تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۸

پس از استعفای سعد حریری، لبنان به کدام سو می رود؟

الجزیره نوشت : لبنانی ها از این پس، هرگز یک حکومت سیاسی را نمی پذیرند؛ بلکه خواهان یک حکومت تکنوکرات هستند، تا بتواند کشور را از بحران های فعلی خارج کند.
 استعفای سعد حریری
رویداد۲۴ الجزیره نوشت: یوسف دباب، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی، تاکید می‌کند که استعفای سعد الحریری به منزله اولین فروپاشی یکی از «نه»‌هایی است که سید حسن نصرالله در پاسخ به خواسته تظاهر کنندگان لبنانی در مورد استعفای دولت گفته بود.

در ادامه این مطلب آمده است: دیاب تاکید کرد که لبنانی‌ها از این پس، هرگز یک حکومت سیاسی را نمی‌پذیرند؛ بلکه خواهان یک حکومت تکنوکرات هستند، تا بتواند کشور را از بحران‌های فعلی خارج کند.

وی بعید ندانست که مسئولیت تشکیل دولت جدید به سعد الحریری واگذار شود، اما تصریح کرد که مشکل آن است که حریری شروطی دارد و راضی نمی‌شود در رأس حکومت احزاب قرار گیرد، هر چند که ممکن است در مرکز حکومت قطب‌ها قرار گیرد.

از سوی دیگر، حسام مطر، معتقد است که لبنان مرحله به شدت سخت و حساسی را پشت سر می‌گذراند و چاره‌ای جز ایجاد یک راه حل جدید برای شرایط خطرناک موجود، ندارد، تا بتواند اوضاع اقتصادی در این کشور را پیش از فروپاشی اقتصاد داخلی و از بین رفتن اطمینان خارجی به اقتصاد لبنانی، نجات دهد.

مطر تاکید کرد که گریزی از تشکیل حکومت سیاسی جدید در لبنان نیست و تنها نخبگان هستند که می‌توانند راه حل‌های عملی برای نجات اوضاع در این کشور، ارائه دهند.

به عقیده مطر، تظاهر کنندگان عقیده واحدی در مورد تشکیل دولت ندارند؛ علاوه بر اینکه این تظاهر کنندگان، نماینده همه لبنانی‌ها نیستند.

در مقابل، علی مراد، فعال سیاسی معتقد است که یافتن راه حلی برای بحران نقدینگی در لبنان، وظیفه مردم خشمگین لبنان نیست؛ بلکه این مسئولیت دولتی است که در تأمین تمام نیاز‌های اساسی مردم، نا موفق بوده است.

مراد، ضمن ردّ تلاشی که برای متهم کردن تظاهر کنندگان لبنانی، مبنی بر اینکه آن‌ها ضد حزب الله و یا سلاح این حزب هستند، می‌شود، تاکید کرد که مردم معترض، علیه دولت حاکم و تمام تشکّل‌های طایفه‌ای و حزبی آن هستند، که مسئول رساندن کشور به شرایط فعلی اند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لبنان ، حزب الله
نظرات شما
پیشخوان