تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸

بازداشت تعدادی از عوامل مرتبط با داعش در میان معترضان عراقی

فرمانده پلیس بصره از دستگیری عوامل وابسته به داعش که دست به اقدامات خرابکارانه و آتش‌ زدن ساختمان‌های دولتی می‌زدند، خبر داد.

بازداشت تعدادی از عوامل مرتبط با داعش در میان معترضان عراقی

رویداد۲۴ سرلشگر «رشید فلیح» فرمانده پلیس استان بصره عراق، امروز (یکشنبه) در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: نیروهای امنیتی تعدادی از افراد وابسته به داعش را در میان تظاهرات کنندگان دستگیر کرده‌اند.

به نوشته شفق نیوز، وی گفت: این افراد در حالی که نقاب بر چهره داشتند، در خلال تظاهرات ضمن تهییج مردم اقدام به آتش زدن ساختمان‌ها می‌کردند.

فرمانده پلیس بصره همچنین افزود: تروریست‌های داعش اقدام به ایجاد مخفیگاه ها و خانه‌های امن در این استان کرده‌اند که اعضای آن دستگیر شده‌ و در بازجویی‌ها به وابستگی خود به گروهک داعش اعتراف کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: «داعش وظیفه‌ای بر عهده دارد و آن هم به حاشیه بردن تظاهرات است. عناصر نقاب‌دار از کشورهای مشخصی به دلار حقوق می‌گرفتند و با کوکتل مولوتوف نیروهای پلیس را هدف قرار می‌دادند که در این میان ۱۷ نیروی پلیس زخمی شده‌اند.»

رشید فلیح تعداد کل نیروهای پلیس زخمی شده در استان بصره را ۹۵ مورد عنوان کرد و گفت که چهار خودروی پلیس نیز در دچار حریق شده‌اند.

فرمانده پلیس بصره تأکید کرد: سازمان‌های اطلاعاتی خارجی در تلاش برای هدف قرار دادن بصره هستند اما نیروهای امنیتی تا کنون یک گلوله هم شلیک نکرده‌اند و صرفا برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان که علی رغم قانون منع آمد و شد در خیابان‌ها حضور دارند، شلیک هوایی می‌کنند.

این مقام نظامی عراقی، گفت: ۹۰ درصد تظاهرات در بصره مسالمت‌آمیز است و پلیس نیز خود را موظف به تأمین امنیت معترضان می‌داند و صرفا مانع تخریب اموال عمومی می‌شود. او از بازداشت ۱۵۰ تظاهرات کننده و آزادی آنها خبر داد.

در این راستا «حسن سالم» نماینده عضو فراکسیون صادقون در پارلمان عراق نیز به وبگاه العهد عراق، گفت: «تروریست‌های نقاب‌دار در پی منحرف کردن مسیر تظاهرات هستند و آنها دشمن مردم عراق به شمار می‌روند.»

او با اشاره به شهادت «وسام العلیاوی» از فرماندهان گروه «عصائب الحق» که روز جمعه گذشته در استان «میسان» به دست افراد ناشناس ترور شد؛ تأکید کرد: «گروه ستمگری که شهید "وسام العلیاوی" را به شهادت رساندند، به دور از تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند.»

«سعد الحدیثی» سخنگوی دولت عراق نیز روز شنبه (دیروز) با رد هرگونه مسئولیت دستگاه امنیتی این کشور در قتل تظاهرات‌کنندگان در جریان اعتراضات روز جمعه گفت که «تیراندازی به سوی تظاهرات‌کنندگان در جریان اعتراضات مسالمت آمیز، هیچ سودی برای دولت عراق ندارد و به دستگاه امنیتی عراق دستور داده شد که از گلوله علیه معترضان استفاده نکند».

معترضان عراقی از ظهر جمعه گذشته (۲۵ اکتبر)، دومین دور از تظاهرات خود در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز کرده‌اند. درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در برخی از شهرهای عراق مقامات عراقی را مجبور به وضع مقررات منع آمد و شد در چند استان کرده است.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان