تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

متن کامل توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه

دو طرف تلاش‌ها برای یافتن یک راهکار سیاسی ماندگار جهت پایان دادن به درگیری‌های سوریه در چارچوب روند آستانه را ادامه خواهند داد و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت خواهند کرد.
ترکیه و روسیه
رویداد۲۴ «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کردند به توافقی در خصوص شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

متن کامل توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه به زبان انگلیسی منتشر شده است. ترجمه این متن در زیر آمده است:

۱- دو طرف بر تعهد خود برای حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ترکیه تأکید کردند.

۲- آن‌ها بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و جلوه‌های آن و جلوگیری از برنامه‌های تجزیه‌طلبانه در شمال سوریه تأکید کردند.

۳- در این راستا، وضعیت فعلی ایجاد شده در منطقه عملیات «چشمه صلح» که تل‌ابیض و رأس العین تا عمق ۳۲ کیلومتری را تحت پوشش قرار می‌دهد، حفظ خواهد شد.

۴- هر دو طرف بر اهمیت توافق آدانا تأکید دارند. دولت روسیه، اجرای توافق آدانا را در شرایط فعلی تسهیل خواهد کرد.

۵- از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹، پلیس نظامی روسیه و نیرو‌های حفاظت مرزی سوریه وارد سمت سوری مرز ترکیه -سوریه، در خارج از منطقه عملیات چشمه صلح خواهند شد تا خروج عناصر YPG و سلاح‌های آن‌ها تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه-سوریه را تسهیل کنند که این مسئله باید در ۱۵۰ ساعت آینده نهایی شود. در آن زمان، گشت مشترک روسیه و ترکیه در غرب و شرق منطقه عملیات چشمه صلح تا عمق ۱۰ کیلومتری، به استثنای شهر قامشلی آغاز خواهد شد.

۶- همه عناصر YPG و سلاح‌های آن‌ها از منبج و تل‌رفعت خارج خواهند شد.

۷- هر دو طرف تدابیر لازم را برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست به کار خواهند بست.

۸- تلاش‌های مشترک برای تسهیل بازگشت پناه‌جویان به شکلی ایمن و داوطلبانه انجام خواهد شد.

۹- یک ساز و کار مشترک نظارتی و راستی‌آزمایی برای نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه و هماهنگی‌ها برای آن تشکیل خواهد شد.

۱۰- دو طرف تلاش‌ها برای یافتن یک راهکار سیاسی ماندگار جهت پایان دادن به درگیری‌های سوریه در چارچوب روند آستانه را ادامه خواهند داد و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت خواهند کرد.


اردوغان: به توافقی تاریخی با روسیه برای جلوگیری از تقسیم سوریه رسیدیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت که در این دیدار بر توسعه روابط دوجانبه و افزایش حجم مبادلات تجاری و استفاده از ارز‌های دو کشور تاکید شد.

به گزارش تی‌آرتی، وی که در سوچی روسیه صحبت می‌کرد، افزود: «تلاش می‌کنیم تمامیت ارضی سوریه حفظ شده و هیچگونه چشم طمعی به اراضی سوریه نداریم.»

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «از چندین سال پیش حداکثر تلاش خود را برای ایجاد راه‌حل‌های ریشه‌ای برای بحران سوریه به کار بستیم.»

وی گفت: «به دنبال تقویت شرایط کنونی در ادلب و حمایت از زیرساخت‌ها در این منطقه برای تقویت امنیت هستیم.»

اردوغان اضافه کرد که در دیدار با پوتین عملیات چشمه صلح و اهدافش در پاکسازی مرز‌ها از تمامی گروه‌های تروریستی تشریح شد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «در این دیدار به توافقی تاریخی برای جلوگیری از گسسته شدن اراضی سوریه دست پیدا کردیم و اسنادی را با روسیه امضا کردیم که بر اساس آن، گروه‌های تروریستی از تمامی مرز‌های منطقه امن تا عمق ۳۰ کیلومتر طی ۱۵۰ ساعت عقب نشینی کنند که این عقب نشینی شامل تل رفعت و منبج به طور کامل نیز می‌شود.»

اردوغان در ادامه اضافه کرد که سران ترکیه و روسیه امیدوار هستند که صلح و ثبات به سرزمین‌های سوریه بازگردد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیرو‌های مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرز‌های جنوبی» است.

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز پنجشنبه (۲۵ مهرماه) اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

پنس که در ترکیه در کنار پامپئو حضور داشت گفت: «توقفی در عملیات نظامی برای ۱۲۰ ساعت برقرار خواهد شد و همزمان، ایالات متحده خروج نیرو‌های ی. پ. گ را از مناطق مورد نظر در منطقه امن تسهیل خواهد کرد. بعد از اتمام این مرحله، ترکیه موافقت کرده که آتش‌بس را دائمی کند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دولت آمریکا هم متعهد شده تحریم‌ها علیه ترکیه را اعمال نکند. او گفت بعد از برقراری آتش بس دائمی، آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده را پس خواهد گرفت.

پوتین: با ترکیه برای حل درگیری‌ها در مرز سوریه توافق کردیم
رئیس‌جمهور روسیه بعد از دیدار با همتای ترکیه‌ای خودش در شهر بندری سوچی خواستار احترام به تمامیت ارضی سوریه شد.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه بعد از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت که با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر حل و فصل درگیری‌ها در مرز ترکیه و سوریه به توافق دست یافته است.

پوتین گفت که بعد از همکاری طولانی تصمیمی برای حل و فصل مسئله مرز ترکیه و سوریه گرفته شده است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «ما معتقدیم که تحولات میدانی نباید بر کمیته قانون اساسی سوریه اثر بگذارند.»

او همچنین گفت که از جامعه بین‌المللی می‌خواهد از بازگشت آوارگان حمایت کند. پوتین گفت: «آوارگان باید در اسرع وقت به سرزمین‌هایشان برگردند.»

پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت مهم است که تروریست‌ها از عملیات نظامی ترکیه در سوریه سوءاستفاده نکنند. او گفت که «حضور نظامی غیرقانونی» در سوریه باید پایان یابد.

لاوروف: عملیات ترکیه در شمال سوریه به پایان خود نزدیک شده است

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه از پایان قریب‌الوقوع حملات ترکیه در شمال سوریه خبر داد.

وزیر خارجه روسیه افزود: «عملیات ترکیه در شمال سوریه به پایان خود نزدیک شده است و همه چیز به عقب‌نشینی کرد‌ها بستگی دارد».

از سوی دیگر، شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» گزارش داد که کرد‌های سوریه به شروط آتش‌بس با ترکیه پایبند هستند.

در همین ارتباط، یک مقام آمریکایی گفت: شبه‌نظامیان کُرد سوریه به واشنگتن ابلاغ کردند که منطقه امن در شمال سوریه را تخلیه می‌کنند.

 

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان