تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸
وزیر بهداشت:

درمان مبتلایان ایدز در لردگان ادامه دارد/ گفتم روابط نامطلوب بوده است نه نامشروع!

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معادل ظرفیت سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران به ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی اضافه می‌شود تا حقی از نخبگان ضایع نشود.
سعید نمکی
رویداد۲۴ سعید نمکی روز شنبه در نشست خبری افزود: متاسفانه سهمیه بندی‌های ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی این گونه بود که گاهی رتبه دوم برخی آزمون‌ها هم پذیرفته نمی‌شدند.

وزیر بهداشت گفت: بالای ۲۵ درصد ظرفیت برخی رشته‌ها با سهمیه بود؛ بنابراین سهمیه‌ها مشکل جدی بود که دو اثر منفی داشت؛ هم نخبگان پذیرفته نمی‌شدند و ممکن بود از کشور خارج شوند و هم اینکه مردم و نخبگان تصور می‌کردند که خانواده شهدا و ایثارگران حقشان را ضایع می‌کردند که تصور درستی نبود؛ بنابراین ظرفیت جایگزین سهمیه‌ها اضافه کردیم تا هیچ نخبه‌ای تصور نکند حقش ضایع می‌شود.

نمکی درباره برگزاری شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت کشور‌های مدیترانه شرقی که ۲۲ مهر در تهران برگزار می‌شود، گفت: در این اجلاس وزرای بهداشت ۲۱ کشور از ۲۳ کشور مدیترانه شرقی حضور خواهند داشت و تاکنون فقط وزرای عربستان و بحرین حضورشان را اعلام نکرده اند و وزیر بهداشت امارات نیز اعلام کرده که به ایران می‌آید.

نمکی گفت: این اجلاس در زمانی که با تحریم‌های ناجوانمردانه علیه مردم کشور مواجه هستیم، یک دستاورد بزرگ و پیروزی در حوزه دیپلماسی سلامت محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: همزمان با این اجلاس دبیر کل بهداشت جهانی و مقام‌های بلند مرتبه‌ای از یونیسف UNAIDS نیز به ایران می‌آیند و می‌توانیم در شرایطی که مردم مظلوم کشورمان تحت تحریم هستند از دستاورد‌های کشورمان دفاع کنیم، زیرا توانسته ایم در سال‌های پس از انقلاب با اجرای برنامه مراقبت‌های اولیه بهداشتی و واکسیناسیون سراسری موفقیت‌های بزرگی کسب کنیم و اکنون نیز با برگزاری این اجلاس برای صلح بین المللی از ابزار بهداشت برای صلح استفاده کنیم.

نمکی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت دارو گفت: قیمت دارو امسال به طور متوسط حدود ۱۰ درصد افزایش یافت، اما در گذشته برخی دارو‌ها به دلیل اینکه تولید آن برای تولید کننده صرف نمی‌کرد، مجبور می‌شدیم دارو‌هایی را با ۵ برابر قیمت وارد کنیم که با مدیریتی که شکل گرفت در مورد برخی دارو‌های خاص قیمت‌ها را تا دو برابر افزایش دادیم تا برای تولید کننده مقرون به صرفه باشد و تولید کننده دلگرم شده و از واردات بی نیاز شویم البته با حمایت بیمه‌ای اجازه ندادیم به بیمار فشار بیاید.

وی گفت: به همین دلیل با این کار توانستیم قیمت برخی دارو‌ها را با یک پنجم قیمت برند در کشور داشته باشیم و حمایت بیمه‌ای هم داشتیم تا به بیماران فشاری وارد نشود.

نمکی گفت: محور‌های مختلفی در این اجلاس مطرح می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان بحث کنترل بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های واگیر منطقه ای، همچنین موضوع تحریم دارو، سبک زندگی سالم، بیماری‌های قابل پیشگیری کودکان و نوجوانان، مدیریت بیمارستانی مطلوب و مباحث مربوط به تامین واکسن و بهداشت محیط اشاره کرد.

وی افزود: علاوه بر این موارد موضوع بهبود کیفیت خدمات پرستاری و مامایی از جمله خدمات پرستاری در منزل، کاهش زمان بستری در بیمارستان‌ها از جمله موارد سکته و تقویت خدمات سلامت عمومی و نقش سلامت در صلح منطقه‌ای و دیپلماسی سلامت در این اجلاس مورد توجه است.

وزیر بهداشت گفت: در این اجلاس پیام مظلومیت مردم کشورمان را در مورد تحریم‌ها به جهان اعلام می‌کنیم و با ارائه سند و مدرک نشان می‌دهیم که افرادی که می‌گویند دارو و غذا تحریم نیست دروغ می‌گویند البته ما از مسیر‌های غیر معمول دارو‌های مورد نیاز بیماران مان را تامین می‌کنیم و نگذاشته ایم مردم دچار کمبود شوند، اما تامین دارو از این مسیر‌ها خطراتی دارد از جمله اینکه مجبوریم دارو‌ها را از واسطه‌ها و تجاری خرید کنیم که ممکن است در این پروسه همه استاندارد‌ها رعایت نشده باشد البته بعد از ورود دارو به کشور دوباره تست می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم بیماران دچار آسیب شوند.

نمکی اضافه کرد: برگزاری این اجلاس در ایران نشان می‌دهد که ما همچنان برجسته‌ترین کشور منطقه در حوزه سلامت هستیم و گرچه ملت ما با مشکلاتی مواجه شده اند، اما از این فرصت برای ایجاد صلح جهانی و پاسخ دادن به افرادی که دنبال آتش افروزی هستند و ایجاد همگرایی و تبادل تجارب برای ارتقاء سلامت مردم استفاده می‌کنیم.

وزیر بهداشت افزود: با وجود این مشکلات تا کنون خوشبختانه با همکاری سایر دستگاه‌ها اجازه نداده ایم کمبودی در بازار برای هیچ گروهی از بیماران ایجاد شود، بنابراین دنیا نمی‌تواند با ایجاد فشار برای ما مشکل ایجاد کند و نمی‌تواند دستاورد‌های بزرگ نظام سلامت ما را از جمله شبکه مراقبتی بهداشتی کشور نادیده بگیرد.

نمکی گفت: ۲۹ سال پیش توانستیم در بین ۲۳ کشور منطقه رتبه اول را در حوزه سلامت به دست آوریم و این نشان دهنده جایگاه ایران در منطقه است که با حفظ کرامت و مراودات بین المللی مناسب توانستیم جایگاه خود را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: در ماه‌های گذشته بسیج ملی فشار خون را اجرا کردیم قرار بود ۲۰ میلیون نفر در آن شرکت کنند، اما ۳۱ میلیون نفر شرکت کردند و این نشان دهنده اعتماد مردم به مسئولان است در پی این برنامه دبیر کل سازمان بهداشت جهانی پیامی تبریکی صادر کرد که این اقدام نیز پیامی خفت آور برای کسانی بود که تلاش می‌کردند با ایجاد محدودیت و تحریم به ما صدمه بزنند.

نمکی ادامه داد: برای اولین بار با برگزاری اجلاس وزرای بهداشت کشور‌های منطقه بیانیه‌ای را در مورد مسائل حوزه سلامت در منطقه صادر می‌کنیم که با عنوان بیانیه تهران در تاریخ سازمان بهداشت جهانی ماندگار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره توریسم درمانی گفت: آیین نامه توریسم سلامت با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین و ابلاغ شد البته ما نیازمند مراکزی هستیم که خدمات با کیفیت ارائه کنند و البته ارائه خدمات به بیماران خارجی درحالی انجام می‌شود که هیچ بیماری در داخل از دریافت خدمت محروم نشود.

نمکی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حوادث زائران اربعین گفت: در این مورد آمار لحظه‌ای دارم و به عنوان مثال یک مورد سقوط از ارتفاع و سکته در ۲۴ ساعت گذشته داشتیم همچنین آمار تصادفات و حوادث ترافیکی را داریم علاوه بر آن ۹۰ هزار زائر از افغانستان و پاکستان داریم که ارائه خدمات بهداشت محیط، غذا و آب زائران به طور مناسب پایش می‌شود.

وی افزود: ۱۱۰۰ آمبولانس برای ارائه خدمت به زائران در حال فعالیت هستند، ۷ اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات در عراق مستقر کرده ایم و با توجه به ترافیک‌های مرزی، ۳ بالگرد نیز برای ارائه خدمت به زائران فعالیت می‌کنند.

نمکی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع صادرات دارو گفت: این موضوع نیز در اجلاس وزرای بهداشت کشور‌های مدیترانه شرقی مطرح می‌شود، ما آمادگی لازم را برای صادرات دارو به کشور‌های دیگر داریم و به خصوص صادرات دارو‌های بایوتکنولوژی و بایوسمیلار وضعیت خوبی دارد، اما به هر حال همان طور که گفتم رقبای جهانی خوششان نمی‌آید و نمی‌خواهند دارو‌هایی با یک پنجم قیمت داروی برند و با کیفیت مطلوب دربازار‌های جهانی وارد شود و سنگ اندازی می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: در مورد صادرات دارو به عراق با مذاکراتی که داشتیم، آن‌ها دنبال استاندارد‌های بین المللی می‌گشتند، اما با مذاکراتی مشکل بر طرف شده و صادرات دارو به این کشور افزایش خواهد یافت و در مورد افغانستان هم سعی می‌کنیم همین روند را داشته باشیم. صادرات دارو فقط تجارت نیست بلکه جنبه‌های ظریفی دارد که باید دنبال کنیم و حلقه‌های انحصار را بشکنیم.

نمکی در پاسخ به پرسشی درباره برداشتن سقف هزینه بیمه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: سقف را برداشته ایم، اما به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفته ایم که با مدیریت منابع و اجرای گایدلاین‌ها هزینه‌ها را کاهش دهند، ۵۵ درصد دانشگاه‌ها هزینه‌هایی کمتر از سقف تعیین شده داشتند، ۳۰ درصد هزینه هایشان در مرز تعیین شده بود و ۱۵ درصد از جمله دانشگاه مشهد بیش از سقف تعیین شده هزینه داشتند که با اعمال مدیریت، اجرای نظام ارجاع، گایدلاین‌ها که ۶۰۰ مورد آن را ابلاغ کرده ایم و اجرای پرونده الکترونیک سلامت مشکل مراکز درمانی این دانشگاه‌ها نیز حل می‌شود.


اجرای برنامه پزشک خانواده به زودی

نمکی اضافه کرد: برنامه‌های مفصلی برای اجرای پزشکی خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و گایدلاین‌ها داریم که در یک نشست جداگانه مفضل توضیح خواهم داد با اجرای این برنامه‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه‌های نظام سلامت کاهش می‌یابد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه توریسم درمانی نیز به دانشگاه‌ها اجازه داده ایم که ۱۰ درصد تخت VIP برای جذب بیمار خارجی داشته باشند به شرطی که هیچ بیمار ایرانی روی زمین و نیازمند تخت نباشد و البته قطعا هزینه بیماران داخلی باید یکسان و بدون توجه به تعرفه بیماران خارجی رعایت شود.

وی گفت: اینکه برخی می‌گویند، چون مثلا در امارات تعرفه پزشکی چندید برابر داخل است، مورد توجه ما نیست، در ایران هزینه‌ها و تعرفه‌های خدمات سلامت با مقتضایات کشور تعیین می‌شود. جامعه پزشکی نیز به دنبال تعرفه‌های اروپایی یا خارجی نیست، احترام می‌خواهند.

نمکی ادامه داد: اینکه در صدا و سیما، مجلس یا برخی رسانه‌ها مدام به پزشکان توهین می‌شود به نفع کشور نیست، بیش از این به پزشکان بی مهری نکنیم، یک جو احترام از میلیون‌ها تومان پول بهتر است. اگر این روند را ادامه دهیم این سرمایه‌های اجتماعی را از دست می‌دهیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر هم فرار مالیاتی در بین تعدادی از پزشکان وجود دارد در بقیه حرفه‌ها هم وجود دارد، باید با متخلفان برخورد شود، اما نباید به جامعه پزشکی بی احترامی شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره رتبه مصرف الکل ایران گفت: قطعا رتبه ۹ ایران در مصرف الکل در جهان اشتباه و جعلی است، ما آمار موارد مسمومیت با الکل را که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، داریم، اما تعیین آمار مصرف الکل در کل جامعه کار پیچیده است کما اینکه آمار واقعی مصرف مواد مخدر را هم نداریم.

ماه عسل وزارت بهداشت تمام شد

نمکی درباره مشکلات بودجه‌ای وزارت بهداشت افزود: دوران ماه عسل وزارت بهداشت تمام شد و من امروز سخت‌ترین دوره وزارت بهداشت را نظر منابع مالی سپری می‌کنم، بودجه سال ۹۹ نیز با توجه به منابع و واقعیات کشور تدوین می‌شود ما نیاز به تحول در مسئولان بودجه وزارت بهداشت داریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره بیماری‌های واگیر شایع بین کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی گفت: در مورد بیماری‌های واگیر ما با یکسری بیماری‌ها مثل سالک، تب مالت، بروسلوز مواجه هستیم که در داخل مورد توجه هستند، اما یکسری بیماری‌ها هم هستند که به علت انتقال از کشور‌های همسایه مطرح هستند.

نمکی ادامه داد: بیماری‌های متعددی در کشور‌های همسایه به خصوص پاکستان، افغانستان و عراق هستند که به کشور ما هم منتقل می‌شوند از جمله برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ما از این نظر تحت آسیب هستیم که حتما این موارد در اجلاس وزرای بهداشت منطقه بررسی می‌شود و در بیانیه تهران به آن اشاره می‌کنیم.

حذف سرخک در ایران

وزیر بهداشت گفت: خبر خوش این اجلاس هم این است که به تازگی سازمان بهداشت جهانی به ایران و عمال گواهی حذف سرخک داده است، اما خذف سرخک در کشور دو میلیونی عمان با کشور ۸۰ میلیونی ایران قابل مقایسه نیست البته به آن‌ها هم این موفقیت را تبریک می‌گوییم.

وی افزود: این موفقیت در حالی به دست آمده است که در آمریکا و اروپا ۹۰ هزار مورد سرخک گزارش شده است.

نمکی گفت: مواردی از تب کریمه کنکو در کشور‌های همسایه شرقی ما وجود دارد که به علت ناامنی و مشکلات اقتصادی توان مقابله و کنترل را ندارند و ما مجبوریم جور آن‌ها را در این مبارزه بکشیم.

وی ادامه داد: از جمله بیماری‌هایی که اکنون سلامت مردم ما را تهدید می‌کند HPV است که با تولید واکسن آن در کشور به زودی کار واکسیناسیون را در یک استان به صورت آزمایشی شروع می‌کنیم و پس از مدتی در کل کشور اجرا می‌شود.

نمکی در پاسخ به پرسشی درباره ایجاد کانال مالی برای واردات دارو گفت: تاکنون چنین کانالی ایجاد نشده است به خصوص اینکه شرکت‌های دارویی تابع دولت هایشان نیستند به منافع مالی خودشان با توجه به تحریم‌ها بیشتر اهمیت می‌دهند بنابراین مردم ما در اوج مظلومیت از تحریم‌ها آسیب می‌بینند.

آخرین اخبار لردگان

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای لردگان نیز گفت: ۴۰ هزار مبتلا به ویروس ایدز در کشور داریم که شناسایی شده اند، اما هیچ کس نمی‌داند که این افراد کجا هستند، اطلاعات این افراد محرمانه است در مورد روستای چنار محمودی نیز ما از مدت‌ها قبل خبر داشیم و جراغ خاموش و محرمانه شناسایی و خدمات دهی به بیماران انجام می‌شد، اما عده‌ای ناگهان به هر دلیلی که نی خواهم به جزئیات آن اشاره کنم موضوع را علنی کردند.

وی افزود: قطعا این ماجرا هیچ ربطی به سرنگ آلوده ندارد و ما به هیچ وجه سرنگ وارداتی هم نداریم بلکه صادرکننده سرنگ هستیم، من معلم ایمونولوژی هستم و برای من سخت است که حرف غیرعلمی بزنم، اما عده‌ای برای بهره برداری‌های ناصواب دروغ‌هایی گفتند که درست نبود.

نمکی اضافه کرد: عده‌ای آگاهانه برای مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی حرف‌هایی را مطرح کردند، این‌ها ضد انقلاب هستند می‌خواهند اذهان مردم را مشوش کنند، اما اعتماد مردم به مسئولان نظام بالاست و این دروغ‌های جهت دار را مردم باور نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همراهی مردم روستا برای درمان مطلوب است، دشمنان حرف‌های مرا هم وارونه جلوه دادند، من گفتم روابط نامطلوب بوده است، اما از قول من گفتند روابط نامشروع در حالی که من هرگز چنین حرفی نزده ام، چطور می‌شود یک زن پاکدامن را که به هر علت همسرش مبتلا شده و او هم بدون کوچکترین خطایی مبتلا شده یا به نوزادش منتقل کرده را بتوان مورد بی احترامی قرار داد.
 

بیشتر بخوانید:


وزیر بهداشت گفت: این‌ها بدجنسی دشمنان انقلاب اسلامی است. موضوع HIV برای ما مهم است، ۲۵ سال پیش زمانی که فقط ۲۵۰ مورد از‌ای ویروس در کشور بود من کمیته کشوری ایدز را تشکیل دادم و در فرودگاه مهرآباد غربالگری انجام می‌دادیم عده‌ای می‌گفتند این تعداد بیمار این همه جار و جنجال نمی‌خواهد، اما من می‌گفتم شما قله کوه یخ را می‌بینید و اگر گسترش پیدا کند دودمان همه را بر باد می‌دهد و امروز به حرف من رسیده اند.

نمکی گفت: ما نمی‌توانیم مثل آفریقای جنوبی دخترانمان را آموزش دهیم باید با مدل خودمان و با حفظ حرمت‌ها آموزش‌های لازم برای پیشگیری از این بیماری داده شود قبول دارم که آموزش‌ها کافی نبوده و باید گسترش پیدا کند.

وی افزود: ۱۶ تیم در منطقه لردگان مشغول فعالیت است و مرکز جامع خدمات سلامت نیز در این روستا مستقر شده است و درمان مبتلایان ادامه دارد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد کنترل بیماری‌های واگیر به جز ایدز در مورد بقیه بیماری‌ها از اهداف برنامه سازمان ملل جلوتریم فقط در مورد این بیماری هنوز به شناسایی ۹۰ درصد بیماران نرسیده ایم البته ۱۰۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان هستند و از این نظر وضعیت خوبی داریم.

وی گفت: در مورد ایدز هم مثل تصادفات و خشونت‌های اجتماعی وزارت بهداشت در بروز و ایجاد آسیب نقشی ندارد، این یک مساله اجتماعی است فقط عوارض و درمان آسیب دیدگان آن به وزارت بهداشت مربوط است البته برای پیشگیری و آموزش مردم باید بیشتر تلاش کنیم.

نمکی درباره مالیات دخانیات نیز گفت: در این مورد دستگاه‌های دیگر باید تصمیم بگیرند ما به عنوان وزارت بهداشت مطالبه گر هستیم و نقش خودمان در مبارزه با دخانیات خوب انجام داده ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای نظارت بر سلامت غذا گفت: از نظر من موضوع از غذا از دارو خیلی مهمتر است، ما به نظارت بر غذا و محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره معتقد هستیم، اما این کار همکاری‌های بین بخشی بزرگی را می‌طلبد، به تازگی نیز برای تقویت این بخش مدیرکل حوزه غذا ار تغییر دادم، این موضوع و اهمیت تغذیه نیز در اجلاس وزرای بهداشت بحث می‌شود.

نمکی همچنین از اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه بهداشتی خبر داد و گفت به زودی جزئیات این برنامه جدید اعلام می‌شود.

وی بار دیگر به اهمیت برگزاری اجلاس وزرای بهداشت کشور‌های منطقه در ایران اشاره کرد و گفت: در این اجلاس پیام مظلومیت مردم ایران را به گوش جهانیان می‌رسانیم، همچنین با مراوداتی که با وزرای بهداشت کشور‌های همسایه خواهیم داشت زمینه افزایش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را فراهم می‌کنیم.

وزیر بهداشت افزود: دشمنان به دنبال مشروعیت زدایی از نظام جمهوری اسلامی هستند، حتی به تازگی نامه جعلی از قول من منتشر کردند و به دروغ گفتند من اعلام کرده ام نتایج آزمایش ایدز را به بیماران اعلام نکنند، این نامه را در فضای مجازی ردیابی کردیم معلوم شد اولین بار از خارج کشور منتشر شده است.

 

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان