تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸
پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده گروه عظام

روغنی ها: در بازجویی ها تحت فشار بودم/ قاضی: فیلم بازجویی ها هست از ایروانی نترس

قاضی در پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده گروه عظام خطاب به متهم روغنی ها: نترس و از خدا بترس. درست است که ایروانی هزینه وکلای شما و هزینه‌های آنچنانی را داده، ولی هرجا که فیلم بازجویی را خواستید ما حاضریم در دادگاه پخش کنیم.
عباس ایروانی
رویداد۲۴ در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی از مرتضی روغنی‌ها متهم ردیف سوم پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد.

قاصی صلواتی خطاب به روغنی‌ها گفت: تمام جلسات بازجویی فیلم برداری و ضبط شده و اگر لازم باشد فیلم‌ها در دادگاه پخش می‌شود.

رییس دادگاه خطاب به روغنی‌ها گفت: به شما نصیحت می‌کنم که ترس و واهمه‌ای از عباس ایروانی متهم ردیف اول پرونده نداشته باشید و خیالت از این بابت راحت باشد.

در ادامه جلسه دادگاه متهم روغنی‌ها به ادامه دفاعیاتش پرداخت.

هرجا فیلم بازجویی را خواستید حاضریم در دادگاه پخش کنیم

متهم روغنی‌ها در ادامه دفاعیاتش گفت: همه مجوز‌ها که عنوان شده بخاطر عدم توقف خط تولید بوده نه جهت منفعت شرکت. فشاری که به ترخیص کاران بوده برای این بوده که از توقف خطوط تولیدی جلوگیری کنند.

قاضی صلواتی گفت: ۲۰۰ صفحه اقاریر شما موجود است. مگر می‌شود ضابط به شما دیکته کند و همه صادقانه بوده است. یک چیزی بگو که در ذهن بگنجد.

متهم روغنی‌ها گفت: من ۳۷ الی ۳۸ بار بازجویی شدم. من گفتم ارتباطی نداشتم و مطالب را نمی‌دانم و در مورد تسهیلات بانکی حرف‌هایی را که زدم براساس شنیده‌ها بوده است.

رییس دادگاه گفت: شما مدیر شرکت بودید. فیلم بازجویی هست. ما نگران نیستیم. مشت نمونه خروار است. ۳ کارمند گمرک اینجا هستند که اخد رشوه داشتند. کار شما یا جعل بوده یا رشوه. آقای روغنی‌ها نترس و از خدا بترس. درست است که ایروانی هزینه وکلای شما و هزینه‌های آنچنانی را داده، ولی هرجا که فیلم بازجویی را خواستید ما حاضریم در دادگاه پخش کنیم.

قاضی صلواتی ادامه داد: شما گفتید که مدیر شرکت باید به رییس گروه هشدار می‌داده که ۱۸ درصد قطعات گازسوز است و بقیه بنزین سوز و فردا گمرک با ما برخورد می‌کند. راجع به این موضوع صحبت کنید.

متهم روغنی‌ها گفت: وقتی قطعات وارد می‌شود ما نمی‌دانیم چه بخشی از سوی ایران خودرو تبدیل به بنزین‌سوز و چه بخشی تبدیل به گازسوز می‌شود. آنچه که عنوان شده ۱۰۰ درصد قطعات گازسوز است و اشتباه فاحش بوده است.

دستور رشوه نداده‌ام

در ادامه جلسه دادگاه، متهم روغنی‌ها گفت: من دستور رشوه نداده‌ام.

رئیس دادگاه با قرائت اظهارات متهم خاتمی‌پور گفت: این متهم می‌گوید شما دستور پرداخت دو سکه به کارمند درب خروج و مدیر او را صادر کرده‌اید.

متهم روغنی‌ها گفت: اولین بار است که این مورد را می‌شنوم.

رئیس دادگاه گفت: این اظهارات خود شماست. شما گفته‌اید به این دلیل که قطعات با ارز دولتی پرداخت شده مبنای قیمت‌گذاری با نرخ آزاد بوده که سود گروه عظام در بازار AM ۳۰ میلیارد تومان بوده است که این پول‌ها به جیب مردم تعلق دارد.

متهم روغنی‌ها پاسخ داد: گروه قطعات از ارز مرجع استفاده می‌کنند، اما قیمت در بازار براساس نرخ ارز مرجع تعیین نمی‌شود بلکه اساس آن رقابت است. قیمت در بازار براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

مبالغ پاداش‌ها از سود قاچاق تامین شده است

قاضی صلواتی گفت: آیا عملکرد اشتباه گروه عظام در پرداخت رشوه و انجام قاچاق موجب گرانتر شدن قیمت خودرو و افزایش آلودگی هوا نشده است؟ مردم چه گناهی دارند.

متهم روغنی‌ها گفت: ایران‌خودرو براساس برنامه تولیدی خود می‌گوید که چه مقدار قطعه بنزین‌سوز و چه مقدار قطعه گازسوز لازم دارد و این امر برعهده شرکت نبوده است. شرکت نمی‌تواند برنامه تولید ایران خودرو را مشخص کند و بگوید بر اساس هر آنچه من وارد می‌کنم خودرو تولید کنید بلکه آن‌ها برنامه تولیدشان مشخص است.

قاضی صلواتی گفت: شما ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده‌اید و در مجموع ۴۰۰ میلیون تومان حقوق و ۸۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اید که مبالغ پاداش‌ها از سود قاچاق تامین شده است.

تحت فشار بودم

متهم روغنی‌ها پاسخ داد: عددی که بنده دریافت می‌کردم ۱۵ میلیون تومان بود. معاون مالی و معاون فروش هم همین اعداد را دریافت می‌کنند. این موضوع وقتی درست است که بنده عایدی بالاتری نسبت به دیگران دریافت کرده باشم.

وی با بیان اینکه پاداش ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون برای همه افراد وجود داشته، اظهار داشت: دریافتی‌ها براساس طبقه‌بندی مشاغل مدیران و معاونان صورت گرفته است.

رئیس دادگاه با اشاره به اظهارات این متهم در جلسات بازپرسی گفت: شما دستور دستکاری در اسناد و جعل سند را صادر کرده‌اید.

متهم روغنی‌ها گفت: آن قسمتی که می‌فرمایید را تایید می‌کنم، اما بنده تحت فشار بودم.

قاضی صلواتی گفت: بنده فیلم‌های بازجویی را دیدم. آن فیلم‌ها حرف شما را ثابت نمی‌کند. اگر اینگونه بود قطعا با خاطی برخورد می‌کردیم.

پرونده دیگری از گروه عظام هم می‌آید

متهم روغنی‌ها گفت: روز آخری که فیلمبرداری شد روزی بود که فردایش می‌خواستم برای بار دوم به شعبه بازپرسی بیایم و خیلی با آرامش آنجا نشستیم و گفتند شما این موارد را عنوان کنید.

قاضی صلواتی گفت: جدا از آن جلسه، تمام جلسات بازجویی به طور غیرمحسوس فیلمبرداری شده است.

متهم پاسخ داد: آن اظهارات روز‌های اول بنده را ببینید.

قاضی صلواتی گفت: پرونده دیگری از گروه عظام هم می‌آید و این پرونده شاید خیلی پیش‌پا افتاده باشد.

به اندازه کافی به شما وقت داده خواهد شد تا از خودتان دفاع کنید

در ادامه جلسه دادگاه، شاه‌محمدی نماینده دادستان گفت: شما گفتید درج بند ۹ با پرداخت رشوه صورت گرفته است.

در این هنگام متهم روغنی‌ها قصد اظهارنظری داشت که با تذکر قاضی مواجه شد که به او گفت: آقای روغنی‌ها ابتدا سوال را گوش کنید. به اندازه کافی به شما وقت داده خواهد شد تا از خودتان دفاع کنید.

نماینده دادستان با اشاره به قوانینی که لزوم اخذ مجوز از وزارت صمت را بیان می‌کند، گفت: شما به این دلیل که مجوز نگرفته‌اید، طبق تعرفه بند ۶ عمل کردید و کالای خود را گازسوز عنوان کردید.

متهم روغنی‌ها پاسخ داد: در خصوص بند ۹ باید بگویم که این بند از سال ۹۶ آمده است و بنده و مجموعه ما اصلا از وجود این بند اطلاعی نداشتیم. چطور است در گمرک حتی یک درخواست هم از بند ۹ نداده‌اند؟

نماینده دادستان گفت: استناد به بند ۹ نیاز به اخذ مجوز موردی داشته و شما به این دلیل به بند ۹ استناد نکردید. نماینده دادستان در ادامه جلسه دادگاه بند ۹ قانون مورد نظر را در جلسه دادگاه قرائت کرد.

متهم روغنی‌ها گفت: همان‌طور که شما بند ۹ را خواندید، سیستم EMS را مورد اشاره قرار می‌دهد در حالی که ECU یکی از اجزای EMS است. این بند اشاره‌ای به گازسوز و بنزین‌سوز بودن ندارد.

 

 

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان