تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸
استاد دانشگاه وندربیت آمریکا:

ایران می‌تواند توافق خوبی از ترامپ بگیرد/ مصالحه میان تهران و ریاض وضعیت خاورمیانه را تغییر می‌دهد

استاد علوم سیاسی دانشگاه وندربیت تاکید کرد: کاهش تعهدات برجامی ایران شرایط را برای نجات برجام سخت می‌کند.
ایران می‌تواند توافق خوبی از ترامپ بگیرد/ مصالحه میان تهران و ریاض وضعیت خاورمیانه را تغییر می‌دهد
رویداد۲۴ توماس آلان (Thomas Alan) استاد علوم سیاسی دانشگاه وندربیت آمریکا است. حوزه تخصصی او مطالعات اروپا و سیاست خارجه آمریکا است. وی در گفتگویی نظرات خود را در مورد تنش در خاورمیانه بیان کرده است.

احتمال جنگ کاهش یافته است

توماس آلان در ابتدا در مورد تنش در خلیج فارس گفت: تحلیل من از تنش خلیج فارس این است که از ماه ژوئن، زمانی که احتمال واقعی جنگ وجود داشته است، بسیار کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که هر دو طرف از جنگ عقب رفته اند. این تنش‌ها ناشی از ترکیبی تحریم‌ها و فشار‌های آمریکایی و تلاش‌های ایالات متحده برای مجبور کردن ایران به عقب نشینی از کمک به نزدیکان خود در منطقه بود.

خصومت با ایران باید پایان یابد

وی افزود: نکته جالب توجه این است که بعد از چهل سال از زمان تسخیر سفارت ایالات متحده توسط ایران و گروگان‌گیری دیپلمات‌ها میان این دو کشور هیچ نوع دوستی و آشتی صورت نگرفته است. اکنون ایالات متحده با ویتنام رابطه دوستانه برقرار کرده است و این خصومت با ایران هم باید پایان یابد.

ترامپ باید شرایط را برای مذاکره فراهم کند

بدون مذاکره با ایران ترامپ نمی‌تواند به پیروزی در انتخابات امیدوار باشد

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ترامپ جان بولتون را اخراج کرد و به نظر نمی‌رسد مشتاق مقابله با ایران باشد. پیش‌بینی من این است که او برای مذاکره آماده است، اما باید شرایط را برای مذاکره فراهم کند تا زمانی که او شرایط را نادیده می‌گیرد نمی‌تواند به پیروزی در انتخابات امیدوار باشد.

ترامپ باید کارزار فشار حداکثری را تعطیل کند

آلان در مورد فشار حداکثری بر ایران گفت: کمپین فشار حداکثر به ایران آسیب رسانده است، اما به نظر می‌رسد حامیان این سیاست در کاخ سفید دیگر به اثربخشی این سیاست امیدی ندارند. ترامپ باید به زودی این کارزار را تعطیل کند.

کاهش تعهدات برجامی، تلاش برای لغو تحریم‌ها را سخت می‌کند

وی در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: این اقدام ایران شرایط را برای برداشتن تحریم‌ها سخت کرده است. اروپایی‌ها به حفظ برجام علاقمند هستند و می‌خواهند برجام را حفظ کنند تا دوران ترامپ به پایان برسد و در این صورت با رئیس‌جمهور جدید آمریکا برجام احیا می‌شود.

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر اروپا بر ترامپ گفت: فکر نمی‌کنم اروپا تأثیر زیادی روی ترامپ داشته باشد. من فکر می‌کنم وی بیشتر تحت تأثیر نظرسنجی‌های افکار عمومی در حوزه انتخابیه آمریکا قرار گرفته است و این نشان دهنده عدم تمایل به هر نوع جنگ در خاورمیانه است.

وی در ادامه افزود: من فکر نمی‌کنم که جلسه ترامپ و روحانی پیش از انتخابات آمریکا اتفاق بیفتد. اما اگر ترامپ مجدداً انتخاب شود و به روحانی پیشنهادی برای گفتگو درباره توافق جدید ارائه دهد، تعجب‌آور نیست.

ایران منتظر پایان دوران ترامپ بماند

آلان در ادامه در مورد مذاکره میان ایران و آمریکا گفت: ایران می‌تواند با آمریکا مذاکره کند، اما بهتر است تا پایان دوران ترامپ صبر کند.

ایران مانند کره شمالی نیست

ایران می‌تواند توافق خوبی از ترامپ بگیرد

این استاد دانشگاه در مورد مقایسه میان ایران و کره شمالی گفت: ایران مانند کره شمالی نیست مذاکره با کره شمالی بی نتیجه بود، اما ایران می‌تواند توافق خوبی از ترامپ بگیرد.

تنها در صورت حمله ایران به اسرائیل احتمال جنگ وجود دارد

وی در ادامه افزود: جنگ میان ایران و آمریکا بعید است. مگر اینکه ایران و یا متحدان ایران به اسرائیل حمله کنند. این تنها عاملی است که آمریکا را به جنگ با ایران ترغیب می‌کند.

پاکستان کشور مورد اعتمادی نیست

آلان در مورد تلاش‌های عمران خان نیز گفت: من شک دارم عمران خان میانجی خوبی باشد. پاکستان کشور مورد اعتمادی نیست.

مصالحه میان ایران و عربستان وضعیت خاورمیانه راتغییر می‌دهد

وی در مورد مصالحه میان ایران و عربستان گفت: مصالحه میان ایران و عربستان می‌تواند وضعیت کل منطقه را تغییر دهد این احتمال وجود دارد. اما ایران باید امتیازاتی از عربستان در مورد یمن بگیرد.

این استاد دانشگاه هم چنین گفت: مردم در عراق و لبنان از فساد و دولت خود نارضایتی دارند و خواهان شرایط بهتری هستند.

قتل بغدادی نمی‌تواند مانعی برای استیضاح باشد

وی یادآور شد: قتل بغدادی نمی‌تواند مانعی برای استیضاح ترامپ باشد، ترامپ استیضاح خواهد شود، اما مجددا بار دیگر به کاخ سفید باز می‌گردد مهم‌ترین آزمون او انتخابات سال آینده است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان