تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸
القدس العربی:

آیا روسیه و آمریکا در ماجرای عملیات «چشمه صلح»، ترکیه را دور زدند؟ / چرا اردوغان لب به اعتراض گشود؟

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید آمریکا و روسیه به تعهد خود در مورد دور کردن نیرو‌های کرد از مرز ترکیه پایبند نبوده اند و عملیات چشمه صلح ادامه می‌یابد.

آیا روسیه و آمریکا در ماجرای عملیات «چشمه صلح»، ترکیه را دور زدند؟ / چرا اردوغان لب به اعتراض گشود؟

رویداد۲۴  وائل عصام در القدس العربی نوشت: رئیس جمهور ترکیه می‌گوید آمریکا و روسیه به تعهد خود در مورد دور کردن نیرو‌های کرد از مرز ترکیه پایبند نبوده اند و عملیات چشمه صلح ادامه می‌یابد.

در ادامه این مطلب آمده است: بنابراین، نیرو‌های کرد از منطقه امن عقب نشینی نکردند و دو توافق امضا شده ترکیه با روسیه و آمریکا، عملی نشده است؛ طبق توافق ترکیه با ایالات متحده، قرار بود آتش بس اعلام شده و کرد‌ها از منطقه امن خارج شوند و براساس توافق آنکارا با مسکو، به نیرو‌های نظام سوریه و نیرو‌های روسی، اجازه ورود به مناطق مرزی، به جز نوار تل ابیض و راس العین داده شد، تا در مقابل، ترکیه عملیات نظامی اش را متوقف کند.

در این دو توافق، آمریکایی‌ها و روس‌ها به آنچه می‌خواستند، مستقیما و فورا دست یافتند؛ آمریکایی‌ها به آتش بس و روس‌ها به استقرار فوری نیرو‌های نظامی خود و سوریه، در مناطقی که سال‌ها خارج از نفوذ دمشق قرار داشت. اما در مقابل، تنها جوهر روی کاغذ نصیب ترکیه شد و امروز، مسئولان آن تاکید می‌کنند که وعده‌های آمریکا و روسیه اجرایی نشده است.

این مساله برای کسانی که تا کنون به توافق آمریکا و روسیه با ترکیه به دیده تحسین نگریسته اند، غافلگیر کننده است. البته تنها چیزی که ترکیه در این دو توافق از دست نداد، همان دستاوردی است که با گلوله و قدرت نظامی خود به دست آورد؛ یعنی نوار مرزی که بین تل ابیض و راس العین را به هم ارتباط می‌دهد.

به نظر می‌رسد روس‌ها بر این عقیده اند که حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه، یک موضوع نگران کننده است، تا زمانی که آن‌ها کاملا از نوار مذکور و همچنین، عفرین، خارج شوند، اما این مهم در زمان نزدیک و قبل از مشخص شدن شرایط در ادلب، صورت نمی‌گیرد؛ چرا که این منطقه باید بعنوان مکانی برای پناهندگان، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عملیات چشمه صلح
نظرات شما
پیشخوان