تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

هیچ سند مالکیتی بدون پرداخت مالیات صادر نمی‌شود

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره نقش سازمان ثبت در وصول مالیات‌ها گفت: هیچ سند مالکیتی بدون پرداخت مالیات صادر نمی‌شود.

هیچ سند مالکیتی بدون پرداخت مالیات صادر نمی‌شود

رویداد۲۴ ذبیح اله خداییان معاون رئیس قوه قضائیه در آیین افتتاح طرح‌های فناوری اطلاعات در راستای توسعه خدمات الکترونیک افزود: سال ٩٧، بیش از ۲ میلیون سند مالکیت صادر شده که قبل از صدور اسناد مالیات آن‌ها پرداخت شده است. علاوه بر آن سازمان ثبت اسناد دارای بانک اطلاعات شرکت‌ها است و سازمان امور مالیاتی به این بانک دسترسی دارد و اگر شرکتی از پرداخت مالیات خودداری کند، همه خدمات ثبت به آن شرکت قطع می‌شود تا زمانی که مالیات خود را پرداخت کند.

وی یادآور شد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از دستگاه‌های حاکمیتی و تاثیرگذار در کشور است که نقش مهمی در رشد و توسعه کشور در ابعاد مختلف دارد.

خداییان اضافه کرد: در بعد ایجاد امنیت با تثبیت مالکیت مانع بروز درگیری‌ها می‌شود همچنین به رغم اینکه متولی امور اقتصادی نیست، اما در تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیر گذار است.

وی درباره نقش سازمان ثبت اسناد در وصول معوقات بانکی اظهار داشت: در سال ٩٧ حدود ١٠ هزار میلیارد تومان و در ۶ ماهه نخست امسال نیز بیش از هفت هزار میلیارد تومان از طریق اجرای امور ثبت، معوقات بانکی وصول شده است.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: در ۶ ماهه نخست امسال بیش از هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان درآمد به خزانه واریز کرده است.

وی ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک علاوه بر ثبت اختراعات به بازاریابی و برندسازی کمک می‌کند و مرکز مالکیت معنوی با برگزاری دوره‌های آموزشی سعی دارد تا به شرکت‌های نوپا کمک کند تا محصولات خود را تجاری سازی و روانه بازار کنند.

خداییان با تاکید بر اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک به شفاف سازی کمک می‌کند، گفت: این سازمان دارای سامانه‌های متعدد است که در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار دارد و مانع سواستفاده افراد سودجو می‌شود.
وی درباره نقش سازمان ثبت اسناد در پیشگیری از پولشویی افزود: افراد سودجو سعی می‌کنند از طریق خرید و فروش املاک پولشویی کنند، اما هرگونه نقل و انتقال رسمی امکان ردیابی افراد پولشو را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال، ١٩ هزار و ٣٩١ بازرسی از دفتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق انجام شده است.

وی ادامه داد: در این مدت، دادگاه‌های انتظامی برای رسیدگی به تخلفات تشکیل شده که در ۶ ماهه نخست امسال ٢ هزار پرونده بررسی شده است در حالی که در سال گذشته حدود هزار و ۶٠٠ مورد بوده است.

انفصال موقت ٢٧٠ سردفتر و دفتریار متخلف

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: امسال برای ٢٧٠ سردفتر و دفتریاران حکم انفصال موقت صادر شده همچنین ٢٣ مورد سلب صلاحیت صادر شده است و علاوه بر آن در هیات‌های بدوی تخلفات ۵٠٠ پرونده رسیدگی شده است.

خداییان اضافه کرد: بیش از ۵٠ نفر دلال و کارچاق کن شناسایی و پرونده آن‌ها آماده تحویل به دستگاه قضایی است.

کاهش ٩ درصدی ازدواج

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ٣١۶ هزار و ٧١۶ واقعه ازدواج ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٩ درصد کاهش را نشان می‌دهد همچنین ١٠١ هزار واقعه طلاق در این مدت ثبت شده است که در مقایسه با سال گذشته میزان ثبت واقعه طلاق، ٢ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال، تعداد ٢۴ هزار و ۶١٧ شرکت ثبت شده است که در مقایسه با سال گذشته ٩ درصد رشد داشته است همچنین ثبت موسسات تجاری نیز ۵ درصد رشد داشته است و در این مدت، ۲ میلیون و ١٩٨ هزار ثبت اشخاص حقوقی صادر شده است.

افزایش تعرفه دفاتر اسناد رسمی متناسب با میزان تورم و توان مردم است

خداییان در مورد افزایش حق التحریر دفاتر اسناد رسمی که هر چهار سال یک بار انجام می‌شود، گفت: باید در تعرفه دفاتر اسناد تجدیدنظر داشته باشیم، پیش نویس آن تهیه شده است؛ ما متناسب سازی را با میزان تورم و توان مردم دنبال می‌کنیم.

میانگین سقف درآمد برای دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌شود

وی در مورد تعیین سقف درآمدی برای دفاتر اسناد رسمی و جلوگیری از توزیع ناعادلانه درآمد‌ها گفت: برخی در این باره ناراضی هستند و معتقدند رانت‌هایی وجود دارد و برخی دفاتر با کثرت مواجهند و برخی توان مالی خوبی ندارند.

خداییان اضافه کرد: به همین دلیل سقف درآمدی را به طور میانگین تعیین خواهیم کرد که پایلوت آن در برخی استان‌ها انجام شده و در آینده در کل کشور اجرایی می‌شود که البته مخالفانی دارد.

معاون رئیس قوه قضائیه در مورد توزیع ناعادلانه دفاتر و جلوگیری از کسب درآمد‌های نجومی برای تعداد معدودی از دفاتر، گفت: در این باره بحث شد که توزیع دفاتر براساس تعداد باشد یا درآمد، که نظر هیئت مدیره کانون سردفتران توزیع براساس درآمد بود بر همین اساس سقف درامدی برای دفاتر مشخص می‌شود تا هر دفتری به ان‌میزان درامد که رسید دیگر ثبتی را انجام ندهد و مردم به دفاتر دیگر ارجاع شوند و فاصله دفاتر نیز رعایت خواهد شد.

حذف اسناد عادی خواسته عموم است

خداییان درباره اسناد عادی و مشکلات آن گفت: از جمله سیاست‌های حاکم بر برنامه ششم توسعه سند رسمی است و حذف اسناد عادی خواسته عموم مردم و حقوقدانان است چراکه بسیاری از ناامنی و زمین خواری‌ها ناشی از اسناد عادی است به همین منظور طرحی در مجلس مطرح است و پیش نویسی هم سازمان ثبت اسناد و املاک طراحی کرده و به کمیسیون قضایی ارسال شده است تا املاکی که دارای سابقه اسناد ثبتی هستند نقل و انتقالات آن با اسناد رسمی باشد و در غیر اینصورت مجازات‌های کیفری شامل آن‌ها شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با طرح این سوال که برخی ایراد می‌گیرند چرا دفاتر اسناد رسمی دارای دفاتر خدمات قضایی اند گفت: این اقدام پیش از این ممنوع بود و کسی که سردفتر بود هیچ شغلی نمی‌توانست داشته باشد.

وی ادامه داد: در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب۹۲ این اختیار داده شد که دفاتر خدمات قضایی به دفاتر اسناد رسمی داده شوند و تعدادی از دفاتر هم برگزیده و مجوز آن را دریافت کنند البته رییس قوه قضائیه تاکید دارد در این باره از کسانی استفاده شود که دفاتر اسناد نداشته و در جهت کارآفرینی اقدام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره موضوع دو شغله بودن اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران گفت: تاکید ما این است کسی که عضو هیات مدیره کانون می‌شود همه هم و غم خود را در آن فعالیت بگذارد و اگر فعالیت‌های دیگری دارد، آن‌ها را رها کند که اعضا هم قول مساعد دادند.

خداییان با اشاره به برنامه‌های قوه قضائیه در دوره تحول افزود: پیشگیری از فساد یکی از محور‌های برنامه تحول است و در این راستا، سرویس تصدیق اصالت سند امروز افتتاح می‌شود این درحالی است که بسیاری جعل‌ها و کلاهبرداری‌ها با این خدمت جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سامانه شناسایی ذی نفع واحد در ثبت واحد‌های تجاری راه اندازی شده است، زیرا معمولا سواستفاده کنندگان اثری از خود باقی نمی‌گذارند، اما با این سامانه جدید جلوی رانت در شرکت‌های دولتی گرفته می‌شود.

خداییان درباره کاهش مراجعه مستقیم به همکاران در این سازمان، افزود: هرچه مراجعه حضوری بیشتر باشد، امکان وقوع فساد بیشتر می‌شود و در این رابطه پاسخ خودکار به استعلامات در سازمان ثبت ایجاد شده است تا پاسخ‌ها به صورت الکترونیکی به افراد ارسال شود همچنین ثبت خودکار معاملات ایجاد شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بازرسی الکترونیکی نیز قابل انجام شده است و امروز دیگر بازرسی به شیوه‌های سنتی پاسخگو نیست.

وی اضافه کرد: کارتابل مشتریان نیز ایجاد شده و تمام خدمات در این کارتابل به صورت شخصی قابل دسترسی است.

در پایان این نشست خبری، ١٠ طرح خدمات الکترونیک پاسخ خودکار به استعلام دفاتر اسناد رسمی برای املاک دارای دفتر املاک الکترونیک، ثبت خودکار خلاصه معاملات ارسالی دفاتر اسناد رسمی برای املاک دارای دفتر املاک الکترونیک، تولید خودکار پیش سند برای املاک دارای دفتر املاک الکترونیک، سرویس تصدیق اصالت سند مالکیت از طریق پورتال سازمان ثبت اسناد، ایجاد درگاه واحد خدمات مشتریان، پورتال فراخوان و دریافت اطلاعات مالکان اسناد دفترچه ای، پورتال ثبت اینترنتی شکایات مردمی، شناسایی ذینفع واحد در شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و سامانه ارسال درخواست صدور سند در دفاتر اسناد رسمی با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونان و مدیران این سازمان افتتاح شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان