تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکنش‌های خواندنی به حضور زنان در ورزشگاه آزادی/ از ژست پیروزمندانه نمایندگان تا کنایه‌های تند به دولت!

حضور زنان در ورزشگاه آزادی، واکنش متفاوت فعالان سیاسی و کاربران توییتر را به همراه داشت. برخی از کاربران از کسانی انتقاد کردند که می‌خواهند موضوع ورود زنان به ورزشگاه را به نام خودشان ثبت کنند. آنها نوشتند که اگر فشار فیفا نبود، صد نماینده دیگر هم نمی‌توانستند کاری کنند. برخی دیگر معتقد بودند نباید به این موضوعات دامن زد و باید مطالبات بیشتری را پی گرفت.

فعالان فضای مجازی درباره حضور زنان در ورزشگاه آزادی چه نوشتند؟
رویداد۲۴ حضور زنان در استادیوم آزادی، بازتاب فراوانی بین کاربران توییتر داشت، در این میان بیشترین بازتاب بین کاربران اصلاح طلب بود که با انتشار تصاویر خود در فضای مجازی، از این اقدام دفاع می کردند. عماد بهاور در مطلبی با عنوان «پارامتر زمان» درباره «تغییرات فرهنگی، اجتماعی، نسلی، تحولات بین‌الملل، تغییرات جریان‌های سیاسی و نخبگان قدرت، تحولات طبقات اقتصادی، توسعه زیرساخت‌های تکنولوژیک و ابزارهای اطلاع‌رسانی و  ...» نوشته است.

شیما تدریسی در توییتی نوشته «‏یاد می‌کنم از ‎مسعود کاظمی که یکی از مصادیق اتهامی‌اش فراخواندن زنان به ورزشگاه بود. زمان بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد؛ نیازی به حرکت‌های دفعی، رادیکال و پرهزینه نیست.»

در این میان بعضی چهره‌های سیاسی هم به استادیوم رفتند، از جمله شهربانو امانی عضو شورای تهران که با انتشار تصویری از حضور خود در ورزشگاه نوشته است «‏خوشحالم که در این روز تاریخی شريک شادی جوانان کشورم بودم و با شما بازی را تماشا کردم.»

چهار نفر از نمایندگان زن مجلس (فاطمه سعیدی، طیبه سیاووشی، پروانه سلحشوری و فریده اولاد قباد) هم در ورزشگاه حضور داشتند. مينو خالقي فعالي سياسي و اجتماعي در استوري خود با انتشار تصاوير نمايندگان زن حاضر در ورزشگاه به كنايه نوشت «‏در vip نشستن و از آن بالا بازي را ديدن البته خوب است. اما لذت كنار دختران و زنان پرشور و درك شرايط، از نزديك را ندارد، خواهران عزيزم» یکی ديگه از کاربران نوشته بود نمایندگان جوری با ژست پیروزمندانه روی سکوها نشسته بودند که انگار ورود زنان با ورزشگاه با تلاش‌های آنها صورت گرفته است!

یکی دیگر از کاربران نوشته بود نمایندگان مجلس و اعضای دولت که علاقه دارند هر دستاوردی را به نام خود بزنند و از آن برای تبلیغاتشان استفاده کنند، ای کاش حداقل روی سکوهای معمولی کنار سایر تماشاگرانی می‌نشستند که برای نخستین بار به ورزشگاه آمده‌اند نه اینکه از جایگاه ویژه ژست پیروزی بگیرند.

کاربر دیگری به کنایه در مورد حضور زنان در آزادی نوشت «خدا را شکر از فردا اشتغال ایجاد می‌شود، مشکل اعتیاد و بانوان بی سرپرست حل می‌شود، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود، بیمه و حقوق عقب افتاده کارگران هم پرداخت می‌شود.»

در بین کاربران البته اختلافات زیادی مطرح شد که حضور زنان ناشی از فشار فیفا بوده یا تلاش‌های کنشگران مدنی یا حضور اصلاح طلبان در مجلس و دولت. جواب‌های متعددی به این سوال داده شد و عمده نظرها بر این بود که نظام حتی پس از خودسوزی یک انسان حاضر نشد زنان را به ورزشگاه راه دهد اما با فشار فیفا مجبور شد راه را برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها باز کند بنابراین حضور زنان در ورزشگاه ارتباطی به اصلاح طلبان ندارد.

برخی کاربران هم تلاش داشتند از جو امنیتی ورزشگاه بگویند. مسیح علی‌نژاد فیلمی منتشر کرد و مدعی شد دختری که شعار دختر آبی می‌داده بازداشت شده است؛ برخی روزنامه نگاران و فعالان سیاسی همچون ریحانه طباطبایی و ستاره تاج الدین و غزل معصوم شاهی با اشاره به اینکه در استادیوم بودند، نوشتند کسی بازداشت نشد. 

البته فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد اگر مقاومت زنانی که به ورزشگاه رفتند، وجود نداشت، کسانی که به یاد سحر خدایاری دختر آبی شعار می‌دادند حتما بازداشت می‌شدند.

مهدی اقبال یکی از فعالان توییتر خطاب به طیبه سیاووشی نوشته ‏«اگر این قدر موثر هستید، بسم الله! ببینیم بدون فشار خارجی می‌توانید حق کاندیداتوری برای ریاست جمهوری زنان را محقق کنید؟ نقش زنان در مطالبه گری بجای خود، اما ‎توهم و ‎مصادره به مطلوب هم از هر کس سر بزند مذموم است، خواه شخص محترمی چون ‎نماینده مجلس باشد،خواه خود زرنگ پنداری مثل ‎مسیح.»

کاربر دیگری هم نوشته ‏«به نظرم وجود امثال اون خانم که بین جمعیت حاضر تو ورزشگاه قرآن می‌خواند، اتفاق خوبیه. خیلی خوبه که از همه اقشار به ورزشگاه بروند تا نگویند اقلیت کوچک دنبال احقاق حقش است. اینجوری نه امثال پناهیان و حامیان مصباح یزدی می‌توانند حرفی بزنن نه امثال مسیح علی‌نژاد.»

رسانه‌های اصولگرا درباره ورود زنان به ورزشگاه عموما سکوت کردند. خبرگزاری تسنیم از میان ده‌ها عکسی که منتشر کرد، فقط یکی به سکوهای زنان اختصاص داشت. خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضاییه در گزارش تصویری خود فقط یک عکس محو از زنان منتشر کرد. خبرگزاری فارس و باشگاه خبرنگاران جوان هم البته چند عکس منتشر کردند. با این حال گزارشگر صدا و سیما هنگام گزارش بازی سخنی از ورود زنان به ورزشگاه نگفت و تنها در میانه بازی، اشاره‌ای کوچک به این مساله کرد. واکنش کاربران اصولگرا هم به شکلی دیگر در مخالفت بوده و عموما با انتقاد از دخترانی که به ورزشگاه رفتند، همراه بود.

بعضی کاربران اصولگرا هم به خاطر بی توجهی به مراجع ناراحت بودند و نوشتند زنانی که به ورزشگاه رفتند، نظر مراجع را نادیده گرفته‌اند. بعضی هم می‌گفتند که زنان مطالبات مهمتری دارند. علی نادری سردبیر رجانیوز نوشته «‏سایت‌های آمار رو دیدم، تعداد کل تماشاگران، با احتساب ‎زنان ورزشگاه و بانوانی که بلیط نداشتند ولی پشت در ورزشگاه بودند و وارد ورزشگاه شدند، در خوش بینانه‌ترین حالت ده هزار نفر! بقول جمله معروف رو آینه خودروها، واقعیت با آنچه رسانه برای شما می‌سازد، فرسنگ‌ها فاصله دارد.»

به گزارش رویداد۲۴ فارغ از تمام مخالفت‌ها و موافقت‌ها، آنچه بازی ایران و کامبوج را مهم کرد، حضور زنان در ورزشگاه بود. اینفانتینو در نخستین واکنشش گفت: «تاریخ به ما می‌آموزد که پیشرفت مرحله به مرحله به دست می‌آید و این آغاز یک سفر است. در نتیجه، فیفا اکنون بیش از هر زمان دیگری به آینده نگاه می‌کند؛ زمانی‌که تمام دختران و زنانی که مایل به شرکت در مسابقات فوتبال در ایران هستند، بتوانند آن را آزادانه و در یک محیط و فضای امن انجام دهند. اکنون دیگر نمی‌توان متوقف شد یا به عقب برگشت.» بنابراین باید گفت دیدار تیم های ملی ایران و کامبوج در روز گذشته یک برنده داشت و آن هم زنان ایرانی بودند که برای نخستین بار حضورشان در ورزشگاه آزادی ثبت شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان