تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

آشوب همزمان لبنان و عراق نمی‌تواند اتفاقی باشد

یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که هدف گیری دو صحنه که مردم آن طرفدار مقاومت هستند نمی‌تواند اتفاقی باشد.
اعراضات عراق
رویداد۲۴ از روز پنجشنبه دوم آبان ماه اعتراضات در عراق شدت یافته و طبق آخرین گزارش‌های بدست آمده میان تظاهرکنندگان و ماموران امنیتی در میدان تحریر در قلب پایتخت عراق درگیری رخ داده است. در همین حال نیرو‌های امنیتی عراق طی دیروز و امروز توانسته اند تعدادی افراد مسلح را در جریان تظاهرات‌های بغداد و دیگر شهر‌های جنوب و مرکز عراق دستگیر کنند. همچنین در برخی از ویدئو‌ها که در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران معروف عراقی منتشر شده تعدادی افراد مسلح را در حین تیراندازی در جریان تظاهرات در بغداد نشان می‌دهد که گزارش‌ها حاکیست برخی افراد نفوذی درصدد به خشونت کشیدن تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق هستند.
 
در همین راستا برخی شخصیت‌های سیاسی مانند قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق و هادی العامری دبیرکل سازمان بدر به طور ویژه سفارتخانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در آشوب‌های اخیر و به انحراف کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز به سوی خشونت متهم کرده اند؛ برای بررسی دور جدید اعتراض‌ها در عراق با حسین رویوران گفتگو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما مهمترین عوامل در شکل گیری تظاهرات در عراق چه مواردی هستند؟

عوامل متعددی در شکل گیری این تظاهرات دخیل هستند از مهمترین آن می‌توان به ناکارآمدی دولت عراق، فساد، اختلاس و مواردی از این قبیل اشاره کرد که عامل اصلی به وجود آمدن تحرکات اجتماعی در عراق است. با گذشت ۱۶ سال از سقوط دولت صدام عراق همچنان درگیر مسائل امنیتی مختلف است. مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش و ... در این سال‌ها یکی از چالش‌های بزرگ بوده است، اما ناکارآمدی‌های دولت را توجیه نمی‌کند. گارد ریاست جمهوری صدام و اعضای سازمان امنیت که در زمان صدام مردم را قتل و عام کرد و جنایات متعددی مرتکب شد و معترضان را به بدترین شکل ممکن از بین برد در حال حاضر حقوق می‌گیرند. زمانی که این سازمان‌ها منحل شدند ایالات متحده آمریکا تمامی آن‌ها را حقوق بگیر دولت عراق کرده است.

سوال اصلی اینجاست که در کدام کشور در دنیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟! بعثی‌های سابق در حال حاضر در تلاشند تا مردم و دولت را به جان هم بیندازند و با فتنه انگیزی کشتار دیگری را رقم بزنند. گفتنی است که این افراد در مسائل امنیتی از اطلاعات زیادی برخوردارند و اینکه ما می‌بینیم در تجمعات اعتراضی شعار‌هایی در حمایت از رژیم بعث سر داده می‌شود به همین مساله برمی گردد. دولت آمریکا با دادن امتیاز‌های بزرگ به بعثی‌ها دولت عراق در مقابل کار انجام شده قرار داده است. این عوامل به اضافه عناصر خارجی که فضای مجازی را به شدت به کار گرفته است و افرادی که لابلای مردم رخنه کرده اند حوادث اخیر در عراق را رقم زده است.

آیا دولت عراق قادر به مدیریت و کنترل حوادث جاری خواهد بود؟ راه برون رفت از این شرایط چیست؟

دولت عراق برای مدیریت و کنترل اوضاع نیاز به مدیریت اطلاعاتی - امنیتی دارد. بدین معنا که اطلاعات جامع و کاملی از نیرو‌های بعثی که توبه نکردند و همچنان برای بازگرداندن شرایط به گذشته تلاش می‌کنند که با جنایت بدست آورد. شاهد بودیم که در جریان تظاهرات تیراندازی‌هایی صورت گرفت و تعدادی هم کشته برجای گذاشت؛ در همین راستا نیاز است که بعثی‌ها از صحنه اجتماعی دور شوند. عراق در حال حاضر شرایط مشابه ایران در اوایل دهه شصت را تجربه می‌کند که در آن برهه منافقین شرایط ناامنی شدید اجتماعی را با ترور‌های مختلف به وجود آوردند و در حال حاضر نیز این نقش را بعثی‌ها در عراق ایفا می‌کنند. همانطور که عراق برای از بین بردن گروه تروریستی داعش نیاز به عملیات نظامی داشت در این شرایط کار امنیتی و اطلاعاتی راهگشا خواهد بود.

آیا لبنان نیز شرایطی شبیه به عراق را در حال حاضر تجربه می‌کند؟

هدف گیری دو صحنه که مردم آن طرفدار مقاومت هستند نمی‌تواند اتفاقی باشد، اگر ناآرامی‌های الجزایر را نیز در کنار لبنان و عراق قرار دهیم، می‌توان دریافت که افرادی از بیرون، در حال برنامه ریزی برای بر هم زدن صحنه‌ها از لحاظ امنیتی هستند تا شرایط سیاسی نیز دچار بحران شود.

پیش بینی شما از آینده عراق و لبنان چیست؟ آیا در روز‌های آینده باید انتظار داشت که آرامش به این دو کشور برگردد یا اینکه اعتراضات و ناآرامی‌ها شدت یابد؟

هر صحنه‌ای نیاز به مدیر دارد؛ لبنان با مدیریت بحرانی که دبیرکل حزب الله در پیش گرفته است شرایط نسبتا بهتری در مقایسه با عراق دارد. شب گذشته شاهد بودیم که در لبنان اکثر میادین تقریبا خالی بود و این نشان از مدیریت دقیق و کارآمد سیدحسن نصرالله دارد. وی با برخورداری بودن از توان هدایت اجتماعی، افشاگری، روشنگری و غیره... نقش بسزایی در تحولات دارد. متاسفانه در عراق ما شاهد چنین مدیریتی نیستیم و در الجزایر نیز اوضاع وخیم و کاملا رها شده است. از همین رو امکان بهبودی اوضاع در لبنان وجود دارد، اما در عراق این چنین نیست و این کشور نیاز به زمان و هوشیاری بیشتری دارد تا همه چیز به روال عادی خود بازگردد.


 

 

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
داریوش
|
Netherlands
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
2
0
کارشناس یا مبلغ ایدئولوژیک .کارشناس به شرایط و مشکلات توجه می کند مبلغ ایدئولوژیک به این که این شورش ها چه تاثیری بر حزب او می گذارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
0
درست از وقتی تحریم های ایران شدت گرفت .و ایران درامد نفتی خود را از دست داد .در دو مکانی که ایران نفوذ زیادی داشت ،شورشها انجام گرفت ،مشکل نبودن دلارهای نفتی ایران است .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان