تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۰ آبان ۱۳۹۸

انصاری: اصلاح‌طلبان باید با شورای نگهبان مذاکره کنند

عضو حزب اتحاد ملت می‌گوید: معتقدم که اصلاح‌طلبان با هویت مختص به خود و با تبیین برنامه برای خروج از بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در چارچوب ظرفیت و توان مجلس هست باید به انتخابات اسفندماه ورود کنند.
مذاکره اصلاح طلبان با شورای نگهبان
رویداد۲۴ آنچه این روز‌ها از زبان اغلب اصلاح طلبان به گوش می‌رسد احیای «هویت اصلاح‌طلبی» است؛ امری که اغلب با نگاه به تجربه نه چندان خوشایند ائتلاف با میانه‌رو‌ها در انتخابات ۹۴ مجلس، بیان می‌شود. برنامه‌محور بودن نیز از دیگر موضوعاتی است که اصلاح‌طلبان بر آن تاکید دارند، البته برنامه‌ای که در توان چهره‌هایی که وعده آن را می‌دهند باشد.

غلامرضا انصاری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم با تاکید بر دو موضوع ارائه لیستی با «هویت اصلاح طلبی» و «برنامه محور» بودن به‌عنوان شالوده فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان، می‌گوید لازمه عبور از بحران کنونی در کشور، باز شدن فضای انتخابات برای حضور حداکثری چهره‌های شاخص اصلاحات است. او برای نیل به این مهم، راهکار‌هایی نظیر گفتگو با شورای نگهبان و سایر جریانات سیاسی را مهم تلقی می‌کند، اما در عین حال هم هرگونه ائتلاف را به ضرر اصلاح‌طلب‌ها و کشور می‌داند.

مشروح گفت‌وگو با غلامرضا انصاری، را در ادامه بخوانید.

آقای انصاری! در شرایطی که زمزمه «نه به ائتلاف» از سوی برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب به گوش می‌رسد، شما بهترین استراتژی برای ورود اصلاح طلبان به انتخابات را چه می‌دانید؟ ائتلاف یا عدم ائتلاف؟

معتقدم که اصلاح‌طلبان با هویت مختص به خود و با تبیین برنامه برای خروج از بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در چارچوب ظرفیت و توان مجلس هست ورود کنند و پیش‌تر نیز باید برنامه تدوینی اصلاحات برای خروج از بحران اعلام شود؛ بنابراین باید با یک برنامه مشخص و بدون هوچی‌گری و شعار‌های پوپولیستی وارد انتخابات شوند. عموما در عرصه انتخابات به دلیل عدم حضور احزاب با شناسنامه و ائتلاف‌های شکل‌گرفته، شاهد آن هستیم که مردم با امید وارد انتخابات می‌شوند، اما بعد از آن مبنایی برای ارزیابی عملکرد منتخب‌ها در دست ندارد.

باید برای تهییج حضور مردم در این عرصه یک برنامه مشخص همگانی اعلام شود. با توجه به اینکه در دهه چهارم انقلاب قرار داریم و بحران‌ها هم به سطحی رسیده است که بخش قابل‌توجهی از مردم ناامید هستند، باید تلاش کنیم تا فضای پرنشاطی به انتخابات ببخشیم. این امر ممکن نیست مگر آنکه فضای انتخابات را باز کنند و اجازه دهند تا چهره‌ها و احزاب مختلف با حداکثر توان خود دراین عرصه سیاسی ظهور و بروز یابند.

اصلاح طلبان باید با شورای نگهبان مذاکره کند

شما یکی از راهکار‌های برون رفت از بحران کنونی را پررنگ کردن هویت اصلاح‌طلبی می‌دانید، با این‌حال مشخص نیست که چهره‌های شاخص اصلاحات بتوانند از فیلتر نظارتی شورای نگهبان عبور کنند. برخی دور ماندن از قدرت را پیشنهاد کرده‌اند و عده‌ای دیگر هم از ضرورت مذاکره اصلاح‌طلب‌ها با شورای نگهبان می‌گویند. این دست از پیشنهادات برای جبهه اصلاح‌طلبی موثر خواهند بود؟

اینکه مردم برای رفتن پای صندوق رای بی میل باشند، برای کشور یک فاجعه است چراکه پشتوانه اصلی نظام جمهوری اسلامی پایگاه مردمی است، بنابراین تثبیت پایگاه مردمی می‌تواند به کشور در مواجهه با شرایط بحرانی موجود کمک کند. معتقدم در چارچوب مذاکره با شورای نگهبان یا گفتگو با جریانات سیاسی فضا را باز کنیم. در انتخابات قبلی مقام معظم رهبری حتی از افرادی که اعتقادی به نظام هم ندارند خواستند تا به پای صندوق‌های رای بیایند. فکر می‌کنم باید بستر حضور مشارکت مردم باید فراهم شود و ایجاد چنین بستری هم بدون تنوع نامزد‌ها و احزاب در انتخابات غیرممکن است.

مجلس کارآمد، باعث توانمندتر شدن دولت هم می‌شود

اگر تنها تعداد محدودی از افراد را در معرض آرای مردم قرار دهیم همین اتفاقی رخ می‌دهد که اکنون با آن مواجه هستیم. زمانی که امکان حضور نخبگان یک جریان گرفته می‌شود، افرادی با نگاه محلی، قومی و قبیله‌ای به عرصه وارد می‌شوند و ظرفیت مجلس که می‌تواند در جهت اصلاح امور کلان کشور بکار گرفته شود را صرف خواسته‌های بسیار محدود شخصی و قومی ومنطقه‌ای می‌شود.

تجربه نشان داده است که هرگاه فضای انتخابات بازتر بوده به‌طور طبیعی نشاط انتخاباتی افزایش یافته است و کارآمدی در عرصه قانون‌گذاری هم تحکیم شده است. زمانی که یک مجلس کارآمد و قوی متخصص شکل بگیرد طبیعی است که دولت مقابل آن، دولتی توانمند و مقتدر خواهد بود و می‌تواند چالش‌ها را مرتفع کند. امروز بخشی از ناکارآمدی قوه مجریه شاید به‌دلیل کم‌کاری و عدم استفاده از ظرفیت نظارتی است که مجلس باید بر دولت داشته باشد است. امید است چنین شرایط بازی برای انتخابات ایجاد شود.

دیگر نمی‌توان مردم را با یک پیام پای صندوق رای کشاند

با گذشت چهار سال، هنوز آقای خاتمی به واسطه دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای مورد انتقاد قرار می‌گیرند، آیا در این دوره هم شرایط برای اینکه بتوان توده مردم را با یک پیام یا امضا برای حضور انتخاباتی مجاب کرد وجود دارد؟

قطعا اینگونه نخواهد بود. در سال ۹۴ یک شرایط حداقلی برای اصلاح‌طلب‌ها وجود داشت چراکه ممکن بود برخی از افرادی رادیکالی که در ادوار هفتم، هشتم و مجلس را در اختیار گرفته بودند، بازهم راهی مجلس شوند. کلیت کسانی که دغدغه‌مند بودند تصمیم گرفتند تا یک گام به جلو برداشته شود و بهارستان از اختیار این افراد تندرو خارج شود.

یعنی چه تفاوت‌هایی در شرایط امروز و انتخابات ۹۴ مجلس پدیدار شده است؟

امروز تحمل مردم پایین آمده و چالش‌ها و مشکلات اقتصادی به‌طور عریان خود را ظهور و بروز داده است. باید کاری صورت بگیرد تا جریانات سیاسی با حداکثر توانی که دارند وارد انتخابات شوند. اگر شرایط آزاد باشد و انتخابات رقابتی باشد خیلی از مشکلات مردم و کشور با اتکا به داخل هم قابل حل و فصل خواهد بود.

آقای انصاری! اگر فرض را بر این بگیریم که نیرو‌های باسابقه اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شوند، آیا همچنان آقای محمدرضا عارف به‌عنوان سرلیست اصلاحات مطرح خواهد بود؟

باید در روز‌های نهایی این موضوع را بررسی کرد. در واقع پیش از انتخابات لیست حداکثری کاندیدا‌ها مشخص و به مردم اعلام شود، به هر میزانی که تایید شدند و اگر امکان رقابت وجود داشت وارد صحنه شوند.

ائتلاف به صلاح اصلاح‌طلبان نیست

مثلا اگر از لیست ۳۰ نفره در تهران، ۱۰ نفر رد صلاحیت شدند، آیا اصلاح‌طلب‌ها بهتر است با همین تعداد وارد رقابت‌ها شوند یا مانند سال ۹۴ ائتلاف کنند؟

قطعا هرگونه ائتلاف نه به مصلحت کشور و نه به سود جریان اصلاحات است. باید با هویت اصلاح‌طلبی و برنامه جامع حضور پیدا کنیم. این دوره انتخابات مجلس، زمان رقابت برنامه‌ها و شخصیت‌هایی است که توان اجرائی وتقنینی آن برنامه‌ها را داشته باشند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان