تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸

صدرنشینی فلز سرخ در صادرات با چراغ خاموش/ با تهاتر، بازار مس حفظ شد

مدیرعامل سابق شرکت ایمیدرو گفت: برنامه صادرات مس در برابر واردات کالا‌های مورد نیاز موضوعی است که توانست در برابر فشار تحریم‌ها روند تولید و صادرات این ماده معدنی را در مسیر صعودی قرار دهد.
صدرنشینی فلز سرخ در صادرات با چراغ خاموش/ با تهاتر، بازار مس حفظ شد
رویداد۲۴ صنعت مس ایران افزایش ذخیره معدنی از ۲۲ میلیون تن مس خالص به ۳۴،۵ میلیون تن را تجربه کرده است. با افزایش ذخیره معدنی کشور هم‌اکنون ۴،۱۵ درصد کل ذخایر جهان در اختیار ایران است و رتبه هشتم را از نظر ذخایر مس در بین کشور‌های جهان دارا هستیم.

صنعت مدرن امروز بدون وجود مس قابل تصور نیست. از این فلز در خودرو، رایانه، تلفن همراه و تمامی مدار‌های الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شود. مصرف مس در برخی از کشور از جمله چین در سال‌های گذشته تا دو برابر افزایش پیدا کرده است. این فلز در عین حال از کمیاب‌ترین عناصر در طبیعت است. حدود یک سوم از مس موجود در کره زمین در معادن شیلی است. این کشور با ۱۷۰ میلیون تن ذخیره معدنی بزرگترین صادرکننده سنگ معدن این فلز است.

تقاضای جهانی برای مس بالاست

از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۵ عیار معادن مس درحال کاهش است و ازسوی دیگر در دنیا سالانه حدود ۲درصد تقاضا برای مس ایجاد می‌شود. روند تولید کنسانتره مس در این بازه زمانی نشان می‌دهد که تولید کنسانتره در این شرایط در حال افزایش است و بنا به آمار CRU تا ۵ سال آینده ۲،۵ میلیون تن به تقاضای جهانی مس افزوده می‌شود.

سرمایه‌گذاری سالانه چند تریلیون دلاری کشور‌های توسعه‌یافته در زیرساخت‌ها و جایگزینی خودرو‌های الکتریکی به‌جای خودرو‌های بنزینی از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا در این بازه زمانی است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر میزان انرژی استفاده‌شده از نفت ۳۹ درصد است، اما تا سال ۲۰۵۰ به ۱۹ درصد می‌رسد، اما این موضوع برای انرژی برق کاملاً روند معکوسی طی خواهد شد و از حدود ۱۳ درصد فعلی به حدود ۴۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به افزایش ۲،۵ میلیون تنی تقاضای جهانی مس بهره‌برداری از طرح‌های توسعه برای در اختیار گرفتن بخشی از این تقاضا باید با قدرت پیگیری شود.

در این راستا از سال ۲۰۱۹ بهره‌برداری از طرح‌های جدید افزایش تولید کنسانتره همگام با شرایط و سیاست‌گذاری‌های جهانی در دستور کار شرکت مس قرار گرفته است.

برنامه ریزی برای خیز صادرات مس

«حرکت چراغ خاموش شرکت مس ایران در راستای تقویت تولید و صادرات این ماده معدنی امروز به یک هدف و برنامه جامع تبدیل شده است» مدیرعامل سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اعلام این مطلب، بیان داشت: هدف اصلی در برنامه‌های توسعه اقتصاد کشور، افزایش صادرات محصولات معدنی است.

مهدی کرباسیان با تاکید بر اینکه اکنون صنعت دنیا نیازمند مس است و از این رو برای دستیابی به آن رقابت شدیدی وجود دارد گفت: صنعت فلزات ایران به دلیل بالا بودن ذخایر و همچنین ظرفیت در تولید، یکی از بخش‌های بسیار مهم صنعتی کشور محسوب می‌شود که این بخش‌ها شامل کارخانه‌های تولید فولاد دولتی و خصوصی، شرکت‌های مهم تولید مس و معادن مرتبط با آن‌ها است که از لحاظ ذخایر و میزان تولید و در نهایت صادرات به مهمترین بخش در توسعه اقتصاد تبدیل شده است.

مدیرعامل سابق ایمیدرو ادامه داد: طی ۴ سال گذشته سرمایه گذاری در بخش صنایع مس ایران به طور نسبتا مطلوبی انجام گرفته است. علاوه بر آن با برنامه ریزی‌های نهایی در دولت یازدهم، ظرفیت کنسانتره مس بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

کرباسیان با بیان اینکه سرمایه گذاری‌های خوبی در بخش‌های مختلف تولید مس انجام گرفته است، گفت: طبق آمار‌ها در شهریور امسال رکورد تولید کاتد در شرکت مس شکسته شد به طوری که در ۶ ماهه نخست سال جاری به تولید بیش از ۱۳۲ هزار کاتد دست یافته است. همچنین در تولید آند ۲۵ درصد و در تولید کنسانتره مس و مس محتوی معدنی نیز بیش از ۵ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که دولت بر آن تاکید دارد، تکمیل واحد‌های نیمه تمام است که با هدف گذاری در شرکت مس ایران این برنامه در حال پیگیری و اجراست.

تهاتر مس به نتیجه رسید

کرباسیان ادامه داد: تحریم بخشی از برنامه‌های صادرات مس را دچار مشکل کرده است، اما با تدبیر به موقع این موضوع توانست خنثی شود. تهاتر صادرات مس با واردات کالا و محصولات مورد نیاز کشور راه مناسبی برای جبران فشار‌های اقتصادی است.

به گفته مدیر عامل سابق ایمیدرو، طبق برنامه‌های شرکت مس ایران، تا پایان سال جاری ظرفیت ذوب کشور به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد و طی ۶ ماه گذشته این شرکت به رقم ۵۲ هزار تن صادرات دست یافته است.

«ایران با توجه به ذخایر خوب این ماده معدنی تاکنون توانسته است بازار‌های هدف را حفظ نگه دارد» کرباسیان با بیان این مطلب ادامه داد: راه و روش مناسب در زنجیره تولید تا صادرات یکی از بخش‌هایی است که باید بر آن تاکید شود. خوشبختانه تاکنون این مهم در راستای حفظ و توسعه محولات معدنی به ویژه مس صورت گرفته است.

کرباسیان در پایان با تاکید بر اینکه باید در ادامه همین مسیر و در راستای تقویت و ارتقاء زنجیره تولید مس و صادرات این ماده معدنی حرکت شود گفت: با تکمیل پروژه و واحد‌های نیمه تمام قطعا برنامه‌ها طبق برنامه تنظیم شده پیش خواهد رفت و انتظار است که در همین رابطه سرمایه گذاری‌های مطلوبی انجام گیرد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان