تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
نماینده مجلس:

مجمع تشخیص مذاکرات خود درباره «FATF» را شفاف در اختیار مردم قرار دهد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب و یا عدم تصویب «FATF» را به همه‌پرسی بگذارند تا مردم نظر دهند.
مجمع تشخیص مذاکرات خود درباره «FATF» را شفاف در اختیار مردم قرار دهد
رویداد۲۴ بهرام پارسایی درباره تصمیم‌گیری در خصوص «FATF» و مشخص کردن مواضع نهاد‌های تصمیم‌گیر درباره لوایح چهارگانه بیان کرد: «FATF» باید تکلیفش مشخص شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت «FATF» را به مجلس پیشنهاد داد، قوه مقننه در خصوص آن تصمیم‌گیری کرد، شورای نگهبان آن را رد کرد؛ امروز باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام این بلاتکلیفی سرانجامش مشخص شود.

وی تاکید کرد: دوستانی که مخالف «FATF» هستند و قاطع آن را رد می‌کنند و با اطمینان طبق ادعای‌شان می‌دانند که مضر است مجمع تشخیص مصلحت اسامی آن‌ها را اعلام کنند چرا چیزی نمی‌گویند؟

به گفته پارسایی اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرش را اعلام نکند و فرصت دیگری برای ما در «FATF» تمدید نشود مقصر آن این نهاد تصمیم‌گیر است.

وی ادامه داد: رد «FATF» با عدم اعلام نظر که منجر می‌شود که ما عضو نشویم متفاوت است و معتقدم باید مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیتش را بپذیرد.

نماینده مردم شیراز با تاکید بر اینکه «FATF» که بدون کار کارشناسی در مجلس به تصویب نرسید، گفت: در جلسات غیرعلنی نهاد‌های امنیتی، نظارتی، اقتصادی و کارشناسان مشرف به موضوع صحبت کردند. ساعت‌ها بحث میان موافق و مخالف صورت گرفت تا به تصویب برسد.

وی ادامه داد: عدم تصویب «FATF» می‌تواند وضعیت معیشتی، اقتصادی و مراوداتی بانکی ما را با مشکل رو به رو کند.

پارسایی با بیان اینکه از نظرات کارشناسی فراوانی برای تصویب «FATF» در مجلس بهره برده شد، عنوان کرد: یکی از کارشناسان صحبت بسیار خوبی کرد؛ او گفت علیرغم اینکه افراد مطرح می‌کنند پیوستن به «FATF» دارای تهدیداتی است در صورتی که ما مطمئن هستیم چنین تهدیداتی که آقایان مطرح می‌کنند وجود ندارد، تصویبش کنیم تا مشکلاتمان حل شود اگر بر فرض محال به آن تهدیدات رسیدیم از آن خارج شویم چیزی را که از دست نمی‌دهیم، اما اینکه از همان اول اعلام کنیم که ما با پیوستن به «FATF» مخالف هستیم قطعا برای ما مشکلاتی پیش خواهد آمد.

وی با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی نظرش را به طور قاطع در خصوص پیوستن به «FATF» بیان کرده است، گفت: افرادی که مخالف هستند و توانش را دارند که در مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را رد کنند نظرشان را بیان کنند و مسئولیتش را هم بپذیرند و اگر ندارند کشور را در این وضعیت نگه ندارند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون «FATF» چندین فرصت به ما داده است، گفت: فرصت‌هایی به ما داده شد حالا حاصل رایزنی دیپلماسی و فعالیت‌های نیرو‌های ما با این نهاد بوده است یا چیز دیگر چند فرصت به ما داده شد که اگر دیگر تمدید نشود به گفته کارشناسان امر و فعالین حوزه اقتصادی تولید ما با مشکل رو به رو خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چندین کشور با پیش شرط به «FATF» محلق شده‌اند آیا بهتر نیست ما هم با گذاشتن پیش شرط به این نهاد بپیوندیم، گفت: ما پیش شرط‌هایی را گذاشته‌ایم، آنچه که در مجلس تصویب شد دارای پیش شرط‌های زیادی است که می‌تواند دغدغه مخالفین را کاملا برطرف کند.

پارسایی درپاسخ به سوالی درباره این که آیا بر سر تصویب «FATF» ما شاهد یک نوع لجبازی هستیم، بیان کرد: یک مقاومت‌هایی در حال صورت گرفتن است که به نظر می‌رسد بر اساس ذهنیت باشد تا مستند.

وی با اشاره به جوسازی برخی رسانه‌ها اظهار کرد: هنگامی که برخی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند تنها بیست و هفت کشور عضو هستند یعنی چه؟ به غیر از سومالی، کره شمالی و کنگو که وضعیت‌شان مشخص است مابقی کشور‌ها عضو «FATF» هستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم مجمع تشخیص مصلحت نظام مذاکرات و رأی خود را شفاف در اختیار مردم قرار دهد.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در خصوص همه پرسی، عنوان کرد: به گفته رئیس جمهور می‌توان این موضوع را به رأی مردم گذاشت.

پارسایی خاطرنشان کرد: این فرصت مناسبی است که اصل ۵۹ قانون اساسی که به طور غیر طبیعی و بر خلاف قانون تبدیل به یک تابو شده است، بشکند. معتقدم آقای رئیس جمهور این طرح را می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای اجرای این اصل که یکی از اصول مترقی قانون اساسی ماست که در همه دنیا هم قابل دفاع است به مجلس بیاورد حتی اگر رأی نیاورد.

وی تاکید کرد: آوردن پیشنهاد این که برای تصویب و یا عدم تصویب «FATF» رأی گیری گذاشته شود می‌تواند تابو به غلط شکل گرفته در خصوص اصل ۵۹ قانون اساسی شکسته شود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان