تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ائتلاف علیه آنکارا / آیا با حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه، داعش برمی‌گردد؟

بسیاری از ناظران معتقدند حمله ترکیه به شمال سوریه و کردهای (ی پ گ) احتمال احیای مجدد داعش در رقه سوریه را افزایش خواهد داد. اگر این اتفاق بیافتد و فرقه گرایی در سوریه رشد کند بار دیگر شاهد هم‌پیمانی کشور‌های عربی و احتمالا ترکیه در حمایت از داعش به عنوان نماینده اهل تسنن علیه ایران به عنوان نماینده بلوک شیعه خواهیم بود. اما تا فعلا آنچه اتفاق افتاده همصدایی تهران، ریاض، ابوظبی و مسکو علیه آنکارا بوده است.
ائتلاف علیه آنکارا / آیا با حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه، داعش برمی‌گردد؟
رویداد۲۴ روز گذشته ترکیه تهدیدهایش را علیه جمعیت کرد شمال شرق سوریه و یگان مدافع خلق (ی پ گ) عملیاتی کرد و حملات هوایی در راس العین را از سر گرفت.

اگرچه این حمله عملا با چراغ سبز آمریکا از طریق اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه که در واقع نیرو‌های پشتیبان کرد‌ها در این منطقه بودند انجام شد، اما اعتراضات در واشنگتن علیه دولت، وزیر خارجه ترامپ را مجبور کرد هرگونه دخالت آمریکا در تصمیم ترکیه را تکذیب کند. مایک پمپئو در مصاحبه‌ای با شبکه پی بی سی اعلام کرد: واشنگتن هیچ چراغ سبزی به آنکارا نشان نداده و این کار درست نبوده است.
 
با این حال او اضافه کرد: ترکیه در جنوب خودش تهدید‌های تروریستی را احساس می‌کرد. ما مدت‌ها تلاش کردیم که به آن‌ها اطمینان دهیم ما هرکاری که می‌توانستیم برای جلوگیری از تهدید تروریسم علیه مردم ترکیه انجام دادیم و همزمان سعی کردیم منافع آمریکا را حفظ کنیم.
 
او تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی حامی کرد‌ها در سوریه را توجیه کرد و گفت: نیرو‌های آمریکایی به این دلیل خارج شدند که به هدفشان یعنی نابودی داعش رسیده بودند. هدفی که کُرد‌های تحت رهبری نیرو‌های دموکراتیک سوریه نیز در آن نقش جدی داشتند.

به گزارش رویداد۲۴ همزمان با آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، رزمایش غیر مترقبه نیروی زمینی ارتش در شمال غرب ایران در روز چهارشنبه آغاز شد. این رزمایش در حالی انجام شده که ایران به ترکیه برای عملیات علیه کرد‌ها در شمال سوریه هشدار داده و روسیه تلویحا آمریکا را برای اجرای این سناریوی مرگبار در منطقه مقصر خوانده است.

حسن روحانی در نشست هیات دولت اعلام کرد: ما به روشنی گفتهایم که راه ایجاد امنیت در شمال سوریه و جنوب ترکیه تنها حضور نیرو‌های نظامی سوری است و ما باید همه زمینه‌ها برای حضور ارتش سوریه دراین مناطق را فراهم کنیم. آمریکایی‌ها باید منطقه را ترک کنند و کُرد‌ها باید با ارتش سوریه همکاری کنند که در واقع کشور خودشان هم هست.

او با اشاره به تصمیم ترکیه برای حمله به سوریه گفت: مسیری که امروز انتخاب شده و توافقاتی که پشت پرده انجام شده به نفع منطقه نیست و ما از کشور دوست و برادرمان ترکیه و دولتش می‌خواهیم که توجه بیشتری داشته باشد و در این موارد صبر پیشه کند.

عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش ایران رزمایش ایران را یک رزمایش غیرمترقبه با هدف نمایش آمادگی، بسیج و سرعت ارتش و نیرو‌های نظامی کشور در منطقه شمال غرب توصیف کرده و هیچ اشاره‌ای به همزمانی این رزمایش با حملات ترکیه به نکرد.

او گفت این رزمایش پیام روشنی به ملت ایران بود که فرزندان و سربازان ایران آمادگی کامل برای اجرای هر عملیاتی برای مقابله با تحرکات احتمالی دشمن را دارند و نیرو‌های ایرانی در اوج آمادگی‌اند.
 
او افزود: این رزمایش پیامی برای دشمنانی بود که دچاراشتباه محاسباتی‌اند. آن‌ها باید بدانند که فرزندان این مرز و بوم آماده مقاومت با تمام قوا در هر زمان و هر مکانی هستند.

نشریه نیوزویک اهمیت این رزمایش را در همپیمانی ایران و سوریه خوانده و در گزارشی نوشت: ایران نگران حملات برنامه ریزی شده ترکیه به نیرو‌های کرد تحت عنوان یگان مدافع خلق یا (ی پ گ) است که یکی از شاخه‌های نیرو‌های دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا هستند که از نظر آنکارا سازمان تروریستی به شمار می‌رود.

ترامپ روز گذشته در توییتر خود در واکنش به حمله ترکیه به سوریه نوشت: جنگیدن بین گروه‌های مختلف صد‌ها سال ادامه داشته. آمریکا هرگز نباید در خاورمیانه حضور می‌داشت. ما ۵۰ سربازمان را خارج کردیم. ترکیه باید شبه نظامیان بازداشتی داعش را که اروپا از پذیرش آن‌ها خودداری کرده است، تحویل بگیرد. جنگ‌های بی پایان احمقانه، برای ما، رو به پایان است.

سرگئی لاوورف وزیر خارجه سوریه نیز در یک نشست خبری به همراه همتای قزاقستانی خود اعلام کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند که فرآیند‌هایی که در شمال شرق سوریه در چند سال اخیر در جریان بوده نقض مستقیم بنیان‌های قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل در احترام به یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت سوریه است. آمریکایی‌ها یک ساز و کار شبه دولتی ایجاد کرده اند و امکان موجودیت آن‌ها را تامین کرده‌اند و فعالانه موضوعات موردعلاقه کرد‌ها را در آنجا پیش می‌برند که باعث اعتراض قبایل عرب زبانی شده که بطور مرسوم در این مناطق زندگی می‌کنند.

با وجود اختلافاتی که ایران و روسیه به عنوان دو همپیمان در سوریه با ترکیه در مورد مسائل این کشور داشته‌اند، اما در سازوکار «آستانه» سه کشور دور یک میز جمع شده و به توافقاتی دست پیدا کرده بودند. اگرچه به دلیل اختلافاتی که بین این سه کشور وجود داشت از رسیدن به یک پیشرفت قابل توجه باز ماندند.

لاوروف نیز اظهارات روحانی را در این کنفرانس خبری تکرار کرده و گفته سه کشور به این نتیجه رسیده‌اند که راه حل در سوریه تنها از طریق دیالوگ بین دولت مرکزی دمشق و تمایندگان جامعه کرد که در این سرزمین‌ها ساکنند به دست می‌آید.

نیرو‌های ارتش ملی سوریه (ارتش آزاد سابق) که ترکیه از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، از تصمیم دولت آنکارا برای حمله به سوریه استقبال کردند.

شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه روز چهارشنبه اعلام کردند جنگجویان این گروه به نیرو‌های گروه (ی پ گ)، یگان‌های مدافع خلق «رحم نخواهند کرد» و با «مشت آهنین» به آن‌ها ضربه خواهند زد.

مسئولان ارتش ملی سوریه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه در این زمینه منتشر کردند ضمن اعلام این که کُرد‌ها برای آن‌ها «راه دیگری باقی نگذاشته‌اند، خطاب به نیرو‌های تحت امر خود نوشتند: «با مشت محکم به آن‌ها ضربه بزنید و با آتشی که بر سرشان می‌ریزید، مزه جهنم را به آن‌ها بچشانید.»

ارتش ملی با این حال در این بیانیه از نیرو‌های خود خواسته است تا به غیرنظامیان و کسانی که به آن‌ها یاری می‌رسانند کاری نداشته باشند.

به گزارش رویداد۲۴ همزمان عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز اخبار خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه را با دقت رصد کردند. کمتر از یک سال پیش امارات روابط دیپلماتیکش را با سوربه از سر گرفت. امارات در این مدت از کانال‌های مختلفی با هماهنگی روسیه در فرآیند حل و فصل اختلافات در سوریه نقش بازی کرده است.
 
روز گذشته انور قرقاش نفر دوم امارات بعد از محمد بن زاید حاکم ابوظبی طرح ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه را رد کرد. او در یک مصاحبه تلویزیونی اوایل سال گفته بود امارات نسبت به کرد‌ها احساس همدردی دارد و علاقه دارد کرد‌ها در چارچوب یک سوریه متحد زندگی کنند.

در ریاض نیز فرآیند مشابهی در جریان است. خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه تنش‌ها میان ترکیه و سعودی را افزایش یافته. آتش دشمنی میان این دو کشور از زمان محاصره قطر به دلیل همکاری با اخوان المسلمین شکل گرفته و با افشاگری‌های دولت ترکیه در پرونده جمال خاشقجی و قتل او در سرکنسولگری عربستان در ترکیه به اوج خود رسید. امروز نیز عربستان از حمله ترکیه به کرد‌ها راضی نیست.

بسیاری از ناظران معتقدند حملات اخیر احتمال احیای مجدد داعش در رقه سوریه را افزایش داده و ایران این بار باید با داعش در سوریه بجنگد. اگر این اتفاق بیفتد و فرقه گرایی در سوریه رشد کند بار دیگر شاهد همپیمانی کشور‌های عربی و احتمالا ترکیه در حمایت از داعش به عنوان نماینده اهل تسنن علیه ایران به عنوان نماینده بلوک شیعه خواهیم بود.

اما فارین پالسی تحولات این هفته را برای آینده خاورمیانه حائز اهمیت خوانده و معنقد است این تحولاتی نادر در ژئوپلتیک منطقه به یک توافق بین ملت‌ها در منطقه به جز ترکیه منجر شده است. همه بر سر اینکه حمله ترکیه به سوریه تهدیدی نه تنها برای آینده کرد‌ها بلکه برای ثبات همه کشورهاست به توافق رسیده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
1
3
ایشاللا این دفه ترکیه معضل تروریستهای کرد رو بتونه ریشه کن کنه.... کردها نوچه اسرائیل تو منطقه هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
0
3
هر کشوری دچار بحران شده کردها سو اسنفاده کردن و خواسنن نجزیه طلبی کنند مثل زمان جنگ ایران و صدام در ایران جنگ داخلی سوریه جنگ صدام و امریکا و بحران مالی نرکیه
نادر همتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
1
اساسا کردها بر خلاف ادعاهای همیشگیشون در خصوص غیرت و وفاداری... به هیچ کس حتی به خودشونم وفادار نبوده و نیستن. تصویر ساخته شده از کردها به پنجاه سال هم نمیرسه. مبارزاتشون اما کمتر از صد سال اصالت داره...
خشونت و تهدید ویژگی ذاتی و فرهنگیشونه.
شک ندارم اگر قدرت داشتن، توپ و تانک داشتن در قساوت و بی رحمی از هیچ کاری فروگذار نمیکردن.
نظرات شما
پیشخوان