تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸

بوریس جانسون کوتاه آمد، اما با نامه‌ای بدون امضا!

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نامه‌ای را که در آن درخواست تأخیر در اجرای برگزیت مطرح شده بدون امضای خودش برای «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا ارسال کرده است.
بوریس جانسون
رویداد۲۴ نخست‌وزیر انگلیس نامه خود به رئیس شورای اروپا برای درخواست تأخیر در اجرای «برگزیت» را بدون امضا برای او ارسال کرده است.

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نامه‌ای را که در آن درخواست تأخیر در اجرای برگزیت مطرح شده بدون امضای خودش برای «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا ارسال کرده است.

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند جانسون علاوه بر این با سران کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تماس گرفته و به اطلاع آن‌ها رسانده نامه‌ای که نمایندگان پارلمان انگلیس او را مجبور به ارسال آن کرده‌اند در واقع نامه پارلمان است نه او.

یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری انگلیس در گفتگو با روزنامه تلگراف می‌گوید آقای جانسون به سران اروپایی گفته از پارلمان انگلیس بخواهند در تصمیم خود برای تأخیر در اجرای برگزیت تجدید نظر کنند، زیرا «بهترین گزینه هم برای انگلیس و هم برای اتحادیه اروپا» خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل ۳۱ اکتبر است.

روزنامه گاردین نوشته جانسون سه نامه برای آقای تاسک ارسال کرده است: نامه اول، متنی کپی‌شده و امضانشده است که در واقع درخواستی است که پارلمان از جانسون برای تأخیر در اجرای برگزیت مطرح کرده است؛ نامه دوم، توضیحات نماینده انگلیس در اتحادیه اروپا است و نامه سوم، نامه‌ای است که دولت انگلیس در آن یک بار دیگر دلایل خود برای مخالفت با تأخیر در اجرای برگزیت تشریح کرده است.

جانسون در نامه امضانشده نوشته که اطمینان دارد می‌تواند تا تاریخ ۳۱ اکتبر توافق برگزیت که میان دولت او و سران ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا حاصل شده را به تصویب برساند.

قانون‌گذاران پارلمان انگلیس در جلسه ویژه روز شنبه، به متممی رأی دادند که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور را مجبور به تمدید مهلت اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌کند.

جانسون در تلاشی فشرده توانسته با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا جهت اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت در جلسه روز شنبه آن را در پارلمان تصویب کند. اما پس از تصویب متمم «لتوین» دولت طبق تهدید قبلی پارلمان را ترک کرد و به رأی گذاشتن توافق با بروکسل را کاری بیهوده دانست.

برنامه دلخواه جانسون برای اجرای برگزیت این است که دولت در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک کند. او در واکنش به تصویب متمم لتوین پیش از ترک پارلمان گفته بود: «با اتحادیه اروپا در مورد اعمال تأخیر [در اجرای برگزیت]مذاکره نخواهم کرد و قانون هم نمی‌تواند مرا مجبور به این کار کند».

پیش از جانسون، «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد، اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد.

با رأی پارلمان به تمدید مهلت اجرای برگزیت، گزینه‌های محدودی پیش روی جانسون قرار داشت. او می‌توانست بدون توجه به مصوبات پارلمان برگزیت را بدون توافق اجرایی کند یا زیر بار رأی قانون‌گذاران رفته و برای خروج از اتحادیه اروپا تا سال آینده میلادی صبر کند. همچنین جانسون می‌توانست به امید ایجاد تغییر در ترکیب پارلمان انگلیس، انتخابات عمومی زودهنگام برگزار کند یا طبق پیشنهاد حزب رقیب کارگر، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای بار دوم به همه‌پرسی بگذارد.

طی همه‌پرسی اول برگزیت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

 

 

 

 

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان