تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

پوپولیسم با احمدی‌نژادی‌ها در کمین مجلس یازدهم

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که خطر پوپولیسم برای انتخابات اسفندماه مجلس وجود دارد و احتمال بروز چنین خطری در شهر‌های کوچک پررنگ‌تر است.
پوپولیسم احمدی نژادی ها
رویداد۲۴ کمتر از چهار ماه تا به صدا درآمدن زنگ انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه باقی مانده است. در این میان زمزمه‌های ورود جریان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد همچنان شنیده می‌شود و عده‌ای بر این باورند که این افراد ممکن است در در شکل و شمایل اپوزیسیون و با تکیه بر شعار‌های پوپولیستی و هیجانی، سوار بر موج نارضایتی‌های مردم شده و به بهارستان راه یابند، لذا خطر ورود یک جریان پوپولیسم به مجلس وجود دارد.

به‌علاوه به نظر می‌آید هرچه اختلاف و چنددستگی در دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب بیشتر می‌شود، پوپولیست‌ها فضای بیشتری برای جولان دادن در انتخابات بدست می‌آورند. موضوعاتی که آن را با ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در میان گذاشتیم.

پوپولیسم، یک خطر جدی در انتخابات اسفندماه است

ناصر ایمانی با هشدار به سیاسیون مبنی بر لزوم جدی گرفتن خطر پوپولیسم گفت: در مجموع باید گفت که موضوع رشد پوپولیسم یکی از خطرات اصلی انتخابات اسفندماه مجلس و حتی انتخابات آتی است. بنابر شرایط ویژه‌ای که در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد، امکان ظهور و بروز پوپولیست‌ها در انتخابات وجود دارد.

پوپولیست‌ها فقط در قالب لیست نزدیک به احمدی نژاد وارد انتخابات نخواهند شد

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ممکن است این جریان به صورت یک فهرست مشخص از جانب برخی از چهره‌های سیاسی نزدیک به آقای احمدی‌نژاد نباشد، هرچند این جریان هم یک خطر است، اما امکان دارد افرادی به صورت انفرادی در حوزه‌های انتخاباتی کوچک که البته بخش عمده مجلس را هم همین افراد تشکیل می‌دهند با شعار‌های پوپولیستی وارد صحنه شوند.

بیشتر بخوانید:

خطر واقعی پوپولیسم در شهر‌های کوچک نهفته است

او با تاکید بر اینکه خطر واقعی در حوزه‌های انتخاباتی کوچک‌تر نهفته است، تاکید کرد:از این حوزه‌ها ممکن است افرادی به پیروزی در انتخابات برسند که هیچگونه سابقه سیاسی و مدیریتی روشنی در کشور نداشته باشند و صرفا با برخی از شعار‌های عامه‌پسند و با توجه به غیبت جریان‌های سیاسی اصلی کشور در این حوزه‌ها، موفق به کسب آرا شوند.

این فعلا سیاسی اصولگرا گفت: البته در برخی از شهر‌های بزرگ دیگر به جز تهران هم، شاهد ارائه لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصوگرایان خواهیم بود، اما در نهایت ممکن است با پوپولیست‌هایی روبرو شویم که از حوزه‌های انتخابیه کوچک و حتی با تعداد بالا راهی پارلمان شوند. حتی اگر چنین جریانی هم در انتخابات پیش رو نتواند ظهور و بروز جدی پیدا کند، اما خطر پوپولیسم همچنان وجود دارد و جدی است.

ایمانی اضافه کرد: به‌طور طبیعی پوپولیسم بر موجی از شعار‌های بی‌محتوا توخالی و غیرقابل اجرا سوار است و می‌تواند احساسات مردمی را تحریک کند و در حوزه‌های کوچک‌تر نمایندگانی در مجلس حضور یابد و تبدیل به جریانی شوند که مجلس را به هر سویی بخواهند می‌کشانند.

شورای نگهبان به تنهایی نمی‌تواند جلوی ورود پوپولیست‌ها به مجلس را بگیرد

این فعال سیاسی اصولگرا نوع نظارت شورای نگهبان را برای ممانعت از ورود افراد پوپولیست به مجلس کافی نمی‌داند و تصریح می‌کند: شورای نگهبان حتی اگر بخواهد چنین اقدامی را هم انجام دهد برخی از جریان‌های سیاسی با آن مخالفت می‌کنند. از سوی دیگر شورای نگهبان امکان کنترل این جریان را ندارد. این موضوع باید از طریق یک راهکار سیاسی حل شود، نه راهکار قانونی یا نهاد انتخاباتی خاصی. شورای نگهبان باید برای رد صلاحیت بتواند سوءسابقه از افراد پیدا کند در غیر این صورت نمی‌تواند افراد را رد کند.

تنگ‌شدن فضای سیاسی، زمینه‌ساز پوپولیسم است

وی بار مسئولیت رشد پوپولیسم را بر دوش اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌گذارد و می‌گوید: جریان‌های اصلاح طلب و اصولگرا و افرادی که اعتقاد به نظام دارند باید توجه کنند که اگر آن‌ها کوتاهی کنند و بی دلیل بخواهند فضا را برای هم تنگ کنند، عملا راه را برای گروه پوپولیست‌ها فراهم می‌کنند.

ایمانی خاطرنشان کرد: جریان‌های سیاسی باید به این موضوع توجه داشته باشند که از خلاء حضور این افراد جریان دیگری نظیر پوپولیسم رشد نکند. به تعبیر دیگر که بار‌ها گفته‌ام، یک مجلس دارای اکثریت اصلاح‌طلب برای اصولگرایان بهتر از یک مجلس پوپولیسم است و بالعکس.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
0
الآن تیپ پوپول ها هم فرق کرده .گروه اینگونه افراد دیگر از نیازمندان جامعه نیستند بلکه به گروه روشنفکر و هنرمند و خواننده و استاد دانشگاه تغییر کرده گروههای پشیمان با روبان بنفش در انتخابات ریاست جمهوری که یادتان است بسیاری از آنان علناً اعلام کردند که اغوا شدند
نظرات شما
پیشخوان