تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
بهشتی پور در گفتگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

امکان گسترش اعتراضات عراق به ایران وجود دارد؟

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است تحریک مردم عراق و سر دادن شعارهای ضد ایرانی شرایطی ایجاد کرده که احتمال کشیده شدن اعتراضات عراق به به ایران وجود دارد

اعتراضات عراق

رویداد۲۴ عراق چند روزی است که آرام‌تر شده است، اما اعتراضات همچنان ادامه دارد. رجب طیب اردوغان اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اما به ناگاه درباره اعتراضات عراق صحبت کرده و گفته «ترکیه می‌داند چه کسانی پشت تظاهرات‌ عراق هستند. ما حدس‌هایی می‌زنیم. فکر می‌کنیم ممکن است به ایران کشانده شود.»

این اظهار نظر اما این سوال در را در ذهن بسیاری ایجاد کرد که چرا اردوغان درگیری و ناآرامی در مرزهای ترکیه و سوریه را رها کرده و درباره ناآرامی‌های عراق و احتمال کشیده شدن اعتراضات عراق به ایران صحبت می‌کند؟

اعتراضات و ناآرامی‌ها در عراق حدودا از زمان اربعین تا کنون ادامه دارد و طبق اطلاعات رسمی، نزدیک به ۲۵۰ نفر از مردم این کشور در درگیری‌ها کشته شدند. از سوی دیگر نیز اردوغان در مرز‌های کشورش با سوریه مشغول قتل عام کرد‌های سوریه به بهانه تروریست بودن آنها است.

از سوی دیگر و به عقیده برخی از کارشناسان، نگرانی اردوغان برای ایران و عراق، آنهم در زمانی که ترکیه تا این اندازه درگیر تنش در مرزهای کشورش است، منطقی به نظر نمی‌رسد.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با رویداد۲۴ با اشاره به سخنان اخیر اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر احتمال کشیده شدن اعتراضات عراق به ایران گفت: تحلیل اردوغان این است که اعتراضاتی که در عراق رخ داده، یک حرکت کلی است و اگر از جانب دشمنان برنامه‌ریزی شده باشد ممکن است به تمامی کشور‌های اسلامی نیز کشیده شود. رئیس جمهور ترکیه بر این عقیده است که برخی از کشور‌ها سعی دارند تا جهان اسلام را به نوعی به جان هم بیندازند، به طور مثال از سوی جنگ‌های نبابتی و یا ورود مستقیم به درگیری نظامی، که خود ترکیه سردمدار این موضوع است.

این کارشناس بین الملل با بیان اینکه اسرائیل، عربستان و آمریکا منافعشان در این است که ایران، عراق و سوریه مدام در حالت تنش قرار داشته باشند، یادآور شد: طبیعی است که امنیت کشور‌ها روی همسایگان آن‌ها نیز تاثیر دارد. هر نوع ناامنی و اعتراض در عراق هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر ایران تاثیر دارد. اگر ایران در عراق با داعش نمی‌جنگید این احتمال وجود داشت که داعش به داخل ایران هم نفوذ کند.

بهشتی پور ادامه داد: زمانی که این اعتراضات در عراق گسترش پیدا می‌کند و شعار‌های ضد ایرانی هم داده می‌شود، طبیعی است که احساسات مردم عراق تحریک می‌شود و فکر می‌کنند که ایران نقش مهمی در ناکارآمدی این کشور دارد. تحریک احساسات مردم ممکن است که اعتراضات عراق را به داخل مرز‌های ایران بکشاند. از سوی دیگر نزدیک بودن انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه نیز امکان گسترش تحرکات و اعتراضات عراق به ایران را افزایش می‌دهد و ممکن است شاهد حوادثی مانند حوادث سال ۸۸ نیز باشیم.


بیشتر بخوانید: بحران ادامه‌دار در همسایگی/ آیا ایران در اعتراضات عراق دخالت دارد؟


بهشتی پور با بیان اینکه برخی کشور‌ها مانند آمریکا و اسرائیل سعی دارند با تحریک مردم عراق، مشکلات این کشور را ناشی از دخالت‌های ایران عنوان کنند، گفت: اردوغان به کشیده شدن اعتراضات عراق به ایران اشاره می‌کند، اما به این فکر نمی‌کند که خودش درگیر مشکلات سوریه است و به بهانه تروریست بودن کرد‌های سوریه، مردم این منطقه را از بین می‌برد و از سوی دیگر خرج بسیار زیادی هم روی دست ترکیه گذاشته است. اردوغان با زبان بی زبانی می‌گوید این حق کشورم است که علیه کرد‌ها دست به چنین اقدامی بزنم. ترکیه به بهانه پیشگیری دست به کشتار کرد‌های سوریه می‌زند، اما واقعیت این است که همین اقدام آن‌ها زمینه ناامنیی و درگیری را ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بر این عقیده هستم که ایران با سخنان اردوغان با او همراه نمی‌شود و در زمین آن‌ها بازی نمی‌کند، همراه شدن ایران با ترکیه به معنای ضربه زدن به منافع ایران و سوریه است و قطعا ایران دست به چنین کاری نمی‌زند. اردوغان به دلیل موجی از نارضایتی که در داخل کشورش نسبت به او وجود داشته و دارد، دست به چنین اقدامات و سختانی می‌زند، به نوعی او سعی دارد تا موقعیت از دست رفته خود را احیا کند، اما نمی‌داند این رفتار‌ها فقط در کوتاه مدت جوابگو است و در میان مدت و بلند مدت قطعا به ضرر او خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان