تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مقدمات حمایت از تولید داخلی/ واحد‌های تولیدی مشکل دار شناسایی می‌شوند

وزیر صنعت معدن و تجارت از پیگیری این وزارتخانه برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی خبر داده و گفته واحد‌های تولیدی مشکل دار شناسایی می‌شوند.
وزیر صمت
رویداد۲۴ روز ۱۳ آبان رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش آموزان به سخنان وزیر صمت مبنی بر اینکه «هر جا یک واحد صنعتی در آستانه تعطیلی قرار بگیرد به کمک آن می‌رویم» اشاره کرد و گفت «سخنان وزیر عالی و خرسند کننده است و حالا باید پای این قول بایستند و دیگر مسئولان نیز همین گونه عمل کنند.»

سیاست جدید وزارت صمت در حقیقت راهی برای کاهش فشار بر واحدهای تولیدی و صنعتگران داخلی است. رحمانی به معاونت امور صنایع و ستاد‌های تسهیل و رفع موانع تولید دستور داده از تمام ظرفیت خود برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی معرفی شده استفاده کند.
 
به گزارش رویداد۲۴ با پیشنهاد وزارت صمت ورود کالا‌هایی که امکان تولید داخلی آن و تأمین نیاز‌های بازار وجود دارد، برای حمایت از تولیدگران داخلی و افزایش اشتغال ممنوع شده است.
 
علی ابراهیمی نماینده شازند می‌گوید: تحریم‌ها اثرات تخریبی روند توسعه را کُند کرده و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد، با این حال برنامه‌های وزارت صمت برای توجه به تولید داخلی شایسته تقدیر است و این توجه به رونق تولید ملی خواهد انجامید.
 
به گفته ابراهیمی، زمان زیادی از سیاست جدید حمایت از کالای ساخت داخل نگذشته و نمی‌توان قضاوت دقیقی کرد، اما به‌طور کلی آنچه تاکنون اتفاق افتاده، شرایط نسبتاً مطلوب و مناسبی دارد و امیدوارم این حرکت رو به جلو ادامه پیدا کند.
 
حبیب الله انصاری دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌گوید: امکانات بالقوه‌ای برای تولید داخلی وجود دارد و صنعتگران این عرصه توان افزایش تولید و تامین قطعات لوازم خانگی را دارند اما مشکل اینجاست که آنها نمی‌توانند از ظرفیت کامل استفاده کنند، زیرا بازار بالقوه‌ای که جذب‌کننده ظرفیت تولید آن‌ها باشد به دلیل تورم و میزان قدرت مردم وجود ندارد.
 
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است برای توجه به تولید داخلی و آنچه که مد نظر وزارت صنعت و البته تولید کنندگان داخلی است، باید مشکلات اساسی این حوزه یعنی تامین سرمایه در گردش کارخانجات حل شود.
 
به گفته انصاری راه‌حل کوتاه مدت این مشکل، تخصیص سهم خاص از تسهیلات بانکی به تولید است. او می‌گوید: راهکار میان‌مدت و بلند مدت آن نیز سرعت بخشیدن به تامین نقدینگی توسط بانک‌ها و یا صندوق توسعه ملی و همچنین گسیل سرمایه سرگردان و نقدینگی کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید است که خود زمینه‌های بسیار گسترده‌ای دارد.
 
به گزارش رویداد۲۴ کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی بهترین برنامه‌ای که وزارت صمت می‌تواند اجرا کند، تنظیم لیست دقیق از وضعیت تولید کنندگان داخلی است تا دولت بتواند با دقت بیشتری به آنها کمک کند. آنگونه که حمید گرمابی نماینده استان خراسان گفته در شرایط تحریم کشور، اطلاع از توانایی‌های سازندگان در گوشه و کنار ایران که کم هم نیستند، به بهبود شرایط کمک می‌کند و سبب رونق تولید داخلی و تامین نیازها، بدون وابستگی به کشور‌های دیگر می‌شود. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان