویی بهتره ازننت بپرسی
ماردین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
اردوغان نکنه پدرته آخی طفلکی تنهات گذاشته برو پیشش دلت تنگ شده
هورام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
در جواب ایرانی میخوام بگم کله شقی تمام عیاری تو داری کسی که از ایرانیها خوشش نمیاد حمایت میکنی احمق ناچیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
اردوغان پرست فاسد
وحید
|
United States of America
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
4
2
ندا تو هم تروریست هستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
منفی دادین که چی تروریست کسی که میخواد قوم کرد بمیره همه کرد که تروریست نیستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
6
8
واقعا براهمه اونایی که نابودی کرد و میخوان متاسفم. اونها که شعور انسانی و جوهره ی انسانی رو فراموش کردن و به مزخرفاتی که تومغزتون فرو کردن گوش میدین
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
کسی نابودی قوم کرد رو نخواسته. اما نابودی تروریستای وطن فروش رو چرا. نابودی پدر معنوی و پشتیبان پژاکو چرا.
راستی وقتی پژاک سرباز زیر بیست سالرو توی مرز شهید میکنه چرا شما لالید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
چه جالب ایرانی چه خبرا مرزبانی که مارو میکشن، ما نمی خوایم خبر نداری نه؟ یا خودتو به نفهمی میزنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
7
2
ایران از کیسه سه کشور عراق تورکیه وسوریه میخواهد هزینه کرده وبرا برادرهای کوردش کشور مستقلی تشکیل بده وبه دریای مدیترانه راحت تر دسترسی. داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
چی میگی تو
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
چی میزنی؟
هههههه
قاطی داشته حتما
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
5
4
زمان جنگ ایران عراق هم عده ای از کردها به ایران خیانت کردن تو این چندسال اشوب و کشمکش عراق هم شیپور جدایی زدن تو بحران سوریه هم به جای کمک به دولت مرکزی و حمایت از کشورشون با امریکاری متجاوز متحد شدن الان هم چوب خیانتشون به مردم و کشورشون میخورن اردوغان با تجربه ایران عراق و سوریه میخواد تو نطفه خفشون کنه چون قابل اعتماد نیستن این عاقبت وطن فروشی تمام قومیتها برابرن و تبعیضی وجود نداره قرار نیست کردها ی کشور لرها ی کشور ترکها ی کشور هر کسی تو هر قوم قبیله ای باید به کشور و مردمش پایبند باشه کاری که ترکهای باغیرت لرهای اصیل و بلوچهای دوست داشتنی همینطور بیشتر کردها زمان جنگ برا ایران کردن و شهید دادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
اردوغان نامرده عالم و ادم میدونن چی تو کله شه دنبال بازسازی دوران اقتدار عثمانیهاست ازون سریالهای خالی بندی تاریخیشون که میسازن و تو مخ جوونای ما میکنن معلومه
کورد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
6
10
لعنت خدا بر اردوغان حرام زاده با سیاست های آمریکا وارد جنگ علیه کردا شده فردا پس فردا که شد مهره سوخته آمریکا آنوقت میفهمه چی به چیه.
انشاءالله روزی کشور کردستان تشکیل خواهد شد. و آمریکا . اردوغان و همه ظالمان نابود میشن. هدف آمریکا همین زندان های داعش آزاد کنه شک نکنید. کردها نبودن الان داعشیا میفهمیدین چه به روز ما اورده بودن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
کردها هرجا با داعش جنگیدن برای حفظ مناطق کرد نشین بوده بیخود منت نذار
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
سلاح اساسی کردا، فحش دادن، رقصیدن، از پشت چاقو زدن، خیانت کردن، تفنگ دست زن دادن و لایک گرفتن واسه عکسشونه
کلید واژه ی حرام زاده در ادبیات اخیر سیرووووون قووووربونیشونم مشخص بود.....
یک نگاهی به آینه بنداز تا عینا تو ی آینه ببینیش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
حرام زاده تویی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
ایرانی واقعا اسمت ایرانیه تو برو تو آینه نگاه کن
هورام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
ایرانی خیلی ساده ای جرات حرف بامن نداری تو داری از ترکیه ترکا حمایت میکنی
اونا کا از ایران یا متنفرن وقتی تو باشگاه تراکتور همه علیه فا رسا ایران شعار دادن حمایت جانانه کردن ازشون تو رسانه ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
3
5
خدا کنه نفرت و خودبرتر بینی ازین منطقه ریشه کن بشه هرکسی به خودش حق میده دردسر درست کنه و بقزه رو آزار بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
اونایی که منفی زدن چی میخوان بگن ؟ جالبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
2
3
سایت شما همش عکسهای زنان‌کرد مبارز رو گذشته آیا کردها فقط همینان ؟ به نظرم خواستین غیر مستقیم ازشون حمایت کنید چرا از مرداهای کرد مبارز و یا از خانواده ها و بچه ها عکس نذاشتین این استفاده ابزاریه
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
این روایت کوبانی که رسانه ها به خوردمون دادن اگر کنار بذارید. روایت های دیگه ای هست که از فرار پیشمرگه ها روایت میکنه.
بعله، این استراتژی مظلوم نمایی کووووووووووردوووووییی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
هیچ مردی تو مناطق جنگ زده کورستان نمونده تا بگی ازش عکس بگیرند فقط زنای بچه دار پیر مردها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
تو این مهمه عکس میزنی جنازه ای مردم کورد سوریه مرد بچه ها جونا نمیبینی کوری یا خودتو به نفهمی میزنی پانترکسیمی
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
2
3
همش عکس زن ..یعنی چی واقعا؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
یعنی شوهراشون دارن پوشک بچه عوض میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
شوهر اشون به دست داعش کشته چند ساله دیگه به لطف شما حمایت میکنید از ترکیه زناهم میمرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
2
3
ماشالا ملت ما رو اگه بهشون مجال بدن همدیگه رو قورت میدن خجالت بکشید مردم اسم خودتونو گذاشتین ایرانی دارید به خاطر ترکیه و کردای سوریه همدگیه رو جر میدید
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
جمهوری اسلامی ایران پاینده باد.
مسئله در اصل اینه که کردها‌ خودشونو به تهدید مرزی و امنیت ملی ما مبدل کردن.
دوستدارانشونم بالقوه دارن گفتمان خشنونت نژادی کردیو‌ بازتولید میکنن.
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
1
4
به نظر من که نمیشه گفت یه طرف طالمه یه طرف مظلوم هم دولت ترکیه هم مسلحان کرد افراط میکنند الان یه عده میان منو فحش میدن ولی عین واقعیته حالا این وسط یه عده غیر نظامی و مردم بدبخت کشته و دربدر میشن
Sh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
5
2
متاسفم برای کسایی که ب کردهابدگفتند البته شماخودتون دنبال حقیقت نمیرین اینجوری ب مغزتون خوراده اندچشم وگوش بسته .هیچ جا کردها یک وجب خاک هیچ کشوری رانگرفتند اونا فقط ازحق خودشون دفاع میکنند اگرپ.ک.ک تروریسته ظلم حکومت های حاکم باعثشه .ما میگیم بزارید ب زبان خودمون بخونیم وبنویسیم حق نداریم ؟ما میگیم بزارید خیابان های شهرمون شماها حتی اسم خیابان های شهرمون کردی باشع براخودتون تهدید میدانید !!!.یک بارخودتون راجای کردهابزارید بعدقضاوت کنید.پدرمن میگه زمان جنگ من باگوشای خودم شنیدم که یک سربازفارس زبان وقتی شنیده روزانه پنج بارصدای اذان ازبلندگوی مسجدشنیده میشه گفته لعنت ب کسانی که ب ماگفتندبرید اینارا بکشیدایناکافرن.داستان زیاده ازاین تهمت ها که میگن کردها آدم کشن ووقتی میاین منطقه ما حقیقت رامیبیننداظهارتاسف میکنند برای توهماتی که شنیدن .ماب حقمون میرسیم وب درک هرکس میگه این تجزیه کردن کشوراست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
اگه هر قومی بخواد به زبان خودش بخونه و کشور داشنه باشه مگه سنگ روی سنگ بند میشه؟مگه اون اروپا که دم از دموکراسی میزنه کم کشورهای چند قومینی مثل بلژیک سوئیس المان فرانسه و.. داره؟شما حساب کن از فردها کردها در ایران خودمخنار شدند ایا نرکها و بلوچها و گیلکها و لرها و... هم نباید خودمخنارشوند؟ایا چیزی از ایران میمونه؟ مگه خود کردها الانشم مدئی ارومیه و نبریز و همدان و... نیسنند؟مگه کم زمان سمینقو به شهرهای لرسنان و اذربایجان حمله کردند برای نصرف؟بهنره کردها بجای قوم پرسنی یاد بگیرند در کنار سایر اقوام زندگی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
شما همه رو مقصر میدونید الا خودتون رو. خاندان های آذری و کردی ارومیه بیان در یک فرآیند نسب شناسی قرار بگیرن، ببینیم کی مهاجره. اگر تونستید تا ۴ پشت خاندانتو نام ببری یو منطقه ی سکونتشو به صورت دقیق‌نشون بدید اونوقت حرف بزن!
میکشید و نامردی میکنید، مدعی هم هستید!
پیمان حیدریتون که نقطه نظراتتونو کاملا شرح داده!
کشتار جیلولوق هنوز یادمونه
میپرسیدید کردی یا نه؟ اگر جواب نه بود میکشتید
صلوات به روح حجت الاسلام حسنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
کردها ار نظر نرادی ایرانی نیستن نژاد اونها به کولی های هندوستان میرسه
هوشمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
7
3
در خصوص اون دوست که میگن زنان میزارن. چون مردی باقي نمانده. چون آنها با داعش جنگیدند برای اینکه ما الان راحت نشستیم. و زن و بچه مون اسیر نشد. در ضمن ما ایرانی ها چرا فقط بلدیم برای بقیه اظهار نظر کنیم. الان کشور خودمون گل و بلبله. همه چی آرومه و داریم حال میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
ببخشید ما الان نشستیم تو کشور خودمون مدیون کردهای سوریه ایم؟؟؟!!! نه دیگه با هیچ منطقی نمیشه با امثال شما حرف زد
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
هوشنمد جان که امنیت مارو مدافعین حرم و‌مدافعین حریم وطن تأمین کردن، به طوری که آب توی دل هیچ ایرانی تکون نخوره. پس منت به سر مردم بزرگوار ایران نذار!
اما مهم اینه که کردای داعشی به مجلس زدن!
امنیت جمهوری مقدس اسلامی ایران‌رو نیروهای فداکار مسلحش تامین می کنند، نه آوارگان تروریست متحد اسرائیل که امروز آمریکا توی سطل آشغال انداختشون!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
8
0
قابل توجه بعضیا بعضیا اول مسواک بزنید وضو بگیرید بعد اسم کرد و بگید و تایپ کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
حرف الکی نزن. قوم هر کسی براش مقدسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
کرد که در فرهنگ ایران قدیم به چوپان اطلاق میشد بدا به اقوام ساکن زاگرس که گله دار بودند گفنند کرد زیاد دور بر ندار زمانیکه اسم خدا میاد باید دهان و باطن نمیز باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
قابل توجه خودت، برو وضعیت معاشرت ، خرید و ازدواج‌رو با کرد‌در‌ ابواب فقه و تاریخ اسلام بخون بعد حرف بزن.
کرد هم که اسمی کردی به معنای دیر‌فهم و کند ذهنه
جدیدا که به خودتون کوووورد میگید ، دقیقا همون اسمی که این ترکا واستون گذاشتنو به لهجه ی خودشون میگید.
برو به بزرگتر‌ت بگو واست تاریخ بنویسه فعلا
ههههههن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
عزیز حالا بگو ترک چه ممعنیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
ای ام فرام بوقلمون ( از طرف گفته شده یه ترک برای یه انگلیسی زیون) هههههن جمعیت انگلیسی ها چقدره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
2
3
خدایا باز یه موضوع قومیتی شد همه میخوان بقیه رو تیکه پاره کنن بسه بابا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
از پان ترکسیم ها بپرس
هورام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
ایران تجزیه بشه همه سهم ببرن اختلاف حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
ایران تجزیه بشه هرکی سهم خود قوما اختلاف حل میشه خیلی راحت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
1
2
بهتر توهم به اوجلان و گروه تروریستی پ.ک.ک و پژاک و غیره سلام بفرستی اینها یک گروه تروریستی هستند که تو از ان حمایت می کنی اونا کسایی بودن که در ایران جوانان ایرانی را سر بریدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
حتما دلیلی داشته سر بریدن باید بگم اونا گروه تروریستی نیستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
1
2
هر کشوری از خودش در برابر تروریست ها حمایت میکنه چه ترکیه چه ای ران چه عراق تروریست های پکک وپژاک در مرزهای ترکیه عملیات تروریستی انجام میدهند وجوانان ترکیه رو به خاک وخون میکشند ترکیه وظیفه داره از خودش دفاع کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
کدوم دفاع کشتن بچه های بی گناه اصلا ترکیه چرا میمومد مناطق سوریه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
1
0
خلاصه ی نظرات : از دیدگاه هر کدام از ما همه بد هستن ما خوبیم!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
3
2
لعنت خدا بر تروریست های پپک وپژاک واوجلان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
ل عنت به پانترکسیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
3
4
لعنت به شما که گیر دادید به کوردها
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
8
2
لعنت به وحشی های کوهستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
3
2
کرد کولی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
2
1
هرکی میگه درود بر اردوغان مرگ بر کورد حقشونه که بمیرنغلط کردن. داداش من کوردم له دژمه ن هل ناگرم له آزادی خوم هل ناگرم.اگه مرد هستین این حرفیو تو منطقه کوردستان بگید بچه سوسلا
Dalanpar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
1
5
اردوغان نمی تونه هیچ کاری بکنه. بعد از ساسانیان اعراب اومدن و کوردها را کشتن باز تموم نشدن بعد اونا ترکمن ها اومدن و کشتن باز تموم نشدن بعد اونا مغولان اومدن و کشتن باز تموم نشدن بعد تیمور لنگ اومد و قتل عام کرد باز تموم نشدن بعدش صفویی ها اومدن و کشتن باز تموم نشدن بعد اونا قاجار اومدن و کوردها رو کشتن باز تموم نشدن بعد اون ها رضا شاه اومد و کشت باز تموم نشدن بعد محمد رضا شاه اومد و کوردهارو به جاهای دور می فرستاد و می گفت من اونا رو محو می کنم بازم نشد. هی دارن می کشه بازم تموم نشدن. تو ترکیه از آغاز دوره عثمانی کوردها رو کشتن بازم تموم نشد آتا تورک اومد قتل عام کرد بازم کوردها تموم نشدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
2
0
میبینم کلی پانترکییم ریخته اردوغان پرستا
نظرات شما
پیشخوان