تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

فوتبال زیر سایه اعتراضات مردمی!/ بازی ایران و عراق در چه شرایطی برگزار می‌شود؟

دیدار تیم ملی ایران و عراق در روزهای آینده در شهر بصره برگزار خواهد شد. این در حالی است که این روزها عراق درگیر اعتراضات سراسری مردم است. مسئولان ایرانی معتقدند برای آنکه پیام امنیت عراق به جهان مخابره شود، بهتر است این بازی در بصره برگزار شود. منتقدان نیز گفته‌اند بهتر است بازی در کشور ثالث انجام شود زیرا ممکن است اتفاقات ناخوشایند پیش بیاید.

برگزاری فوتبال ایران و عراق در بصره

رویداد۲۴ چند هفته‌ای هست که اوضاع عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین همسایه‌های ایران به شدت ناآرام است. به نظر می‌رسید اعتراضات عراق مدت کوتاهی طول بکشد، اما چند هفته‌ای عراق در بحران است و هر روز بر دامنه آن افزوده می‌شود.

ناآرامی‌هایی که باعث شد سفارت و کنسولگری ایران در عراق از مردم بخواهد تا اطلاع ثانوی از سفر به کربلا خودداری کرده و تا آرام شدن اوضاع در عراق سفر خود را به تعویق بیاندازند. پیام رسمی وزارت خارجه نشان می‌دهد فعلا مشخص نیست چه زمانی اوضاع عراق به حالت عادی بازخواهد گشت. در چنین اوضاعی قرار است کمتر از ده روز دیگر بازی تیم‌های ملی ایران و عراق در چهارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی در عراق برگزار شود.

با توجه به اوضاع این روز‌های عراق به نظر می‌رسید فدراسیون فوتبال ایران از فیفا تقاضا کند میزبانی این بازی از عراق به کشور دیگری منتقل شود. اما برخلاف انتظارات، فدراسیون فوتبال ایران نه تنها نامه‌ای به فیفا نزد که محمدرضا ساکت را به عنوان نماینده فدراسیون فوتبال ایران به کشور عراق فرستاد تا وضعیت میزبانی شهر بصره را برای برگزاری این دیدار حساس بررسی کند.

به نظر می‌رسد مقامات سیاسی ایران اصرار دارند که بازی دو تیم حتماً در کشور عراق برگزار شود؛ نیرو‌های ایرانی و حامیان آن‌ها مدت‌هاست که برای مبارزه با داعش در خاک عراق حضور دارند. از نظر مقامات ایرانی برگزاری این بازی در امنیت کامل می‌تواند پیام سیاسی مشخصی را به مردم ایران و سراسر دنیا مخابره کند و آن پیام این است که نیرو‌های ایرانی حاضر در عراق و حامیان آن‌ها قادر هستند امنیت این مسابقه را به خوبی در شهر مرزی بصره برقرار سازند و ثابت کنند برای بازگشت ثبات و امنیت به خاک عراق باید همان راهی را پیش گرفت که مقامات ایرانی پیشنهاد می‌کنند.


بیشتر بخوانید: آیا مردم عراق نظام سیاسی این کشور را سرنگون می‌کنند؟


حمیدرضا آصفی دیپلمات سابق و عضو اسبق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفته «با توجه به مسائل سیاسی، جمهوری اسلامی علاقه‌مند به برگزاری بازی در خاک عراق و در شهری با ضریب امنیت بالاست. از سوی دیگر، برگزاری یک مسابقه فوتبال در کشور عراق می‌تواند دسیسه‌های برخی کشور‌های خارجی برای ناامن نشان دادن عراق را نقش بر آب کند. ایران به لحاظ سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی علاقه‌مند به برگزاری بازی در این کشور است.»

از سخنان آصفی می‌توان به شکل واضح به موضع رسمی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در قبال برگزاری بازی در خاک عراق پی برد. بازی ایران و عراق در این برهه از زمان که عراق درگیر تظاهرات اعتراضی است می‌تواند قدرت نیرو‌های ایرانی حاضر در عراق و حامیان آن‌ها را به رُخ جهان بکشد.

مشکل اصلی اما بازی تامین امنیت مسابقه است؛ مشکلی که آصفی هم به آن واقف است: «یک موضوع دیگر هم بحث امنیت و چگونگی برگزاری مسابقه است. این بازی برای بازیکنان و تیم ملی فوتبال ایران مهم است و اگر خدای نکرده اتفاقی در این بازی بیفتد، اول از همه به ضرر عراق خواهد بود، چرا که آن‌ها میزبان بازی هستند.»

چند ماه پیش بود که در بازی ذوب آهن و الزورا عراق در دقایق پایانی جو ورزشگاه به شدت ملتهب شد و هواداران عراقی با پرتاب سنگ از بازیکنان تیم ذوب آهن استقبال کردند. آصفی اعتقاد دارد که برای این‌که مشکلات بازی ذوب آهن الزورا تکرار نشود، لازم است که دولت و فدراسیون فوتبال ایران تمام تضمین‌های لازم برای برگزاری بازی در عراق را از این کشور بگیرد.

او معتقد است «مقامات سیاسی دو کشور باید با همدیگر درباره این بازی صحبت کنند. از طرفی اگر دولت عراق مخالف برگزاری بازی باشد، قطعا فدراسیون فوتبال این کشور هم خواهد پذیرفت.»

به گزارش رویداد۲۴ فدراسیون فوتبال عراق تا به امروز اعلام کرده با قدرت بازی حساس این دو تیم را در شهر بصره برگزار خواهد کرد. به نظر می‌رسد خواست مقامات ایرانی هم همین باشد زیرا فدراسیون فوتبال ایران تا به حال نامه‌ای به فیفا مبنی بر تغییر محل برگزاری بازی دو تیم ارسال نکرده است.

یونس محمود کاپیتان سابق و اسطوره تیم ملی عراق تصویر یک گرگ با پرچم تیم ملی عراق را در مقابل موجودی که بی‌شباهت دیو سپید نیست و هم زمان پرچم ایران، عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی را در کنار خود دارد، در اینستاگرام خود منتشر کرده است. برخی گفته‌اند یونس محمود خواسته پیام را بدهد که تمام این کشور در وضع کنونی عراق و مردم آن مقصر هستند. این استوری از آن جهت می‌تواند حائز اهمیت قلمداد شود که نمادی است از مواضع چهره‌های غیرسیاسی عراقی.

مشخص است که سلبریتی‌ها و مردم عادی عراق هم دل خوشی از اوضاع کنونی این کشور ندارند و بعید نیست دیدار پنج شنبه ایران و عراق بدل به رویارویی سیاسی تمام عیاری شود که مورد پسند هیچ کدام از مقامات سیاسی ایران و عراق نیست؛ مشابه همان اتفاقی که برای تیم ملی فوتبال ایران در خاک بحرین افتاد و مقامات سیاسی و فوتبالی ایران را به شدت عصبانی کرد.

برای بازی ایران و عراق دو اتفاق ممکن است بیفتد؛ یا این بازی در صحت و سلامت کامل در شهر بصره (که با خوزستان مرز مشترک دارد) برگزار خواهد شد که پیام مثبت داخلی و خارجی را برای نیرو‌های ایرانی و حامیان آن‌ها خواهد داشت. پیامی مبنی بر این‌که راه ثبات و امنیت عراق از راه عمل به پیشنهادات ایران می‌گذرد و مردم ایران هم به توانایی نیرو‌های حاضر در عراق پی خواهند برد.

اتفاق دوم هم این است که یا بازی برگزار نشود یا در خلال بازی مشکلاتی از جنس مشکلات بازی ذوب آهن و الزورا به وقوع بپیوندد. بروز چنین اتفاقی نه برای ایران و نه برای عراق اتفاق خوبی نخواهد بود و به مخالفان آن‌ها این فرصت را خواهد داد که به حضور ایران در کشور اعتراض کنند. 

بازی ایران و عراق در روز بیست و سه آبان بازی بسیار مهم است. چه به لحاظ فوتبالی و چه به لحاظ سیاسی. باید منتظر ماند و دید نتیجه این بازی چه خواهد شد. آیا ایران می‌تواند فرضیه خود را ثابت کند و یا بازی به شکلی پیش خواهد رفت که مطلوب ایران نخواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان