تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
احمد سبحانی در گفتگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

تاثیر تحولات بولیوی بر ایران/ روابط تجاری ایران و آمریکای لاتین چگونه است؟

سبحانی سفیر اسبق ایران در ونزوئلا با اشاره به اعتراضات مردمی بولیوی و تظاهرات در آمریکای لاتین می‌گوید: ایران نباید روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین را متوقف می‌کرد، بلکه باید در کنار ارتباط با کشورهای غربی، ارتباط با آمریکای لاتین را ادامه می‌داد و از همین راه میزان صادرات غیرنفتی را افزایش می‌داد.

اعتراضات بولیوی اعتراضات آمریکای لاتین

رویداد۲۴ اعتراضات مردمی بالاخره از خاورمیانه و برخی از کشورهای غربی، به آمریکای لاتین کشیده شد تا مردم این کشورها در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی حاکمان خود به خیابان‌ها بیایند و اعتراض و خشمشان را نشان دهد. 

تظاهرات معترضان شیلی علیه سیاست‌های نئولیبرال دولت «سباستین پنیرا»، استعفا و فرار مورالس رئیس جمهور بولیوی و همچنین اعتراضات مردم اکوادور علیه سیاست‌های اقتصادی، آمریکای لاتین را وارد برهه‌ی جدیدی کرده است. 
 
از سوی دیگر ارتباط سیاسی و خصوصا تجاری ایران در سال‌های گذشته، دست‌کم از سال ۹۲ تاکنون با این کشور‌ها بسیار کم و حتی به صفر رسیده است. ارتباطی که تا پیش از آن و در دولت احمدی نژاد به اوج خود رسیده بود و اکثر دیدار‌ها حول و محور این کشور‌ها بود؛ سیاستی که در دولت روحانی تغییر کرد و به سمت ارتباط با کشورهای اروپایی رفت و البته بعد از لغو برجام، ناکام ماند. احمد سبحانی سفیر پیشین ایران در ونزوئلا معتقد است ارتباط با آمریکای لاتین می‌تواند در مباحث تجاری برای ما بسیار سودآور باشد باید ادامه یابد. او به رویداد۲۴ می‌گوید: اگر شما به رابطه جدید ایران و ونزوئلا نگاه کنید، می‌بینید که از زمان چاوز و در اواخر دولت آقای خاتمی این روابط شروع شد. ما کارخانه تراکتور سازی را در دوران خاتمی در ونزوئلا افتتاح کردیم. در زمان احمدی نژاد کشور‌های بیشتری به گروه مقاومت پیوستند، کشور‌هایی مانند بولیوی، اکوادور، اوروگوئه و تاحدودی هم آرژانتین؛ از همین رو این روابط در دولت احمدی نژاد نمود بیشتری پیدا کرد.

سبحانی ادامه داد: ما در آن زمان سرمایه‌ای که به عنوان سرمایه مالی باشد در آنجا نداشتیم. ما در کارخانه مشترک حدود ۴ هزار تراکتور تولید کردیم و ۵۱ درصد این کارخانه به ما داده شد تا آن را راه اندازی کنیم. در حقیقت پولی برای این موضوع ندادیم. از سوی دیگر ونزوئلا همه تراکتور‌هایی که در آن‌جا تولید می‌شد را خریداری کرد.

او می‌گوید: بخشی از این موضوع هم خدمات فنی و مهندسی بود که رقمی بیش از ۲ و نیم میلیارد دلار بود که همراه با کارخانه سیمان چیزی در حدود ۳ میلیون دلار می‌شد. بقیه موارد مانند کارخانه لبنیات، لوازم کشاورزی و ... نیز به همین ترتیب بود. این موضوع در نوع خودش بی نظیر بود، زیرا تا پیش از آن ما هرگز به آمریکای لاتین صادرات غیرنفتی نداشتیم.

رابطه فعلی ایران با دنیا متوازن نیست

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اگر روابط خودمان با آمریکای لاتین را به همان صورت ادامه می‌دادیم و متوقف نمی‌کردیم، اکنون میلیارد‌ها دلار صادرات به آن کشور‌ها داشتیم، تصریح کرد: ایران در کنار ارتباط با کشور‌های غربی، باید ارتباط با کشور‌های آمریکای لاتین را هم ادامه می‌داد و همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام و کشور‌های غربی قرار نمی‌داد.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا می‌گوید: در شورای امنیت سازمان ملل دونالد ترامپ علیه ایران موضع تندی گرفت و اوو مورالس شجاعانه از ایران دفاع کرد اما تاکنون ایران موضع شایسته‌ای در دفاع از او اتخاذ نکرده است؛ این در حالی است که روابط ما با دنیا باید متوازن باشد و همه سیاست خارجی‌مان نباید بر چند کشور غربی تمرکز داشته باشد.


بیشتر بخوانید:

اولین فیلم از حمله معترضان در بولیوی به خانه اوو مورالس

رئیس جمهور بولیوی بالاخره تسلیم شد/ معترضان جشن گرفتند


سبحانی ادامه داد: قطعا اگر کودتا در بولیوی به سرانجام برسد، حتما یکی از دوستانمان در مجامع بین المللی را از دست خواهیم داد. علاوه بر اقتصاد، می‌توانستیم در سیاست هم با این کشور‌ها ارتباط داشته باشیم. مثلا ونزوئلا در گذشته علیه ایران موضع گیری می‌کرد، اما از زمانی که چاوز بر سر کار آمد این روند تغییر کرد و به روند حمایتی از ایران تبدیل شد.

سرپرست سابق معاونت آمریکای وزارت امور خارجه می‌گوید: بولیوی پیش از روی کار آمدن مورالس بی ثبات بود و در ۵ سال ۵ رئیس جمهور به خود دید. دولت‌ها در این کشور پیش از آنکه دوره‌شان تمام شود، پشت سر هم سرنگون می‌شدند و حتی در دوره‌ای رئیس جمهور را در کاخ ریاست جمهوری دار زدند. بعد از روی کار آمدن اوو مورالس به عنوان اولین رئیس جمهور بومی در این کشور، او توانست در اقدامی بی نظیر ۵۰ درصد فقر را ریشه کن کند و رشد اقتصادی را به میزانی بالا برد که بیشترین رشد در منطقه بود. برخلاف ونزوئلا که با چالش‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، بیشترین توفیق اقتصادی را مورالس در این منطقه داشت.

انقلاب‌های آمریکای لاتین به درستی نشان داده نمی‌شود

وی ادامه داد: در برخی مطبوعات کشور ما هم متاسفانه این انقلاب‌ها به خوبی و درستی نشان داده نمی‌شوند، حکومت بولیوی را پوپولیستی نشان می‌دهند؛ در حالی که در شیلی که یک کشور بسیار راستگرا است، صد‌ها هزار نفر به خیابان می‌آیند، ابتدا رئیس جمهور به آن‌ها توهین می‌کند و بعد هم مجبور می‌شود که به سخنان معترضین گوش کند.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا می‌گوید: اگر به آرژانتین نگاه کنید می‌بیند که دولت چپ دوباره بر سر کار آمده است، اگر چه که چپ بودن کشور‌های منطقه به دلیل شرایط مختلفی که دارند تا حدودی با هم‌متفاوت است. یا مثلا در مکزیک حکومتی چپ، اما بسیار محافظه‌کار وجود دارد که کودتای بولیوی را محکوم می‌کند و از حضور اوو مورالس در این کشور استقبال می‌کند. در برزیل می‌بینیم که فشار افکار عمومی باعث شد که آقای لولا که به ناحق به زندان افتاده بود، آزاد شد و حرکت‌های انقلابی در کشور‌های آمریکای لاتین رو به رشد است و آمریکا حیاط خلوت خود را باید دیگر در خواب ببیند.


بیشتر بخوانید:
«بهار لاتین» در آمریکا!/ فرار اوو مورالس پس از اعتراضات مردم بولیوی


در دولت روحانی، رابطه تجاری ایران با کشورهای آمریکای لاتین به صفر رسید

سبحانی ادامه داد: متاسفانه در دولت جدید ایران، رابطه تجاری و صادرات ما با این کشور‌ها تقریبا به صفر میل کرده است. اما واردات ما از کشور‌هایی مانند برزیل و آرژانتین از گذشته میلیارد دلاری بوده و تاکنون نیز اینچنین است، ولی در کمال تاسف از دوران اوج صادرات خودمان با این کشور‌ها دور شدیم. دولت ایران باید عزم خود را جزم کند تا علاوه بر ارتباط با کشور‌های غربی، با کشور‌های مختلف دنیا از جمله همسایگان و آمریکای لاتین نیز ارتباط موثر و مفید خود را داشته باشد.

در گذشته وزارت امور خارجه ۵ معاونت منطقه‌ای داشت اکنون در تشکیلات جدید این معاونت‌ها در یک معاونت تجمیع شده که آن معاون اتفاقا مسئول برجام هم است و طبیعتا نمی‌تواند به ارتباط و امور همه کشور‌ها رسیدگی کند. ما باید روابط تجاری خودمان با آمریکای لاتین را داشته باشیم، زیرا این کشورها می‌توانند سالانه میلیارد‌ها دلار خدمات فنی و مهندسی ما را جذب کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
داریوش بیانی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
1
چه کالایی صادر می کردیم که میلیارد ها دلار فروش داشت ? بعضی فقط توهم خودشان را واقعیت جلوه می دهند .
نظرات شما
پیشخوان