تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
واعظی:

روابط نزدیک و استراتژیکی با آنکارا داریم

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه در میان همسایگان‌مان، روابط نزدیک و استراتژیکی با ترکیه داریم، گفت: هدف‌گذاری روابط دو کشور رساندن همکاری اقتصادی به ۳۰ میلیارد دلار است.

روابط نزدیک و استراتژیکی با آنکارا داریم

رویداد۲۴ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور عصر روز چهارشنبه در مراسم نود و ششمین روز ملی ترکیه اظهارداشت: روز ملی ترکیه را از جانب دولت و ملت ایران به دولت و ملت این کشور تبریک می‌گویم؛ ترکیه دوست و همسایه خوب ما است.

وی ادامه داد: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که در ۴۰۰ سال گذشته کنار هم بوده و مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی کردند، در حالی که حدود ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

تهران و آنکارا مشترکات بسیاری با یکدیگر دارند

سرپرست نهاد ریاست‌جمهور با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه دارای مشترکات بسیاری با یکدیگر در زمینه‌های فرهنگی و تاریخی هستند، اظهار داشت: تقریبا بخش‌هایی را مشاهده نمی‌کنید که دو کشور با یکدیگر پیوند‌های مشترک نداسته و با یکدیگر کار نکرده باشند. این مشترکات بهترین سرمایه برای دو دولت و مردم‌های دو کشور برای داشتن روابط عالی است.

واعظی با تاکید بر اینکه سیاست ایران همکاری نزدیک و روابط عمیق با همه همسایگان است، تصریح کرد: در میان همسایگان‌مان، روابط نزدیک و استراتژیکی با ترکیه داریم. روابط دو رئیس‌جمهوری روابط نزدیک و برادرانه‌ای است و در ۶ سال گذشته ۱۲ بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری روابط دو کشور رساندن همکاری اقتصادی به ۳۰ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: چند هفته گذشته بیست و هفتمین کمیسیون مشترک دو کشور را در آنکارا بسیار موفق برگزار کردیم و در هفته‌های آتی ششمین جلسه شورای عالی کابینه‌های دو کشور برگزار می‌شود.

رییس دفتر ریاست‌جمهور با بیان اینکه همکاری دو کشور تنها دوجانبه نیست بلکه همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر دارند، ابراز داشت: دیدگاه‌های ما درخصوص تحولات بین‌المللی بهم نزدیک است. هر دو کشور مخالف استفاده آمریکا و غرب از حربه تحریم هستند. با یکجانبه‌گرایی مخالفیم و تلاش می‌کنیم مشکلات از طریق دیپلماسی حل شود.

واعظی با اشاره به روند آستانه و نقش آن در منطقه نیز یادآورشد: الگوی موفقی که در عرصه بین‌المللی ارایه کردیم روند آستانه میان ایران، روسیه و ترکیه است که سه کشور توانستند بحران سوریه را مدیریت کنند. با توجه به شرایط منطقه‌ای و وجود تروریست‌ها آنچه مورد توجه ماس، امنیت ترکیه و ایران و امنیت مرز‌ها است و این مساله از جمله مسایل گفتگو‌های دو کشور است. خوشحالیم امروز مشکل ترکیه با سوریه حل شده است.

وی افزود: با تبریک مجدد روز ملی ترکیه از رییس‌جمهور ترکیه بابت انتخاب آقای دریا اورس برای سفارت این کشور در تهران تشکر می‌کنم چراکه ایشان فردی ایرانشناس است که با زبان و فرهنگ ایران آشنا است و این مساله می‌تواند سرمایه‌ای برای روابط دو کشور باشد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
0
0
شما با جانبداری از کردهای سوری که دشمن مشنرک با انکارا و ایرانه موجب دوری نرکیه از ایران و دلخوری شدید و با این نرم زبانیها درس نمیشه اونم در این نحریمها نا کی ما مردم ناوان حماقنهای شما مسئولان رو بدیم
نظرات شما
پیشخوان