تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پیش فروش خودرو؛ مسکن موقت برای تولید کنندگان

رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن می‌گوید: در شرایط فعلی معوقات خودروسازان باقی مانده و خودروسازان برای تامین نقدینگی اقدام به پیش فروش و فروش فوری محصولات خود می‌کنند.

پیش فروش خودرو

رویداد۲۴ فروش فوری‌های روزانه خودروسازان همچنان با استقبال مشتریان روبه‌رو می‌شود؛ این موضوع به دلیل قیمت پایین‌تر خودروهای عرضه شده در مقایسه با نرخ بازار است. در واقع چون خودروسازان قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار را برای طرح‌های فروش فوری لحاظ می‌کنند، این طرح‌ها با استقبال مشتریان روبرو می‌شود، زیرا سودی چند میلیون تومانی برای آنها دارد.

البته این را هم نباید فراموش کرد که تعداد خودروهای عرضه شده در فروش فوری روزانه بسیار محدود است و این ظرفیت اندک به سرعت پر می‌شود. هرچه هست، فعلا که بازار خودرو از رونق افتاده و دیگر نه خبری از اوج‌گیری‌های قبلی است و نه مشتریان میل چندانی به حضور در این بازار دارند و مشخص نیست رکود فعلی تا چه زمان ادامه خواهد داشت.

برخی از مشتریان توانایی خرید به روز ماشین را ندارند، بنابراین با پیش خرید خودرو نیازشان را تامین می‌کنند و برخی دیگر می‌خواهند خودروی به روز بخرند و یک روزه معامله خود را به سرانجام برسانند، با این حال خرید یک روزه خودرو هم نباید باعث به وجود آمدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار شود که البته این روزها در بازار خودرو شاهد این اتفاق هستیم.

به گفته کارشناسان در صورتی که خودروسازان تولید خود را افزایش دهند و خودروهای پیش فروش شده را تحویل دهند، قیمت‌ها در بازار تعدیل خواهد شد، در این میان عوامل متعددی منجر به افزایش قیمت خودرو شده است که اصلی‌ترین آن‌ها دلالان و فضای مجازی است.

به گفته خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تعداد خودروهای شرکت ایران خودرو در انبار این شرکت ۱۸۰ هزار دستگاه بوده است که به ۹۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است. این در شرایطی است که ایران‌خودرو در حال حاضر برای ۴۰۰ هزار خودرو تعهد معوق دارد و باید هر چه سریع‌تر به مردم تحویل بدهد. شرکت سایپا نیز از ۵۴۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌فروش ۳۰۰ هزار دستگاه معوق دارد و ۲۴۰ هزار دستگاه نیز در سال ۹۸ پیش‌فروش کرده که هنوز به قوت خود باقی است و به تعهداتش در قبال هیچ یک از این خودروهای پیش‌فروش شده عمل نکرده است.


بیشتر بخوانید: معمای پیچیده ادامه گرانی خودرو/ بازار خودرو در رکود مطلق بسر می‌برد


این سوال پیش می آید که چرا خودروسازان در حالیکه هنوز تعهدات پارسال خود را تحویل نداده‌اند، هنوز فروش فوری و پیش فروش اعلام می‌کنند.

رضا انصاری نماینده داراب و عضو کمیسیون صنایع و معادن به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: در شرایط فعلی معوقات خودروسازان باقی مانده و خودروسازان برای تامین نقدینگی اقدام به پیش فروش و فروش فوری محصولات خود می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: در این میان فروش فوری محصولات برای تنظیم بازار مفید است به شرط آنکه خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد، اما در پیش فروش‌ها اغلب حقوق مصرف کنندگان به دلیل بدقولی‌ها تضعیف می‌شود و خودروسازان به صورت مقطعی و به عنوان مسکن از این روش برای تامین نقدینگی استفاده می‌کنند که این امر باعث بوجود آمدن مشکلات برای دو خودروساز شده است.

انصاری ادامه می‌دهد: هماکنون پیش فروش‌ها برای سال ۹۹ است این در حالی است که هنوز تعهدات سال ۹۷ باقی مانده است و مردم نیز این موضوع را متوجه شده‌اند بنابراین استقبال چندانی از طرح‌های پیش فروش نمی‌کنند.

این نماینده مجلس می‌گوید: در حال حاضر نسبت هزینه‌های جاری ماهانه ایران خودرو به ورودی این شرکت ۳ به ۱ است در این شرایط راه حل مشکلات این اقدامات نیست بلکه باید دو خودرو ساز بتوانند میزان تولیدات خود را افزایش دهند.

انصاری می‌گوید: مشکل اصلی در ساختار خودروسازی‌هاست؛ هر چند دولت زیر ۲۰ درصد در خودروسازی‌ها سهم دارد، اما همچنان این خودروسازی‌ها را دولتی می‌نامند این در حالی است که در دنیا نیز خودروسازی‌ها همین میزان سهام دولتی دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن می‌گوید: تنها راه حل خودروسازان در شرایط فعلی ارتقای توان رقابتی بنگاه‌ها، برنامه ریزی، ارتقای تکنولوژی و آر اند دی (Research & Development) است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان