تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

راه پر پیچ و خم جایگزینی خودرو‌های داخلی/ چرا توقف پراید و ۴۰۵ مشکل است؟

قانون می‌گوید خودرو‌هایی با عمر بیش از ۱۰ سال نباید در کشور تولید شوند. این قانون از ابتدای صنعت خودروسازی در ایران بلا استفاده مانده است. هم اکنون بیش از ۳۰ سال از عمر پراید می‌گذرد این در حالی است که در جهان هیچ خودرویی بیش از ۱۰ سال تولید نمی‌شود و تولیدکنندگان به دنبال خودرو‌های بهتر و با کیفیت‌تر هستند.

جایگزین خودروهای داخلی

رویداد۲۴ بر اساس قانون، خودرو‌هایی با عمر بیش از ۱۰ سال نباید در کشور تولید شوند. این قانون از ابتدای صنعت خودروسازی در ایران بلا استفاده مانده و فقط روی کاغذ نوشته شده است؛ چه آنکه اگر قرار بر اجرای این قانون باشد، پراید و پژو ۴۰۵، سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶ باید از خطوط تولید خارج شوند، زیرا هیچکدام از این خودرو‌ها از ابتدای تولید تا کنون تغییری نداشته‌اند؛ این در حالی است که اگر خودروی مثلا سوزوکی تولید سال ۲۰۰۰ را با محصول تولید شده در سال ۲۰۱۸ مقایسه کنیم، احتمالا جز لوگوی این محصول، هیچ ویژگی مشابهی در دو خودرو دیده نمی‌شود و تولید کنندگان کاملا آن را به روز کرده‌اند.

در حال حاضر رضا رحمانی وزیر صنعت و معدن اعلام کرده قرار است تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ متوقف شود. هرچند این موضوع به کرات توسط مدیران مختلف مطرح شده و هر کدام در دوره‌های مختلف خبر توقف تولید برخی خودرو‌ها را داده‌اند، اما هیچگاه این سخنان اجرایی نشده است. با این حال اعلام زمان‌بندی از سوی رحمانی نشان می‌دهد که این بار این قصد جدی است. وزیر صنعت گفته تولید پراید مدل ۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل ۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.

کارشناسان خودرویی معتقدند برای توقف تولید یک خودرو باید تمام جوانب آن بررسی شود و مثلا به عنوان مهمترین پارامتر، خودروی جایگزین آن مشخص شود، سپس اقدام به توقف تولید کرد. با توجه به سخنان وزیر صنعت، چه جایگزین پیدا شود و چه پیدا نشود، تولید دو خودروی پراید و ۴۰۵ خواهد بود که بیش از ۲۰ سال است به بازار عرضه می‌شوند، در سال آینده حتما متوقف خواهد شد.

آنگونه که مدیر عامل سایپا گفته برنامه توقف تولید پراید از قبل وجود داشته است: «برنامه توقف عرضه پراید به بازار داخلی را در جلسات مختلف غیرعلنی با مدیران ارشد کشور و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم و همین موضوع نشان می‌دهد که سایپا برای توقف تولید این محصول برنامه داشته است. مهمترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و می‌شوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلت‌فرم‌های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.»


بیشتر بخوانید: پازل پیچیده توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵


کارشناسان خودرویی می‌گویند حتما باید محصول جدیدی به بازار ارایه شود تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند و خودرو‌های جدید با تکنولوژی نو جایگزین این محصولات شوند.

محمد رضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به رویداد۲۴ می‌گوید: سه خودروی تیبا، کوییک و ساینا به لحاظ قیمت چندان فرقی با پراید ندارند و جایگزین مناسبی محسوب می‌شود و این سه خودرو این تست تصادف را نیز پاس کرده‌اند و قبول هم شدند. ضمن آنکه قطعات پراید و این سه محصول اعلامی مشابه هم هستند به عنوان مثال لنت پراید و تیبا شبیه هم هستند.

او ادامه می‌دهد: هم اکنون بیش از ۳۰ سال از عمر پراید می‌گذرد این در حالی است که در جهان هیچ خودرویی بیش از ۱۰ سال تولید نمی‌شود و تولیدکنندگان به دنبال خودرو‌های بهتر و با کیفیت‌تر هستند.

به گزارش رویداد۲۴ طرح توقف تولید چهار مدل خودرو تا کنون مخالفانی بسیاری داشته و افراد بسیاری برای حفظ منافع خود در تلاش هستند که به بهانه تحریم‌ها و زیان انباشته، همچنان وضعیت فعلی ادامه داشته باشد. پیش از این چندین بار وزارت صمت اعلام کرده جلوی تولید خودروهای قدیمی را می‌گیرد و هر بار این تصمیم عملی نشده است؛ از جمله اینکه سال ۹۵ بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت زمان توقف تولید خودرو‌های پژو ۴۰۵ و پراید تا پایان سال ۹۵ را اعلام کرد، با این حال این سخنان مدتی بعد تکذیب شد و تولید خودروها همچنان ادامه یافت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پراید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان