تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی مطرح کرد؛

خبرهای خوبی از بیمه البرز به گوش نمی‌رسد/ وزیر اقتصاد از مداخله در امور شرکت‌ها پرهیز کند

مرتباً دم از قانون می‌زنیم، اما انگار اجرای قانون برای دیگران است. چند روز پیش، مدیرعامل سابق بیمه ایران به‌طور غیرقانونی و بدون برگزاری مجمع وارد هیات مدیره شرکت بیمه البرز شده است.

خبرهای خوبی از بیمه البرز به گوش نمی‌رسد/ وزیر اقتصاد از مداخله در امور شرکت‌ها پرهیز کند

رویداد۲۴  این روزها به‌نوعی روزهای سرنوشت‌سازی برای پرسودترین شرکت بیمه‌ای کشور یعنی بیمه البرز است که اگر مداخله مدیران وزارت اقتصاد همچنان ادامه پیدا کند نمی‌توان روزهای خوب گذشته را در آینده کاری این شرکت متصور شد.

بی‌تردید انتخاب مدیرعامل، مهمترین اتفاقی است که در روزهای آتی برای این شرکت رقم خواهد خورد و کمترین انتظار در این انتخاب، عدم‌مداخله دولتی‌ها و استقلال رای اعضای هیات مدیره این شرکت است.

در همین خصوص، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به روزنو گفت: سال‌هاست که دولتمردان ما شعار خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت از بنگاه‌های اقتصادی را سر می‌دهند، اما اکثر آن‌ها نه‌تنها پایبند به حرف خود نیستند که حتی در برهه‌هایی از زمان در امور این بنگاه‌ها دخالت آشکار هم می‌کنند.

وی افزود: جالب است وزرایی که رسالت اقتصادی دارند زمانی که می‌خواهند از مجلس رای اعتماد بگیرند کلی وعده وعید می‌دهند که ما بنا داریم بسیاری از امور اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بتوانیم بیش از پیش نظارت را عملیاتی کنیم، اما همین که از مجلس رای لازم را برای کرسی ریاست می‌گیرند برنامه‌ای غیر از آن چیزی که برای نمایندگان شرح دادند را دنبال می‌کنند.

به‌طور مثال آقای دژپسند بارها صحبت از کاهش تصدی‌گری دولت در بنگاه‌های اقتصادی را مطرح کرده ولی عملکرد او و زیرمجموعه‌اش رویکرد دیگری را به ما نشان می‌دهد و در امور شرکتها مداخله می کنند.

نماینده رشت تصریح کرد: یک سال و نیم است که از تحریم‌های سخت و ظالمانه آمریکا و دولت‌های غربی علیه ایران می‌گذرد و بدون شک تنها راه عبور کشور از این محاصره اقتصادی، وحدت، همدلی، خردجمعی و مهمتر از همه، حرکت در مسیر قانون است که اگر هر کدام از این مولفه‌ها درست اجرا نشود، اقتصاد مملکت با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.

جعفرزاده اظهار داشت: بنده همیشه گفتم ادامه روندهای نادرست گذشته، امید به ساختن اقتصاد را کاهش می‌دهد و شرایط کنونی کشور به‌گونه‌ای نیست که آزموده را آزمون کنیم. اگر مدیری پستی را در اختیار دارد و پس از مدتی نتوانسته نتایج مطلوبی را برای مجموعه خود به‌دست آورد باید در اسرع وقت او را کنار گذاشت، زیرا اینجا حق‌الناس است و اگر اجازه فعالیت بیشتر به آن مدیر داده شود، در حق مردم ظلم شده است. از طرفی، مدیری که در دوره‌ای مسئولیت داشته و دستاورد خاصی را به ارمغان نیاورده یا حتی به تشکیلات هم آسیب زده دیگر نباید شرایطی را برای او ایجاد کرد که در پستی دیگر کار کند، زیرا اگر قرار بر مثمرثمر بودن او بود در همان مجموعه قبلی، خود را اثبات می‌کرد.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس می‌گوید: چند ماهی است که خبرهای خوبی از شرکت‌های بیمه‌ای کشور به گوش نمی‌رسد. به‌طور مثال حدود یک سال است که بیمه حافظ با سرپرست اداره می‌شود و هنوز برای ایشان حکم مدیرعاملی به ثبت نرسیده است. همه افرادی که در کشور کار مدیریتی کردند می‌دانند که سرپرست همیشه دست به عصا حرکت می‌کند چون از آینده خود مطمئن نیست، حاضر نمی‌شود مسئولیت کارهایی که با ریسک توام است را بپذیرد خصوصاً در صنعتی که ریسک، حرف اول را می‌زند و این یعنی معطل ماندن یک مجموعه اقتصادی. از طرفی، بیمه ایران به‌عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌ای کشور که دولتی هم است، شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و آمار و ارقام‌ها نشان می‌دهد که این شرکت، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشه دارد، از طرفی بازدهی بسیار پایین سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش شدید سهم بازار بیمه ایران به نزدیک ۳۰ درصد، افت چشمگیر شاخص توان‌گری آن مجموعه در میان دیگر شرکت‌های بیمه‌ای و خصوصاً نارضایتی و اعتراض شدید کارکنان ایثارگر شرکت که حتی ضمن درخواست کمک از نمایندگان، صدای اعتراض خود را به دفتر مقام معظم رهبری هم رسانده‌اند، بخشی از اتفاقات ناخوشایند این مجموعه بزرگ اقتصادی است. متاسفانه در همین رابطه و در ماه‌های گذشته، اخباری از برخی شرکت‌های بیمه‌ای به ما منتقل شده که باعث تاسف است. به‌طور مثال می‌شنویم که افرادی در پست‌های مدیریتی شرکت‌های بیمه‌ای قرار گرفته‌اند که نه علم این حوزه را دارند و نه تجربه آن و به‌نظر می‌رسد این سمت‌ها در قالب روابط دوستانه، بده بستان شده است.

نماینده رشت در ادامه افزود: چند روز پیش اخباری به دست من رسید که نشان می‌دهد این وضعیت ناخوشایند، دامن شرکت بیمه البرز که یکی از شرکت‌های سوده بیمه‌ای است را هم گرفته و گویا وزارت اقتصاد در تلاش است که فردی به‌عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شود که در گذشته کارنامه ضعیفی و ناموفقی در شرکت بیمه ایران داشته و این تصمیم به مثابه جمله معروف «آزموده را آزمودن خطاست» است. سوال اصلی اینجاست اگر مدیرعامل سابق بیمه ایران فردی موفق بوده چرا در همان پست کلیدی باقی نماند؟ و اگر کارنامه او دلیل برکناری‌اش بوده چرا برای پست کلیدی دیگری انتخاب شده است؟ که لازم است آقای دژپسند به‌عنوان مدیر ارشد اقتصاد کشور به این سوالات پاسخ دقیق و صریح دهند.

جعفرزاده یادآور شد: مرتباً دم از قانون می‌زنیم، اما انگار اجرای قانون برای دیگران است. چند روز پیش، مدیرعامل سابق بیمه ایران به‌طور غیرقانونی و بدون برگزاری مجمع وارد هیات مدیره شرکت بیمه البرز شده و در ادامه، یکی از اعضای هیات مدیره بیمه البرز که اتفاقاً خود او در رسانه‌ها مصاحبه کرده گفته به‌دلیل عدم‌تبعیت از معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد که از او خواسته بود به فردی که وزیر اقتصاد می‌خواهد مدیرعامل بیمه البرز شود (مدیرعامل سابق بیمه ایران)، رای دهد، عزل شد؛ که حتی عزل فرد موردنظر هم بدون برگزاری مجمع مطابق با آیین‌نامه جدید بیمه مرکزی، غیرقانونی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی این اتفاقات را مرور می‌کنم، می‌بینم که مردم حق دارند از دست مسئولان دلخور باشند و متاسفانه روز به روز «اعتماد» که سرمایه یک کشور است به‌سمت تباهی می‌رود. بنده به‌عنوان یک نماینده مجلس، وظیفه خود می‌دانم نسبت به این موضوع مهم، حساسیت نشان دهم و از وزیر اقتصاد می‌خواهم هرچه زودتر به وعده خود که خروج از تصدی‌گری بنگاه‌های اقتصادی بوده، عمل کند، مخصوصاً اینکه وزارتخانه متبوعش باید مطابق به لایحه بودجه سال ۹۸ تا پنج ماه دیگر سهام خود در بیمه البرز را بفروشد و خیلی نیازی نیست که برای انتخاب مدیرعامل پنج ماهه این شرکت، بی‌گدار به آب و آتش بزند.

منبع: روزنو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان