تاریخ انتشار: ۰۷:۲۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸

آمریکا از شمال سوریه خارج شد، اما تا قبل از خروج ایران، به طور کامل سوریه را ترک نخواهد کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که به دنبال پایان دادن جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه است.

رویداد۲۴ متیو پتی در نشنال اینترست نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که به دنبال پایان دادن جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه است. اما تعدادی از اعضای تیم امنیت ملی او نگران گسترش نفوذ ایران و روسیه در منطقه هستند. به همین خاطر آن‌ها در حال برنامه ریزی برای نگه داشتن بخشی از سربازان آمریکایی در جنوب شرقی سوریه هستند.

هفته گذشته ترامپ دستور خروج سربازان آمریکایی از شمال شرقی سوریه را صادر کرد. هم زمان، ارتش ترکیه عملیات نظامی خود برای بیرون راندن کرد‌ها از این منطقه را آغاز کرد. اما برخی مقامات دولت ترامپ قصد دارند که چند صد نیروی آمریکایی را در کنار گروه‌های شورشی عرب در مناطق نفت خیز جنوب شرقی حفظ کنند. ترامپ در روز‌های اخیر تاکید کرده بود که نیرو‌های آمریکایی امنیت میادین نفتی سوریه را تامین کرده اند. علاوه براین، در روز‌های اخیر دیپلمات‌های مرتبط با نیرو‌های دموکراتیک سوریه از طرح جدید پیشنهاد شده استقبال کرده اند.

مطابق با گزارش‌های منتشر شده، تیم ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور سوریه به رهبری جیمز جفری در طول ماه‌های گذشته ایده حضور نیرو‌های آمریکایی در دیرالزور به منظور مقابله با نفوذ ایران را مطرح کرده اند.

عمر ابولیلا، یکی از فعالان سوری مخالف بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت: «ائتلاف تحت رهبری آمریکا از ابتدا در حال تلاش برای تثبیت قدرت رژیم بشار اسد در سوریه بودند». ابولیلا گفت که اخیرا بالگرد‌ها و جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی برای مقابله با نیرو‌های مرتبط با ایران وارد منطقه شده اند.

او ادامه داد: «تیم جفری جیمز سه ماه پیش با ما مشورت کردند. آن‌ها قول دادند که آمریکا پیش از بیرون راندن ایران برنامه‌ای برای خروج از سوریه ندارد».

اما یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت: «رئیس جمهور از ماه دسامبر به طور صریح اعلام کرده بود که نیرو‌های آمریکایی به تدریج از سوریه خارج میشوند. تیم ویژه رئیس جمهور با همکاری وزارت دفاع در حال برنامه ریزی برای عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی مطابق با یک جدول زمان بندی شده بوده اند. ما همچنین به همکاری با شرکای خود برای جلوگیری از احیای مجدد گروه تروریستی داعش ادامه می‌دهیم. البته من نمی‌توانم در مورد جزئیات تعاملات دیپلماتیک آمریکا با کشور‌های دیگر صحبت کنم».

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تاریخ ۲۰ اکتبر در کنفرانس خبری خود گفت: «میتوانم به شما اطمینان دهم که تلاش‌های ما برای مقابله با ایران واقعی و پیوسته هستند. متاسفانه دولت قبلی تصور می‌کرد که برای تامین امنیت منطقه می‌تواند روی کمک ایران حساب باز کند».

جیمز جفری به طور صریح اعلام کرده است که آمریکا حتی بدون همکاری کرد‌ها به تلاش‌های خود برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در سوریه ادامه خواهد داد. او در تاریخ ۱۷ دسامبر در کنفرانس شورای آتلانتیک گفت که آمریکا نمی‌تواند اتحاد خود با نیرو‌های غیر دولتی از جمله کرد‌های سوریه را برای همیشه ادامه دهد. او تاکید کرد که آمریکا تا زمان خروج تمام نیرو‌های مرتبط با ایران به حضور خود در سوریه ادامه خواهد داد.

بسام باراباندی، دیپلمات سوری مخالف بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت: «من از فعالیت‌های تیم جفری جیمز به خوبی آگاهی دارم. آن‌ها تلاش زیادی برای حل بحران سوریه انجام داده اند. آن‌ها قصد دارند این فرصت را در اختیار مردم سوریه قرار دهند که رهبر بعدی خود را انتخاب کنند».

باراباندی در سال ۲۰۱۳ به آمریکا مهاجرت کرد و به طور دائم با تیم جفری جیمز در تماس بوده است. هدف نهایی تیم جفری جیمز این است که گروه‌های شورشی عرب را برای مقابله با داعش و رژیم بشار اسد آموزش دهند.

دونالد ترامپ در تاریخ ۶ اکتبر بعد از تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که ارتش ترکیه به زودی عملیات نظامی برنامه ریزی شده خود را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد. ارتش ترکیه بالافاصله عملیات خود علیه نیرو‌های دموکراتیک کرد سوریه را آغاز کرد. دولت اردوغان ادعا می‌کند که کرد‌های سوریه یکی از شاخه‌های حزب کارگران کردستان یا پ ک ک هستند. آنکارا گروه پ ک ک را تروریستی می‌داند و در طول چند دهه گذشته در حال جنگ با مبارزان آن بوده است.

البته دولت ترامپ اواخر هفته موفق شد یک توافق آتش بس را بین ترکیه و کرد‌های سوریه میانجیگری کند. نیرو‌های آمریکایی هم زمان با ورود ارتش ترکیه به سرعت منطقه را ترک کردند.

اما رهبران کرد بدون حمایت آمریکا چاره‌ای جز روی آوردن به رژیم بشار اسد و متحدانش یعنی ایران و روسیه نداشتند. کاخ سفید در بیانیه ۱۴ اکتبر اشاره کرد که نیرو‌های آمریکایی در پایگاه التنف در جنوب شرقی سوریه باقی خواهند ماند. این پایگاه خارج از مناطق تحت کنترل کرد‌ها قرار دارد.

ترامپ به طور مکرر تاکید کرده است که نیرو‌های آمریکایی امنیت نفت سوریه را تامین کرده اند. احتمالا منظور او بزرگ‌ترین میدان نفتی در سوریه است. این میدان نفتی در نزدیکی مناطق تحت کنترل نیرو‌های اسد در دیرالزور قرار دارد.

باراباندی در این ارتباط گفت: «دیرالزور یک منطقه عرب نشین است. آن‌ها در جنگ علیه داعش تلفات سنگینی را متحمل شدند. آن‌ها همچنین علیه شبه نظامیان مرتبط با ایران و بشار اسد جنگیده اند. آن‌ها تمایل زیادی به همکاری با نیرو‌های آمریکایی دارند».

اما نیرو‌های آمریکایی برای ادامه حضور در سوریه به یک پل زمینی برای ارتباط با خارج نیاز دارند. پایگاه التنف به یکی از متحدان منطقه‌ای آمریکا یعنی اردن متصل شده است. اما در هر صورت واشنگتن در آینده کمک و همکاری اردوغان نیاز پیدا خواهد کرد.

مایکل دورل، عضو اندیشکده هادسون در تاریخ ۱۷ اکتبر گفته بود: «به نظرم آمریکا باید از موقعیت خود در شمال سوریه به منظور جلوگیری از تثبیت حضور نظامی ایران استفاده کند. ما باید دولت ترکیه را در تمام برنامه‌های خود مشارکت دهیم».

اما حتی با همکاری ترکیه نیز به نظر نمی‌رسد که حضور آمریکا در بلند مدت در جنوب شرقی سوریه امکان پذیر باشد. دولت بشار اسد به دنبال تسلط پیدا کردن بر منابع نفت سوریه است. به همین خاطر آمریکا نمی‌تواند پایگاه‌های نظامی خود در نزدیکی این میادین نفتی را حفظ کند.

نیرو‌های حامی اسد به دنبال خارج کردن آمریکا هستند و احتمال درگیری بین دو طرف افزایش پیدا خواهد کرد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا قبلا به این موضوع اشاره کرده بود که آمریکا بدون اجازه حکومت اسد حق بهره برداری از این میادین نفتی را نخواهد داشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان