تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

۵ استان، ۵ نماینده/ تقسیم استان‌ها، آخرین اقدام برای رای آوری در انتخابات مجلس یازدهم!

در حالی که مدیرکل تقسیمـات کشوری وزارت کشور می‌گوید تشکیل استان جدید یا کاهش تعداد استان‌های کشور در دستور کار ندارد، برخی نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس یازدهم به دنبال تشکیل استان جدید هستند.

انتخابات مجلس یازدهم

رویداد۲۴ نمایندگانی که در طول دوران نمایندگی خود اقدام قابل توجهی انجام نداده‌اند، حالا در روز‌های آخر می‌خواهند در نقشه کشوری دست ببرند و با تشکیل استان‌های جدید، امتیازات بیشتری بگیرند؛ امتیازاتی مثل ساختمان چند سازمان و نهاد مثل استانداری!

روز گذشته هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، طرح تشکیل استان مازندران غربی به مرکزیت شهرک نمک آبرود را اعلام وصول کرد. این طرح در حالی اعلام وصول می‌شود که بیش از این گفته می‌شد تنکابن مرکز استان مازندران غربی خواهد بود.

نوشهر، چالوس، تکابن و رامسر از شهر‌هایی هستند که ممکن است در استان مازندران غربی قرار بگیرند و در مقابل بابلسر، آمل، قائمشهر، و البته ساری در مازندران فعلی باقی خواهند ماند. ولی الله نانواکناری که نماینده بابلسر است با این طرح مخالفت کرده و گفته این طرح جدی نیست.

استان آذربایجان مرزی

چندی پیش سید تقی کبیری نماینده خوی به شدت به دنبال ایجاد استان آذربایجان مرزی به مرکزیت خوی بود. مسئله‌ای که اتفاق نیفتاد، اما مدتی بعد که نام کبیری به خاطر چند پرونده مالی سر زبان‌ها افتاد، مشخص شد که کبیری فقط قصد داشته برای دور بعدی مجلس رزومه خود را پر کند. باشگاه خبرنگاران جوان که از حامیان کبیری محسوب می‌شود نیز مطالبی در دفاع از این طرح منتشر کرده بود که البته با استقبال مردم هم مواجه نشد.

برخی نمایندگان آذربایجان هم به این طرح واکنش نشان دادند و گفته شد ماجرا به شکلی دیگر به آنها منتقل شده است. زهرا ساعی گفته تصور ما از این طرح توسعه شهرهای مرزی آذربایجان غربی بود در حالی که بعداً متوجه شدیم که این طرح برای تشکیل استان جدید است. بعد از مشخص شدن این موضوع که هدف از این طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی است من و بیشتر نمایندگانی که این طرح را امضا کرده بودیم، امضاهای خود را پس گرفته و این طرح از حد نصاب افتاد.


بیشتر بخوانید: تشکیل استان کارشناسی نشده برای افزایش مقبولیت آقای نماینده!


آذربایجان شمالی

قبل از آن هم، ولی ملکی نماینده مشکین شهر تقاضای تشکیل استان آذربایجان شمالی به مرکزیت مشکین شهر را داده بود. به این ترتیب تعداد آذربایجان‌ها در کشور به ۴ استان می‌رسید!

تشکیل استان آذربایجان شمالی هم البته موافقان زیادی نداشت. مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی گفت این خبر شایعه است و بیت الله عبدالهی، نماینده مردم اهر و هریس نیز اعلام کرد این طرح فقط حاصل تراوش‌های ذهنی یک نماینده است.

اصفهان شمالی، اصفهان غربی

نماینده کاشان در مجلس هم به دنبال تشکیل استان اصفهان شمالی است. مسئله‌ای که با مخالفت نمایندگان اصفهان مواجه شده و آن‌ها معتقدند که اگر بنا به تاسیس استان جدیدی باشد، نباید نام اصفهان روی آن گذاشته شود. همچنین شهرستان‌هایی که قرار بود به عنوان استان اصفهان شمالی معرفی شوند، در دو قسمت مجزا بودند و استان اصفهان فعلی از وسط آن می‌گذشت!

تشکیل این استان‌ها با حواشی بامزه همراه بود. ساداتی نژاد گفته بود در استان اصفهان شمالی، گلپایگان و نائین فرمانداری ویژه خواهد داشت! همچنین وعده داده بود در استان جدید عدالت در همه شهرستان‌ها برقرار است!

برای تشکیل فرمانداری ویژه، شاخصه‌هایی لازم است از جمله دور بودن از مرکز استان و سابقه فرمانداری و جمعیت شهرستان که نائین و گلپایگان که احتمالا ساداتی نژاد برای این مسائل هم برنامه ریزی داشته است!

مدتی بعد نماینده خوانسار و گلپایگان درباره این طرح گفته بود جمعیت گلپایگان برای بعضی امکانات پزشکی کم است و خوانسار هم رشد جمعیت منفی دارد و بعد پیشنهاد داده بود استان اصفهان غربی با مرکزیت گلپایگان تاسیس شود.

اکبر ترکی نماینده فریدن به صورت تلویحی، انتخاباتی بودن طرح را تایید کرده و گفته به نظر می‌رسد فشار و نارضایتی مردم از الحاق برخی مناطق به استان اصفهان شمالی باعث مطرح کردن استان اصفهان غربی از سوی برخی نمایندگان بوده است.

در مجلس قبلی، نقوی حسینی به شدت به دنبال این بود که استان خرداد به مرکزیت ورامین را تاسیس کند. در مجلس فعلی هم «جمشید جعفرپور» در استان فارس به دنبال تشکیل استان لارستان است.

کرمان، سیستان و بلوچستان

نماینده رودبار هم گفته بود تبدیل استان کرمان به دو استان را پیگیری می‌کند. البته این طرح هیچوقت به صورت جدی مطرح نشد.

به گزارش رویداد۲۴ سید سعید جلالی، مدیرکل تقسیمـات کشوری وزارت کشور می‌گوید تشکیل استان جدید یا کاهش تعداد استان‌های کشور، به کلی مقوله متفاوتی است و در شرایط کنونی نیز وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای کاهش یا افزایش تعداد استان‌ها در دستور کار ندارد. رئیس ستاد انتخاباتی کشور هم گفته معمولا شش ماه مانده تا انتخابات، تقسیمات متوقف می‌شود تا کسی قولی ندهد، زیرا در ایام نزدیک به انتخابات، وعده‌های تشکیل استان الف شمالی یا ب مرزی داده می‌شود که اصلا معنی ندارد، زیرا تقسیمات باید براساس کار کارشناسی انجام شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
از مراغه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
0
یکی از اجحافهای صورت گرفته در حق شهرهای استانهای کشور عدم توجه به توریع عادلانه ثروت توسط مراکز استانهاست، .ایکاش در سطح وزارت کشور انسجامی برای توجه ویژه به شهرهای دوم استانها صورت بگیرد تا تا منبعد شاهد چنین جزیره ای عمل کردنها نباشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
اگر این نماینده ها نبودن اوضاع کشور بهتر بود
نظرات شما
پیشخوان