تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

محرومیت از یاد رفته‌ها/ آمار عجیب خودکشی در نایسر سنندج

رشد حاشیه‌نشینی در سنندج، مرکز استان کم‌برخوردار کردستان آنچنان گسترش یافته است که نیمی از مردم این شهر به دلیل فقر به زندگی به این حاشیه‌ها پناه برده‌اند. اما متناسب با رشد این مناطق، وضعیت امکانات و زیرساخت‌های زندگی چه در متن شهر و چه در حاشیه آن اسف‌بار بوده و مناطق مذکور را آبستن رویدادهای ناخوشایند اجتماعی همچون بروز انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی جوانان و اعتیاد در این مناطق کرده است.
نایسر سنندج
رویداد۲۴  شادی مکی: چند روز پیش سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس طی نطق خود در صحن علنی این نهاد از مشکلات اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کردستان گلایه کرد و از رئیس‌جمهور به دلیل عمل نکردن به وعده‌هایش انتقاد کرد.
 
او در این نطق گفته بود: «چرا باید در ۶ سال اخیر جوانان تحصیلکرده کرد به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری شرایط کار برای کولبری به صد‌ها خطر تن دهند  و از فرط فقر و تنگ دستی در جایی، چون نایسر سنندج منطقه محروم و فراموش شده دست به خودکشی و حرکت انتحاری بزنند، کما اینکه در هفته گذشته متاسفانه ۶ جوان دست به چنین اقدامی زدند به راستی این تاوان اعتماد و صداقتی است که جوانان کرد باید بپردازند تا میخی بر تابوت باور مردم به عدالت شود.»
 
بیکاری و نبود امکانات زندگی و معیشتی در بسیاری از استان‌های مرزی همچون کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ... موضوعی تازه نیست، اما باور این مساله که در کلان‌شهر‌های نه چندان توسعه یافته این استان‌های مغفول مانده هم موضوع حاشیه‌نشینی و معضلات ناشی از آن بروز و ظهور دارد بسیار سخت است. منطقه نایسر سنندج هم یکی از این مناطق حاشیه‌ای است.
 
به گزارش رویداد۲۴ نایسر بخشی از شهر سنندج و یک ناحیه منفصل شهری است که تا سال ۸۸ یکی از روستا‌های مجاور شهر سنندج بود، اما نایسر از این سال به بعد بر اساس تصمیم شورای برنامه‌ریزی توسعه استان همراه با روستا‌های احمدآباد، ننله و گریزه به شهر سنندج ملحق و به دلیل مسافت چندکیلومتری میان این نواحی با شهرسنندج به عنوان نواحی منفصله شهری شناخته شدند. جمعیت این مناطق از جمله نایسر در سرشماری سال ۹۰ جزو جمعیت شهری سنندج محسوب شدند.
 
 

حاشیه نشینی ۵۰ درصد مردم سنندج 

 
 
غریب سجادی عضو شورای شهر سنندج در گفت‌وگویی که با رویداد۲۴ دارد، می‌گوید: براساس آمار اعلام شده از سوی استانداری کردستان ۵۰ درصد مردم سنندج حاشیه‌نشین بوده و در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند؛ این یعنی نرخ رشد حاشیه‌نشینی در آن نه تنها نسبت به کل کشور که نسبت به میانگین جهانی بسیار بالاست.
 
وی ادامه می‌دهد: نایسر نیز یکی از مناطق حاشیه‌ای سنندج است که نرخ رشد جمعیت آن به دلیل مهاجرت سالانه ۱۵ درصد است. مهاجران به این منطقه عمدتا افرادی هستند که به دلیل فقر از شهر سنندج، روستا‌های اطراف و حتی استان‌های همسایه در نایسر ساکن می‌شوند، زیرا بافت نایسر روستایی و قیمت زمین‌های آن ارزان است.
 
عضو شورای شهر سنندج با اشاره به تفاوت میان آمار‌های رسمی موجود و آمار شهرداری سنندج درباره جمعیت این منطقه عنوان می‌کند: طبق سرشماری سال ۹۵ این منطقه ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد، اما براساس ممیزی انجام شده توسط شهرداری سنندج در سال ۹۲ یا ۹۳ در آن زمان جمعیت نایسر ۶۰ هزار نفر بوده، اما این آمار مورد قبول مراجع رسمی نیست.
 
او اظهار می‌کند: امکانات رفاهی، بهداشتی و خدماتی موجود در این منطقه بسیار کم بوده و پاسخگوی نیاز‌های همان جمعیت ۳۵ هزار نفری مورد تایید مراجع نیز نیست. اگرچه مدتی است فعالیت‌های عمرانی و خدماتی از سوی ستاد بازآفرینی شهرداری سنندج در این منطقه آغاز شده، اما باز هم این فعالیت‌ها کافی نیست، زیرا در کل استان کردستان و حتی شهر‌هایی از این استان که به اندازه نصف این منطقه هستند نیز امکانات کمی دارند و امکانات پاسخگوی نیاز‌ها نیست.
 
 

افزایش خودکشی در نایسر سنندج

 
 
سجادی با بیان اینکه منطقه نایسر به دلیل مهاجرت زیاد به لحاظ بافت جمعیتی و فرهنگ ساکنان آن بسیار نامتجانس و ناهمگون است، خاطرنشان می‌کند: این مسائل باعث شده میزان انسجام اجتماعی و تعلق خاطر در این منطقه بسیار کم باشد، زیرا این منطقه امکانات زندگی چندانی نداشته و ساکنان آن به دلیل فقر مادی و مشکلات اقتصادی و به دلیل اجبار در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این مسائل زمینه‌سازی برخی از آسیب‌های اجتماعی در این منطقه است.
 
وی با اشاره به نرخ بالای بیکاری جوانان در سنندج و نایسر اظهار می‌کند: بسیاری از مشاغلی که در سنندج و نایسر و سایر مناطق حاشیه‌ای وجود دارد مشاغل کاذب هستند، چنانکه در حال شهر سنندج با رشد بالای دستفروشی و وانت‌بار‌ها مواجه است که ناشی از معضل بیکاری است.
 
این استاد دانشگاه با تاکید براینکه آمار خودکشی نیز در نایسر بالاست، می‌گوید: تا کنون تحقیقاتی برای علت‌یابی این موضوع صورت نگرفته است. خودکشی‌ها معمولا به دلیل مسائل فرهنگی و مذهبی که در این منطقه وجود دارد رسانه‌ای نمی‌شوند، اما بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ام طی ماه ۲ اخیر در این منطقه چند نفر خودکشی کرده‌اند که در میان این افراد ۲ دختر دانش‌آموز در مقطع راهنمایی که هر دو از یک مدرسه نیز بودند، دیده می‌شود. مادر یکی از این دختران نتوانست مرگ دخترش را تحمل کند و مدتی بعد از فرزندش دست به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.
 
او آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و رشد گرایش‌های رادیکال مذهبی را از دیگر معضلات ایجاد شده در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار از جمله نایسر دانسته و توضیح می‌دهد: معضل اعتیاد تنها مخصوص نایسر نیست و اخیرا تبدیل به یکی از مشکلات سنندج شده است. حضور زنان در جمعیت کارتن‌خواب‌های این شهر که غالبا دارای اعتیاد هستند، گویای آن است که زنان نیز در این شهر گرفتار آسیب اعتیاد شده‌اند. اما آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اعتیاد در این مناطق در دست ما نیست و مراجع مربوطه باید آن را اعلام کنند.

بیشتر بخوانید:

ظرفیت ۸۰ نفری گرمخانه برای ۲۰۰ کارتن‌خواب

 
 
سجادی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ فرد کارتن‌خواب در برخی مناطق سنندج زندگی می‌کنند، تصریح می‌کند: برای ساماندهی این افراد به ویژه در فصل سرد برای زنان و مردان کارتن‌خواب دو مرکز آسیب‌دیدگان اجتماعی دایر شده که تنها به این افراد جای خواب می‌دهد و ظرفیت هر مرکز نیز ۴۰ نفر است که به‌ویژه جوابگوی تعداد مردان کارتن‌خواب نیست. همچنین قرار است دو شلتر [خانه امن] برای ارائه خدمات درمانی در اختیار سازمان بهزیستی گذاشته شود تا افراد دارای اعتیاد برای گرفتن خدمات به این مراکز مراجعه کنند.

وضعیت اسفبار سرانه آموزشی در حاشیه سنندج 

 
به گزارش رویداد۲۴ مشکلات نواحی حاشیه‌ای سنندج تنها به نبود امکانات زندگی و بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی ختم نمی‌شود کمبود فضای آموزشی برای دانش‌آموزان این مناطق ازجمله نایسر نیز مشکلی دیگر است. در حقیقت با وجود رشد ۳ برابری مناطق حاشیه‌ای سنندج نسبت به میانگین کشوری تا کنون فکر مناسبی برای آموزش کودکان و نوجوانان این مناطق نشده است.
 
آزاد نمکی جامعه‌شناس و معلم با اشاره پژوهش انجام شده توسط یکی از پژوهشگران آموزشی استان کردستان به رویداد۲۴ می‌گوید: بر اساس این پژوهش سرانه آموزشی در مناطق حاشیه‌ای سنندج ۰/۳۴ مترمربع است در حالیکه میانگین کشوری در این حوزه ۳ تا ۵ متر مربع است.
 
وی ادامه می‌دهد: این آمار‌ها به معنای آن است که میانگین توزیع اماکن آموزشی در در حاشیه سنندج در بهترین حالت کمتر از یک دهم (۱۰ درصد) میانگین کل کشور است.
 
این جامعه‌شناس خاطر نشان می‌کند: نکته‌ای که می‌تواند وضعیت نامناسب سرانه آموزشی در این مناطق را نشان دهد آن است که پژوهش مذکور پیش از پیوستن مناطق پرجمیعت منفصل شهری به حوزه شهری سنندج صورت گرفته است.
 
به گزارش رویداد۲۴ رشد جمعیت در مناطق حاشیه‌ای سنندج مانند نایسر که خود از شهر‌های محروم کشور است در کنار عدم توجه به نیاز‌ها و زیرساخت‌های ضروری برای زندگی مردم ساکن در این مناطق که در استانی کم‌برخوردار مانند کردستان جزو طبقات کم‌برخوردارتر و محروم‌تر جای گرفته‌اند می‌تواند در آینده به بروز بحرانی اجتماعی در این مناطق بینجامد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان