تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸
رئیس حزب اسلامی کار:

شورای نگهبان در نقش «پدرخوانده» است نه «برادر»/شاید نیازی به پیام انتخاباتی خاتمی نباشد

حسین کمالی معتقد است: اگر نیاز باشد اصلاح‌طلبان ائتلاف می‌کنند و یا بحث ائتلاف هم می‌تواند کنار گذاشته شود. در این زمینه ارزیابی ما از آرای مردم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و تعیین راهبرد انتخاباتی نیز به نوع شرایطی وابسته است که اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات با آن مواجه می‌شوند.
شورای نگهبان در نقش «پدرخوانده» است نه «برادر»/شاید نیازی به پیام انتخاباتی خاتمی نباشد
رویداد۲۴ انتخابات مجلس یازدهم به زودی فراخواهد رسید و البته بازار مذاکرات طیف‌های اصلاح‌طلب در رابطه با نحوه حضور در این کارزار انتخاباتی داغ است. با اینحال زمزمه‌هایی که از اردوگاه جریان اصلاح‌طلبی به گوش می‌رسد نشان از عزم جزم اکثریت آن‌ها برای ارائه لیست اطلاح‌طلبی تمام‌عیار و بی‌میلی به ائتلاف با میانه‌رو‌ها است. اگرچه هنوز احزاب اصلاح‌طلب در حال سنجش عیار خود و حریف هستند و نمی‌توان از حالا استراتژی انتخاباتی مشخصی را برای آن‌ها ترسیم کرد.

حسین کمالی، رئیس حزب اسلامی کار می‌گوید که اصلاح‌طلبان هنوز نیم نگاهی به شرایط آینده دارند از حالا نمی‌توان گفت که استراتژی انتخاباتی آن‌ها ائتلاف‌محور خواهد بود یا بدون ائتلاف، او همچنین در رابطه با نقش شورای نگهبان معتقد است که این نهاد باید در جایگاه پدر خوانده باشد و بر رعایت حقوق کاندیدا‌ها از سوی دولت نظارت کند نه اینکه خود مستقیما در انتخابات دخالت کند.

مشروح گفت‌وگو با حسین کمالی، رئیس حزب اسلامی کار را در ادامه بخوانید.

پس از نشست اخیر مجمع روحانیون و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌نظر می‌رسد که تمایل هر دو طرف به ارائه یک لیست اصلاح طلب بوده و کمتر اشتیاقی به ائتلاف با میانه‌رو‌ها دیده می‌شود. شما کدام روش را برای انتخابات پیش‌رو بهتر ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من در مورد استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، همه‌چیز وابسته به شرایط روز‌های آینده است. در صورت لزوم و اگر نیاز باشد ائتلاف صورت می‌گیرد یا بحث ائتلاف هم می‌تواند کنار گذاشته شود. در این زمینه ارزیابی ما از آرای مردم بسیار تاثیر گذار خواهد بود و تعیین راهبرد انتخاباتی نیز به نوع شرایطی وابسته است که اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات با آن مواجه می‌شوند.

چینش انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گرو نظر مردم است.

اما آقای کمالی کمتر از چهار ماه به انتخابات مانده است...

حتی اگر هم تنها یک ماه باقی مانده باشد باز هم تا زمانی که ارزیابی درستی از شرایط و آرای خود نداریم نمی‌توانیم تحلیل درستی از نحوه حضور ائتلاف یا عدم ائتلاف در انتخابات اسفندماه مجلس ارائه نماییم.

به‌نظر شما شرایط امروز اصلاح‌طلبان در این روز‌ها چه تفاوتی با سال ۹۴ دارد؟

در دو دوره گذشته ما از دولت حسن روحانی حمایت کردیم که به همبن دلیل در این برهه می‌بایست تاحدودی به انتخابات پاسخگو باشیم.

شاید دیگر نیازی به پیام خاتمی نباشد...

آیا همچنان آقای خاتمی می‌تواند به‌مانند سال ۹۴ با یک پیام، مردم را به پای صندوق‌های رای بیاورد؟

باز هم تاکید می‌کنم که تا این لحظه اصلاح‌طلبان ارزیابی جامع و کاملی را از شرایط خود در جامعه در دست ندارند و از همین رو مشخص نیست که آیا اصلا نیازی به پیام است یا اینکه محدوده اثرگذاری آن چقدر است. شاید برخی که جوان‌تر هستند بدون آمار‌های دقیق هم شرایط را تحلیل کنند، اما با تجربه‌تر‌ها قطعا اینچنین عمل نمی‌کنند.

شورای نگهبان نباید مستقیما در انتخابات دخالت کند

عده‌ای مثل آقای تاجگردون معتقدند که بهتر است اصلاح‌طلبان افرادی میانه‌رو نظیر ابوترابی فرد و یا حتی شخص آقای عارف را برای گفتگو با شورای نگهبان در زمینه تایید صلاحیت‌ها را تعیین کنند، شما تا چه میزان به این پیشنهاد خوشبین هستید؟

ممکن است هر اتفاقی رخ دهد، اما من هرگز دخالت شورای نگهبان را در مسئله انتخباات به صلاح نمی‌دانم. طی این سال‌ها، نقش شورای نگهبان تغییر کرده است. شورای نگهبان باید اداره و نظارت بر انتخابات را عهده‌دار شود که اگر قوه مجریه به کاندیدا‌ها ظلم کرد، مانع شود نه اینکه شورای نگهبان مستقیما در انتخابات دخالت کند؛ شورای نگهبان در نقش پدرخوانده است نه برادر؛ بنابراین نظارتی که برای شورای نگهبان تعیین شده آن است تا اجازه ندهند دولت یا وزارت کشور به حقوق کاندیدا‌ها تعدی کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان