تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
فارین پالیسی:

پس از کشته شدن بغدادی، چه چیزی از داعش باقی مانده است؟

مرگ ابوبکر بغدادی در کوتاه مدت احتمالا تاثیری بر روی شرایط منطقه نخواهد داشت، اما نقطه عطفی برای گروه داعش محسوب می‌شود.
پس از کشته شدن بغدادی، چه چیزی از داعش باقی مانده است؟
رویداد۲۴ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش در حمله نیرو‌های عملیات ویژه آمریکا در شمال سوریه کشته شده است. مطابق با گزارش مقامات آمریکایی، بغدادی در زمان فرار کمربند انتحاری خود را منفجر کرده است. این عملیات خبر بسیار خوبی برای رئیس جمهور آمریکا و تیم امنیت ملی او بود. در هفته اخیر ترامپ به خاطر بازجویی مجلس در مورد رسوایی اوکراین تحت فشار قرار گرفته بود. ترامپ در بیانیه خود گفت: «شب گذشته آمریکا مهم‌ترین رهبر تروریستی در دنیا را به سزای خود رساند».

رئیس جمهور آمریکا اوایل این ماه بعد از تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی به تدریج از سوریه خارج خواهند شد. ستاد فرماندهی نیرو‌های آمریکایی از مدت‌ها قبل در حال برنامه ریزی برای حمله علیه مقر رهبر داعش بود. تصمیم ترامپ برای خارج کردن سربازان آمریکایی تاحدودی کار پنتاگون برای هدف قرار دادن بغدادی را پیچیده کرد. اما در هر صورت پیدا کردن بغدادی یکی از اولویت‌های مهم برای ترامپ بوده است. نیرو‌های دموکراتیک کرد در طول پنج ماه گذشته در حال جمع آوری اطلاعات در مورد محل سکونت او بودند.

اگرچه آمریکا موفق شد رهبر داعش را از سر راه بردارد، اما این گروه تروریستی هنوز تهدید بزرگی در عراق و سوریه محسوب می‌شود. به طور ویژه، عملیات نظامی ارتش ترکیه در منطقه شمال شرقی سوریه باعث تغییر تمام معادلات منطقه‌ای شد. در طول دو هفته گذشته صد‌ها نفر از اعضای سابق داعش که در کمپ‌های تحت کنترل نیرو‌های کرد زندانی بودند موفق به فرار شده اند. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، نیرو‌های آمریکایی با همکاری کرد‌ها عملیات دیگری را نیز برای هدف قرار دادن نفر دوم گروه داعش پیاده سازی کرده اند.

مرگ ابوبکر بغدادی در کوتاه مدت احتمالا تاثیری بر روی شرایط منطقه نخواهد داشت، اما نقطه عطفی برای گروه داعش محسوب میشود. گروه داعش تقریبا یک سال پیش قلمرو‌های تحت کنترل خود را از دست داد و در حال تلاش برای احیای نفوذ خود در عراق و سوریه است. این گروه باید ابتدا رهبر بعدی خود را انتخاب کند. هنوز هزاران نفر از مبارزان این گروه در زندان‌های عراق و سوریه به سر می‌برند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
داریوش
|
France
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
0
0
سایتی که پنجاه هزار دلار می گیرد رپرتاژ اگهی می زند و انکار می کند بدرد هیچ نمی خورد.
نظرات شما
پیشخوان